Jump to content
Annons

Är överföring av Ampex 456 rullband möjlig?


Qbaze

Recommended Posts

Hej

Jag har 3st Ampex 456 Master rullband från mitten av 90-talet med lite gamla inspelningar jag gjort som jag gärna skulle vilja få över på något annat media. Jag vill kunna göra nya mixar av materialet i t ex Cubase, så det vore trevligt om det gick att få spåren på rullbanden seperade även på det nya mediat. Är det möjligt? ....och vad skulle det kosta ungefär? 🙂

Det är ett fett band och två smala...

Banden har inte använts på ca 10 år och legat i rumstemperatur under den tiden.

Banden ser ut så här:

ampex1.jpg

ampex2.jpg

Tacksam för svar

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De två tejperna till vänster ser ut att vara kvartstum. Antagligen två spår, dvs det ligger mixar på dem.

Det tredje (till höger) ser ut att var två tum och är antagligen originaltejpen med 16 eller 24 separata spår. Kvartstumsbandare går att hitta lite här och var. T ex på blocket för ett par tusenlappar.

Tvåtums hittar du fortfarande i större och eller äldre professionella inspelningsstudios. Hör dig för med studios i din närhet. Med lite tur hittar du en studio som kan tanka över dessa till hårddisk för en bra peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det som finns på ett kvartumsband kan man alltså inte mixa om?

Ingen annan som gjort något liknande och vet ungefär vilka pengar det rör sig om?

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Så det som finns på ett kvartumsband kan man alltså inte mixa om?

Ingen annan som gjort något liknande och vet ungefär vilka pengar det rör sig om?

/Andreas

Kvarttumsbanden kan vara 4 eller 8 kanaler också, men är kanske antagligen masters?

Jag förde nyligen över gamla rullband till digitala format i en studio i sthlm.

Där finns det både 24 kanals 2", 2 kanals 1/4" och 2 kanals 1/2".

Det finns inget sätt du kan få reda på hur det är med kanaler på tejperna?

Det kan hända att tejperna behövs bakas också, jag vet dock inte vad det kostar...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att det tjockare bandet ser ut som 1". det finns en studio i sthlm som heter real music studio som har en 1"s bandare. dom är väldigt billiga....tror dock inte dom ha ngn digital utrustning men släpar man dit en dator, ett ljudkort med många ingångar och kanske en alesis ai3 borde det väl gå bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kollat lite mer noga i kartongerna och det låg ju fin-fina dokumentationer under banden. 🙂

På det stora bandet är det 24 kanaler och på de mindre står det att det är 16 kanaler!?. SMPTE på första spåren.... sen står det vad som är på de andra spåren ....bas, lead, git, kagge osv....

Får man spåren i separata wav-filer om man flyttar över till en hårddisk?

Tack för alla svar!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör kolla upp ifall det finns folk som har bandare som kan ladda tejparna och sedan

omvandla dessa till tex wav. Det behöver ju inte vara Cubase som spelar in. Det vikitiga

är ju att det blir wav filer typ.

Kan kosta på en hel del beroende på antal tracks och kanaler som dessutom kanske måste moddas separat innan exporten dessutom. Varför inte om du hittar någon somhar en studio med bandare inkl effekter mm att göra en ny mastermix som sedan blir till en wav fil per låt. Kan bli bättre resultat än att själv mixa i Cubase, för masterfilen kan ju "moddas" till ändå i tex Cubase i efterhand. Spar tid. Helst då i 24/96 format.

Har själv gamla tejpar som jag även har som slutmixar i wav. Tror inte det skulle låta bättre än

orginal slutmixen som gjordes i studion om jag fick spår för spår och mixa om det i tex Cubase.

Då är det lättare att fixa till slutmixen ifall man har en bra slutmix från studiobandaren att utgå ifrån

som en fil. Du kan ju i efterhand även lägga på nya spår i Cubase. Men men... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara rätt som ni säger, att det ena är ett 1/4" och det andra ett 2" tape.

Men tyvärr så går normalt inte ett Ampex "Grand Master" 456 tape att spela upp på en bandspelare idag, eftersom dessa band visade sig inte vara åldersbeständiga.

I princip alla bandrullar som såldes mellan 1980 och fram till en bra bit in på 1990 talet har genomgått en förvandling, där magnetbeläggningen (d.v.s. den sidan som ligger mot tonhuvudena) har övergått till ett kladdigt mtrl. som smetar av sig på tonhuvuden och styrpinar som befinner sig i bandets löpbana.

Bandet kletar av sig så mycket klet och smet att bandspelaren inte orkar driva fram bandet efter en stund, och då helt enkelt stannar och vägrar att dra fram bandet längre.

(inspelningen blir också förstörd eftersom stora delar av magnetbeläggningen försvinner från bandet)

Men man kan "baka" bandet i en speciell laboratorie/varmluftsugn, i ca: 50 grader och 12-24 timmar, beroende på bandformatet.

Efter detta, så har man några dagar på sig att spela av bandet, före det återtar sin kletiga form, om man har otur.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan "baka" bandet i en speciell labboratoriom/varmluftsugn, i ca: 50 rader och 12-24 timmar, beroende på bandformatet.

Efter detta, så har man några dagar på sig att spela av bandet, före det återtar sin kletiga form om man har otur.

Lite som klassikern med kraschade hårddiskar. In med disken i frysen ett par timmar så kan det lösa sig... 😄

Men jag håller helt med dig Bo. Tiden går, tidens tand, workarround.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kollat lite mer noga i kartongerna och det låg ju fin-fina dokumentationer under banden. 🙁

På det stora bandet är det 24 kanaler och på de mindre står det att det är 16 kanaler!?. SMPTE på första spåren.... sen står det vad som är på de andra spåren ....bas, lead, git, kagge osv....

Får man spåren i separata wav-filer om man flyttar över till en hårddisk?

Tack för alla svar!

/Andreas

Hitta en studio med 2"-bandare

SMPTE-koden används för att synka ihop datorn med bandaren om de inte skulle ha 24ch input i datorn

annars är det bara att köra rakt av

ja du får då 24 separata wav filer som du kan ladda in i Cubase å mixa

hoppas bara banden är fräscha fortfarande

kollade igenom ett par rullar likadana för nåt år sen som finns i källaren å dom va helt okej fortfarande

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett svar som ger lite hopp i alla fall 🙁 ....att banden kanske kan vara ok trots åren som gått.

Jag ska kolla lite studios i Norrköpings-trakten. Fick tips om att ringa Teatern som kanske har rullbandaren kvar.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tack för ett svar som ger lite hopp i alla fall 🙂 ....att banden kanske kan vara ok trots åren som gått.

Jag ska kolla lite studios i Norrköpings-trakten. Fick tips om att ringa Teatern som kanske har rullbandaren kvar.

/Andreas

Jag vet en sockerbagare som bor i staden han bakar band mest hela dagen, han bakar stora han bakar små och han bakar några med socker på.

Och i hans fönster hänga julgranssaker

och hästar, grisar och pepparkakor.

Och är du snäller, så kan du få,

och är du styger så får du en whiskey,

i hytt 9019 på torsdag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Såg att min studio nämdes i den här tråden.

Jag kan överföra till digitalt följande format; Entumsband, 16-kanaler med eller utan DBX (15 tum per sek), Tvåtumsband, 24-kanaler (15 eller 30 tum per sek)(dock kan ensast 18 kanaler överföras samtidigt men det går att löse genom att överföra resten en gång till och lägga det i synk manuellt) samt 2 kanals kvartstum utan brusreducering (7,5 eller 15 tum per sec).

Jag har dock ingen möjlighet att baka kladdiga band.

MVH Per Ängkvist

08-34 22 74

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...
lave (oregistrerad)
"Lave" eller någon annan, kanske kan vara intresserad av denna ugn som är lämplig för band-bakning.

http://www.blocket.se/vi/15096257.htm?ca=15_s&last=1

--Bosse

Tack för tipset, men jag har redan en i stort sett likadan.Om det däremot finns annat från samma källa så tar jag tacksamt emot info eftersom jag av någon anledning inte blev inbjuden när det begav sig.

/Lave

Link to comment
Dela på andra sajter

Lave,

Det var tråkigt att höra att inte du kom med, det gick i princip ut en inbjudan till alla som var med på begravningen, och även en hel del andra.

Jag var själv på plats och orginiserade hela försäljningen.

Ps! jag skickar dig ett privat meddelande vi forumet ang. detta.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...