Jump to content
Annons

Fasfel ?


sounden

Recommended Posts

Hej Gott folk!

Jag har tittat på lite olika Phase Analysers, frågan är egenlitligen hur förebygger

man fasfel vid inspelning/mixning? Går det att åtgärda med något program eller liknande?

Om jag har fattat detta rätt så är det när två ljudvågor som har samma Hz men kommer lite olika tidsmässigt.

typ delay...

Hur upptäcker man detta enklast vid inspelning?

//jomax

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är tom så att en mikrofon kan orsaka fasfel eftersom de oftast har en fasvridning i frekvens, alltså olika fas beroende på frekvens. Det brukar kompenseras men går i stort sätt inte att få bort fullt ut. Har nog inte så jättestor betydelse men det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre till ett-regeln. Tre gånger så långt mellan mikar som mellan miken och ljudkällan.

Riktmärke som kan användas om man vill.

Vid stereo-inspelning -- börja med någon allmänt använd teknik som grund: XY , ORTF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla inspelningar där samma ljudkälla är inspelad med fler mikrofoner samtidigt (typ alla inspelningar) har fasskillnad (som du kallar fasfel) i sig. Det är omöjligt att inte få fasskillnad tex i en truminspelning om du inte korrigerar det i efterhand.

Så länge det låter bra i stereo och mono så spelar det ingen roll om det är väldigt mycket fasskillnad eller inte.

Om det låter jättebra i stereo men dåligt i mono så betyder det att du har en fasskillnad som ligger i ett väldigt hörbart register, då är det bara att flytta mikrofonerna tills det låter bra. Sen är det inte så viktigt med bra monokompabilitet i dagens tid tycker jag eftersom det är väldigt sällan (eller rättare sagt aldrig) som musik avlyssnas i mono.

Men ett bra knep för att höra om det är mycket fasskillnad (fasfel) är att monokolla mixen ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man glad för att använda stereobreddare och liknande effekter, så får man också diverse fasfel som lätt blir för stora, så det gäller att hålla tungan i rätt mun... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

fan jag är inte hundra på det där med fasfel, min största fråga är att om man bara kan flippa i datorn, så gör det väl egentligen inget eller?

och följdfråga, jag får alltid en del förskjutning, men det blir väl ingen utsläckning sålänge de inte går i total motfas?

för om man kollar kagge och virvel med OH så har jag förstå och främst en liten förskjutning hur kollar jag då om de är i fas?

jag menar att det liksom är lättare om de ligger exakt i synk, som tex flera mickar på samma avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...