Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kolla in följande lÀnk:

lÀnk till diskussion pÄ faktiskt.se

Intressant och viktig diskussion om dagens ljudkvalitet, sjÀlv Àr jag starkt emot höga medelnivÄer och kan inte göra annat Àn att rekommendera alla som sysslar med inspelning, mixning och mastring att lÀsa denna trÄd.

SjÀlv tar jag mig friheten att skriva lite vad jag tycker om mastring nedan:

Till att börja med vill jag pÄminna om att mastringsteknikern förr i tiden sÄg det INTE som sin uppgift att "förbÀttra" (sönder) musikproduktionen, utan bara att anpassa masterbandet sÄ att gravering skulle kunna ske utan problem.

Ambitionen var att fördÀrva (Àndra) sÄ lite som möjligt.

MissförstÄ mig inte - det fanns förstÄs undantag - visst kunde basmonokoppling anvÀndas lite urskiljningslöst, och visst fanns det dÄliga mastringstekniker Àven förut, som tog fram EQ'n och började skruva om de tyckte att spectralanalysatorns staplar "sÄg fel ut", men sÄdana missgrepp var trots allt rimligt sÀllsynta.

NÀr vinylen "försvann som medium" "behövdes" inte lÀngre mastringen av tekniska skÀl, sÄ mastringsteknikerna var tvugna att "uppfinna" nya skÀl att att bli anlitade: NÀmligen att de var experter pÄ att fÄ fram det rÀtta soundet! (Den som inte tror pÄ detta kan lÀsa annonseringen frÄn dylika företag, de förekommer i musikertidskrifter som de flesta sÀkert kÀnner till).

Tidiga överföringar till CD kan dock lÄta pÄfallande bra. De hade inte fÄtt upp skruva sönder-Ängan Ànnu, mastringsteknikerna...

Detta tragiska teknikmissbruk för att behÄlla sina jobb, i samband med reklamradions skeva ljudideal, som inte har nÄgot med soundet att göra, men allt med "sÄ högt som möjligt" att göra, har fördÀrvat "ljudkvalitetsmedelvÀrdet" pÄ dagen inspelningar till en kvalitetsnivÄ sÄ lÄg att man (som musikÀlskare) nÀstan vill grÄta.

Kan lÀgga till ytterligare en sakfrÄgesak:

En av de i min mening mest otrevliga tendenserna i de "nya" mastringsprocesserna som utvecklats de senate Ären Àr de diaboliska dynamiska destruktionerna. Orsaken till detta Àr att de Àr informationsdestruktiva. KlangförÀndringar Àr reversibla, men inte de dynamiska förÀndringar som görs, som tillför nya spektrala komponenter, bÄde övertoner och blandprodukter.

Nu sÀger jag inte att en grupp/tekniker/producent inte kan anvÀnda sig av kompressorer, men att göra det EFTER mixningsprocessen Àr mycket illa, ur ljudkvalitetssynpunkt. Dynamiska förÀndringar efter mix, blandar nÀmligen ihop olika musikinstrumentinsatser med varandra, spektralt.

I sjÀlva verket skulle jag vilja pÄstÄ följande:

Den slutmix som nÄgon subjektivt upplever att den "behöver" mastras, fÄr i sjÀlva verket absolut INTE mastras!

Uppever man att nÄgot mÄste Àndras i en tvÄkanalmix mÄste produktionen backas i processen och omproduceras, och sedan mixas pÄ nytt. Upplever nÄgon att en mastring "behövs" Àr det alltsÄ redan för sent. Man mÄste backa till det multikanaliga studiobandet (hÄrddisken?) för att göra insatserna pÄ de enskilda spÄr som behöver det, dÀr de Àr görliga.

NÀr mixen till tvÄ kanaler vÀl Àr gjord Àr alla möjligheter till (icke kvalitetsdestruktiv) manipulation (utom möjligen klanglig) för alltid borta.

Mvh,

High Fidelty (som egentligen mest Ă€r intresserad av musik och hifi! 😎 )

Redigerat av HighFidelty
Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

UngefÀr som en tjock bok frÄn Bob Katz "Mastering audio, the art and the sience" vilket Àr mycket lÀsvÀrd om Àn att mÄnga tycker att han suger i form av klubben för inbördes beundran och etc sÄ handlar det om dynamik och kÀnslan för att varje musikalisk verk har sin charm om den behandlas rÀtt.

Needles to say but less is more........

Rock on

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Detta Àr mer Àn lovligt uttjatat.

PÄ alla musikerforum startar nÄgon trÄkig person trÄdar om "hur vi mÄste förena oss och kÀmpa mot dynamikdöden", eller nÄt liknande.

Gillar man inte dagens hÄrt limiterade sound sÄ Àr det vÀl bara att sitta och suga pÄ sina rockalbum frÄn 70-talet och gnÀlla pÄ popmusikens utveckling.

Jag bryr mig fan inte.

edit:

En snabb titt pÄ trÄden det hÀnvisas till bekrÀftar mina fördomar om hi fi-mÀnniskor som ett gÀng gnÀlliga nördar med för hög medelinkomst för sitt eget bÀsta.

Absolut bĂ€sta inlĂ€gget i trĂ„den var frĂ„n Ă€rkenörden som var förbannad pĂ„ att folk hade frĂ€ckheten att spela in skivor i hemstudios, helt utan inblandning frĂ„n proffs. 😎

Redigerat av nattvaktaren
Postat

Jag mÄste nog faktiskt delvis hÄlla med dig Nattvaktaren. Gillar du inte musiken, sÄ köp den inte. Visst har en del saker blivit sÀmre, men det finns Àven saker som blivit bÀttre. PÄ 80-talet var inte kompressionen alls lika utbredd, hur mÄnga tycker att produktionerna generellt sett lÀt bÀttre dÄ Àn nu?

MĂ„nga roliga inlĂ€gg pĂ„ faktiskt.se förresten. Jag försöker att ha sĂ„ fĂ„ fördomar som möjligt men jag mĂ„ste Ă€rligt sĂ€ga att jag inte alls förstĂ„r mig pĂ„ HiFi branschen. Å andra sidan kan jag ha blivit bortskrĂ€md av försĂ€ljare som pratar om hur bra "tajming" det Ă€r i ett par högtalare vilket gör musiken "tajtare". VarpĂ„ han spelar en lĂ„t och kommenterar "Jag lovar dig att om du skulle sitta med en gitarr hĂ€r nu och ta ut den hĂ€r lĂ„ten sĂ„ skulle du pricka in exakt rĂ€tt tonart". 😎

/Majken

Postat
Uppever man att nÄgot mÄste Àndras i en tvÄkanalmix mÄste produktionen backas i processen och omproduceras, och sedan mixas pÄ nytt. Upplever nÄgon att en mastring "behövs" Àr det alltsÄ redan för sent. Man mÄste backa till det multikanaliga studiobandet (hÄrddisken?) för att göra insatserna pÄ de enskilda spÄr som behöver det, dÀr de Àr görliga.

HÀr hÄller jag inte riktigt med. NÀr skivor spelas in idag Àr det inte ovanligt att inspelningar sker i flera olika studios och pÄ flera olika inspelningsmedium. NÀr slutmixarna sedan kommer till masteringstudion handlar det dÄ om att passa ihop materialet. Detta kan göras genom att höja och sÀnka nivÄer, komprimera eller anvÀnda en EQ. Göra in och ut fade'ar o.s.v. Det kan ofta vara vÀldigt smÄ justeringar som gör att helheten passar ihop bÀttre.

Jag ser inte nödvÀndigtvis mastering som en destruktiv process. En förÀndring behöver inte alltid vara mot det sÀmre. Visst Àr det trÄkigt att det finns en trend som tycks vilja göra fyrkantvÄg av musik. Men Ä andra sidan Àr det ljudidealet som den stora massan har. Vad jag gillar och tycker Àr bra behöver inte överensstÀmma med vad övriga konsumenter tycker och det Àr konsumenterna som styr. Skulle folk vÀgra handla musik som genomlidit en limiter, en multibands kompressor och saknar dynamik sÄ skulle skivbolag och masteringstudios bli tvunga att Àndra pÄ sig, dÄ Àr dock inte fallet.

Skall jag nÀmna nÄgra personliga favoriter bland fyrkantvÄgorna sÄ Àr bÄde N'Sync - Pop och Michael Jackson - 2000 Watts ruskigt bra produktioner. Andra nya produktioner som stÄr ut och lÄter bra Àr Mew - Frengers och Frou Frou - Details.

Ljudtrenden som Ă€r nu kommer gradvis att förĂ€ndras, precis som den gjorde pĂ„ 60-talet, 70-talet, 80-talet och 90-talet. Under 80-talet var det virvelslag med gate'ade reverb och dylikt som var stort. Förmodlingen fanns det en hel del folk som argt hyttade med nĂ€ven redan dĂ„ och sade att pĂ„ 60-talet kunde man minsann mixa musik. Detsamma lĂ€r hĂ€nda igen, och igen, och igen, och igen 😎

/Majken

Postat

Att man mÄste backa till mixprocessen igen e ju faktiskt inte helt sant mÄste jag tillÀgga.

Det Àr vÀldigt vanligt nu för tiden att material mixas ned pÄ ca: 6 kanaler, dvs 2 för trummor, tvÄ för gitarr+bas mm och 2 för sÄng och sedan skickas det ivÀg för mastring. DÄ har man mycket bÀttre kontroll över komprimeringen och limiteringen.

Visst kan jag hÄlla med om att vissa skivor Àr alldeles för hÄrt processerade i mastringsprocessen men det Àr vÀldigt mÄnga skivor som samtidigt lÄter fruktansvÀrt bra.

Sen sÄ Àr det ju sÄ att om man inte gillar dagens mastringrar sÄ Àr det bara att sluta köpa musiken.

Postat
Sen sÄ Àr det ju sÄ att om man inte gillar dagens mastringrar sÄ Àr det bara att sluta köpa musiken.

jag önskar jag kunde sÀga detsamma men ofta Àr kÀrleken till musiken större vilket gör att jag stÄr ut med den mediokra ljudkvaliteten ÀndÄ, men det bÀsta Àr ju om bÄde musik och ljudkvalitet kunde fÄ gÄ hand i hand.

Tool gör vÀldigt vÀlljudande skivor och fantastiskt bra musik till exempel, bra bÄde för de som vill ha hög ljudkvalitet och de som inte bryr sig.

En snabb titt pÄ trÄden det hÀnvisas till bekrÀftar mina fördomar om hi fi-mÀnniskor som ett gÀng gnÀlliga nördar med för hög medelinkomst för sitt eget bÀsta.

Ja, man kan tycka vad man vill om hifinördar men har man aldrig lyssnat pÄ en fin inspelning i en hifianlÀggning med god Ätergivningskvalitet (gÀrna i akustikreglerad miljö) sÄ har man missat nÄgot, det kan jag lova.

Och tyvÀrr Àr det ju sÄ att 99% (?) av Sveriges befolkning inte har hört dynamiska musikinspelningar för det har radion och skivbolagen bestÀmt sig för att inte kunna erbjuda (Àven fast tekniken och möjligheterna har funnits sedan lÀnge). P2 Àr vÀl det vÀlljudande undantaget men det Àr nog inte lika mÄnga som Àr intresserade av deras musikutbud jÀmfört med vad som spelas pÄ P3.

PS. Det finns mycket skitsnack i hifibranschen (vilket lÀtt bekrÀftas i vissa av era kommentarer), men LTS Ljud Tekniska SÀllskapet utgör ett bra exempel pÄ en förening som jag tycker har en sund och bra instÀllning till ljudÄtergivning. SÀrskilt fliken Om LTS samt deras FAQ Àr vÀldigt lÀsvÀrd för de som Àr intresserade.

Postat
edit:

Absolut bĂ€sta inlĂ€gget i trĂ„den var frĂ„n Ă€rkenörden som var förbannad pĂ„ att folk hade frĂ€ckheten att spela in skivor i hemstudios, helt utan inblandning frĂ„n proffs. 😎

😕😄

Nu Àr du ju pÄ G igen. WORD! Ett rent nöje att lÀsa dina inlÀgg. Kan man ha mer rÀtt?

Cherrypop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
edit:

Absolut bĂ€sta inlĂ€gget i trĂ„den var frĂ„n Ă€rkenörden som var förbannad pĂ„ att folk hade frĂ€ckheten att spela in skivor i hemstudios, helt utan inblandning frĂ„n proffs.  😎

😕😄

Nu Àr du ju pÄ G igen. WORD! Ett rent nöje att lÀsa dina inlÀgg. Kan man ha mer rÀtt?

Klockrent nattvaktaren och VacUm, klockrent. Jag kan inte annat Àn att hÄlla med.

... och Àrligt talat. LÀser man igenom inlÀggen lite grundligare mÀrker man ju att författarna inte vet vad det Àr dom pratar om. Argumenten kommer ur deras egna gissningar ju, haha! Hifi - my ass...

Redigerat av Cherrypop
Postat
Ja, man kan tycka vad man vill om hifinördar men har man aldrig lyssnat pÄ en fin inspelning i en hifianlÀggning med god Ätergivningskvalitet (gÀrna i akustikreglerad miljö) sÄ har man missat nÄgot, det kan jag lova.

Man undrar ju ibland om hifinördar har hört riktig musik som inte har passerat nĂ„gra tekniska hjĂ€lpmedel? 😉

Allvarligt, vad skulle hĂ„rdrocken vara utan rejĂ€lt med distorision pĂ„ elgitarren.. 😄

Iofs sÄ Àr det ju skillnad pÄ ljudskapande och ljudförmedlande, men det betyder ju inte att det inte kan lÄta bra, bara för att det inte lÄter likadant.

Postat
Man undrar ju ibland om hifinördar har hört riktig musik som inte har passerat nÄgra tekniska hjÀlpmedel? 

Allvarligt, vad skulle hÄrdrocken vara utan rejÀlt med distorision pÄ elgitarren.. 

Det Àr vÀl klart jag har hört riktig musik, jag spelar sjÀlv i band och gÄr ofta pÄ konserter.

Men nÀr jag lyssnar pÄ musik hemma sÄ föredrar JAG att göra det igenom högtalare och elektronik som förvrÀnger signalen sÄ lite som möjligt vilket jag anser gör att man fÄr en vÀldigt ofÀrgat och naturlig ljudÄtergivning, men visst, det finns nackdelar med denna inriktning ocksÄ, man hör hur dÄligt inspelade och mastrade vissa skivor Àr, men det Àr sÄdant man fÄr ta nÀr man vill ha hög trohet pÄ ljudÄtergivningen dÀr hemma.

och Àrligt talat. LÀser man igenom inlÀggen lite grundligare mÀrker man ju att författarna inte vet vad det Àr dom pratar om. Argumenten kommer ur deras egna gissningar ju, haha! Hifi - my ass...

Vet inte dessa personer vad de pratar om, jag tackar jag, en del av personerna pÄ faktiskt.se kanske tjatade om saker som inte hade med Àmnet att göra, men pÄ följande inlÀgg skulle jag vilja höra er kritik mot (om ni har nÄgon vettig), för de Àr seriösa tycker jag:

De riktiga bovarna Àr masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.). I sverige har vi bland annat Atlantis, Cutting Room, Rommarö, Studio Nord och Decibel som sÀnker kvaliten till soptippsnivÄ, trots att dessa studios rimligtvis borde ha pengar till god utrustning och kunnig personal. Atlantis stoltserar med att ha enn gammalt taffligt Neve-bord frÄn 1970-talet och Decibel har tre olika monitorer, vars klang inte pÄminner om varandra. Hur ska det kunna bli bra med sÄdana arbetsredskap?

Ett givet exempel Àr monitorhögtalare som lÀtt uppvisar frekvensgÄngsavvikelser pÄ +/-5 dB mellan olika produkter. Under 100 Hz Àr skillnaderna Ànnu mycket större p.g.a. rumsinverkan. FörutsÀttningarna Àr minst sagt usla och det blir inte bÀttre nÀr alla vill addera sitt "sound" lÀngs vÀgen till fÀrdigt fonogram.

HÀromdagen sÄ var det en intervju pÄ P3 med nÄgon svensk grupp som jag inte brydde mig om vad de hette, men de hade precis spelat in en skiva och skulle nu fÄ den komprimerad för att "lÄta sÄ högt som möjligt" och detta var de vÀldigt nöjda med och sÄg som nÄgot positivt.

Jag tycker det finns en del vettiga resonemang i ovan hÀmtade citat frÄn faktiskt.se

PÄ alla musikerforum startar nÄgon trÄkig person trÄdar om "hur vi mÄste förena oss och kÀmpa mot dynamikdöden", eller nÄt liknande.

Jag bryr mig fan inte.

Hur kan man resonera sĂ„? 😎

Hör man pÄ livemusik sÄ fÄr man verkligen uppleva dynamik (sÄ det rÀcker och blir över!) underförutsÀttning att inte de som mixar utljudet inte fÄr för sig att skruva upp allt pÄ max sÄ PA distar hörbart :rolleyes: .

Alternativt kan man ju gĂ„ pĂ„ klassiska konserter dĂ€r man slipper dĂ„lig PA och eventuella mindre begĂ„vade ljudteknikers 😆 .

Dynamik Ă€r viktigt för att musik skall lĂ„ta levande, fattar inte hur man INTE kan bry som om det, fast det Ă€r klart, lyssnar man pĂ„ all musik igenom en liten transistorradio och Ă€r nöjd med det sĂ„.... 😉

Postat
De riktiga bovarna Àr masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.).

Kanon!!!

DÄ kanske du upplysa mig de professionella studios som INTE anvÀnder sig av 57:or... Eller en hel bunt kompressorer?

Dynamisk leksaksmikrofon..... :rolleyes:

Postat

Ni har mycket vettigt att komma med, det Àr inte det. Men till syvende och sist sÄ gÄr diskussionen Ät att "..enbart den extrema utrustningen Àr god nog!" och DET om nÄt Àr vÀl ett hot mot kreativiteten.

Det pratas om sunkiga hemmastudios och ditten o datten. Ser ni inte bortom tekniken alls? Ofta sitter en extremt begĂ„vade mĂ€nniskor och skapar fantastisk musik pĂ„ kammaren, men rĂ„kar ha en begrĂ€nsad budget. Ska dĂ„ dessa skapelser bannlysas för "frekvensgĂ„ngsavvikelser pĂ„ +/-5 dB". Även citatet "Hur ska det kunna bli bra med sĂ„dana arbetsredskap?" tyder ju pĂ„ att vederbörande Ă€r lagom inskrĂ€nkt!

Bah!

Postat
Ni har mycket vettigt att komma med, det Àr inte det. Men till syvende och sist sÄ gÄr diskussionen Ät att "..enbart den extrema utrustningen Àr god nog!" och DET om nÄt Àr vÀl ett hot mot kreativiteten.

Det pratas om sunkiga hemmastudios och ditten o datten. Ser ni inte bortom tekniken alls? Ofta sitter en extremt begĂ„vade mĂ€nniskor och skapar fantastisk musik pĂ„ kammaren, men rĂ„kar ha en begrĂ€nsad budget. Ska dĂ„ dessa skapelser bannlysas för "frekvensgĂ„ngsavvikelser pĂ„ +/-5 dB". Även citatet "Hur ska det kunna bli bra med sĂ„dana arbetsredskap?" tyder ju pĂ„ att vederbörande Ă€r lagom inskrĂ€nkt!

Bah!

??? đŸ˜Č ???

Jag ser bara en pÄ denna trÄd som föresprÄkar "endast det bÀsta Àr gott nog"..

Vad gÀllde mitt inlÀgg om mikrofoner och kompressorer nyss borde tom. Stevie Wonder kunna lÀsa sig till att jag gör narr av inlÀgget jag citerar.

Har du inte lĂ€st igenom trĂ„den ordentligt eller brukar du tilltala enskilda individer med "ni"? 😏

Postat

Rix och brojd:

OK, jag förstĂ„r vad ni menar. 😏

SjÀlvklart ska man inte ta Ät sig allt som dessa individer skriver bokstavligen, Shure Sm57/58 mickar funkar sÀkert bra om man vill ha ett visst sound och inget fel med det tycker jag, det Àr helt upp till musikern och producenten.

DÀremot Àr ju fina Neuman mickar objektivt bÀttre mikrofoner i avseende av hur de pÄverkar ljudet, de har vÀldigt lÄg dist och förvrÀnger det upptagna ljudet vÀldigt lite (men det Àr dyra mickar i förhÄllande till Sm57/58, det vet jag).

Och som jag skrev tidigare, kompresseror ser jag inget fel med sÄ lÀnge de anvÀnds i mixen, dÀremot vill jag inte se dem anvÀndas i en eventuell mastringsprocedur för det Àr dÄ den verkliga ljudkvalitetssÀnkaren kommer in i bilden, tillsammans med limiters och EQ:s.

Och visst, alla har inte obegrĂ€nsade ekonomiska möjligheter att skaffa vilka högtalarsystem som helst. Och dessutom Ă€r inte allt som Ă€r dyrt nödvĂ€ndigtvis det bĂ€sta heller, pris/prestanda gĂ„r sĂ€llan hand i hand. Även om det allra billigaste oftast bara Ă€r skrĂ€pprodukter.

Lite OT:

Personligen kan jag rekommendera INO AUDIO (i Stockholm, finns bara dÀr) som tillverkat högtalarsystemet pÄ Studio Blue.

INO AUDIO gör Àven billiga smÄ stativmonitorer som kostar under 10kkr som Àr extremt bra i förhÄllande till vad de kostar, jag skulle misstÀnka att mÄnga musiker och studiopulare skulle Àlska att mixa musiken igenom dessa minst sagt avslöjande burkar i sin studio. VÀldigt jÀmn och fin frekensgÄng, lÄg dist och god spridning.

För att kontakta INO AUDIO Àr telefon bÀsta sÀtt (det ett litet företag som drivs ideelt av en person, satsar noll kr pÄ marknadsföring, dÀrför hjÀlper jag till med det nu:P !)

tel:08 732 77 25

eller

mobil:070 523 32 32

Postat (redigerat)

😏

Aha!...

Nu fattar jag... En Neumann Àr bÀttre Àn en SM57:a.

VĂ€ldigt lĂ„g dist, betyder det att jag kan sjunga nĂ€rmre och hĂ„rdare i den Ă€n i tex. en SM57:a utan att det distar? (kanske retutav nĂ€rmicka en 4x12:a med en U47:a) đŸ˜Č

UrsÀkta min ohövlighet (sitter pÄ jobbet och klockan Àr halv nio)..

Har du nÄgon egen erfarenhet av studio/live-inspelning eller nÄgon av mikrofonmodellerna och hur de lÄter i olika situationer?

Eller sitter du bara och upprepar massa skitsnack som du hört pÄ fyllan?

Redigerat av brojd
Postat (redigerat)
Har du inte lĂ€st igenom trĂ„den ordentligt eller brukar du tilltala enskilda individer med "ni"?  😏

Sorry Brojd, jag e pÄ din sida! Förmodligen skrev vi inlÀgg samtidigt, jag svarade pÄ mister Fidelity Castros inlÀgg.. Teknikonani helt enkelt..

Med "ni" menade jag Fidel och hans anhĂ€ngare.. Om jag springer till HiFi-klubben och tvingar mig lyssna igenom deras arsenal av NAD o allt vad skiten heter, inte fan hör jag nĂ„n skillnad.. Öronen Ă€r ju Ă€ndĂ„ sönderspelade i replokalen! Mouahaha!

Redigerat av Rix
Postat

Jag bryr mig fan inte.

Hur kan man resonera sĂ„? đŸ˜Č

Hör man pĂ„ livemusik sĂ„ fĂ„r man verkligen uppleva dynamik (sĂ„ det rĂ€cker och blir över!) underförutsĂ€ttning att inte de som mixar utljudet inte fĂ„r för sig att skruva upp allt pĂ„ max sĂ„ PA distar hörbart 😏 .

Herrregud vad söt du Àr!

Postat

Helt meningslöst Àmne, "Det Àr vÀl klart jag har hört riktig musik, jag spelar sjÀlv i band och gÄr ofta pÄ konserter.

Men nÀr jag lyssnar pÄ musik hemma sÄ föredrar JAG att göra det igenom högtalare och elektronik som förvrÀnger signalen sÄ lite som möjligt vilket jag anser gör att man fÄr en vÀldigt ofÀrgat och naturlig ljudÄtergivning, men visst, det finns nackdelar med denna inriktning ocksÄ, man hör hur dÄligt inspelade och mastrade vissa skivor Àr, men det Àr sÄdant man fÄr ta nÀr man vill ha hög trohet pÄ ljudÄtergivningen dÀr hemma"

Och hur vet du att det du hör Àr det rÀtta du har ju ingen aning om hur det Àr inspelat/mixat/mastrat genom vilken utrustning etc dina argument saknar ju helt substans.

Om man inte gillar det man hör Àr det knappast ett bevis pÄ att det Àr dÄligt gjort utan snarare sÄ att man helt enkelt inte gillar det man hör, Ànnu mindre att man har rÀtt utrustning, det Àr som tidigare nÀmnt sÄ att vissa tror sig höra saker bara för att de har betalat en viss (överpris) för bristfÀllig utrustning som inte bevisar ett skit, jag har ett antal bekanta som investerat efter konsultation av s.k. experter inom audio HIFI anlÀggning som sedan efter att blivit introducerade i riktig studio utrsutning blivit sÄ jÀvla förbannade för att de blivit upplysta att de sagt upp kontakten med mig och handlare etc.

Att sÀga att man har rÀtt utrustning tyder bara pÄ att man har blivit lurad och inte kan stÄ för det.

Du kan hÄlla pÄ en hel livstid och analysera vad som Àr rÀtt och fel och sedan finna att din hörsel fÀrgar mera av ljudet Àn din stereo och sÄ gnÀller du pÄ vad du har köpt, det Àr ju ÀndÄ ditt val och passar sedan inte musiken du ska spela pÄ din surt pÄlurade utsrustning sÄ ska du inte gnÀlla pÄ de som gör och producerar musik utan pÄ din egen bristfÀllighet att inte förstÄ att ett öra hör vad det Àr kapabelt till efter uppfattning/kunskap/vana etc och inte efter teknologi.

Summan av kardemumman Àr att du tror dig vara nÄn slags messias som av nÄn anledning skulle höra mer Àn andra efter vad du har köpt för utrustning...... BAHA

Det Àr ren smörja att du skulle vara nÄn slags bÀttre mÀnniska Àn de som gör musik/mixar samt producerar osv.

Att din besvikelse riktas mot sjÀlva industrin i sig Àr bevis nog för att du har köpt en för dyr anlÀggning som inte ger dig vad du tÀnkt utan du ger dig pÄ industrin i sin helhet i hopp om att alla skulle rÀtta sig efter ditt behag men tyvÀrr Àr inte livet sÄ funtat, du skulle Àgna mer tid till att uppskatta musiken i stÀllet för att analysera sönder den med "bögiga" prylar som ÀndÄ inte ger rÀttvisa Ät det som gjordes i studion/produktionen etc och sluta besvÀra en massa mÀnniskor med meningslöst dravel om ingenting...............

Det kommer alltid att finnas en mÄngfald av olika produktioner men du kanske vill ha en Sovjet-stat dÀr det skall vara en sorts musik till en viss sorts ljudbild för att det ska passa dig vilket du om du har sunt förnuft i skallen förstÄr aldrig kommer att uppstÄ dÄ den dan dÄ det gör det dÄ Àr allt slut.

Visst det finns saker man uppfattar som sÀmre men Àr det verkligen dÄ dÄligt ? Tja det Àr liksom upp till lyssnaren att avgöra, gillar man det köper man det och gör man det inte sÄ......... ja du kanske sjÀlv kan rÀkna ut det sista.

Jag Àter inte gröt men det Àr ju knappast för att jag inte anser att det Àr nÄt som folk över-reklamerat utan snarare för att jag fan inte gillar det, dÀremot sÄ klandrar jag inte de som gillar det utan finner mig i det faktumet och tycker att de Àr minst lika bra mÀnniskor för det.

SÄ nu kan vi slippa det imbicilla Àmnen som ingen ÀndÄ verkar ta pÄ allvar och sÄ kan hifi-Gunnar surfa vidare och förhoppningsvis göra nÄt meningsfullt av sitt liv istÀllet för att som en del kristna försöka fÄ oss andra att göra nÄt vi ÀndÄ inte tycker eller vill/ tror pÄ etc.

Skaffa dig ett liv och njut av det som givits Ät dig av mÀnniskor med visioner och sluta kasta bort ditt liv pÄ meningslösa debatter om sÄdant du inte förstÄr dig pÄ.

GOD HATES US ALL, and still we are here killing each other for no reason at all.

Postat
Sorry Brojd, jag e pÄ din sida! Förmodligen skrev vi inlÀgg samtidigt, jag svarade pÄ mister Fidelity Castros inlÀgg.. Teknikonani helt enkelt..

😆

DÄ ber jag om ursÀkt för mitt pÄhopp!

Postat

OT:

Belial:

Är du medveten om hur mycket skitsnack du skrev i ditt inlĂ€gg? 😆

En massa pÄstÄenden och pÄhopp som jag inte alls kÀnner igen mig i.

Att det finns bra och dÄliga inspelningar Àr fakta, inget bullshit frÄn min sida.

Hur mycket man störs av det Àr en annan femma men att pÄstÄ att jag inte har en stereo som Àr kapabel att Äterge inspelningen relativt korrekt Àr skitsnack frÄn din sida, tyvÀrr, men jag vet att jag valt rÀtt grejer oavsett vad du TYCKER.

Till skillnad frÄn mÄnga förvirrade hifidÄrar som köper ockulta kablar eller mÄlar cdskivor sÄ satsar jag pÄ akustikreglering a la seriös studio.

Jag nĂ€mde studio blue tidigare, jag har högtalare som kommer frĂ„n samma tillverkare som de, och de har kanske ett av de absolut bĂ€sta ljudsystemen i vĂ€rlden.... 😉

Men detta var egentligen inte det jag ville prata om, men ibland mÄste man ju kommentera diverse pÄhopp.

SnÀlla skippa skitsnacket, det har jag inget intresse av att lÀsa.

FÄr se om jag orkar fortsÀtta svara pÄ eventuella inlÀgg, ingen verkar ju intresserad av sjÀlva diskussionsÀmnet.

Over and out....

Postat

Hmmm.... Om man försöker sÄlla i allt "skitsnack", sÄ finns det ju faktiskt en grej hÀr som jag kan hÄlla med om...

Är det inte sĂ„ att det "maximeras" lite vĂ€l mycket nu för tiden? Om man t.ex. fĂ„r sin lĂ„t spelad i P3 Demo sĂ„ har de rent ut sagt komprimerat skiten ur den... 😆

Postat

för att avlsuta debatten typ dÄ sÄ kan man i slutÀndan yttrycka som sÄ: Mmm dara

De som inte vill, vill inte och de som vill, vill och om det ska vara regler för hur man fÄr och inte fÄr etc dÄ kan man ju lika gÀrna lÀgga ner hela branschen och förbjuda musik eftersom det finns för mÄnga viljor och dÀrav gÄr det inte att skapa en standard och frÄgan Àr: hur mÄnga vill ha en standard??? jag ser inga armar.

De flesta mÀnniskor vill njuta av musik för att de gillar just den lÄten/verket etc inte för att de mÄste ha en special stereo för att kunna höra trummisen andas bakom bankandet, det Àr för alla vanliga lyssnare helt ointressant hur det egentligan var tÀnkt att lÄta de lyssnar helt enkelt bara pÄ musiken och njuter av den inte analyserar sönder alltihop i hopp om att fÄ med sig befolkningen i ett protesttÄg mot 0db.

Radiostationerna lider tyvÀrr av det faktum att de oftast köpt in fÀrdiga produkter som de inte Àr intresserade av att lÀra sig (japp jag har arbetat med bÄda delarna och konstaterat att de inte vill) utan man trycker pÄ knappen :standardmall 1A och sen kör man bara pÄ och vill man vara sÀker pÄ att ens verk inte trasas sönder sÄ ska det inte spelas i radio helt enkelt.

Postat

Goa inlÀgg,

NÀr det gÀller reklamradion hoppas jag sjÀlv att europeiska radiokommisionen (eller vad den nu heter) kan komma överens om nÄgon sort regel om hur högt maxtak radiosÀndningarna fÄr ha, hade man kunnat lagstifta om lÀgre medelnivÄer sÄ hade kanske reklamradion insett att högt hela tiden kanske inte Àr bÀst, Ätminstone inte ur ljudkvalitetssynpunkt.

Som det Àr nu, tÀvlar radiostationerna pÄ ojÀmlika villkor....

Forskning har nĂ€mligen visat att folk rattar in de radiostationer dĂ€r volymen Ă€r starkast, men samma forskning visade att folk föredrog de okomprimerade/dynamiska sĂ€ndningarna sĂ„ fort man sĂ€nkte nivĂ„n pĂ„ den extremt komprimerade sĂ€ndningen.... 😆

De flesta mÀnniskor vill njuta av musik för att de gillar just den lÄten/verket etc inte för att de mÄste ha en special stereo för att kunna höra trummisen andas bakom bankandet

HÄller med, jag sitter inte och lyssnar efter "fel", dÀremot lider ju tyvÀrr alldeles för mÄnga pop/rock/metall/hip-hop skivor av extremt komprimerat ljud, det tycker jag Àr synd, det hade ju kunnat lÄta sÄ mycket bÀttre om inte mastringsteknikerna fÄtt vara framme och rattat sönder....

Oasis tycker jag till exempel har gjort tvĂ„ fantastiska skivor, jag Ă€lskar lĂ„tarna, dĂ€remot Ă€r ljudkvaliteten kass, men jag slutar ju knappast inte att lyssna pĂ„ skivorna för det. Bara sĂ„ ingen tror nĂ„got annat om mig 😉 .

Och visst, detta Àr problem som blir mycket tydligare med en ordentlig stereoanlÀggning, det hörs inte lika pÄtagligt i en mircostereo frÄn Siba.

Postat

Jag förstÄr dina tankar men blir lite smÄtt förbannad pÄ nÀr du "klankar" ned pÄ mikrofoner som SM58 mm och hÀvdar att en Nuemann U-87 alltid Àr bÀttre Àn en dynamisk mik. Hur kan man sÀga sÄ?

Det vore vÀl otroligt trist om en inspelning bara skedde med en U-87:a? Anledningen till att man vÀljer olika mikar Àr ju för att man vill "fÀrga" ljudet pÄ ett visst sÀtt.

Anledningen till att skivbolagen mm komprimerar sönder produktioner Àr ju för att det som alltid Àr marknaden som styr. Jag förstÄr inte hur man orkar bli upprörd över detta? Du kan ju tyvÀrr inte pÄverka detta eftersom det inte Àr du som stÄr för alla deras intÀkter!

Sen sÄ hÄller jag inte med dig om att det Àr fel att limitera och komprimera vid mastring, gör man det pÄ rÀtt sÀtt sÄ kan det fÄ en bra inspelning att lÄta fruktansvÀrt bra!!

Du sÀger sen att du har rÀtt akustiskt miljö hemma för att Äterge inspelning sÄ som den Àr tÀnkt.....hur vet du att ljudteknikern har tÀnkt sÄ? Dessutom har du utrustning som Àr avstÀmd för +4 dBu? Balanserat system?

😉

Postat (redigerat)

Huj! Kommer lite sent till trĂ„den, hade strömavbrott igĂ„r kvĂ€ll 😉 - NĂ„ja, kritik önskades.. HĂ€r kommer den:

De riktiga bovarna Àr masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.).

Ett dussin kompressorer Àr alltid bra att ha, dÄ kan man exempelvis försÀkra sig om att överstyrning aldrig sker vid flerkanalsinspelning. Det kan Àven anvÀndas vid mixning.

Att hÀvda att Shure SM57/SM58 Àr leksaksmikrofoner tyder pÄ okunskap kring olika mikrofontyper. Dynamiska mikrofoner har vissa fördelar jÀmfört med kondensatormikrofoner och vad gÀller dynamiska mikar Àr Shure tillsammans med företag som Sennheiser ett av de bÀttre. SM57 Àr en standard mikrofon som finns i 99% av alla studios, inte för att den Àr billig, utan för att den Àr anvÀndbar pÄ saker som trummor och gitarrförstÀrkare.

Atlantis stoltserar med att ha enn gammalt taffligt Neve-bord frÄn 1970-talet

Neve gör, eller gjorde vÀldigt bra prylar. Deras filter Àr exempelvis otroligt uppskattade. DÀrför hittar du ocksÄ numera Àven mjukvaru simuleringar av Neve filter.

Decibel har tre olika monitorer, vars klang inte pÄminner om varandra. Hur ska det kunna bli bra med sÄdana arbetsredskap?

Detta Àr poÀngen med att ha flera monitorer, att de inte lÄter likadant. Detta ger en möjlighet at AB lyssna mellan monitorerna för hitta störande frekvenser som ett par monitorer kanske maskerar.

Ett givet exempel Àr monitorhögtalare som lÀtt uppvisar frekvensgÄngsavvikelser pÄ +/-5 dB mellan olika produkter.

Huruvida frekvensgÄngen Àr rak eller inte Àr relativt ointressant. Kan man sina monitorer sÄ vet man hur de lÄter och vet dÀrmed hur man mixar i dem. Ett exempel pÄ detta Àr Yamaha NS-10 som Àr studiostandard. VÀldigt ojÀmna men trots det omtyckta monitorer som mÀngder med bra mixar gjorts pÄ.

det blir inte bÀttre nÀr alla vill addera sitt "sound" lÀngs vÀgen till fÀrdigt fonogram.

Givetvis vill folk addera sitt sound, detta Àr ju vad producera en skiva gÄr ut pÄ. Hyr du in Bruce Swedien sÄ vill du antagligen ha ett visst sound. De musiker som sedan jobbar pÄ skivan lÀgger pÄ sitt sound och slutligen kommer troligtvis Àven en masterings tekniker lÀgga pÄ sitt vilket Àr en viktig del i vad som skiljer den fÀrdiga produkten frÄn andra produkter.

------------------------------------------------

I HIFI branschen tycks det vanligt att prata om att man skall ha en utrustning som gör musiken rÀttvisa. Det underliga med detta Àr dock att musik mixas i monitorer som man sÀllan hittar hemma hos HIFI intresserade. Mixarna Àr Àven riktade Ät folk som har en hemmastereo. Ville man höra skivan som den var "tÀnkt" att lyssna pÄ sÄ vore troligtvis NS-10 alternativt Genelec / KRK bland de bÀttre högtalarna att ha dÄ mÄnga inspelningar lyssnas av pÄ dessa.

Sedan pratas det ofta om bra producerade inspelningar, dÄ Äsyftas gÀrna jazz, blues och liknande musik och gÀrna i live sammanhang. Ljudidealet tycks vara relativt smalt. Riktiga instrument inspelade med högkvalikativa mikrofoner dÀr signalen "förvanskats" sÄ lite som möjligt pÄ vÀgen till "fonogram".

Men detta Àr ju bara en ytterst liten del av vad som kan vara bra med en inspelning. Elektronisk musik nÀmns sÀllan i HIFI sammanhang. Vilket tycks lite komiskt dÄ detta Àr den musik som potentiellt har lÀgst brusnivÄer och renast signaler. Det pratas om hur viktigt det Àr att högtalarna skall kunna Äterge transienter men att lyssna pÄ IDM, Glitch och Microsounds som Àr den transientrikaste musik man antagligen hittar tycks inte vara intressant.

Att nĂ„got Ă€r komprimerat behöver inte betyda att det lĂ„ter illa. Det finns inget samband mellan dynamik och hög ljudkvalitet. Dynamik Ă€r nĂ„got man kan anvĂ€nda sig av för att förstĂ€rka kĂ€nslor, men det Ă€r ingenting man mĂ„ste anvĂ€nda. Det som för mig gör musik intressant Ă€r att det Ă€r konstnĂ€rligt och dĂ€rför inte har uppspaltade regler. NĂ€r Daft Punk mosar sin musik genom en pumpande kompressor och vĂ€ljer att anvĂ€nda samplingar med lĂ„ga bittal pĂ„ sĂ€tt som skapar aliasing Ă€r det ju inte för att musiken skall lĂ„ta dĂ„ligt. SĂ„ngen Ă€r hĂ„rt filtrerad och förstörd genom bĂ„de autotuner och vocoder. Men lĂ„ter det dĂ„ligt? Hade det varit en förbĂ€ttring om ett storband spelat musiken med Sissel pĂ„ sĂ„ng. Nej, inte om man frĂ„gar mig i alla fall. Daft Punk - Discovery Ă€r en ruskigt vĂ€lproducerad skiva, att lĂ„tarna dessutom Ă€r bra gör inte saken sĂ€mre 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Postat (redigerat)

Highfidelity:

🙂

Att pÄstÄ att en SM57 skulle vara en dynamisk leksaksmikrofon i samma trÄd som man misslyckas med att stava till Neumann mÄste vara den största idiotförklaringen av sig sjÀlv jag har sett pÄ det hÀr forumet.

(nu kommer jag garanterat fÄ f*n för mina egna felstavningar)

Att sedan ge sig pÄ att upplysa mÀnniskor som har sysslat med musik och musikproduktion mer eller mindre under hela sitt vuxna liv (finns nÄgra stycken sÄdana hÀr) om vilken utrustning som Àr bra/dÄlig och vad som distar.... utan att sjÀlv ha en susning om vad man snackar om.... Àr om möjligt Ànnu dummare!

SnĂ€lla gör oss alla (och dig sjĂ€lv) en tjĂ€nst, lĂ€gg ned diskussionen, avregistrera din anvĂ€ndare och kom inte tillbaka! 😉

leavetheinternet.jpg

Redigerat av brojd
Postat

Huj.. Lugn och fin nu Brojd, alla har rĂ€tt till en egen Ă„sikt. Att folk avregistrerar sig hĂ€r har ingen nytta av. SĂ„lĂ€nge folk inte Ă€r spydiga, elaka, gör personangrepp eller dylikt finns ingen anledning att de inte skall fĂ„ vara kvar hĂ€r och dela med sig av sina idĂ©er. Det Ă€r alltid kul att höra Ă„sikter frĂ„n andra Ă€n bara ljudtekniker och hemmapulare. Bredare anvĂ€ndarbas gör ett bĂ€ttre forum om man frĂ„gar mig. 😉

/Majken

Postat

Jag skulle bara vilja sÀga att det Àr inte jag som först och frÀmst har skrivit att Shure 57/58 mickar Àr mindre bra. Det Àr ord tagna ur citat frÄn faktiskt.se (alltsÄ följdaktligen inte JAG som skrivit dem).

Anledningen till att jag citerade dem var för att jag ville höra era Äsikter om dem.

Fredster:

LĂ€s om Yamaha NS-10 högtalaren pĂ„ lĂ€nken nedan sĂ„ tror jag du kommer inse att det kanske inte Ă€r/var vĂ€rldens bĂ€sta studiomonitor.... 😕

LTS-artikel författad av Ingvar Öhman

Men detta Àr ju bara en ytterst liten del av vad som kan vara bra med en inspelning. Elektronisk musik nÀmns sÀllan i HIFI sammanhang. Vilket tycks lite komiskt dÄ detta Àr den musik som potentiellt har lÀgst brusnivÄer och renast signaler.

Till exempel lyssnar jag pÄ den tyska gruppen YELLO gör grym elektronisk musik dÀr inspelningskvaliteten Àr extremt bra, grym ljudkvalitet och skön musik!

Anledningen till att skivbolagen mm komprimerar sönder produktioner Àr ju för att det som alltid Àr marknaden som styr.

Eller sÄ Àr det alldeles för mycket krÀmarmetalitet, alla vill sÀlja en produkt men ingen orkar göra nÄgot riktigt bra, bara tjÀna pengar sÄ fort som möjligt hur dÄlig produktionen Àn mÄ vara.

Det som behövs Àr medvetenhet, vilja och lite kunskap, dÄ tror jag populÀrmusiken hade kunnat fÄtt ett ljudkvalitativt lyft.

Sen sÄ hÄller jag inte med dig om att det Àr fel att limitera och komprimera vid mastring, gör man det pÄ rÀtt sÀtt sÄ kan det fÄ en bra inspelning att lÄta fruktansvÀrt bra!!

Jag hÄller inte med. LÀs mitt första inlÀgg. Problemet i mÄnga mastringsstudios Àr att nÀr man jÀmför den omastrade mixen med den mastrade versionen sÄ görs det nÀstan alltid utan att nivÄkalibrera volymen (dvs spela upp bÄda pÄ samma ljudvolym). Eftersom den mastrade versionen nÀstan alltid fÄtt ett par db högre medelnivÄ blir jÀmförelsen ofta orÀttvis om man inte kalibrerar ljudvolymen.

Annars Àr risken som att man tycker det lÄter subjektivt bÀttre bara för att det lÄter starkare. Jag har snackat med folk som spelat upp omastrade mixar och mastrade mixar pÄ samma volym. Det var aldrig nÄgon som föredrog ljudet frÄn de mastrade mixarna i dessa sammanhang.

Det finns mÄnga fallgropar som jag faktiskt inte tror att alla verkar vara fullt medvetna om att man kan rÄka ut för nÀr man jÀmför mastrade mixar med omastrade mixar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.