Jump to content
Annons

Addictive Drums

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det lutar nu Ät att jag fÄr pekfingret ur och inhandlar en trummjukvara. Och det lutar Ät Addictive Drums, framför bl.a. EZ Drummer.

Jag har mest gÄtt pÄ vad jag hört av demos pÄ webbsiterna och tester och vad folk har tyckt om dessa tvÄ. Men jag har Àven lyssnat pÄ andra varianter Àn dessa. En avgörande faktor Àr vilka datorkrav som trumpluggen stÀller, samt vilka expansioner som finns/planeras.

1) Vilka datorkrav stÀller Addictive Drums, i jÀmförelse med EZ Drummer? (NÀr jag kollat in nÄgra andra trumpluggar sÄ har man sagt mig att de Àr "Ànnu vÀrre" (vÀldigt generellt...)). LÀste nÄnstans i en test att Addictive Drums visade sig innebÀra nÄgot lÀgre datorkrav Àn EZ Drummer i praktiken, trots att det borde vara tvÀrtom. Kan jag fÄ det konfirmerat?

2) EZ Drummer har ju en massa expansioner man kan köpa. Hur Àr det med det Addictive Drums? Finns det eller kommer det och i sÄ fall nÀr?

Jag saknar t.ex. redan nu vispar och klubbor (mallets).

🙂

:musik

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Jag tror att Maratone (Max Martin och Rami) kör med Addictive Drums. SĂ„ dom Ă€r sĂ€kert bra. Kör pĂ„ dom. 🙂

Mvh

Fredrik

musik (oregistrerad)
Postat

Jag var inne pÄ XLN Audio Forum nu. Har lyssnat pÄ en del lÄtar som vanligt folk skickat in, dÀr de anvÀnt Addictive Drums. Roligt! LÀt bra kan tillÀggas.

🙂

Postat (redigerat)

addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa pÄverkar naturligtvis belastningen pÄ processorn; om du lÀgger filter, kompressor och reverb pÄ allt sÄ kommer det att krÀva mer tid av din cpu Àn om du inte anvÀnder nÄgra effekter alls.

min uppfattning Àr att addictive drums Àr förvÄnansvÀrt resurssnÄlt. de förinstÀllda setten lÄter enligt mig inte speciellt roligt, men det gÄr bra att skruva till riktigt bra och vÀldigt varierade set.

du har flera olika trumset i orginalutförande av additcive, men inga vispar. du kan dock med framgÄng förÀndra attacken i varje ljud för att fÄ ett komp som fungerar till mjukare saker. riktiga vispar blir det dock inte.

jag gillade ezdrummer för sin enkelhet, men vÀljer addictive nÀr som helst, efter det att jag skapat "mitt sett". dessutom som har addictive smartare synk-funktion Àn ezdrummer.

http://www.xlnaudio.com/forum/viewtopic.php?t=86

Redigerat av Itzhak
musik (oregistrerad)
Postat
addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa pÄverkar naturligtvis belastningen pÄ processorn; om du lÀgger filter, kompressor och reverb pÄ allt sÄ kommer det att krÀva mer tid av din cpu Àn om du inte anvÀnder nÄgra effekter alls.

Ja, just det. Och Àr det dÄ sÄ att OM jag lÀgger t.ex. kompressor och reverb direkt i Addictive Drums, sÄ krÀver det mindre av CentralProcessorUnit-en, Àn om jag hade lagt pÄ det efterÄt i Cubase LE?

😄

musik (oregistrerad)
Postat

LÀste lÀnken.

Vispar kan komma att komma i "Future AdPaks", sÀgs det dÀr...

InnebÀr det att det blir en helt ny produkt mÄnntro som man dÄ mÄste köpa, eller att det blir en "vanlig" expansion för nÄgra hundra...?

Postat

Ja, just det. Och Àr det dÄ sÄ att OM jag lÀgger t.ex. kompressor och reverb direkt i Addictive Drums, sÄ krÀver det mindre av CentralProcessorUnit-en, Àn om jag hade lagt pÄ det efterÄt i Cubase LE?

😄

svaret blir givetvis att det beror pÄ vad du lÀgger pÄ för effekter i ditt vÀrdprogram. men, addictives inbyggda effekter anser jag vara mycket resurssnÄla i förhÄllande till sin funktion. om du arbetar i en nyare version av cubase sÄ kan du naturligtvis alltid frysa trumpluggen (och dÀrmed frigöra cpu frÄn dess inbyggda effekter), nÀr du kÀnner att du har ett ljud som fungerar.

Postat

Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Àn.

De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ 😎

AngÄende effekter sÄ tror jag det stod i Studio att om man stÀngde av effekterna sÄ tog den mindre CPU Àn EZ. Med effekter pÄ sÄ tar det lite mer. Men AD Àr sjukt optimerat, pÄ en "normal" dator gissar jag pÄ ca 10-15% cpu med ALLT pÄ! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..)

Och japp, Martin och Rami och de andra pĂ„ Maratone kör AD jĂ€mt 🙂

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksĂ„... Till och med Michael Bolton 😄

/Lasse

Postat

EZDr. har ju vÀldigt smidiga midifiler, mycket lÀtta att anvÀnda, Addictives Àr lÀngre med variationer som man fÄr klippa för att kunna upprepa till lagom lÀngd för tex. en vers.

jag tror Groove agent 3 Àr ett bra alternativ om du vill ha olika trummor och det fick ju bra kritik i studios test, Àven ljudet pÄ trummorna. vill du bara ha ett eller ett par trummset sÄ fÄr du ju EZd och addictive och nÄgra exansion packs för sammma pris.

Postat
Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Àn.

De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ 😎

AngÄende effekter sÄ tror jag det stod i Studio att om man stÀngde av effekterna sÄ tog den mindre CPU Àn EZ. Med effekter pÄ sÄ tar det lite mer. Men AD Àr sjukt optimerat, pÄ en "normal" dator gissar jag pÄ ca 10-15% cpu med ALLT pÄ! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..)

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksĂ„... Till och med Michael Bolton 😄

/Lasse

Martin the man! Ni mĂ„ste vara stolta 😄

Postat

De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ 😄

Lars, ni mÄste vÀl veta om era expansioner ska slÀppas innan nyÄr, senhöst, julslÀpp??

AlltsÄ inte ett halvÄrs vÀntan.

Det ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att se vad det blir 😎

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för alla snabba svar! Fantastiskt.

Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. TĂ€nk att ha fĂ„tt det pĂ„ riktiga timpanis! Herregud!! 😎

😄

p.s. Är inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, sĂ„ jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. TĂ€nk att ha fĂ„tt det pĂ„ riktiga timpanis! Herregud!! 😎

DÄ hade verkligen AD kunnat sopa banan med konkurrenterna. Visst, det finns andra plugins att köpa med timpanis (symfoniorkesterpukor), men jag menar i samma kÀcka serie, som expansion alltsÄ. Vore formidabelt.

😄

p.s. Är inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, sĂ„ jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s

Redigerat av musik
Postat

De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ 😛

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksÄ... Till och med Michael Bolton :rolleyes:

/Lasse

jag vill minnas att jag nÄgonstans lÀst, att de inbyggda pluggarna (typ insert) endast belastar cpu'n, nÀr "ljud" passerar genom dem. stÀmmer det?

Postat
jag vill minnas att jag nÄgonstans lÀst, att de inbyggda pluggarna (typ insert) endast belastar cpu'n, nÀr "ljud" passerar genom dem. stÀmmer det?

StÀmmer. Kanaler som inte anvÀnds drar ingen cpu.

Postat (redigerat)

Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. TÀnk att ha fÄtt det pÄ riktiga timpanis! Herregud!! :rolleyes:

🙂

Varken mallets eller timpanis Àr inkluderade i de 2 första expansionerna, sorry! Men Mallets Àr klart intressant för framtida expansions. (Timpani vetisjutton om det kommer nÄgra alls faktiskt.. FÄr vÀnta tills vi gör en orkesterplugg hehe)

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ 😉

Och japp, Martin och Rami och de andra pĂ„ Maratone kör AD jĂ€mt 😛

Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksÄ... Till och med Michael Bolton :rolleyes:

/Lasse

Martin the man! Ni mĂ„ste vara stolta 🙂

Ja det Ă€r kul som fan 🙂 Han Ă€r en idol faktiskt 🙂

Postat

De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ 🙂

Lars, ni mÄste vÀl veta om era expansioner ska slÀppas innan nyÄr, senhöst, julslÀpp??

AlltsÄ inte ett halvÄrs vÀntan.

Det ska bli vÀldigt spÀnnande att se vad det blir :rolleyes:

Ett halvĂ„r lĂ„ter lite lĂ„ngt ja 😉 Men jag vĂ„gar inte sĂ€ga nĂ„t för det fĂ„r jag sĂ€kert Ă€ta upp. Inom 1-2 mĂ„n vet vi mer, dĂ„ kanske vi kan sĂ€ga nĂ„t lite nĂ€rmre.

Postat (redigerat)

Lars, jag tolkar det som att expansioner kommer i november/december 🙂

Det vore intressant om du kan berÀtta om hur mÄnga enheter ni har sÄlt till dags datum.

Det borde gÄ riktigt bra för er, jobba pÄ med GM fixet och grymma expansioner sÄ blir det julafton varje dag.

AD kom vÀl ut strax före december förra Äret?

Förutom mallets sÄ föreslÄr jag Àven den sjÀlvklara tamburinen samt nÄgra sköna stora Gongs.

SÄdana dÀr som de har i asien som har ett jÀkla schvunnng och som det tar evigheter innan de ringer ut helt.

Det lÄter riktigt maffigt nÀr man sÀnker pitchen pÄ en sÄdan!!

Keep up the good work!

Redigerat av Magpie
musik (oregistrerad)
Postat
Lars, jag tolkar det som att expansioner kommer i november/december 🙂

Det vore intressant om du kan berÀtta om hur mÄnga enheter ni har sÄlt till dags datum.

Det borde gÄ riktigt bra för er, jobba pÄ med GM fixet och grymma expansioner sÄ blir det julafton varje dag.

AD kom vÀl ut strax före december förra Äret?

Förutom mallets sÄ föreslÄr jag Àven den sjÀlvklara tamburinen samt nÄgra sköna stora Gongs.

SÄdana dÀr som de har i asien som har ett jÀkla schvunnng och som det tar evigheter innan de ringer ut helt.

Det lÄter riktigt maffigt nÀr man sÀnker pitchen pÄ en sÄdan!!

Keep up the good work!

Jag tolkar det som feb/mars. Augusti till feb/mars = ett halvÄr.

SÄna gong-gongar Àr sköna! PÄ min gamla trummaskin Alesis HR-16 pitchade jag ned stora crashen maximalt och la pÄ en lÄt för att fÄ det nÄgorlunda snarlikt. GÎtt!

Varför jag delvis tror att jag gillar Addictive Drums Àr vÀl just för att det inte finns nÄgra smÄ percussioninstrument med dÀr, som man hellre spelar live. NÀr jag anvÀnde min gamla HR-16 sÄ la jag ju in takter frÄn bÄde tamburin, claves, bongos m.m. förutom trumsetet, vilket var helt löjligt nÀr jag tÀnker efter. Man hade ju fÄtt mer liv i lÄtarna om man spelat dessa smÄinstrument live. Jag har ju dessa instrument att tillgÄ... Dessutom Àr det ju onödigt jobbigt att programmera/knacka in t.ex. en tamburin tycker jag. Som nu i veckan t.ex., dÄ jag testinspelade pÄ datorn och mÀrkte att jag faktiskt gjorde uppemot 30 olika rytmer pÄ tamburinen under en och samma lÄt. Det hade varit jobbigt att anvÀnda maskin till. En tagning med mik rÀckte.

😛

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag har bÄde ezdrummer och AD, men skaffade EZ först och har vÀl vant mig vid det. AD verkar lite trÄkigare och mer avancerat att jobba i, dessutom finns det inte lika mycket patterns (groove monkee) och expansions till AD, men dÀremot tycker jag AD har bÀttre trumljud. Men pga enkelheten i EZ sÄ vÀljer jag det. Jag kan dock tÀnka mig ge AD en chans inför nÀsta projekt.

Postat
Jag har bÄde ezdrummer och AD, men skaffade EZ först och har vÀl vant mig vid det. AD verkar lite trÄkigare och mer avancerat att jobba i, dessutom finns det inte lika mycket patterns (groove monkee) och expansions till AD, men dÀremot tycker jag AD har bÀttre trumljud. Men pga enkelheten i EZ sÄ vÀljer jag det. Jag kan dock tÀnka mig ge AD en chans inför nÀsta projekt.

Mer komplicerat kan jag skriva under pÄ men trÄkigare??? Kan ju leka hur mkt som helst ju... Fast det beror ju pÄ vad man sysslar med antar jag. Jag gör mest elektronisk musik och anvÀnder AD som ett komplement till Battery... Patterns anvÀnder jag inte sÄ det skiter jag i. =)

Postat

Mer komplicerat hÄller jag definitivt inte med om att det Àr, dÀremot mer mÄngsidigt. Man behöver ju inte anvÀnda alla extra funktioner. Dessutom finns vÀl Groove Monkey Àven till AD numera? Men nÀr fÄr jag anvÀnda AD med mina digitaltrummor?

Postat
Men nÀr fÄr jag anvÀnda AD med mina digitaltrummor?

Jag önskar jag hade ett svar. :/ Vi hade velat ha den updaten ute NU, men vi Ă€r sĂ„ jĂ€vla petiga med allt. PĂ„ gott och ont hehe. Det kommer att bli fett bra, men det tar tid att göra grejer fett bra. Och vi slĂ€pper inget som inte Ă€r fĂ€rdigt. Vi hatar verkligen buggar. Är vĂ€l dĂ€rför vi inte behövt patcha 1.0.0, ens efter 9 mĂ„nader 😊 (klappar mig sjĂ€lv pĂ„ axeln)

Vi har jobbat en massa pÄ edrumsjoxet, men ocksÄ pÄ expansionerna som kommer, + annat smÄfix. Har ocksÄ varit tvungna att pilla med en massa annat trÄk, som t ex att Emagic och Apple inte vet vad de hÄller pÄ med och Àndrar i fungerande standarder (multi outs i AU) utan att det funkar enligt specen varken i Logic 7an eller 8an. Fulhack och bristande dokumentation. AU-standarden verkar inte sÀttas av folk som jobbar med pluggar.. en massa krÄngliga onödiga extragrejer som INGEN anvÀnder men som mÄste finnas med (olika samplingsfrekvens pÄ varje separat utgÄng anyone?) Man blir ju fan trött. Nu har vi iaf fÄtt nÄn slags bekrÀftelse och riktning frÄn dem, sÄ vi ska vÀl kunna stödja separata outs i 8an om ett tag. HÄll ut!

Jag Àr ganska sÀker pÄ att man kan göra drum maps i Logic ocksÄ, dÄ funkar edrums och midifilerna direkt. (Inte cc-hihat-stöd men ÀndÄ)

Postat

om ez hade pitch pÄ sina trummor oj maaannn oj vem vet kanske kommer!

och om ad hade olika timesett pÄ patterns (halfbeat etc)

personligen har jag mÀrkt att ez och ad passar till olika genre

mvh guran

Postat

AngÄende önskemÄl pÄ trummor i AD sÄ saknar jag ljudet frÄn nÀr man bankar riktigt hÄrt med trÀklubbor pÄ levande möss. DET borde ni lÀgga till!

(SÄ oseriöst! Nu skÀms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens lÀte likvÀl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD)

Postat
AngÄende önskemÄl pÄ trummor i AD sÄ saknar jag ljudet frÄn nÀr man bankar riktigt hÄrt med trÀklubbor pÄ levande möss. DET borde ni lÀgga till!

(SÄ oseriöst! Nu skÀms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens lÀte likvÀl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD)

SjÀlvklart Àr detta nÄgot vi redan researchat. Det kÀnns som mer Àn en produkt - ett statement skulle jag vilja sÀga.

Det svÄra rent tekniskt med detta Àr att skapa bra alternerande samplingar. Ljudet Àndrar sig oftast redan efter nÄgra fÄ slag med klubban.

Vi har Àven provat andra gnagare, som marsvin och hamstrar, utan att lyckas komma runt detta problem. Alla tips mottages tacksamt.

Postat
AD verkar lite trÄkigare

Och jag som hjĂ€lpte dig att fĂ„ trumpinnar-sampling hehe 🙂

Sorry, misstolka mig inte. Jag har vant mig vid ezdrummer och det Àr vÀl dÀrför jag uttryckte mig sÄ. Helt Àrligt sÄ tycker jag Addictive drums har ett klart bÀttre trumljud och jag skulle gÀrna helt gÄ över till det (kanske dÀrför jag kallade det trÄkigare för att förneka att jag anvÀnder ett lite sÀmre trumprogram :-D), men nu har jag börjat spela in skivan med ezdrummer sÄ dÄ fÄr det bli sÄ. Dessutom saknar jag flera varierande patterns. Hade AD haft en större drös med patterns sÄ hade jag helt klart valt det pÄ en gÄng. Jag Àr inte bra pÄ att programmera trummor sÄ det Àr vÀl pÄ det mitt val faller mycket pÄ. Ledsen om du tog illa upp, var inte alls meningen att dissa ett sÄ fantastiskt trumprogram.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.