Jump to content
Annons

Öppna/fria frekvensband i Sverige?


JJRockford

Recommended Posts

Annons
Någon som vet vilka frekvensband som inte är upptagna med annat här landet? (Ifall man t ex vill använda trådlösa system...)

http://e-tjanster.pts.se/Frq/

Tänk på att det inte är fritt fram att använda en viss frekvens, bara för att den inte används till annat... Det är ganska få frekvensband som är fria att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vilka frekvensband som inte är upptagna med annat här landet? (Ifall man t ex vill använda trådlösa system...)

http://e-tjanster.pts.se/Frq/

Tänk på att det inte är fritt fram att använda en viss frekvens, bara för att den inte används till annat... Det är ganska få frekvensband som är fria att använda.

Men om det står att t ex 863-865 Mhz är ok för trådlösa mickar så är det väl bara att köra på?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jobbar med olika TV-program så kör vi mellan 798.000 till någonstans runt 820.000 så där är det bara att köra på!! Man bör dock se till att man inte stör andra i onödan. Det är inte så smart att dra in radiosändare på sjukhus och sånt, fan vet vad man kan ställa till med då. Tyvärr har det på senare tid uppstått mer och mer problem med mottagning och driftsäkerhet, vilket förmodligen beror på att det helt enkelt svävar omkring alltför mycket frekvenser hit och dit till alltfrån radiostyrda grävmaskiner till internet och golvvärme...

Redigerat av teddawid
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det står att t ex 863-865 Mhz är ok för trådlösa mickar så är det väl bara att köra på?

Nu är det nog så att om du köper en trådlös mikrofon av ett känt märke och av en ordentlig försäljare i Sverige så är det inget problem. Köper du no-name direkt i Kina kan du få vad som helst, och detta vad som helt kan då bryta ungefär vilka lagar som helst.

Men annars det inte riktigt så enkelt som att bara kör. Du skall inte störa andra och därför finns det andra begränsningar. De står i PTSFS2004:8 med mera.

http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Und...ften_2004-8.pdf

Del av texten är, sidan 14:

Högsta utstrålad effekt (e.r.p) får inte överstiga 10mW

Frekvensband

41,000 - 43,600 MHz

863-865 MHz

Kanalbredden får inte överstiga 200kHz

I de andra föreskrifterna beskrivs till exempel att "spurious emission limits for licence free devices are -36dBm below 1GHz". Ska du bygga något själv är sånt intressant (huvudregel, gör det inte).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå varit inne och nosat på det där med vilka frekvenser man kan använda och inte men blev inte ett dugg klokare. Jag funderar skarpt på att importera en Beta87 med SLX-system från USA men inte ens om jag ringer Shure själva så kunde dom ge mig några tips. Anledning att jag väljer importer är helt enkelt att det skiljer 4000kr på dom i USA till skillnad från Thomann. Halva priset nätt och jämnt.

Vad är det du funderar på att köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå varit inne och nosat på det där med vilka frekvenser man kan använda och inte men blev inte ett dugg klokare. Jag funderar skarpt på att importera en Beta87 med SLX-system från USA men inte ens om jag ringer Shure själva så kunde dom ge mig några tips. Anledning att jag väljer importer är helt enkelt att det skiljer 4000kr på dom i USA till skillnad från Thomann. Halva priset nätt och jämnt.

Vad är det du funderar på att köpa?

En väsentlig bit i sammanhanget är väl inte bara att man - om man köper billigt från en annan världsdel med annnan frekvensfördelning och andra regler - inte bara riskerar att störa andra, utan även att få sina egna mikar utstörda av radiotrafik som har rätt att använda det aktuella frekvensbandet...

Hur billigt blir det då..?

Ett välkänt exempel som uppmärksammades för några år sedan är billiga trådlösa lurar och billarm som opererade i samma frekvensområde som radiostyrning och amatörradio. Det blev en riktig soppa där samtliga system blev störda av varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå varit inne och nosat på det där med vilka frekvenser man kan använda och inte men blev inte ett dugg klokare. Jag funderar skarpt på att importera en Beta87 med SLX-system från USA men inte ens om jag ringer Shure själva så kunde dom ge mig några tips. Anledning att jag väljer importer är helt enkelt att det skiljer 4000kr på dom i USA till skillnad från Thomann. Halva priset nätt och jämnt.

Vad är det du funderar på att köpa?

En väsentlig bit i sammanhanget är väl inte bara att man - om man köper billigt från en annan världsdel med annnan frekvensfördelning och andra regler - inte bara riskerar att störa andra, utan även att få sina egna mikar utstörda av radiotrafik som har rätt att använda det aktuella frekvensbandet...

Hur billigt blir det då..?

Ett välkänt exempel som uppmärksammades för några år sedan är billiga trådlösa lurar och billarm som opererade i samma frekvensområde som radiostyrning och amatörradio. Det blev en riktig soppa där samtliga system blev störda av varandra.

Var det inte det tråden handlade om? Vilka som var fria och öppna? Det vi försöker diskutera och fatta beslut för vad man ska inhandla.

Jag kollade dom frekvensområden som var utsatt på produktbeskrivningen på PTS's sida och det blev totalkrock. Har dock för mig att jag läste något annat tidigare och såg att den funkade fint, men nu blev jag osäker.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå varit inne och nosat på det där med vilka frekvenser man kan använda och inte men blev inte ett dugg klokare. Jag funderar skarpt på att importera en Beta87 med SLX-system från USA men inte ens om jag ringer Shure själva så kunde dom ge mig några tips. Anledning att jag väljer importer är helt enkelt att det skiljer 4000kr på dom i USA till skillnad från Thomann. Halva priset nätt och jämnt.

Vad är det du funderar på att köpa?

En väsentlig bit i sammanhanget är väl inte bara att man - om man köper billigt från en annan världsdel med annnan frekvensfördelning och andra regler - inte bara riskerar att störa andra, utan även att få sina egna mikar utstörda av radiotrafik som har rätt att använda det aktuella frekvensbandet...

Hur billigt blir det då..?

Ett välkänt exempel som uppmärksammades för några år sedan är billiga trådlösa lurar och billarm som opererade i samma frekvensområde som radiostyrning och amatörradio. Det blev en riktig soppa där samtliga system blev störda av varandra.

Var det inte det tråden handlade om? Vilka som var fria och öppna? Det vi försöker diskutera och fatta beslut för vad man ska inhandla.

Jag kollade dom frekvensområden som var utsatt på produktbeskrivningen på PTS's sida och det blev totalkrock. Har dock för mig att jag läste något annat tidigare och såg att den funkade fint, men nu blev jag osäker.

Jovisst, visst gäller diskussionern det. Men frågan om frekvensband och tillåtna effekter etc har ju redan besvarats korrekt av Trombonisten. Det är vad som gäller för trådlösa mikrofoner som är undantagna från tillståndsplikten:

Undantag från tillståndsplikten enligt 5 § 14

Högsta utstrålad effekt (e.r.p.) får inte överstiga 10 mW.

Frekvensband

41,000–43,600* MHz

863–865* MHz

Kanalbredden får inte överstiga 200 kHz.

Man ska också ha klart för sig att * betyder att annan radioanvändning med väsentligt högre effekt kan förekomma på de angivna frekvenserna.

Och att produkterna ska vara godkända, märkta etc på rätt sätt, citat:

"1 § I lagen (2000:121) om radio- och teleterminalutrustning och i de föreskrifter

som meddelats med stöd av den lagen, finns regler om väsentliga

egenskapskrav och de krav i övrigt när det gäller produktinformation,

bedömning av överensstämmelse, märkning och anmälningsskyldighet som

skall vara uppfyllda för att utrustningen skall få släppas ut på marknaden

eller tas i bruk."

Så det här är ganska snårigt, att ett frekvensband är undantaget från tillståndsplikt betyder INTE att det är bara att sätta igång att använda det med vilken utrustning som helst, det finns en rad krav som skall vara uppfyllda för att utrustningen skall kunna godkännas och få användas (som även trombonisten antyder)...

Vad jag ville understryka är "riskerna" med att gå utanför detta och köpa billig utrustning som kanske inte faller innanför dessa frekvensband, effekter och bandbredd samt andra egenskaper enligt ovan. För det är inte helt ovanligt med radiobaserad utrustning av olika slag som inte klarar föreskrifter/krav. Och då kan det bli problem, även bortsett från att utrustningen även är olaglig om man nu ska ta upp den aspekten...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

"Ganska snårigt"? En ren djungel vore mer korrekt. 😕

Jag lägger ner dom här planerna för den här gången oxå. Köper en Liquidmix istället...

Om du köper av en seriös svensk handlare som säljer ett etablerat kvalitetsmärke så slipper du ju förhoppningsvis "snåren" helt och hållet. Det är om du ska försöka snåla in genom att köpa från Långtbortistan eller möjligen från "Lellex kvalitetselektronik på Billiga gatan" som du hamnar i djungeln... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ganska snårigt"? En ren djungel vore mer korrekt. ☺️

Jag lägger ner dom här planerna för den här gången oxå. Köper en Liquidmix istället...

Om du köper av en seriös svensk handlare som säljer ett etablerat kvalitetsmärke så slipper du ju förhoppningsvis "snåren" helt och hållet. Det är om du ska försöka snåla in genom att köpa från Långtbortistan eller möjligen från "Lellex kvalitetselektronik på Billiga gatan" som du hamnar i djungeln... 😉

Handlar inte om att snåla i det här fallet bara att det inte är värt ett trådlöst system för det antalet spelningar vi har. Rör sig om 14-15 spelningar/år och då lägger jag hellre 8500kr på något annat. Hade man då kommit undan med 4500kr och man visste att det funkade problemfritt så hade jag haft en helt annan approach till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Tänkte jag ville informera om att frekvenserrna som ligger på 700 bandet kommer förlora tillståndet 2017. Ser musikaffärer gå ut och rea ut sina system på detta band utan att informera om att tillståndet upphör 2017. Idag bör du ha på 600 bandet som jag förstått det och det är det som bland annat sennheiser levererar till sina kunder.

EDIT: Läs mer här

MVH

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...