Jump to content
Annons

Kan vi spela in på detta sätt själva?


Cykeln

Recommended Posts

Vi har tänkt spela in med följande sättning

Trummor, Bas, Kompgit, Sologit, Keyboard, Sång; solo, kör

Vi har gjort detta förut i en mindre studio där alla kunde spela samtidigt, fast bara trummor, bas och kompgitarr spelades in i första vändan. Alla hade hörlurar, den som sjöng gjorde detta så tyst och nära sin mic som möjligt för att det inte skulle spilla in i trummornas micar. Bas, gitarrer och keyborad var lajnade. När vi fått till trummor, bas och kompgit la vi på gitarr, sång, kör mm. Att vi gjorde så beror på att trummisen inte kan lägga trummor utan att höra låten med gitarrer och sång. Detta gäller även för basist.

Är det möjligt att på ett någorlunda enkelt sätt göra detta utan att gå in i en riktig studio?

Vi har tillgång till

Instrument, förstärkare, effektboxar.

Tre hyfsat bra mikrofoner

Digitalporta Boss BR1200CD (12-spårs samtidig avspelning, 16 V-tracks per spår och 2-spårs samtidig inspelning 2 ingångskanaler med separata XLR-anslutningar och fantommatning)

Alternativt

Ljudkort Mbox2 usb + PT LE, dock klarar min pc inte av PT - så

Ev en ny Imac

Hur går man i så fall enklast tillväga och vilken inspelningsutrustning behöver man minimum? Vilken väg (porta , dator) ska vi välja, vad måste vi komplettera med? Mixer? Preamps? Vad behövs för att 5 personer ska kunna lyssna på spelningen genom hörlurar (förutom 5 hörlurar) Min digitalporta har bara en hörlursutgång vilket även mitt ljudkort har.

Har läst några trådar som anknyter till detta men inte riktigt fått klart för mig hur man gör och vilka prylar som behövs vid ett sånt här tillvägagångssätt - eller ska man tänka och göra på något helt annat sätt?

Mycket tacksam om någon orkar förbarma sig över denna erbarmligt långa fråga och ge några handfasta råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Mboxen är bra men den fixar bara att spela in två kanaler samtidigt...

Jag tycker porta är onödigt. Förr eller senare börjar du köra med datorn.

Satsa hellre på ett ljudkort med så många ingångar som ni tror att ni behöver spela in samtidigt, alternativt har budget för.

Kör någon annan DAW på din PC som den klarar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxen är bra men den fixar bara att spela in två kanaler samtidigt...

Jag tycker porta är onödigt. Förr eller senare börjar du köra med datorn.

Satsa hellre på ett ljudkort med så många ingångar som ni tror att ni behöver spela in samtidigt, alternativt har budget för.

Kör någon annan DAW på din PC som den klarar av.

Ja, mboxen funkar bra för mina egna inspelningar (om bara min pc vore bättre).

Ok då stryker jag portan - någon intresserad köpare? 🙂

Ok får kolla på ljudkorten, sett i andra trådar att focusriten rekommenderas - sälja mbox (PT) - köpa en sådan?

Jag är så less på min pc, funkar inte bra för inspelning, för hög ljud på fläktar mm - fundrar på Imac - kan Garageband räcka som DAW?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxen är bra men den fixar bara att spela in två kanaler samtidigt...

Jag tycker porta är onödigt. Förr eller senare börjar du köra med datorn.

Satsa hellre på ett ljudkort med så många ingångar som ni tror att ni behöver spela in samtidigt, alternativt har budget för.

Kör någon annan DAW på din PC som den klarar av.

Ja, mboxen funkar bra för mina egna inspelningar (om bara min pc vore bättre).

Ok då stryker jag portan - någon intresserad köpare? 🙂

Ok får kolla på ljudkorten, sett i andra trådar att focusriten rekommenderas - sälja mbox (PT) - köpa en sådan?

Jag är så less på min pc, funkar inte bra för inspelning, för hög ljud på fläktar mm - fundrar på Imac - kan Garageband räcka som DAW?

garageband fungerar utmärkt i början och när man växt ur det är det bara att skaffa Logic Pro eller Express. Där kan man sedan fortsätta med sina produktioner utan problem om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

garageband fungerar utmärkt i början och när man växt ur det är det bara att skaffa Logic Pro eller Express. Där kan man sedan fortsätta med sina produktioner utan problem om man vill.

OK Tack.

Om jag nu skaffar en imac/gb

vad mer behöver vi för att spela in enligt beskrivningen i mitt första inlägg - ljdukort med en mass ingångar, hörlursutgångar, mixer ???

Eller ska vi göra på något annat sätt??

Link to comment
Dela på andra sajter

garageband fungerar utmärkt i början och när man växt ur det är det bara att skaffa Logic Pro eller Express. Där kan man sedan fortsätta med sina produktioner utan problem om man vill.

OK Tack.

Om jag nu skaffar en imac/gb

vad mer behöver vi för att spela in enligt beskrivningen i mitt första inlägg - ljdukort med en mass ingångar, hörlursutgångar, mixer ???

Eller ska vi göra på något annat sätt??

Köp en sån här! http://www.thomann.de/se/presonus_firepod.htm

Det finns givetvis många andra med 8 preamps men denna är nog den mest prisvärda jag sett på länge. Bra preamps och lågt pris.

Du kan du micka upp trummorna och få plats för basen på en eller kanske två kanaler. Om du vill kan du ju ha en mixer till för att skapa hörlursmixen för alla som spelar.

Då får ni inspelat alla trummor på separata kanaler och kan göra påläggen efteråt.

Garageband'08 kan spela in upp till 8 kanaler samtidigt samt ett mjukvaruinstrument. Det borde väl passa rätt bra med en Firepod?

Och, som andra sagt tidigare...skulle Garageband bli för litet så är steget till Logic Express litet och du kan öppna alla dina projekt och fortsätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en sån här! http://www.thomann.de/se/presonus_firepod.htm

Det finns givetvis många andra med 8 preamps men denna är nog den mest prisvärda jag sett på länge. Bra preamps och lågt pris.

Du kan du micka upp trummorna och få plats för basen på en eller kanske två kanaler. Om du vill kan du ju ha en mixer till för att skapa hörlursmixen för alla som spelar.

Då får ni inspelat alla trummor på separata kanaler och kan göra påläggen efteråt.

Tack - ursäkta min okunskap, men några följdfrågor ...

1. Är f-poden ett ljudkort på samma sätt som min mbox - alltså kan jag använda den för mitt eget inspelande (en kanal/insturment i taget. Är latency, hörlursutgångar mm lika bra?

2. Man mickar alltså upp trummorna med 4, 5 mickar till f-poden. Ansluter man sen alla (5) hörlurar till mixern? Till vad ansluter man den i så fall?

3. Hur hör man sång och gitarrer? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack - ursäkta min okunskap, men några följdfrågor ...

1. Är f-poden ett ljudkort på samma sätt som min mbox - alltså kan jag använda den för mitt eget inspelande (en kanal/insturment i taget. Är latency, hörlursutgångar mm lika bra?

2. Man mickar alltså upp trummorna med 4, 5 mickar till f-poden. Ansluter man sen alla (5) hörlurar till mixern? Till vad ansluter man den i så fall?

3. Hur hör man sång och gitarrer? 😊

1. Ja, fast den använder Firewire istället för USB. Du kan använda hur många eller få kanaler som du vill samtidigt. Latency kan jag inte svara på men jag skulle utgå ifrån att ett Firewire-ljudkort har bättre latency.

2. Ja, eller varför inte 6 eller 7? Allt beror ju på vilket ljud du vill ha. Vet många trummisar som bara spelar in med 3 mickar. Sen beror det väl också på hur du vill spela in basen? Bara lajna eller samtidigt micka basförstärkaren? Det finns många alternativ.

Firepoden har ett hörlursuttag men 8 utgångar på baksidan. Inuti finns också en digital mixer, den kan du använda för att skapa olika mixar som du sen kan skicka till externa hörlursförstärkare t ex. Det finns många sätt att göra detta på. Det jag skriver är bara ett sätt.

3. Antingen rent akustiskt för att alla står i samma rum, eller så kan du göra en stereomix av det du skickar in i kortet ( t ex trummor och bas) och sedan skicka det ut från kortet till er mixer där du sen pluggar in övriga ljudkällor (gitarr, sång etc). Sen kör du hörlurarna från mixern. Som sagt, bara ett sätt, finns några till...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja, fast den använder Firewire istället för USB. Du kan använda hur många eller få kanaler som du vill samtidigt. Latency kan jag inte svara på men jag skulle utgå ifrån att ett Firewire-ljudkort har bättre latency.

ok

2. Sen beror det väl också på hur du vill spela in basen? Bara lajna eller samtidigt micka basförstärkaren? Det finns många alternativ.

ok, tack för tipset

Firepoden har ett hörlursuttag men 8 utgångar på baksidan. Inuti finns också en digital mixer, den kan du använda för att skapa olika mixar som du sen kan skicka till externa hörlursförstärkare t ex. Det finns många sätt att göra detta på. Det jag skriver är bara ett sätt.

Kan man alltså använda de 8 utgångarna till hörlurar?

Externa hörlursförstärkare - finns det alltså dedicerade sådana?

3. Antingen rent akustiskt för att alla står i samma rum, eller så kan du göra en stereomix av det du skickar in i kortet ( t ex trummor och bas) och sedan skicka det ut från kortet till er mixer där du sen pluggar in övriga ljudkällor (gitarr, sång etc). Sen kör du hörlurarna från mixern. Som sagt, bara ett sätt, finns några till...

Om man står i samma rum så går väl ljudet från sång och gitarrer in i mickarna som är satta för trummorna ..eller?

Man måste alltså ha någon form av mixer (hårdvaru)?

Tack för dina svar ... märker att jag har svårt att riktigt följa med i svängarna .. saknar nog vissa grundläggande kunskaper för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda utgångarna för att skapa separata mixar, sen kan du koppla in i vilken ingång som helst...kan ju vara till ett PA, eller hörlurar. Och ja, det finns externa hörlursförstärkare i många storlekar.

Det stämmer att om du låter en jäkla massa i samma rum som du har trummor som är mickade så är det klart att att det hörs in i dessa.

Men du hade ju redan gjort det så jag gissar att du har koll på hur det funkar. Du sätter ju själv gränserna för kvalitet och vad som är praktiskt.

En hårdvarumixer är verkligen inte ett måste, men för att underlätta att blanda in flera ljudkällor än vad du har ingångar för så gör en mixer saker och ting lättare. Men om du väljer att spela in trummorna med färre mickar så du får plats med gitarr osv in i din Firepod så behövs det ju inte.

Men det är ju bara matte, räkna kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vill jag slänga in ett alternativ. Och det är Digi002r (säger inte 003 då jag inte tycker det är värt de extra pengarna för denna). Då kan du ha sammanlagt 18 kanaler samtidig inspelning (behöver köpa till preamps då det bara medföljer fyra). Du har sex analoga utgångar som du kan använda för hörlursmix. Du får programmet PT som du verkar vara bekant med. Den funkar även sedan till Logic om du vill ha det programmet också då det är många som kör PT och Logic och växlar mellan dessa. Om du sedan ska skaffa Mac eller PC låter jag vara osagt då det kommer ta upp hela tråden sedan. Men en ny dator är ju aldrig fel, om den du har börjar bli för trött 😛 Sedan handlar det ju om hur mycket pengar du vill lägga ut. Digi002 kostar nog runt en 12000 :-, sedan en 8 kanalig preamp med adat får du nog räkna med runt 7000 :- om den ska vara okej iaf, sedan behöver du fyra till för de andra fyra i 002 + en för spdif. Då har du sedan 18 prreamps. Bara 002 + 8 kanaler adat ger dig 12 preamps + fyra analoga ingångar för synth och liknande, sammanlagt 16 kanaler samtidig inspelning då. Men sen får du kanske se det såhär. Med dessa grejor kommer det dröja väldigt länge innan du känner suget att behöva uppdatera och är en investering.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda utgångarna för att skapa separata mixar, sen kan du koppla in i vilken ingång som helst...kan ju vara till ett PA, eller hörlurar. Och ja, det finns externa hörlursförstärkare i många storlekar.

Det stämmer att om du låter en jäkla massa i samma rum som du har trummor som är mickade så är det klart att att det hörs in i dessa.

Men du hade ju redan gjort det så jag gissar att du har koll på hur det funkar. Du sätter ju själv gränserna för kvalitet och vad som är praktiskt.

En hårdvarumixer är verkligen inte ett måste, men för att underlätta att blanda in flera ljudkällor än vad du har ingångar för så gör en mixer saker och ting lättare. Men om du väljer att spela in trummorna med färre mickar så du får plats med gitarr osv in i din Firepod så behövs det ju inte.

Men det är ju bara matte, räkna kanaler.

Tack igen! Måste sätta mig in i det med att skapa seprata mixar - det är nytt för mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vill jag slänga in ett alternativ. Och det är Digi002r (säger inte 003 då jag inte tycker det är värt de extra pengarna för denna). Då kan du ha sammanlagt 18 kanaler samtidig inspelning (behöver köpa till preamps då det bara medföljer fyra). Du har sex analoga utgångar som du kan använda för hörlursmix. Du får programmet PT som du verkar vara bekant med. Den funkar även sedan till Logic om du vill ha det programmet också då det är många som kör PT och Logic och växlar mellan dessa. Om du sedan ska skaffa Mac eller PC låter jag vara osagt då det kommer ta upp hela tråden sedan. Men en ny dator är ju aldrig fel, om den du har börjar bli för trött 😉 Sedan handlar det ju om hur mycket pengar du vill lägga ut. Digi002 kostar nog runt en 12000 :-, sedan en 8 kanalig preamp med adat får du nog räkna med runt 7000 :- om den ska vara okej iaf, sedan behöver du fyra till för de andra fyra i 002 + en för spdif. Då har du sedan 18 prreamps. Bara 002 + 8 kanaler adat ger dig 12 preamps + fyra analoga ingångar för synth och liknande, sammanlagt 16 kanaler samtidig inspelning då. Men sen får du kanske se det såhär. Med dessa grejor kommer det dröja väldigt länge innan du känner suget att behöva uppdatera och är en investering.

MVH

Anders

Oj och tack!

Det här låter häftigt men kanske en aning 🙂 mer än min buget tillåter.

I bästa fall ska jag ge mig råd att köpa en ny Imac. Sen har jag en mbox2/PT LE och några hyfsade mikrofoner.

Jag har hittills bara spelat in mig själv med ett instrument i taget och det är väl det jag i huvudsak kommer att göra i fortsättningen. Med möjlighet att bjuda hem musiker att lägga på instrument. Att spela in bandet i stället för att anlita en (liten, billig) studio skulle vara mer en engångsgrej (tror jag). Jag är inte musikteknker utan behöver enkla prylar som är snabbjobbade och låter bra. När det gäller PT så fungerar det mycket dåligt (inte alls) på min dator, det hackar, häger sig mm så jag är inte särskilt bekant med det.

Med tanke på vad du (och andra) tagit upp här så verkar det kräva en hel del både pengar och kunnande för att göra en sån här inspelning. Och ska man göra det så ska det naturligtvis vara grejor som ger ett bra resultat.

Återigen tack för att du har ökat på min kunskap!

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Stefan!

Faktum är också att en ny iMac säkerligen skulle fp ditt Pro Tools att fungera bättre än idag. Så det är nog en god investering oavsett. Det går ju faktiskt att använda på garageband och Logic med en Mbox, så en bra väg fram är kanske att vänta med ljudkortsköp och satsa på datorn först?

Så när du vet vad du gillar så blir valet kanske lättare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Stefan!

Faktum är också att en ny iMac säkerligen skulle fp ditt Pro Tools att fungera bättre än idag. Så det är nog en god investering oavsett. Det går ju faktiskt att använda på garageband och Logic med en Mbox, så en bra väg fram är kanske att vänta med ljudkortsköp och satsa på datorn först?

Så när du vet vad du gillar så blir valet kanske lättare?

Ja det vore ju kul om PT skulle fungera - jag har verkligen försökt skruva på pcns alla inställningar i enlighet med handbok och ino på Digis hemsida utan att ha fått till det. Man tappar liksom musiken genom att hålla på så ..

Bra om Mboxen funkar med GB och kanske i så fall att Logic (express) skulle vara enklaste vägen famåt?

Ja, ljudkortet skall alltså i första hand vara för mina egna behov/en spår i taget inspelningar.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt största problem är trummorna. Inte en chans att fixa det snyggt med din begränsade utrustning och obefintliga erfarenhet av trummickning. Jag skulle lägga pengar på en riktig studio för truminspelning och göra resten själv.

Aha! Intressant uppslag!

I den studio som vi funderar på får vi de första 6 timmarna betalade av ett studieförbund så det talar ju för dem. De använder Cubase medan jag har PT eller Garageband (förhoppningsvis ) - kan man använda Cubase spår i dessa om vi sen fortsätter på egen hand med pålägg??

Redigerat av Cykeln
Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Arr-filen från Cubase kan du inte använda, men ljudfilerna som skapas är ju normala filer (typ WAV kanske?) om du har påbörjat inspelning på alla kanaler av trummor och bas så är det bara att importera in dessa i Garageband eller Logic. Det viktiga är att de hamnar i synk med varandra. Sen kan ni börja göra pålägg utifrån dessa filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Arr-filen från Cubase kan du inte använda, men ljudfilerna som skapas är ju normala filer (typ WAV kanske?) om du har påbörjat inspelning på alla kanaler av trummor och bas så är det bara att importera in dessa i Garageband eller Logic. Det viktiga är att de hamnar i synk med varandra. Sen kan ni börja göra pålägg utifrån dessa filer.

Inte "Arr-filen" - Innebär det att man inte kan redigera eller är det någon annan begränsning?

Om det är så, ska man ändå ta ut varje "trumdel" på eget wav-spår så bastrumma, virvel osv ligger på egna spår eller ska man importera ett stereo spår. Fast man kan väl jobba med wav-filer också?

Är det svårt att få de olika spåren att hamna i synk - Hur gör man (i korthet)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Arr-filen från Cubase kan du inte använda, men ljudfilerna som skapas är ju normala filer (typ WAV kanske?) om du har påbörjat inspelning på alla kanaler av trummor och bas så är det bara att importera in dessa i Garageband eller Logic. Det viktiga är att de hamnar i synk med varandra. Sen kan ni börja göra pålägg utifrån dessa filer.

Inte "Arr-filen" - Innebär det att man inte kan redigera eller är det någon annan begränsning?

Om det är så, ska man ändå ta ut varje "trumdel" på eget wav-spår så bastrumma, virvel osv ligger på egna spår eller ska man importera ett stereo spår. Fast man kan väl jobba med wav-filer också?

Är det svårt att få de olika spåren att hamna i synk - Hur gör man (i korthet)?

Mat tar ut alla kanaler på separata wav-filer, alla ska dessutom ha samma startpunkt (förslaggsvis vid 0 på tidslinjen) för att man ska vara säker på att dom är i synk. När jag producerade en ep för ett band gjorde vi på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mat tar ut alla kanaler på separata wav-filer, alla ska dessutom ha samma startpunkt (förslaggsvis vid 0 på tidslinjen) för att man ska vara säker på att dom är i synk. När jag producerade en ep för ett band gjorde vi på detta sätt.

Ni spelade alltså först in trummorna i en studio och gjorde sen resten hemma?

Om jag förstått det hela rätt nu ... man spelar in trummor med i princip så många mickar man kommer åt.

Lägger varje mick på en ingång/kanal i ett ljudkort eller mixer så att varje trummljud spelas in på en egen kanal

Alla wav-spår som skapas på detta sätt spar man ner på något medium och tar med sig "hem" till sin dator

Importerar wavarna till det system man själv använder

och då ska alla wavar ha samma startpunkt

Min fråga då är: Hur får man det (samma tidpunkt). Är det något man fixar vid inspelningen eller när man importerar wavarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu spelar in alla mikrofonerna på trummorna samtidigt så borde de bli synkade. Det är ju liksom hela poängen...

Man vill ju inte att baskaggen ligger 1 sekund efter virvelkaggen...eller? Här skiljer sig tekniken inte på något ätt en gammal analog teknik.

Aktiverar du inspelning på 8 kanaler samtidigt så hamnar dessa spår i olika filer och i synk med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörni

tack så hemskt mycket ska ni ha som bidragit med er kunskap i denna tråd.

Här ett försök till sammanfattning av vad jag lärt mig om tillvägagångssätt för inspelning enligt mitt första inlägg.

Det riktigt svåra är att spela in trummor på ett bra sätt.

Kräver dels rejäl utrustning (förutom dator, ljudkort med många ingångar, preamps mm) som kostar en hel del - säkert 20´-25´ förutom dator, dels rätt avancerade inspelningskunskaper. I mitt fall krävs också att man kan koppla in fem hörlurar som också måste ha ingångar och preamps.

Om man inte har den utrustningen och heller inte kompetensen så kommer man billigare undan och får ett bättre resultat genom att spela in trummorna i en enkel studio och sen ta med sig wavfilerna hem.

Dessa importeras in i ex PT eller GB och då är det viktigt att dessa spår synkar.

Resten spelas in ett instrument i taget och då klarar man sig med ljukort med ett fåtal ingångar

Jag hoppas att den mbox2 jag har tillsammans med en ny Imac, 2,4 Ghz, 2 Gb och Garageband eller PT ska klara detta.

Tack igen

och rätta gärna till om jag missuppfattat eller missat något

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Mat tar ut alla kanaler på separata wav-filer, alla ska dessutom ha samma startpunkt (förslaggsvis vid 0 på tidslinjen) för att man ska vara säker på att dom är i synk. När jag producerade en ep för ett band gjorde vi på detta sätt.

Ni spelade alltså först in trummorna i en studio och gjorde sen resten hemma?

Om jag förstått det hela rätt nu ... man spelar in trummor med i princip så många mickar man kommer åt.

Lägger varje mick på en ingång/kanal i ett ljudkort eller mixer så att varje trummljud spelas in på en egen kanal

Alla wav-spår som skapas på detta sätt spar man ner på något medium och tar med sig "hem" till sin dator

Importerar wavarna till det system man själv använder

och då ska alla wavar ha samma startpunkt

Min fråga då är: Hur får man det (samma tidpunkt). Är det något man fixar vid inspelningen eller när man importerar wavarna?

När trummorna är inspelade så bouncar man ut spår för spår med samma startpunkt i arrangemanget. Man solar helt enkelt spår för spår (ett i taget) och gör en audio mixdown.

Link to comment
Dela på andra sajter

När trummorna är inspelade så bouncar man ut spår för spår med samma startpunkt i arrangemanget. Man solar helt enkelt spår för spår (ett i taget) och gör en audio mixdown.

Tack

även om jag inte riktigt förstår vad man gör när man "bouncar", "solar" och gör en "audio mixdown" så kan jag säga till studion att det är så vi vill göra - dom borde ju veta vad det är.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

När trummorna är inspelade så bouncar man ut spår för spår med samma startpunkt i arrangemanget. Man solar helt enkelt spår för spår (ett i taget) och gör en audio mixdown.

Det behöver du egentligen inte göra från Cubase, bara kika i projektfilen och ta wav-filerna direkt därifrån. Filerna döps ju efter formeln "Spårnamn"_"tagning".wav

alltså:

bastrumma_00.wav

virvel_00.wav

puka1_00.wav

osv, bara att skyffla över på usb-minnet och ta med hem och importera i valfritt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

När trummorna är inspelade så bouncar man ut spår för spår med samma startpunkt i arrangemanget. Man solar helt enkelt spår för spår (ett i taget) och gör en audio mixdown.

Det behöver du egentligen inte göra från Cubase, bara kika i projektfilen och ta wav-filerna direkt därifrån. Filerna döps ju efter formeln "Spårnamn"_"tagning".wav

alltså:

bastrumma_00.wav

virvel_00.wav

puka1_00.wav

osv, bara att skyffla över på usb-minnet och ta med hem och importera i valfritt program.

Fast har du gjort några klipp så fungerar inte den tekniken speciellt bra 😉 . Men har man satt allt i en enda lång tagning är det givetvis det lättaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du egentligen inte göra från Cubase, bara kika i projektfilen och ta wav-filerna direkt därifrån. Filerna döps ju efter formeln "Spårnamn"_"tagning".wav

alltså:

bastrumma_00.wav

virvel_00.wav

puka1_00.wav

osv, bara att skyffla över på usb-minnet och ta med hem och importera i valfritt program.

Aha, det verkar ju enkelt - tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast har du gjort några klipp så fungerar inte den tekniken speciellt bra 😏 . Men har man satt allt i en enda lång tagning är det givetvis det lättaste.

Ok - då finns det två varianter för detta som man får välja beroende på om man satt allt i en tagning eller gjort några klipp.

Tack igen - då vet jag lite till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...