Jump to content
Annons

bemötande av nybörjare


Tant Fransa

Recommended Posts

Vissa frågor återkommer, det nitas trådar, frågorna kommer ändå, det skapar irritation hos vissa medlemmar, som skriver korthuggna svar. Jag vill kommentera det lite utifrån ett tantperspektiv.

Vissa ord verkar trigga sendimpulsen: fördröjning, latency, knaster, metronom, basshunter - det finns säkert många liknande. Jag har noterat att det ofta postas ett "default"-svar på en fråga som INTE är en defaultfråga. Kanske skulle irritationen minska om man faktiskt läste ordentligt vad trådstartaren egentligen frågar efter? 😄

Ödmjukast,

Malin

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske om trådstartarna gjorde en sökning på detta och andra forum innan dom

ställer samma fråga som besvarats om och om igen skulle dessa " Default " svar inte upstå. 😆

Eller om dom till och med skulle kunna använda sig av Google för att får svar på dom mest uppenbara

frågor. " latency, metronom " osv.

Vidare om vissa av dessa trådstartare skulle på ett någorlunda läsbart sätt kunna formulera sin fråga skulle dom troligtvis inte snäsas av utan deras fråga skulle besvaras med respekt men när frågor som

" Asso liksm hur gör Basshuntr nr han gor låtar och typ vilkt program och vrt kan jg ladd det ? "

dyker upp blir vissa irriterade och spydiga medans andra helt sonika ignorerar dom.

Vördnadsfullt

// Tiny //

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske om trådstartarna gjorde en sökning på detta och andra forum innan dom

ställer samma fråga som besvarats om och om igen skulle dessa " Default " svar inte upstå. 😆

Eller om dom till och med skulle kunna använda sig av Google för att får svar på dom mest uppenbara

frågor. " latency, metronom " osv.

Vidare om vissa av dessa trådstartare skulle på ett någorlunda läsbart sätt kunna formulera sin fråga skulle dom troligtvis inte snäsas av utan deras fråga skulle besvaras med respekt men när frågor som

" Asso liksm hur gör Basshuntr nr han gor låtar och typ vilkt program och vrt kan jg ladd det ? "

dyker upp blir vissa irriterade och spydiga medans andra helt sonika ignorerar dom.

Vördnadsfullt

// Tiny //

😆 Ja, jag håller med dig till fullo. Vissa tror att dom ska få allt serverat på ett silverfat. Dom verkar inte förstå att det krävs tid och ett stort intresse för att komma någon vart.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske om trådstartarna gjorde en sökning på detta och andra forum innan dom

ställer samma fråga som besvarats om och om igen skulle dessa " Default " svar inte upstå. 😆

Eller om dom till och med skulle kunna använda sig av Google för att får svar på dom mest uppenbara

frågor. " latency, metronom " osv.

// Tiny //

Håller absolut med, även om jag vidhåller att det inte alltid är lätt att söka när man inte vet vad man söker efter, och man dessutom får hundra tre träffar när man försöker. Men det var egentligen inte det jag ville få sagt... 😆

Vidare om vissa av dessa trådstartare skulle på ett någorlunda läsbart sätt kunna formulera sin fråga skulle dom troligtvis inte snäsas av

Håller absolut med dig också även om jag tycker att det är bättre att ignorera tråden helt än att snäsa av. Men jag har noterat ett antar frågor nu som är korrekt formulerade, tydliga och som fått ett defaultsvar fastän det framgår av frågan eller möjligen den efterföljande diskussionen att frågan inte är elementär. Kanske är detta inte ett stort problem? Vill påpeka att jag alltid har blivit mycket vänligt bemött av er alla.

Det är nog rätt få som är så extremt-från-scratch-"prodd"-nybörjare som jag, men samtidigt ska ju detta vara ett musikerforum, inte ett mjukvaruforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det går att göra så mycket åt det här "problemet". Nybörjare kommer alltid att ställa frågor som redan är besvarade. Mer erfarna kommer alltid att bli upprörda eftersom de redan besvarat frågorna flera gånger. Att klistra guider och liknande brukar inte hjälpa även om en del har vett nog att läsa dem så är det ju uppenbart många som inte gör det ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

men samtidigt ska ju detta vara ett musikerforum, inte ett mjukvaruforum.

I dagens läge så är dom synonyma med varandra tyvärr.

Allt lära sig ett instrument verkar inte riktigt gå hand i hand med att skapa musik längre.

Men å andra sidan är fokus i dag lika mycket på produktion som i arrangemang och då är givetvis diskussioner om mjukvara lika relevanta som alternativa gitarrstämmningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Ja, jag håller med dig till fullo. Vissa tror att dom ska få allt serverat på ett silverfat. Dom verkar inte förstå att det krävs tid och ett stort intresse för att komma någon vart.

Mvh

Fredrik

Tid och Stort intresse, är det VST's eller?? Vart kan jag ladda hem dom? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det går att göra så mycket åt det här "problemet". Nybörjare kommer alltid att ställa frågor som redan är besvarade.

Nu fnissar jag lite grann, men återigen: det är INTE det min tråd ursprungligen handlar om 😆

Jag pratar om de fall när frågorna INTE redan är besvarade, men de som svarar inte har läst ordentligt och tror att det är en av de gamla vanliga frågorna.

Frågeställaren får ett svar och konstaterar att det inte var lösningen på problemet, men sedan kommer det likväl elva likadana svar.

Men skit samma - det verkar bara vara jag som har lagt märke till det. Det är nog ett nybörjarproblem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Bra tråd Malin.

Min syn på saken:

Jag retar mig bland annat på att det inte finns mat till alla här på klotet och att folk gör illa varandra. Jag retar mig på att vi bygger ett samhälle där vi inte har tid med våra barn utan lämnar bort dom till förvaring under dagarna när vi skyndar oss att bygga våra karriärer. Jag retar mig alltså på folk som skyller på föräldrarna att barn och unga inte kan uppföra sig normalt när vi alla ser till att ingen är hemma hos dom och visar dom hur man gör. Att folk ställer samma fråga här två gånger eller fler tycker jag är ett löjligt litet problem och att man har så lite att göra så man måste svara irriterat i en sån tråd det är fan i mig ett mysterium för mig. Det finns nog plats på Studios server för ett par frågor för mycket. Den som har så mycket tid över så att den måste sitta här och leta efter nåt att irritera sig på eller att bara allmänt vara bror duktigt tycker jag kan ta den tiden och göra en låt eller nåt annat produktivt istället.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd Malin.

Min syn på saken:

Jag retar mig bland annat på att det inte finns mat till alla här på klotet och att folk gör illa varandra. Jag retar mig på att vi bygger ett samhälle där vi inte har tid med våra barn utan lämnar bort dom till förvaring under dagarna när vi skyndar oss att bygga våra karriärer. Jag retar mig alltså på folk som skyller på föräldrarna att barn och unga inte kan uppföra sig normalt när vi alla ser till att ingen är hemma hos dom och visar dom hur man gör. Att folk ställer samma fråga här två gånger eller fler tycker jag är ett löjligt litet problem och att man har så lite att göra så man måste svara irriterat i en sån tråd det är fan i mig ett mysterium för mig. Det finns nog plats på Studios server för ett par frågor för mycket. Den som har så mycket tid över så att den måste sitta här och leta efter nåt att irritera sig på eller att bara allmänt vara bror duktigt tycker jag kan ta den tiden och göra en låt eller nåt annat produktivt istället.

Göran

Så sant som det är sagt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa frågor återkommer, det nitas trådar, frågorna kommer ändå, det skapar irritation hos vissa medlemmar, som skriver korthuggna svar. Jag vill kommentera det lite utifrån ett tantperspektiv.

Vissa ord verkar trigga sendimpulsen: fördröjning, latency, knaster, metronom, basshunter - det finns säkert många liknande. Jag har noterat att det ofta postas ett "default"-svar på en fråga som INTE är en defaultfråga. Kanske skulle irritationen minska om man faktiskt läste ordentligt vad trådstartaren egentligen frågar efter? 😊

Ödmjukast,

Malin

Jo men om man hängt en hel del på olika musikforum sedan 2002 så blir man rätt trött på vissa frågor, speciellt sådana frågor som man ganska lätt kan hitta i manualen om man kollar i en sådan.

Flera får för sig att de skall börja göra musik och vill sätta igång direkt men har tydligen inte så pass stort intresse så att de kan spender ett tiotal timmar med att plugga lite grundläggande info.

Sedan att de flesta tråttnar efter ett par månader och slutar "göra" musik gör att det känns ännu mer meningslöst att försöka förklara och hjälpa.

Men naturligtvis behöver man inte vara spydig mot den som frågar utan man kan helt enkelt skita i att svara!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker det är viktigt att vara snäll.

Men, dumma tykna svar tillbaka från den som frågar gör mig trött.

Och de som inte ens orkar skriva så man förstår.

Och de alldeles för uppenbara piratkopieradeprogramfrågornafrånnågonsomabsolutinteharnågonkollmedinbyggtljudko

rtiställetförettlowlatencywhatever.

Nåt sånt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på Malin... tanten alltså... Just ordet knaster brukar automagiskt avlösa en hagelstorm av ord som "latency", "asio", "nforce4". När det kanske i själva verket handlar om oxid i mixerbordet eller gud vet vad. Jag har säkert påpekat det förut, men det finns också en poäng med att nybörjartrådar dyker upp - Nybörjare får chansen att hjälpa varandra och lära känna varandra. Visst skulle vi kunna ha en Wiki med svar på alla världens frågor. Men det vore inte lika roligt när en smiley saknas mitt i meningen 😆 , eller när ett stevfal leder till ett roligt missförstånd.

Är man en ascool forum-veteran så kanske man dessutom kan sikta lite med båten och undvika att gå på grund i trådar som "hur gör jag tränce?" eller "vilket ljudkort är bästast?".

Högaktningsfullt, Mejken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på Malin... tanten alltså... Just ordet knaster brukar automagiskt avlösa en hagelstorm av ord som "latency", "asio", "nforce4". När det kanske i själva verket handlar om oxid i mixerbordet eller gud vet vad.

Högaktningsfullt, Mejken

Åh, du förstår mig så bra, Majken! Alltså, mitt förslag: Läs frågan ordentligt, och utgå inte ifrån att man avsiktligt har låtit bli att RTFM. Kanske har man ett problem som inte ens DU har svaret på? 😛 Då är det ju en fantastisk chans att lära sig något nytt?

Om inte - ja, lämna det där du hittade det - man behöver ju inte stanna och sparka på alla roadkills man kör förbi, eller hur? 😛

KRAM till alla snälla människor

Malin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd Malin.

Min syn på saken:

Jag retar mig bland annat på att det inte finns mat till alla här på klotet och att folk gör illa varandra. Jag retar mig på att vi bygger ett samhälle där vi inte har tid med våra barn utan lämnar bort dom till förvaring under dagarna när vi skyndar oss att bygga våra karriärer. Jag retar mig alltså på folk som skyller på föräldrarna att barn och unga inte kan uppföra sig normalt när vi alla ser till att ingen är hemma hos dom och visar dom hur man gör. Att folk ställer samma fråga här två gånger eller fler tycker jag är ett löjligt litet problem och att man har så lite att göra så man måste svara irriterat i en sån tråd det är fan i mig ett mysterium för mig. Det finns nog plats på Studios server för ett par frågor för mycket. Den som har så mycket tid över så att den måste sitta här och leta efter nåt att irritera sig på eller att bara allmänt vara bror duktigt tycker jag kan ta den tiden och göra en låt eller nåt annat produktivt istället.

Göran

Visserligen håller jag med dig om att det är onödigt att störa sig på nybörjare som ställer frågor som redan besvarats, men den där argumentationen har jag jäkligt svårt för. Det finns ju alltid någon som har det sämre (MYCKET sämre) än en själv, men det är ju ingen anledning att strunta i de problem man har. Man får väl ställa problemet i proportion till hur man själv och övriga i den närmaste omgivningen har det.

Då är det här problemet med nybörjare fortfarande fånigt... Men, ja. Min poäng är iallafall att jämförelsen med folk i U-länder kan man dra mot alla I-landsproblem och därför är jämförelsen meningslös.

Sorry för OT 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det går att göra så mycket åt det här "problemet". Nybörjare kommer alltid att ställa frågor som redan är besvarade.

Nu fnissar jag lite grann, men återigen: det är INTE det min tråd ursprungligen handlar om 😛

Jag pratar om de fall när frågorna INTE redan är besvarade, men de som svarar inte har läst ordentligt och tror att det är en av de gamla vanliga frågorna.

Frågeställaren får ett svar och konstaterar att det inte var lösningen på problemet, men sedan kommer det likväl elva likadana svar.

Men skit samma - det verkar bara vara jag som har lagt märke till det. Det är nog ett nybörjarproblem 😉

Du har rätt här... 🙂 Fast jag läste faktiskt din tråd och tolkade den precis som du skriver ovan. Sedan svarade jag något helt annat när jag började skriva... Det är en bra tråd och jag tror att jag just bevisade det. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Håller med Malin, Sven och Majken m. fl.

Jag minns själv i börja, när Kalle och jag skulle formulera oss på forumet. Men de flesta var mycket, mycket bussiga och hade tålamod och överseende med oss.

Vänligen

Gubben i Kalmar och Kalle förstås.

😛

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

När man är gammal i gamet, så är det lätt att glömma bort att man faktiskt har stått på samma noll-nivå och ställt alla de där "korkade" nybörjarfrågorna själv till någon som visste mer - och känt sig lika "dum" som nybörjarna som söker sig till forumet, när de ska försöka formulera sina frågor utan att veta ett dugg om vad man ska ta sig till. På min tid fanns det inga Internet-forum, utan det blev ett antal personer IRL som drabbades av min okunskap då... 😉 I ett forum är det många som kan hjälpas åt - och när en har misslyckats att förklara så att nybörjaren förstår, så kan en annan ta vid och förklara lite annorlunda - och till slut går det upp ett Liljeholmens för nybörjaren och han börjar förstå lite grand av hur det ska fungera. Man behöver inte ens svara på alla frågor i ett omfattande inlägg, utan kan begränsa sig till ett fåtal frågor som man känner till bäst och tror att man kan förklara tillräckligt bra - och sedan tar garanterat någon annan upp tråden och förklarar några av de andra frågorna och till slut är allt utbenat.

Det är en fantastisk möjlighet man har i detta och andra forum, att kunna dela med sig av de kunskaper man har skaffat sig genom åren och skitkul att kunna göra lite nytta för andra. Ibland kan nybörjarnas problem dessutom tvinga en att tänka på saker från en annan synvinkel - också något som kan vara nyttigt, eftersom det kan vara nyttigt att ifrågasätta sin egen syn på saker ibland... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte bara vara så enkelt att dom som är kunniga och vill ge ett bra svar på en kanske för dom enkel fråga ger det svaret och dom andra låter bli? Om ett forum av detta slag skulle bestå av enbart nybörjare för att alla "erfarna" skulle slippa "dumma frågor"... hur skulle då nybörjarna kunna utvecklas? Är man nybörjare kanske det inte är helt lätt att söka efter svar heller om man knappt förstår vart man ska börja. Jag vet inget alls, jag har inte en tillstymmelse till studio 😆 men huserar här ändå.

Man väljer ju själv vad man vill lägga energi på. Att hjälpa eller stjälpa. Var snälla och vänliga mot varandra så blir ju allt så mycket trevligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...