Jump to content
Annons

Är det gitarren som gör att det låter skit?


accus

Recommended Posts

Hej!

Jag och mitt band har gjort en inspelning som jag nu sitter och försöker mixa.

Jag fastnar på gitarrspåret som verkligen låter dåligt.

Det är en halvdyr elgitarr som jag har spelat in via en "art tube" direkt in i datorn, alltså har jag spelat in det rena ljudet från gitarren.

Jag simulerar förstärkare digitalt i guitar rig, men vilka ljud och inställningar jag väljer så låter det dåligt!

Är det elgitarren som helt enkelt har en dålig mick eller missar jag att göra någonting?

Jag lägger upp en länk till den rena inspelningen så kan ni som kan det här med gitarrer lyssna och kanske hjälpa mig (Gitarren kommer in först vid 0:28).

Tack!

//Rasmus

http://hem.passagen.se/curryfisk/gitarr_03.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det kan låta så där plonkigt innan man släpper på GR. Välj ljud som funkar skapligt innan du lirar in det underlättar på många sätt, framför allt spelet om man får höra ett någorlunda rätt ljud direkt. Typ ljudet måste svara eller hur man ska säga bli rätt feeling kanske är ett bättre ord alltså ljudet måste svara i örat när du spelar så man trycker lagom hårt träffar rätt med plektrumet helt enket får rätt timing. Att spela in ett solo tex. då bara måste man det det funkar inte alls annars. Olika tjocka plektrum beroende på vad du lirar underlättar oxå att hitta rätt sound. Ibland kör jag med ett fan tror det är 1.2 mm eller nåt typ stenhårt. Elixcir eller vad dom heter strängar funkar riktigt jäkla bra håller svinlänge låter bra kostar en del men det har man tillbaka. Ett tips kan va att dra volymen ner på guran lite många mickar verkar vara så starka så magneterna suger tag i strängarna. Eller mecka med gain och output om du har det på din preamp. Allt ovanstående avgör i princip hur bra du kan få GR att låta och sen åker du på att skruva ljudet i GR ändå så det passar ljudbilden. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har preampen en högohmig instrumentingång eller kör du med en vanlig lineingång? Om det inte finns en högohmig (1Mohm eller mer) ingång, så fungerar det sämre att koppla in en gitarr direkt dit och du kan behöva en aktiv DI-box för att få ett bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att inte lajna gitarren utan spela in med mic.. du kommer få mkt mer dynamik...

??

Hur gör man det?

Om han skall anända GR inne i datorn måste han väl linea eller skall han micka upp strängarn 😕 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle vilja säga att det bara finns två förstärkartoppar i GR som är användbara; Tweedman och den där Marshall JCM-klonen (kommer inte ihåg vad den heter). allt annat låter ganska dåligt. sen finns det också bara en enda distpedal som låter ok tycker jag - Cat. Med denna i kombination med tweedman får man ett riktigt schysst grundljud tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att inte lajna gitarren utan spela in med mic.. du kommer få mkt mer dynamik...

??

Hur gör man det?

Om han skall anända GR inne i datorn måste han väl linea eller skall han micka upp strängarn 😆 ?

????

Vad snackar du om.. det är ju bara att spela in gitarren med mic... en mic framför förstärkaren. Sen inne i programmet så lääger man GR som plugin.

Är det något jag missat här eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att inte lajna gitarren utan spela in med mic.. du kommer få mkt mer dynamik...

??

Hur gör man det?

Om han skall anända GR inne i datorn måste han väl linea eller skall han micka upp strängarn 😆 ?

????

Vad snackar du om.. det är ju bara att spela in gitarren med mic... en mic framför förstärkaren. Sen inne i programmet så lääger man GR som plugin.

Är det något jag missat här eller?

Kaka på kaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns ganska mycket som funkar utmärkt i GR men som sagt det handlar om att skruva ljuden och ofta att oxå reducera en del av effekterna som ligger på om man använder presetsen så det det inte svävar runt för jävla mycket. Och som jag sa tidigare man måste lira så det funkar oxå och det funkar bara om man har någorlunda rätt ljud från början. Lägger på ett par spår där basen kör på Fretless och guran på Bluesclub presetsen med lite skruvning gjord på båda presetsen. Den första med ett lite mer rent läge och den andra mer distat på gurorna och basen har jag försökt anpassa efter soundet på låtarna. Båda låtarna tycker jag funkar skapligt när det gäller bas och guraljud, låter trovärdigt nog för mina öron i alla fall.

Göran

http://realworldremixed.com/remix.php?remi...jOqG-Vy7BJPQZdV

Mommas Buick rock mix

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...469725&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att inte lajna gitarren utan spela in med mic.. du kommer få mkt mer dynamik...

??

Hur gör man det?

Om han skall anända GR inne i datorn måste han väl linea eller skall han micka upp strängarn 😛 ?

????

Vad snackar du om.. det är ju bara att spela in gitarren med mic... en mic framför förstärkaren. Sen inne i programmet så lääger man GR som plugin.

Är det något jag missat här eller?

Kaka på kaka.

är du säker på det 😆😉 ?? det är ju fortfarande en lajnad gitarr och även fall GR simulerar det att låta äkta så kommer det ju inte direkt att göra det... iallfall min erfarenhet. Om jag måste lajna en elgitarr så gör jag det genom shyssta preamps och med en shysst linebox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitèn på ljudet i klippet låter väl som det brukar göra när man lajnar en elgitarr tycker jag 😆

När man ska använda mjukvara såsom Guitar Rig eller Amplitube är det viktigt att insignalen har en bra nivå. Programmet måste matas med en så bra insignal som möjligt! Spela in det lajnade ljudet och se hur vågformen ser ut. Är det låg nivå på vågformen? Höj då gainen på preampen och se till att lägga vågformen på en så bra nivå som möjligt utan att det distar.

Sedan kan man också testa att vrida lite på input-vredet (det finns iaf i Amplitube; vet ej om det finns i Guitar Rig) så att man optimerar nivån på signalen in till programmet (förstärkare kan ju bete sig väldigt olika beroende på insignalens volym).

Sen så ska naturligtvis nivån på ljudet som kommer ut ur Guitar Rig ligga på en bra nivå också.

Slutligen : försök undvika presets! Dessa leder nästan bara till huvudvärk. Börja istället från början och bygg ihop enkla riggar där du har någorlunda kontroll på grundljudet och se till att detta blir ungefär som du tänkt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä kaka på kaka blir det ju inte om man mickar upp en stärkare och sen kör det genom GR. Allt handlar om att få ett så bra grundljud som det bara är möjligt innan det går genom GR. Får man det genom en uppmickad stärkare så är det ju bara att köra på det man får se till att få det någorlunda tort bara. Det kan ju handla om att ljudet man vill ha i låten inte finns på stärkaren men att man har ett jävla bra rent grundljud på den ändå. Ett bra ljud in i GR ger bäst resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med GR så har man knappast en förstärkare att micka.. GR simmulerar ju stärkaren ju.. Alltså ska man lajna (så stavar jag)... med en bra preamp som har högohmig ingång som gör att gitarrens rena micksignal kommer igenom rätt..

Appropå soundet så är det helt ok.. Bara att mixa på alltså! 😉

Ps. Limpo.. Skärp dig och tänk efter innan du svarar. Har grabben en juste stärkare att micka så skulle han ju inte valt GR som alternativ 😛😆

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Kör man med GR så har man knappast en förstärkare att micka.. GR simmulerar ju stärkaren ju.. Alltså ska man lajna (så stavar jag)... med en bra preamp som har högohmig ingång som gör att gitarrens rena micksignal kommer igenom rätt..

Appropå soundet så är det helt ok.. Bara att mixa på alltså! 😆

Har man en stärkare och vill köra genom den först så kan man ju det om det är nåt speciellt ljud man vill få fram. Det handlar väl helt enkelt om vad man vill. Jag har en stärkare men kör utan lajnar genom min Behringer Mic 200 preamp och sen in i GR men det innebär inte att jag alltid kommer att köra så det beror ju på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps. Limpo.. Skärp dig och tänk efter innan du svarar. Har grabben en juste stärkare att micka så skulle han ju inte valt GR som alternativ 😉😆

ds.

Varför inte?!?

Det är ju inte bara en gitarrförstärkar simulator heller... och... här och häpna, jag kan avända en förstärkar simulator fast det är inspelat med mic och stärkare ibland...

Så kaka på kaka snacket.... 😛

Suck...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä kaka på kaka blir det ju inte om man mickar upp en stärkare och sen kör det genom GR. Allt handlar om att få ett så bra grundljud som det bara är möjligt innan det går genom GR. Får man det genom en uppmickad stärkare så är det ju bara att köra på det man får se till att få det någorlunda tort bara. Det kan ju handla om att ljudet man vill ha i låten inte finns på stärkaren men att man har ett jävla bra rent grundljud på den ändå. Ett bra ljud in i GR ger bäst resultat.

MEN!!!

Om han redan har så att han kan köra riktig stärkare vad skall han då med GR till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps. Limpo.. Skärp dig och tänk efter innan du svarar. Har grabben en juste stärkare att micka så skulle han ju inte valt GR som alternativ 😉😆

ds.

Varför inte?!?

Det är ju inte bara en gitarrförstärkar simulator heller... och... här och häpna, jag kan avända en förstärkar simulator fast det är inspelat med mic och stärkare ibland...

Så kaka på kaka snacket.... 😛

Suck...

Klart du kan!

Men om redan har en stärkare varför då simulera en stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä kaka på kaka blir det ju inte om man mickar upp en stärkare och sen kör det genom GR. Allt handlar om att få ett så bra grundljud som det bara är möjligt innan det går genom GR. Får man det genom en uppmickad stärkare så är det ju bara att köra på det man får se till att få det någorlunda tort bara. Det kan ju handla om att ljudet man vill ha i låten inte finns på stärkaren men att man har ett jävla bra rent grundljud på den ändå. Ett bra ljud in i GR ger bäst resultat.

MEN!!!

Om han redan har så att han kan köra riktig stärkare vad skall han då med GR till?

Arrgh.... suck... 😛

Det Burnin Sven och jag menar är att ju bättre ljud in ju bättre resultat! Mao bajs in bajs ut...

Finns ingen stärkar simulator som kan ersätta det på riktigt... därmed menar jag inte att man inte kan andvända. Du får mkt bättre dynamik om du spelar in det "på riktigt", Jag gör det ALLTID.. sen kan jag andvända Amplitube 2 (och GR2) för att ändra vissa grejer...

OCh precis som Burnin Sven säger så kanske man inte har de FX som finns i GR på riktigt....

Jag förbjuder lajnade gitarrer om det finns stärkare och mic... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä kaka på kaka blir det ju inte om man mickar upp en stärkare och sen kör det genom GR. Allt handlar om att få ett så bra grundljud som det bara är möjligt innan det går genom GR. Får man det genom en uppmickad stärkare så är det ju bara att köra på det man får se till att få det någorlunda tort bara. Det kan ju handla om att ljudet man vill ha i låten inte finns på stärkaren men att man har ett jävla bra rent grundljud på den ändå. Ett bra ljud in i GR ger bäst resultat.

MEN!!!

Om han redan har så att han kan köra riktig stärkare vad skall han då med GR till?

Arrgh.... suck... 🙂

Det Burnin Sven och jag menar är att ju bättre ljud in ju bättre resultat! Mao bajs in bajs ut...

Finns ingen stärkar simulator som kan ersätta det på riktigt... därmed menar jag inte att man inte kan andvända. Du får mkt bättre dynamik om du spelar in det "på riktigt", Jag gör det ALLTID.. sen kan jag andvända Amplitube 2 (och GR2) för att ändra vissa grejer...

OCh precis som Burnin Sven säger så kanske man inte har de FX som finns i GR på riktigt....

Jag förbjuder lajnade gitarrer om det finns stärkare och mic... 🙂

OK!

Visst kan man använda effekter osv.. från tex GR men är det inte lite overkill att köpa en så pass dyr plugg om du redan har en stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske, kanske inte... men om man bara har en gitarrstärkare och vill modulera om ljudet så är det kanske inte så onödigt, och jag säger det igen, man får bättre dynamik i ljudet när man spela in i förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns folk som tycker att det blir kaka på kaka om man har en rörmic OCH en rörpreamp. För rörigt, alltså... 😕😊 Det finns också folk som tycker att färgningen man får med både mic och preamp rörförstärkta, ger det bästa ljudet som går att få.

Vad det hela till syvende och sist handlar om är inget annat än en smaksak. Tycker man att man får sitt ultimata gitarrljud genom att micka upp sin stärkare och sedan köra genom GuitarRig eller liknande, så är det helt rätt att göra det - och om man tycker att det blir perfekt att köra gitarren direkt till en instrumentingång och sedan genom GuitarRig, så är det rätt.

Brian May (Queen) experimenterade med diverse boxar som kanske kopplades i "fel" ordning eller något (vad vet jag?) för att få fram sitt mycket speciella och patenterade (sic!) gitarrljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all respons!

Jag vred och pillade tills jag lyckades komma lite närmre de ljud jag ville ha och det gick ganska långt, det handlade mest om att orka.

Men som någon sa så blir det förmodligen bättre om gitarren spelas in till ljudet den ska ha, för gitarrspelet passar inte riktigt in på ljudet.

Tack igen!

//Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...