musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Hej! Det lutar nu Ă„t att jag fĂ„r pekfingret ur och inhandlar en trummjukvara. Och det lutar Ă„t Addictive Drums, framför bl.a. EZ Drummer. Jag har mest gĂ„tt pĂ„ vad jag hört av demos pĂ„ webbsiterna och tester och vad folk har tyckt om dessa tvĂ„. Men jag har Ă€ven lyssnat pĂ„ andra varianter Ă€n dessa. En avgörande faktor Ă€r vilka datorkrav som trumpluggen stĂ€ller, samt vilka expansioner som finns/planeras. 1) Vilka datorkrav stĂ€ller Addictive Drums, i jĂ€mförelse med EZ Drummer? (NĂ€r jag kollat in nĂ„gra andra trumpluggar sĂ„ har man sagt mig att de Ă€r "Ă€nnu vĂ€rre" (vĂ€ldigt generellt...)). LĂ€ste nĂ„nstans i en test att Addictive Drums visade sig innebĂ€ra nĂ„got lĂ€gre datorkrav Ă€n EZ Drummer i praktiken, trots att det borde vara tvĂ€rtom. Kan jag fĂ„ det konfirmerat? 2) EZ Drummer har ju en massa expansioner man kan köpa. Hur Ă€r det med det Addictive Drums? Finns det eller kommer det och i sĂ„ fall nĂ€r? Jag saknar t.ex. redan nu vispar och klubbor (mallets). đ :musik
Sonefors Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Jag tror att Maratone (Max Martin och Rami) kör med Addictive Drums. SĂ„ dom Ă€r sĂ€kert bra. Kör pĂ„ dom. đ Mvh Fredrik
musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Jag var inne pĂ„ XLN Audio Forum nu. Har lyssnat pĂ„ en del lĂ„tar som vanligt folk skickat in, dĂ€r de anvĂ€nt Addictive Drums. Roligt! LĂ€t bra kan tillĂ€ggas. đ :musik
Itzhak Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 (redigerat) addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa pÄverkar naturligtvis belastningen pÄ processorn; om du lÀgger filter, kompressor och reverb pÄ allt sÄ kommer det att krÀva mer tid av din cpu Àn om du inte anvÀnder nÄgra effekter alls. min uppfattning Àr att addictive drums Àr förvÄnansvÀrt resurssnÄlt. de förinstÀllda setten lÄter enligt mig inte speciellt roligt, men det gÄr bra att skruva till riktigt bra och vÀldigt varierade set. du har flera olika trumset i orginalutförande av additcive, men inga vispar. du kan dock med framgÄng förÀndra attacken i varje ljud för att fÄ ett komp som fungerar till mjukare saker. riktiga vispar blir det dock inte. jag gillade ezdrummer för sin enkelhet, men vÀljer addictive nÀr som helst, efter det att jag skapat "mitt sett". dessutom som har addictive smartare synk-funktion Àn ezdrummer. http://www.xlnaudio.com/forum/viewtopic.php?t=86 Redigerat 10 augusti 2007 av Itzhak
musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa pĂ„verkar naturligtvis belastningen pĂ„ processorn; om du lĂ€gger filter, kompressor och reverb pĂ„ allt sĂ„ kommer det att krĂ€va mer tid av din cpu Ă€n om du inte anvĂ€nder nĂ„gra effekter alls.http://www.xlnaudio.com/forum/viewtopic.php?t=86 Ja, just det. Och Ă€r det dĂ„ sĂ„ att OM jag lĂ€gger t.ex. kompressor och reverb direkt i Addictive Drums, sĂ„ krĂ€ver det mindre av CentralProcessorUnit-en, Ă€n om jag hade lagt pĂ„ det efterĂ„t i Cubase LE? đ :musik
musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 LÀste lÀnken. Vispar kan komma att komma i "Future AdPaks", sÀgs det dÀr... InnebÀr det att det blir en helt ny produkt mÄnntro som man dÄ mÄste köpa, eller att det blir en "vanlig" expansion för nÄgra hundra...? :musik
Itzhak Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 addictive drums har en rad inbyggda filter och effekter. dessa pĂ„verkar naturligtvis belastningen pĂ„ processorn; om du lĂ€gger filter, kompressor och reverb pĂ„ allt sĂ„ kommer det att krĂ€va mer tid av din cpu Ă€n om du inte anvĂ€nder nĂ„gra effekter alls.http://www.xlnaudio.com/forum/viewtopic.php?t=86 Ja, just det. Och Ă€r det dĂ„ sĂ„ att OM jag lĂ€gger t.ex. kompressor och reverb direkt i Addictive Drums, sĂ„ krĂ€ver det mindre av CentralProcessorUnit-en, Ă€n om jag hade lagt pĂ„ det efterĂ„t i Cubase LE? đ :musik svaret blir givetvis att det beror pĂ„ vad du lĂ€gger pĂ„ för effekter i ditt vĂ€rdprogram. men, addictives inbyggda effekter anser jag vara mycket resurssnĂ„la i förhĂ„llande till sin funktion. om du arbetar i en nyare version av cubase sĂ„ kan du naturligtvis alltid frysa trumpluggen (och dĂ€rmed frigöra cpu frĂ„n dess inbyggda effekter), nĂ€r du kĂ€nner att du har ett ljud som fungerar.
Lars XLN Audio Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Ă€n. De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ đ AngĂ„ende effekter sĂ„ tror jag det stod i Studio att om man stĂ€ngde av effekterna sĂ„ tog den mindre CPU Ă€n EZ. Med effekter pĂ„ sĂ„ tar det lite mer. Men AD Ă€r sjukt optimerat, pĂ„ en "normal" dator gissar jag pĂ„ ca 10-15% cpu med ALLT pĂ„! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..) Och japp, Martin och Rami och de andra pĂ„ Maratone kör AD jĂ€mt đ Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksĂ„... Till och med Michael Bolton đ /Lasse
sixties Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 EZDr. har ju vÀldigt smidiga midifiler, mycket lÀtta att anvÀnda, Addictives Àr lÀngre med variationer som man fÄr klippa för att kunna upprepa till lagom lÀngd för tex. en vers. jag tror Groove agent 3 Àr ett bra alternativ om du vill ha olika trummor och det fick ju bra kritik i studios test, Àven ljudet pÄ trummorna. vill du bara ha ett eller ett par trummset sÄ fÄr du ju EZd och addictive och nÄgra exansion packs för sammma pris.
pirateKING Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Ă€n. De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ đ AngĂ„ende effekter sĂ„ tror jag det stod i Studio att om man stĂ€ngde av effekterna sĂ„ tog den mindre CPU Ă€n EZ. Med effekter pĂ„ sĂ„ tar det lite mer. Men AD Ă€r sjukt optimerat, pĂ„ en "normal" dator gissar jag pĂ„ ca 10-15% cpu med ALLT pĂ„! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..) Och japp, Martin och Rami och de andra pĂ„ Maratone kör AD jĂ€mt đ Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksĂ„... Till och med Michael Bolton đ /Lasse Martin the man! Ni mĂ„ste vara stolta đ
Magpie Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Ă€n. De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ đ Lars, ni mĂ„ste vĂ€l veta om era expansioner ska slĂ€ppas innan nyĂ„r, senhöst, julslĂ€pp?? AlltsĂ„ inte ett halvĂ„rs vĂ€ntan. Det ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att se vad det blir đ
musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 (redigerat) Tack för alla snabba svar! Fantastiskt. Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. TĂ€nk att ha fĂ„tt det pĂ„ riktiga timpanis! Herregud!! đ đ :musik p.s. Ăr inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, sĂ„ jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s Redigerat 10 augusti 2007 av musik
musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 (redigerat) Tack för alla snabba svar! Fantastiskt. Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. TĂ€nk att ha fĂ„tt det pĂ„ riktiga timpanis! Herregud!! đ DĂ„ hade verkligen AD kunnat sopa banan med konkurrenterna. Visst, det finns andra plugins att köpa med timpanis (symfoniorkesterpukor), men jag menar i samma kĂ€cka serie, som expansion alltsĂ„. Vore formidabelt. đ :musik p.s. Ăr inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, sĂ„ jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s Redigerat 10 augusti 2007 av musik
Itzhak Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Ă€n. De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ đ AngĂ„ende effekter sĂ„ tror jag det stod i Studio att om man stĂ€ngde av effekterna sĂ„ tog den mindre CPU Ă€n EZ. Med effekter pĂ„ sĂ„ tar det lite mer. Men AD Ă€r sjukt optimerat, pĂ„ en "normal" dator gissar jag pĂ„ ca 10-15% cpu med ALLT pĂ„! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..) Och japp, Martin och Rami och de andra pĂ„ Maratone kör AD jĂ€mt đ Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksĂ„... Till och med Michael Bolton /Lasse jag vill minnas att jag nĂ„gonstans lĂ€st, att de inbyggda pluggarna (typ insert) endast belastar cpu'n, nĂ€r "ljud" passerar genom dem. stĂ€mmer det?
Lars XLN Audio Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 jag vill minnas att jag nÄgonstans lÀst, att de inbyggda pluggarna (typ insert) endast belastar cpu'n, nÀr "ljud" passerar genom dem. stÀmmer det? StÀmmer. Kanaler som inte anvÀnds drar ingen cpu.
Lars XLN Audio Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 (redigerat) Tack för alla snabba svar! Fantastiskt. Hoppas verkligen mallets inkluderas i expansionerna. TĂ€nk att ha fĂ„tt det pĂ„ riktiga timpanis! Herregud!! đ :musik p.s. Ăr inte det minsta intresserad i min musik av kompressor och dist samt midifiler, sĂ„ jag kommer bara köra lite sparsamt reverb... d.s Varken mallets eller timpanis Ă€r inkluderade i de 2 första expansionerna, sorry! Men Mallets Ă€r klart intressant för framtida expansions. (Timpani vetisjutton om det kommer nĂ„gra alls faktiskt.. FĂ„r vĂ€nta tills vi gör en orkesterplugg hehe) Redigerat 10 augusti 2007 av Lars XLN Audio
Lars XLN Audio Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Ă€n. De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ đ AngĂ„ende effekter sĂ„ tror jag det stod i Studio att om man stĂ€ngde av effekterna sĂ„ tog den mindre CPU Ă€n EZ. Med effekter pĂ„ sĂ„ tar det lite mer. Men AD Ă€r sjukt optimerat, pĂ„ en "normal" dator gissar jag pĂ„ ca 10-15% cpu med ALLT pĂ„! (52 inserts, 2 reverb, sampleplayer som spelar en massa trummor..) Och japp, Martin och Rami och de andra pĂ„ Maratone kör AD jĂ€mt đ Och det gör en massa andra stora producenter och musiker ocksĂ„... Till och med Michael Bolton /Lasse Martin the man! Ni mĂ„ste vara stolta đ Ja det Ă€r kul som fan đ Han Ă€r en idol faktiskt đ
Lars XLN Audio Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Det kommer expansioner med nya trummor, presets och midifiler. Inget releasedatum satt Ă€n. De kommer att kosta betydligt mindre Ă€n sjĂ€lva AD. Vispar kommer ocksĂ„ đ Lars, ni mĂ„ste vĂ€l veta om era expansioner ska slĂ€ppas innan nyĂ„r, senhöst, julslĂ€pp?? AlltsĂ„ inte ett halvĂ„rs vĂ€ntan. Det ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att se vad det blir Ett halvĂ„r lĂ„ter lite lĂ„ngt ja đ Men jag vĂ„gar inte sĂ€ga nĂ„t för det fĂ„r jag sĂ€kert Ă€ta upp. Inom 1-2 mĂ„n vet vi mer, dĂ„ kanske vi kan sĂ€ga nĂ„t lite nĂ€rmre.
Magpie Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 (redigerat) Lars, jag tolkar det som att expansioner kommer i november/december đ Det vore intressant om du kan berĂ€tta om hur mĂ„nga enheter ni har sĂ„lt till dags datum. Det borde gĂ„ riktigt bra för er, jobba pĂ„ med GM fixet och grymma expansioner sĂ„ blir det julafton varje dag. AD kom vĂ€l ut strax före december förra Ă„ret? Förutom mallets sĂ„ föreslĂ„r jag Ă€ven den sjĂ€lvklara tamburinen samt nĂ„gra sköna stora Gongs. SĂ„dana dĂ€r som de har i asien som har ett jĂ€kla schvunnng och som det tar evigheter innan de ringer ut helt. Det lĂ„ter riktigt maffigt nĂ€r man sĂ€nker pitchen pĂ„ en sĂ„dan!! Keep up the good work! Redigerat 10 augusti 2007 av Magpie
musik (oregistrerad) Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Lars, jag tolkar det som att expansioner kommer i november/december đDet vore intressant om du kan berĂ€tta om hur mĂ„nga enheter ni har sĂ„lt till dags datum. Det borde gĂ„ riktigt bra för er, jobba pĂ„ med GM fixet och grymma expansioner sĂ„ blir det julafton varje dag. AD kom vĂ€l ut strax före december förra Ă„ret? Förutom mallets sĂ„ föreslĂ„r jag Ă€ven den sjĂ€lvklara tamburinen samt nĂ„gra sköna stora Gongs. SĂ„dana dĂ€r som de har i asien som har ett jĂ€kla schvunnng och som det tar evigheter innan de ringer ut helt. Det lĂ„ter riktigt maffigt nĂ€r man sĂ€nker pitchen pĂ„ en sĂ„dan!! Keep up the good work! Jag tolkar det som feb/mars. Augusti till feb/mars = ett halvĂ„r. SĂ„na gong-gongar Ă€r sköna! PĂ„ min gamla trummaskin Alesis HR-16 pitchade jag ned stora crashen maximalt och la pĂ„ en lĂ„t för att fĂ„ det nĂ„gorlunda snarlikt. GĂŽtt! Varför jag delvis tror att jag gillar Addictive Drums Ă€r vĂ€l just för att det inte finns nĂ„gra smĂ„ percussioninstrument med dĂ€r, som man hellre spelar live. NĂ€r jag anvĂ€nde min gamla HR-16 sĂ„ la jag ju in takter frĂ„n bĂ„de tamburin, claves, bongos m.m. förutom trumsetet, vilket var helt löjligt nĂ€r jag tĂ€nker efter. Man hade ju fĂ„tt mer liv i lĂ„tarna om man spelat dessa smĂ„instrument live. Jag har ju dessa instrument att tillgĂ„... Dessutom Ă€r det ju onödigt jobbigt att programmera/knacka in t.ex. en tamburin tycker jag. Som nu i veckan t.ex., dĂ„ jag testinspelade pĂ„ datorn och mĂ€rkte att jag faktiskt gjorde uppemot 30 olika rytmer pĂ„ tamburinen under en och samma lĂ„t. Det hade varit jobbigt att anvĂ€nda maskin till. En tagning med mik rĂ€ckte. đ :musik
Soxic Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 Jag har bÄde ezdrummer och AD, men skaffade EZ först och har vÀl vant mig vid det. AD verkar lite trÄkigare och mer avancerat att jobba i, dessutom finns det inte lika mycket patterns (groove monkee) och expansions till AD, men dÀremot tycker jag AD har bÀttre trumljud. Men pga enkelheten i EZ sÄ vÀljer jag det. Jag kan dock tÀnka mig ge AD en chans inför nÀsta projekt.
Lars XLN Audio Postat 20 september 2007 Postat 20 september 2007 AD verkar lite trĂ„kigare Och jag som hjĂ€lpte dig att fĂ„ trumpinnar-sampling hehe đ
BozoB Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Jag har bÄde ezdrummer och AD, men skaffade EZ först och har vÀl vant mig vid det. AD verkar lite trÄkigare och mer avancerat att jobba i, dessutom finns det inte lika mycket patterns (groove monkee) och expansions till AD, men dÀremot tycker jag AD har bÀttre trumljud. Men pga enkelheten i EZ sÄ vÀljer jag det. Jag kan dock tÀnka mig ge AD en chans inför nÀsta projekt. Mer komplicerat kan jag skriva under pÄ men trÄkigare??? Kan ju leka hur mkt som helst ju... Fast det beror ju pÄ vad man sysslar med antar jag. Jag gör mest elektronisk musik och anvÀnder AD som ett komplement till Battery... Patterns anvÀnder jag inte sÄ det skiter jag i. =)
Emil Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Mer komplicerat hÄller jag definitivt inte med om att det Àr, dÀremot mer mÄngsidigt. Man behöver ju inte anvÀnda alla extra funktioner. Dessutom finns vÀl Groove Monkey Àven till AD numera? Men nÀr fÄr jag anvÀnda AD med mina digitaltrummor?
Lars XLN Audio Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Men nĂ€r fĂ„r jag anvĂ€nda AD med mina digitaltrummor? Jag önskar jag hade ett svar. :/ Vi hade velat ha den updaten ute NU, men vi Ă€r sĂ„ jĂ€vla petiga med allt. PĂ„ gott och ont hehe. Det kommer att bli fett bra, men det tar tid att göra grejer fett bra. Och vi slĂ€pper inget som inte Ă€r fĂ€rdigt. Vi hatar verkligen buggar. Ăr vĂ€l dĂ€rför vi inte behövt patcha 1.0.0, ens efter 9 mĂ„nader đ (klappar mig sjĂ€lv pĂ„ axeln) Vi har jobbat en massa pĂ„ edrumsjoxet, men ocksĂ„ pĂ„ expansionerna som kommer, + annat smĂ„fix. Har ocksĂ„ varit tvungna att pilla med en massa annat trĂ„k, som t ex att Emagic och Apple inte vet vad de hĂ„ller pĂ„ med och Ă€ndrar i fungerande standarder (multi outs i AU) utan att det funkar enligt specen varken i Logic 7an eller 8an. Fulhack och bristande dokumentation. AU-standarden verkar inte sĂ€ttas av folk som jobbar med pluggar.. en massa krĂ„ngliga onödiga extragrejer som INGEN anvĂ€nder men som mĂ„ste finnas med (olika samplingsfrekvens pĂ„ varje separat utgĂ„ng anyone?) Man blir ju fan trött. Nu har vi iaf fĂ„tt nĂ„n slags bekrĂ€ftelse och riktning frĂ„n dem, sĂ„ vi ska vĂ€l kunna stödja separata outs i 8an om ett tag. HĂ„ll ut! Jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att man kan göra drum maps i Logic ocksĂ„, dĂ„ funkar edrums och midifilerna direkt. (Inte cc-hihat-stöd men Ă€ndĂ„)
GÀst Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 om ez hade pitch pÄ sina trummor oj maaannn oj vem vet kanske kommer! och om ad hade olika timesett pÄ patterns (halfbeat etc) personligen har jag mÀrkt att ez och ad passar till olika genre mvh guran
Hellpig Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 AngÄende önskemÄl pÄ trummor i AD sÄ saknar jag ljudet frÄn nÀr man bankar riktigt hÄrt med trÀklubbor pÄ levande möss. DET borde ni lÀgga till! (SÄ oseriöst! Nu skÀms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens lÀte likvÀl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD)
Lars XLN Audio Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 AngÄende önskemÄl pÄ trummor i AD sÄ saknar jag ljudet frÄn nÀr man bankar riktigt hÄrt med trÀklubbor pÄ levande möss. DET borde ni lÀgga till! (SÄ oseriöst! Nu skÀms jag. Men jag vill ha de kvidande mössens lÀte likvÀl, kanske i en Monthy Python-expansion till AD) SjÀlvklart Àr detta nÄgot vi redan researchat. Det kÀnns som mer Àn en produkt - ett statement skulle jag vilja sÀga. Det svÄra rent tekniskt med detta Àr att skapa bra alternerande samplingar. Ljudet Àndrar sig oftast redan efter nÄgra fÄ slag med klubban. Vi har Àven provat andra gnagare, som marsvin och hamstrar, utan att lyckas komma runt detta problem. Alla tips mottages tacksamt.
TUFFTUFFTUFF Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 HÀr i Norge finns det ju sÀlar.. blir lite mer BONG kanske, men de Àr Ä andra sidan lÀttare att trÀffa.
Soxic Postat 22 september 2007 Postat 22 september 2007 AD verkar lite trĂ„kigare Och jag som hjĂ€lpte dig att fĂ„ trumpinnar-sampling hehe đ Sorry, misstolka mig inte. Jag har vant mig vid ezdrummer och det Ă€r vĂ€l dĂ€rför jag uttryckte mig sĂ„. Helt Ă€rligt sĂ„ tycker jag Addictive drums har ett klart bĂ€ttre trumljud och jag skulle gĂ€rna helt gĂ„ över till det (kanske dĂ€rför jag kallade det trĂ„kigare för att förneka att jag anvĂ€nder ett lite sĂ€mre trumprogram :-D), men nu har jag börjat spela in skivan med ezdrummer sĂ„ dĂ„ fĂ„r det bli sĂ„. Dessutom saknar jag flera varierande patterns. Hade AD haft en större drös med patterns sĂ„ hade jag helt klart valt det pĂ„ en gĂ„ng. Jag Ă€r inte bra pĂ„ att programmera trummor sĂ„ det Ă€r vĂ€l pĂ„ det mitt val faller mycket pĂ„. Ledsen om du tog illa upp, var inte alls meningen att dissa ett sĂ„ fantastiskt trumprogram.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.