HighFidelty Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 (redigerat) Kolla in följande lĂ€nk: lĂ€nk till diskussion pĂ„ faktiskt.se Intressant och viktig diskussion om dagens ljudkvalitet, sjĂ€lv Ă€r jag starkt emot höga medelnivĂ„er och kan inte göra annat Ă€n att rekommendera alla som sysslar med inspelning, mixning och mastring att lĂ€sa denna trĂ„d. SjĂ€lv tar jag mig friheten att skriva lite vad jag tycker om mastring nedan: Till att börja med vill jag pĂ„minna om att mastringsteknikern förr i tiden sĂ„g det INTE som sin uppgift att "förbĂ€ttra" (sönder) musikproduktionen, utan bara att anpassa masterbandet sĂ„ att gravering skulle kunna ske utan problem. Ambitionen var att fördĂ€rva (Ă€ndra) sĂ„ lite som möjligt. MissförstĂ„ mig inte - det fanns förstĂ„s undantag - visst kunde basmonokoppling anvĂ€ndas lite urskiljningslöst, och visst fanns det dĂ„liga mastringstekniker Ă€ven förut, som tog fram EQ'n och började skruva om de tyckte att spectralanalysatorns staplar "sĂ„g fel ut", men sĂ„dana missgrepp var trots allt rimligt sĂ€llsynta. NĂ€r vinylen "försvann som medium" "behövdes" inte lĂ€ngre mastringen av tekniska skĂ€l, sĂ„ mastringsteknikerna var tvugna att "uppfinna" nya skĂ€l att att bli anlitade: NĂ€mligen att de var experter pĂ„ att fĂ„ fram det rĂ€tta soundet! (Den som inte tror pĂ„ detta kan lĂ€sa annonseringen frĂ„n dylika företag, de förekommer i musikertidskrifter som de flesta sĂ€kert kĂ€nner till). Tidiga överföringar till CD kan dock lĂ„ta pĂ„fallande bra. De hade inte fĂ„tt upp skruva sönder-Ă„ngan Ă€nnu, mastringsteknikerna... Detta tragiska teknikmissbruk för att behĂ„lla sina jobb, i samband med reklamradions skeva ljudideal, som inte har nĂ„got med soundet att göra, men allt med "sĂ„ högt som möjligt" att göra, har fördĂ€rvat "ljudkvalitetsmedelvĂ€rdet" pĂ„ dagen inspelningar till en kvalitetsnivĂ„ sĂ„ lĂ„g att man (som musikĂ€lskare) nĂ€stan vill grĂ„ta. Kan lĂ€gga till ytterligare en sakfrĂ„gesak: En av de i min mening mest otrevliga tendenserna i de "nya" mastringsprocesserna som utvecklats de senate Ă„ren Ă€r de diaboliska dynamiska destruktionerna. Orsaken till detta Ă€r att de Ă€r informationsdestruktiva. KlangförĂ€ndringar Ă€r reversibla, men inte de dynamiska förĂ€ndringar som görs, som tillför nya spektrala komponenter, bĂ„de övertoner och blandprodukter. Nu sĂ€ger jag inte att en grupp/tekniker/producent inte kan anvĂ€nda sig av kompressorer, men att göra det EFTER mixningsprocessen Ă€r mycket illa, ur ljudkvalitetssynpunkt. Dynamiska förĂ€ndringar efter mix, blandar nĂ€mligen ihop olika musikinstrumentinsatser med varandra, spektralt. I sjĂ€lva verket skulle jag vilja pĂ„stĂ„ följande: Den slutmix som nĂ„gon subjektivt upplever att den "behöver" mastras, fĂ„r i sjĂ€lva verket absolut INTE mastras! Uppever man att nĂ„got mĂ„ste Ă€ndras i en tvĂ„kanalmix mĂ„ste produktionen backas i processen och omproduceras, och sedan mixas pĂ„ nytt. Upplever nĂ„gon att en mastring "behövs" Ă€r det alltsĂ„ redan för sent. Man mĂ„ste backa till det multikanaliga studiobandet (hĂ„rddisken?) för att göra insatserna pĂ„ de enskilda spĂ„r som behöver det, dĂ€r de Ă€r görliga. NĂ€r mixen till tvĂ„ kanaler vĂ€l Ă€r gjord Ă€r alla möjligheter till (icke kvalitetsdestruktiv) manipulation (utom möjligen klanglig) för alltid borta. Mvh, High Fidelty (som egentligen mest Ă€r intresserad av musik och hifi! đ ) Redigerat 6 september 2004 av HighFidelty
belial Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 UngefÀr som en tjock bok frÄn Bob Katz "Mastering audio, the art and the sience" vilket Àr mycket lÀsvÀrd om Àn att mÄnga tycker att han suger i form av klubben för inbördes beundran och etc sÄ handlar det om dynamik och kÀnslan för att varje musikalisk verk har sin charm om den behandlas rÀtt. Needles to say but less is more........ Rock on
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 (redigerat) Detta Ă€r mer Ă€n lovligt uttjatat. PĂ„ alla musikerforum startar nĂ„gon trĂ„kig person trĂ„dar om "hur vi mĂ„ste förena oss och kĂ€mpa mot dynamikdöden", eller nĂ„t liknande. Gillar man inte dagens hĂ„rt limiterade sound sĂ„ Ă€r det vĂ€l bara att sitta och suga pĂ„ sina rockalbum frĂ„n 70-talet och gnĂ€lla pĂ„ popmusikens utveckling. Jag bryr mig fan inte. edit: En snabb titt pĂ„ trĂ„den det hĂ€nvisas till bekrĂ€ftar mina fördomar om hi fi-mĂ€nniskor som ett gĂ€ng gnĂ€lliga nördar med för hög medelinkomst för sitt eget bĂ€sta. Absolut bĂ€sta inlĂ€gget i trĂ„den var frĂ„n Ă€rkenörden som var förbannad pĂ„ att folk hade frĂ€ckheten att spela in skivor i hemstudios, helt utan inblandning frĂ„n proffs. đ Redigerat 6 september 2004 av nattvaktaren
Majken Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 Jag mĂ„ste nog faktiskt delvis hĂ„lla med dig Nattvaktaren. Gillar du inte musiken, sĂ„ köp den inte. Visst har en del saker blivit sĂ€mre, men det finns Ă€ven saker som blivit bĂ€ttre. PĂ„ 80-talet var inte kompressionen alls lika utbredd, hur mĂ„nga tycker att produktionerna generellt sett lĂ€t bĂ€ttre dĂ„ Ă€n nu? MĂ„nga roliga inlĂ€gg pĂ„ faktiskt.se förresten. Jag försöker att ha sĂ„ fĂ„ fördomar som möjligt men jag mĂ„ste Ă€rligt sĂ€ga att jag inte alls förstĂ„r mig pĂ„ HiFi branschen. Ă andra sidan kan jag ha blivit bortskrĂ€md av försĂ€ljare som pratar om hur bra "tajming" det Ă€r i ett par högtalare vilket gör musiken "tajtare". VarpĂ„ han spelar en lĂ„t och kommenterar "Jag lovar dig att om du skulle sitta med en gitarr hĂ€r nu och ta ut den hĂ€r lĂ„ten sĂ„ skulle du pricka in exakt rĂ€tt tonart". đ /Majken
Majken Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 HighFidelty sa: Uppever man att nĂ„got mĂ„ste Ă€ndras i en tvĂ„kanalmix mĂ„ste produktionen backas i processen och omproduceras, och sedan mixas pĂ„ nytt. Upplever nĂ„gon att en mastring "behövs" Ă€r det alltsĂ„ redan för sent. Man mĂ„ste backa till det multikanaliga studiobandet (hĂ„rddisken?) för att göra insatserna pĂ„ de enskilda spĂ„r som behöver det, dĂ€r de Ă€r görliga. HĂ€r hĂ„ller jag inte riktigt med. NĂ€r skivor spelas in idag Ă€r det inte ovanligt att inspelningar sker i flera olika studios och pĂ„ flera olika inspelningsmedium. NĂ€r slutmixarna sedan kommer till masteringstudion handlar det dĂ„ om att passa ihop materialet. Detta kan göras genom att höja och sĂ€nka nivĂ„er, komprimera eller anvĂ€nda en EQ. Göra in och ut fade'ar o.s.v. Det kan ofta vara vĂ€ldigt smĂ„ justeringar som gör att helheten passar ihop bĂ€ttre. Jag ser inte nödvĂ€ndigtvis mastering som en destruktiv process. En förĂ€ndring behöver inte alltid vara mot det sĂ€mre. Visst Ă€r det trĂ„kigt att det finns en trend som tycks vilja göra fyrkantvĂ„g av musik. Men Ă„ andra sidan Ă€r det ljudidealet som den stora massan har. Vad jag gillar och tycker Ă€r bra behöver inte överensstĂ€mma med vad övriga konsumenter tycker och det Ă€r konsumenterna som styr. Skulle folk vĂ€gra handla musik som genomlidit en limiter, en multibands kompressor och saknar dynamik sĂ„ skulle skivbolag och masteringstudios bli tvunga att Ă€ndra pĂ„ sig, dĂ„ Ă€r dock inte fallet. Skall jag nĂ€mna nĂ„gra personliga favoriter bland fyrkantvĂ„gorna sĂ„ Ă€r bĂ„de N'Sync - Pop och Michael Jackson - 2000 Watts ruskigt bra produktioner. Andra nya produktioner som stĂ„r ut och lĂ„ter bra Ă€r Mew - Frengers och Frou Frou - Details. Ljudtrenden som Ă€r nu kommer gradvis att förĂ€ndras, precis som den gjorde pĂ„ 60-talet, 70-talet, 80-talet och 90-talet. Under 80-talet var det virvelslag med gate'ade reverb och dylikt som var stort. Förmodlingen fanns det en hel del folk som argt hyttade med nĂ€ven redan dĂ„ och sade att pĂ„ 60-talet kunde man minsann mixa musik. Detsamma lĂ€r hĂ€nda igen, och igen, och igen, och igen đ /Majken
Fredster Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 Att man mÄste backa till mixprocessen igen e ju faktiskt inte helt sant mÄste jag tillÀgga. Det Àr vÀldigt vanligt nu för tiden att material mixas ned pÄ ca: 6 kanaler, dvs 2 för trummor, tvÄ för gitarr+bas mm och 2 för sÄng och sedan skickas det ivÀg för mastring. DÄ har man mycket bÀttre kontroll över komprimeringen och limiteringen. Visst kan jag hÄlla med om att vissa skivor Àr alldeles för hÄrt processerade i mastringsprocessen men det Àr vÀldigt mÄnga skivor som samtidigt lÄter fruktansvÀrt bra. Sen sÄ Àr det ju sÄ att om man inte gillar dagens mastringrar sÄ Àr det bara att sluta köpa musiken.
HighFidelty Postat 7 september 2004 TrÄdstartare Postat 7 september 2004 Citat Sen sÄ Àr det ju sÄ att om man inte gillar dagens mastringrar sÄ Àr det bara att sluta köpa musiken. jag önskar jag kunde sÀga detsamma men ofta Àr kÀrleken till musiken större vilket gör att jag stÄr ut med den mediokra ljudkvaliteten ÀndÄ, men det bÀsta Àr ju om bÄde musik och ljudkvalitet kunde fÄ gÄ hand i hand. Tool gör vÀldigt vÀlljudande skivor och fantastiskt bra musik till exempel, bra bÄde för de som vill ha hög ljudkvalitet och de som inte bryr sig. Citat En snabb titt pÄ trÄden det hÀnvisas till bekrÀftar mina fördomar om hi fi-mÀnniskor som ett gÀng gnÀlliga nördar med för hög medelinkomst för sitt eget bÀsta. Ja, man kan tycka vad man vill om hifinördar men har man aldrig lyssnat pÄ en fin inspelning i en hifianlÀggning med god Ätergivningskvalitet (gÀrna i akustikreglerad miljö) sÄ har man missat nÄgot, det kan jag lova. Och tyvÀrr Àr det ju sÄ att 99% (?) av Sveriges befolkning inte har hört dynamiska musikinspelningar för det har radion och skivbolagen bestÀmt sig för att inte kunna erbjuda (Àven fast tekniken och möjligheterna har funnits sedan lÀnge). P2 Àr vÀl det vÀlljudande undantaget men det Àr nog inte lika mÄnga som Àr intresserade av deras musikutbud jÀmfört med vad som spelas pÄ P3. PS. Det finns mycket skitsnack i hifibranschen (vilket lÀtt bekrÀftas i vissa av era kommentarer), men LTS Ljud Tekniska SÀllskapet utgör ett bra exempel pÄ en förening som jag tycker har en sund och bra instÀllning till ljudÄtergivning. SÀrskilt fliken Om LTS samt deras FAQ Àr vÀldigt lÀsvÀrd för de som Àr intresserade.
VacUm Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 nattvaktaren sa: edit:En snabb titt pĂ„ trĂ„den det hĂ€nvisas till bekrĂ€ftar mina fördomar om hi fi-mĂ€nniskor som ett gĂ€ng gnĂ€lliga nördar med för hög medelinkomst för sitt eget bĂ€sta. Absolut bĂ€sta inlĂ€gget i trĂ„den var frĂ„n Ă€rkenörden som var förbannad pĂ„ att folk hade frĂ€ckheten att spela in skivor i hemstudios, helt utan inblandning frĂ„n proffs. đ đđ Nu Ă€r du ju pĂ„ G igen. WORD! Ett rent nöje att lĂ€sa dina inlĂ€gg. Kan man ha mer rĂ€tt?
Cherrypop (oregistrerad) Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 (redigerat) VacUm sa: nattvaktaren sa: edit:En snabb titt pĂ„ trĂ„den det hĂ€nvisas till bekrĂ€ftar mina fördomar om hi fi-mĂ€nniskor som ett gĂ€ng gnĂ€lliga nördar med för hög medelinkomst för sitt eget bĂ€sta. Absolut bĂ€sta inlĂ€gget i trĂ„den var frĂ„n Ă€rkenörden som var förbannad pĂ„ att folk hade frĂ€ckheten att spela in skivor i hemstudios, helt utan inblandning frĂ„n proffs. đ đđ Nu Ă€r du ju pĂ„ G igen. WORD! Ett rent nöje att lĂ€sa dina inlĂ€gg. Kan man ha mer rĂ€tt? Klockrent nattvaktaren och VacUm, klockrent. Jag kan inte annat Ă€n att hĂ„lla med. ... och Ă€rligt talat. LĂ€ser man igenom inlĂ€ggen lite grundligare mĂ€rker man ju att författarna inte vet vad det Ă€r dom pratar om. Argumenten kommer ur deras egna gissningar ju, haha! Hifi - my ass... Redigerat 7 september 2004 av Cherrypop
electroaudio Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 HighFidelty sa: Ja, man kan tycka vad man vill om hifinördar men har man aldrig lyssnat pĂ„ en fin inspelning i en hifianlĂ€ggning med god Ă„tergivningskvalitet (gĂ€rna i akustikreglerad miljö) sĂ„ har man missat nĂ„got, det kan jag lova. Man undrar ju ibland om hifinördar har hört riktig musik som inte har passerat nĂ„gra tekniska hjĂ€lpmedel? đ Allvarligt, vad skulle hĂ„rdrocken vara utan rejĂ€lt med distorision pĂ„ elgitarren.. đ Iofs sĂ„ Ă€r det ju skillnad pĂ„ ljudskapande och ljudförmedlande, men det betyder ju inte att det inte kan lĂ„ta bra, bara för att det inte lĂ„ter likadant.
HighFidelty Postat 8 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 8 september 2004 Citat Man undrar ju ibland om hifinördar har hört riktig musik som inte har passerat nĂ„gra tekniska hjĂ€lpmedel? Allvarligt, vad skulle hĂ„rdrocken vara utan rejĂ€lt med distorision pĂ„ elgitarren.. Det Ă€r vĂ€l klart jag har hört riktig musik, jag spelar sjĂ€lv i band och gĂ„r ofta pĂ„ konserter. Men nĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik hemma sĂ„ föredrar JAG att göra det igenom högtalare och elektronik som förvrĂ€nger signalen sĂ„ lite som möjligt vilket jag anser gör att man fĂ„r en vĂ€ldigt ofĂ€rgat och naturlig ljudĂ„tergivning, men visst, det finns nackdelar med denna inriktning ocksĂ„, man hör hur dĂ„ligt inspelade och mastrade vissa skivor Ă€r, men det Ă€r sĂ„dant man fĂ„r ta nĂ€r man vill ha hög trohet pĂ„ ljudĂ„tergivningen dĂ€r hemma. Citat och Ă€rligt talat. LĂ€ser man igenom inlĂ€ggen lite grundligare mĂ€rker man ju att författarna inte vet vad det Ă€r dom pratar om. Argumenten kommer ur deras egna gissningar ju, haha! Hifi - my ass... Vet inte dessa personer vad de pratar om, jag tackar jag, en del av personerna pĂ„ faktiskt.se kanske tjatade om saker som inte hade med Ă€mnet att göra, men pĂ„ följande inlĂ€gg skulle jag vilja höra er kritik mot (om ni har nĂ„gon vettig), för de Ă€r seriösa tycker jag: De riktiga bovarna Ă€r masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.). I sverige har vi bland annat Atlantis, Cutting Room, Rommarö, Studio Nord och Decibel som sĂ€nker kvaliten till soptippsnivĂ„, trots att dessa studios rimligtvis borde ha pengar till god utrustning och kunnig personal. Atlantis stoltserar med att ha enn gammalt taffligt Neve-bord frĂ„n 1970-talet och Decibel har tre olika monitorer, vars klang inte pĂ„minner om varandra. Hur ska det kunna bli bra med sĂ„dana arbetsredskap? Ett givet exempel Ă€r monitorhögtalare som lĂ€tt uppvisar frekvensgĂ„ngsavvikelser pĂ„ +/-5 dB mellan olika produkter. Under 100 Hz Ă€r skillnaderna Ă€nnu mycket större p.g.a. rumsinverkan. FörutsĂ€ttningarna Ă€r minst sagt usla och det blir inte bĂ€ttre nĂ€r alla vill addera sitt "sound" lĂ€ngs vĂ€gen till fĂ€rdigt fonogram. HĂ€romdagen sĂ„ var det en intervju pĂ„ P3 med nĂ„gon svensk grupp som jag inte brydde mig om vad de hette, men de hade precis spelat in en skiva och skulle nu fĂ„ den komprimerad för att "lĂ„ta sĂ„ högt som möjligt" och detta var de vĂ€ldigt nöjda med och sĂ„g som nĂ„got positivt. Jag tycker det finns en del vettiga resonemang i ovan hĂ€mtade citat frĂ„n faktiskt.se Citat PĂ„ alla musikerforum startar nĂ„gon trĂ„kig person trĂ„dar om "hur vi mĂ„ste förena oss och kĂ€mpa mot dynamikdöden", eller nĂ„t liknande.Jag bryr mig fan inte. Hur kan man resonera sĂ„? đ Hör man pĂ„ livemusik sĂ„ fĂ„r man verkligen uppleva dynamik (sĂ„ det rĂ€cker och blir över!) underförutsĂ€ttning att inte de som mixar utljudet inte fĂ„r för sig att skruva upp allt pĂ„ max sĂ„ PA distar hörbart . Alternativt kan man ju gĂ„ pĂ„ klassiska konserter dĂ€r man slipper dĂ„lig PA och eventuella mindre begĂ„vade ljudteknikers đ . Dynamik Ă€r viktigt för att musik skall lĂ„ta levande, fattar inte hur man INTE kan bry som om det, fast det Ă€r klart, lyssnar man pĂ„ all musik igenom en liten transistorradio och Ă€r nöjd med det sĂ„.... đ
brojd Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Citat De riktiga bovarna Àr masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.). Kanon!!! DÄ kanske du upplysa mig de professionella studios som INTE anvÀnder sig av 57:or... Eller en hel bunt kompressorer? Dynamisk leksaksmikrofon.....
Rix Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Ni har mycket vettigt att komma med, det Ă€r inte det. Men till syvende och sist sĂ„ gĂ„r diskussionen Ă„t att "..enbart den extrema utrustningen Ă€r god nog!" och DET om nĂ„t Ă€r vĂ€l ett hot mot kreativiteten. Det pratas om sunkiga hemmastudios och ditten o datten. Ser ni inte bortom tekniken alls? Ofta sitter en extremt begĂ„vade mĂ€nniskor och skapar fantastisk musik pĂ„ kammaren, men rĂ„kar ha en begrĂ€nsad budget. Ska dĂ„ dessa skapelser bannlysas för "frekvensgĂ„ngsavvikelser pĂ„ +/-5 dB". Ăven citatet "Hur ska det kunna bli bra med sĂ„dana arbetsredskap?" tyder ju pĂ„ att vederbörande Ă€r lagom inskrĂ€nkt! Bah!
brojd Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Rix sa: Ni har mycket vettigt att komma med, det Ă€r inte det. Men till syvende och sist sĂ„ gĂ„r diskussionen Ă„t att "..enbart den extrema utrustningen Ă€r god nog!" och DET om nĂ„t Ă€r vĂ€l ett hot mot kreativiteten. Det pratas om sunkiga hemmastudios och ditten o datten. Ser ni inte bortom tekniken alls? Ofta sitter en extremt begĂ„vade mĂ€nniskor och skapar fantastisk musik pĂ„ kammaren, men rĂ„kar ha en begrĂ€nsad budget. Ska dĂ„ dessa skapelser bannlysas för "frekvensgĂ„ngsavvikelser pĂ„ +/-5 dB". Ăven citatet "Hur ska det kunna bli bra med sĂ„dana arbetsredskap?" tyder ju pĂ„ att vederbörande Ă€r lagom inskrĂ€nkt! Bah! ??? đČ ??? Jag ser bara en pĂ„ denna trĂ„d som föresprĂ„kar "endast det bĂ€sta Ă€r gott nog".. Vad gĂ€llde mitt inlĂ€gg om mikrofoner och kompressorer nyss borde tom. Stevie Wonder kunna lĂ€sa sig till att jag gör narr av inlĂ€gget jag citerar. Har du inte lĂ€st igenom trĂ„den ordentligt eller brukar du tilltala enskilda individer med "ni"? đ
HighFidelty Postat 8 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 8 september 2004 Rix och brojd: OK, jag förstĂ„r vad ni menar. đ SjĂ€lvklart ska man inte ta Ă„t sig allt som dessa individer skriver bokstavligen, Shure Sm57/58 mickar funkar sĂ€kert bra om man vill ha ett visst sound och inget fel med det tycker jag, det Ă€r helt upp till musikern och producenten. DĂ€remot Ă€r ju fina Neuman mickar objektivt bĂ€ttre mikrofoner i avseende av hur de pĂ„verkar ljudet, de har vĂ€ldigt lĂ„g dist och förvrĂ€nger det upptagna ljudet vĂ€ldigt lite (men det Ă€r dyra mickar i förhĂ„llande till Sm57/58, det vet jag). Och som jag skrev tidigare, kompresseror ser jag inget fel med sĂ„ lĂ€nge de anvĂ€nds i mixen, dĂ€remot vill jag inte se dem anvĂ€ndas i en eventuell mastringsprocedur för det Ă€r dĂ„ den verkliga ljudkvalitetssĂ€nkaren kommer in i bilden, tillsammans med limiters och EQ:s. Och visst, alla har inte obegrĂ€nsade ekonomiska möjligheter att skaffa vilka högtalarsystem som helst. Och dessutom Ă€r inte allt som Ă€r dyrt nödvĂ€ndigtvis det bĂ€sta heller, pris/prestanda gĂ„r sĂ€llan hand i hand. Ăven om det allra billigaste oftast bara Ă€r skrĂ€pprodukter. Lite OT: Personligen kan jag rekommendera INO AUDIO (i Stockholm, finns bara dĂ€r) som tillverkat högtalarsystemet pĂ„ Studio Blue. INO AUDIO gör Ă€ven billiga smĂ„ stativmonitorer som kostar under 10kkr som Ă€r extremt bra i förhĂ„llande till vad de kostar, jag skulle misstĂ€nka att mĂ„nga musiker och studiopulare skulle Ă€lska att mixa musiken igenom dessa minst sagt avslöjande burkar i sin studio. VĂ€ldigt jĂ€mn och fin frekensgĂ„ng, lĂ„g dist och god spridning. För att kontakta INO AUDIO Ă€r telefon bĂ€sta sĂ€tt (det ett litet företag som drivs ideelt av en person, satsar noll kr pĂ„ marknadsföring, dĂ€rför hjĂ€lper jag till med det nu:P !) tel:08 732 77 25 eller mobil:070 523 32 32
brojd Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 (redigerat) đ Aha!... Nu fattar jag... En Neumann Ă€r bĂ€ttre Ă€n en SM57:a. VĂ€ldigt lĂ„g dist, betyder det att jag kan sjunga nĂ€rmre och hĂ„rdare i den Ă€n i tex. en SM57:a utan att det distar? (kanske retutav nĂ€rmicka en 4x12:a med en U47:a) đČ UrsĂ€kta min ohövlighet (sitter pĂ„ jobbet och klockan Ă€r halv nio).. Har du nĂ„gon egen erfarenhet av studio/live-inspelning eller nĂ„gon av mikrofonmodellerna och hur de lĂ„ter i olika situationer? Eller sitter du bara och upprepar massa skitsnack som du hört pĂ„ fyllan? Redigerat 9 september 2004 av brojd
Rix Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 (redigerat) brojd sa: Har du inte lĂ€st igenom trĂ„den ordentligt eller brukar du tilltala enskilda individer med "ni"? đ Sorry Brojd, jag e pĂ„ din sida! Förmodligen skrev vi inlĂ€gg samtidigt, jag svarade pĂ„ mister Fidelity Castros inlĂ€gg.. Teknikonani helt enkelt.. Med "ni" menade jag Fidel och hans anhĂ€ngare.. Om jag springer till HiFi-klubben och tvingar mig lyssna igenom deras arsenal av NAD o allt vad skiten heter, inte fan hör jag nĂ„n skillnad.. Ăronen Ă€r ju Ă€ndĂ„ sönderspelade i replokalen! Mouahaha! Redigerat 8 september 2004 av Rix
dbd Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 HighFidelty sa: Citat PĂ„ alla musikerforum startar nĂ„gon trĂ„kig person trĂ„dar om "hur vi mĂ„ste förena oss och kĂ€mpa mot dynamikdöden", eller nĂ„t liknande.Jag bryr mig fan inte. Hur kan man resonera sĂ„? đČ Hör man pĂ„ livemusik sĂ„ fĂ„r man verkligen uppleva dynamik (sĂ„ det rĂ€cker och blir över!) underförutsĂ€ttning att inte de som mixar utljudet inte fĂ„r för sig att skruva upp allt pĂ„ max sĂ„ PA distar hörbart đ . Herrregud vad söt du Ă€r!
belial Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Helt meningslöst Àmne, "Det Àr vÀl klart jag har hört riktig musik, jag spelar sjÀlv i band och gÄr ofta pÄ konserter. Men nÀr jag lyssnar pÄ musik hemma sÄ föredrar JAG att göra det igenom högtalare och elektronik som förvrÀnger signalen sÄ lite som möjligt vilket jag anser gör att man fÄr en vÀldigt ofÀrgat och naturlig ljudÄtergivning, men visst, det finns nackdelar med denna inriktning ocksÄ, man hör hur dÄligt inspelade och mastrade vissa skivor Àr, men det Àr sÄdant man fÄr ta nÀr man vill ha hög trohet pÄ ljudÄtergivningen dÀr hemma" Och hur vet du att det du hör Àr det rÀtta du har ju ingen aning om hur det Àr inspelat/mixat/mastrat genom vilken utrustning etc dina argument saknar ju helt substans. Om man inte gillar det man hör Àr det knappast ett bevis pÄ att det Àr dÄligt gjort utan snarare sÄ att man helt enkelt inte gillar det man hör, Ànnu mindre att man har rÀtt utrustning, det Àr som tidigare nÀmnt sÄ att vissa tror sig höra saker bara för att de har betalat en viss (överpris) för bristfÀllig utrustning som inte bevisar ett skit, jag har ett antal bekanta som investerat efter konsultation av s.k. experter inom audio HIFI anlÀggning som sedan efter att blivit introducerade i riktig studio utrsutning blivit sÄ jÀvla förbannade för att de blivit upplysta att de sagt upp kontakten med mig och handlare etc. Att sÀga att man har rÀtt utrustning tyder bara pÄ att man har blivit lurad och inte kan stÄ för det. Du kan hÄlla pÄ en hel livstid och analysera vad som Àr rÀtt och fel och sedan finna att din hörsel fÀrgar mera av ljudet Àn din stereo och sÄ gnÀller du pÄ vad du har köpt, det Àr ju ÀndÄ ditt val och passar sedan inte musiken du ska spela pÄ din surt pÄlurade utsrustning sÄ ska du inte gnÀlla pÄ de som gör och producerar musik utan pÄ din egen bristfÀllighet att inte förstÄ att ett öra hör vad det Àr kapabelt till efter uppfattning/kunskap/vana etc och inte efter teknologi. Summan av kardemumman Àr att du tror dig vara nÄn slags messias som av nÄn anledning skulle höra mer Àn andra efter vad du har köpt för utrustning...... BAHA Det Àr ren smörja att du skulle vara nÄn slags bÀttre mÀnniska Àn de som gör musik/mixar samt producerar osv. Att din besvikelse riktas mot sjÀlva industrin i sig Àr bevis nog för att du har köpt en för dyr anlÀggning som inte ger dig vad du tÀnkt utan du ger dig pÄ industrin i sin helhet i hopp om att alla skulle rÀtta sig efter ditt behag men tyvÀrr Àr inte livet sÄ funtat, du skulle Àgna mer tid till att uppskatta musiken i stÀllet för att analysera sönder den med "bögiga" prylar som ÀndÄ inte ger rÀttvisa Ät det som gjordes i studion/produktionen etc och sluta besvÀra en massa mÀnniskor med meningslöst dravel om ingenting............... Det kommer alltid att finnas en mÄngfald av olika produktioner men du kanske vill ha en Sovjet-stat dÀr det skall vara en sorts musik till en viss sorts ljudbild för att det ska passa dig vilket du om du har sunt förnuft i skallen förstÄr aldrig kommer att uppstÄ dÄ den dan dÄ det gör det dÄ Àr allt slut. Visst det finns saker man uppfattar som sÀmre men Àr det verkligen dÄ dÄligt ? Tja det Àr liksom upp till lyssnaren att avgöra, gillar man det köper man det och gör man det inte sÄ......... ja du kanske sjÀlv kan rÀkna ut det sista. Jag Àter inte gröt men det Àr ju knappast för att jag inte anser att det Àr nÄt som folk över-reklamerat utan snarare för att jag fan inte gillar det, dÀremot sÄ klandrar jag inte de som gillar det utan finner mig i det faktumet och tycker att de Àr minst lika bra mÀnniskor för det. SÄ nu kan vi slippa det imbicilla Àmnen som ingen ÀndÄ verkar ta pÄ allvar och sÄ kan hifi-Gunnar surfa vidare och förhoppningsvis göra nÄt meningsfullt av sitt liv istÀllet för att som en del kristna försöka fÄ oss andra att göra nÄt vi ÀndÄ inte tycker eller vill/ tror pÄ etc. Skaffa dig ett liv och njut av det som givits Ät dig av mÀnniskor med visioner och sluta kasta bort ditt liv pÄ meningslösa debatter om sÄdant du inte förstÄr dig pÄ. GOD HATES US ALL, and still we are here killing each other for no reason at all.
brojd Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Rix sa: Sorry Brojd, jag e pĂ„ din sida! Förmodligen skrev vi inlĂ€gg samtidigt, jag svarade pĂ„ mister Fidelity Castros inlĂ€gg.. Teknikonani helt enkelt.. đ DĂ„ ber jag om ursĂ€kt för mitt pĂ„hopp!
HighFidelty Postat 9 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 9 september 2004 OT: Belial: Ăr du medveten om hur mycket skitsnack du skrev i ditt inlĂ€gg? đ En massa pĂ„stĂ„enden och pĂ„hopp som jag inte alls kĂ€nner igen mig i. Att det finns bra och dĂ„liga inspelningar Ă€r fakta, inget bullshit frĂ„n min sida. Hur mycket man störs av det Ă€r en annan femma men att pĂ„stĂ„ att jag inte har en stereo som Ă€r kapabel att Ă„terge inspelningen relativt korrekt Ă€r skitsnack frĂ„n din sida, tyvĂ€rr, men jag vet att jag valt rĂ€tt grejer oavsett vad du TYCKER. Till skillnad frĂ„n mĂ„nga förvirrade hifidĂ„rar som köper ockulta kablar eller mĂ„lar cdskivor sĂ„ satsar jag pĂ„ akustikreglering a la seriös studio. Jag nĂ€mde studio blue tidigare, jag har högtalare som kommer frĂ„n samma tillverkare som de, och de har kanske ett av de absolut bĂ€sta ljudsystemen i vĂ€rlden.... đ Men detta var egentligen inte det jag ville prata om, men ibland mĂ„ste man ju kommentera diverse pĂ„hopp. SnĂ€lla skippa skitsnacket, det har jag inget intresse av att lĂ€sa. FĂ„r se om jag orkar fortsĂ€tta svara pĂ„ eventuella inlĂ€gg, ingen verkar ju intresserad av sjĂ€lva diskussionsĂ€mnet. Over and out....
android Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Hmmm.... Om man försöker sĂ„lla i allt "skitsnack", sĂ„ finns det ju faktiskt en grej hĂ€r som jag kan hĂ„lla med om... Ăr det inte sĂ„ att det "maximeras" lite vĂ€l mycket nu för tiden? Om man t.ex. fĂ„r sin lĂ„t spelad i P3 Demo sĂ„ har de rent ut sagt komprimerat skiten ur den... đ
belial Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 för att avlsuta debatten typ dÄ sÄ kan man i slutÀndan yttrycka som sÄ: Mmm dara De som inte vill, vill inte och de som vill, vill och om det ska vara regler för hur man fÄr och inte fÄr etc dÄ kan man ju lika gÀrna lÀgga ner hela branschen och förbjuda musik eftersom det finns för mÄnga viljor och dÀrav gÄr det inte att skapa en standard och frÄgan Àr: hur mÄnga vill ha en standard??? jag ser inga armar. De flesta mÀnniskor vill njuta av musik för att de gillar just den lÄten/verket etc inte för att de mÄste ha en special stereo för att kunna höra trummisen andas bakom bankandet, det Àr för alla vanliga lyssnare helt ointressant hur det egentligan var tÀnkt att lÄta de lyssnar helt enkelt bara pÄ musiken och njuter av den inte analyserar sönder alltihop i hopp om att fÄ med sig befolkningen i ett protesttÄg mot 0db. Radiostationerna lider tyvÀrr av det faktum att de oftast köpt in fÀrdiga produkter som de inte Àr intresserade av att lÀra sig (japp jag har arbetat med bÄda delarna och konstaterat att de inte vill) utan man trycker pÄ knappen :standardmall 1A och sen kör man bara pÄ och vill man vara sÀker pÄ att ens verk inte trasas sönder sÄ ska det inte spelas i radio helt enkelt.
HighFidelty Postat 9 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 9 september 2004 Goa inlĂ€gg, NĂ€r det gĂ€ller reklamradion hoppas jag sjĂ€lv att europeiska radiokommisionen (eller vad den nu heter) kan komma överens om nĂ„gon sort regel om hur högt maxtak radiosĂ€ndningarna fĂ„r ha, hade man kunnat lagstifta om lĂ€gre medelnivĂ„er sĂ„ hade kanske reklamradion insett att högt hela tiden kanske inte Ă€r bĂ€st, Ă„tminstone inte ur ljudkvalitetssynpunkt. Som det Ă€r nu, tĂ€vlar radiostationerna pĂ„ ojĂ€mlika villkor.... Forskning har nĂ€mligen visat att folk rattar in de radiostationer dĂ€r volymen Ă€r starkast, men samma forskning visade att folk föredrog de okomprimerade/dynamiska sĂ€ndningarna sĂ„ fort man sĂ€nkte nivĂ„n pĂ„ den extremt komprimerade sĂ€ndningen.... đ Citat De flesta mĂ€nniskor vill njuta av musik för att de gillar just den lĂ„ten/verket etc inte för att de mĂ„ste ha en special stereo för att kunna höra trummisen andas bakom bankandet HĂ„ller med, jag sitter inte och lyssnar efter "fel", dĂ€remot lider ju tyvĂ€rr alldeles för mĂ„nga pop/rock/metall/hip-hop skivor av extremt komprimerat ljud, det tycker jag Ă€r synd, det hade ju kunnat lĂ„ta sĂ„ mycket bĂ€ttre om inte mastringsteknikerna fĂ„tt vara framme och rattat sönder.... Oasis tycker jag till exempel har gjort tvĂ„ fantastiska skivor, jag Ă€lskar lĂ„tarna, dĂ€remot Ă€r ljudkvaliteten kass, men jag slutar ju knappast inte att lyssna pĂ„ skivorna för det. Bara sĂ„ ingen tror nĂ„got annat om mig đ . Och visst, detta Ă€r problem som blir mycket tydligare med en ordentlig stereoanlĂ€ggning, det hörs inte lika pĂ„tagligt i en mircostereo frĂ„n Siba.
Fredster Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Jag förstĂ„r dina tankar men blir lite smĂ„tt förbannad pĂ„ nĂ€r du "klankar" ned pĂ„ mikrofoner som SM58 mm och hĂ€vdar att en Nuemann U-87 alltid Ă€r bĂ€ttre Ă€n en dynamisk mik. Hur kan man sĂ€ga sĂ„? Det vore vĂ€l otroligt trist om en inspelning bara skedde med en U-87:a? Anledningen till att man vĂ€ljer olika mikar Ă€r ju för att man vill "fĂ€rga" ljudet pĂ„ ett visst sĂ€tt. Anledningen till att skivbolagen mm komprimerar sönder produktioner Ă€r ju för att det som alltid Ă€r marknaden som styr. Jag förstĂ„r inte hur man orkar bli upprörd över detta? Du kan ju tyvĂ€rr inte pĂ„verka detta eftersom det inte Ă€r du som stĂ„r för alla deras intĂ€kter! Sen sĂ„ hĂ„ller jag inte med dig om att det Ă€r fel att limitera och komprimera vid mastring, gör man det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt sĂ„ kan det fĂ„ en bra inspelning att lĂ„ta fruktansvĂ€rt bra!! Du sĂ€ger sen att du har rĂ€tt akustiskt miljö hemma för att Ă„terge inspelning sĂ„ som den Ă€r tĂ€nkt.....hur vet du att ljudteknikern har tĂ€nkt sĂ„? Dessutom har du utrustning som Ă€r avstĂ€md för +4 dBu? Balanserat system? đ
Majken Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 (redigerat) Huj! Kommer lite sent till trĂ„den, hade strömavbrott igĂ„r kvĂ€ll đ - NĂ„ja, kritik önskades.. HĂ€r kommer den: Citat De riktiga bovarna Ă€r masteringstudios och sunkiga inspelningsstudios, utrustade med dussintalet kompressorer och en hel garderob med dynamiska leksaksmikrofoner(Shure Sm57/58 tex.). Ett dussin kompressorer Ă€r alltid bra att ha, dĂ„ kan man exempelvis försĂ€kra sig om att överstyrning aldrig sker vid flerkanalsinspelning. Det kan Ă€ven anvĂ€ndas vid mixning. Att hĂ€vda att Shure SM57/SM58 Ă€r leksaksmikrofoner tyder pĂ„ okunskap kring olika mikrofontyper. Dynamiska mikrofoner har vissa fördelar jĂ€mfört med kondensatormikrofoner och vad gĂ€ller dynamiska mikar Ă€r Shure tillsammans med företag som Sennheiser ett av de bĂ€ttre. SM57 Ă€r en standard mikrofon som finns i 99% av alla studios, inte för att den Ă€r billig, utan för att den Ă€r anvĂ€ndbar pĂ„ saker som trummor och gitarrförstĂ€rkare. Citat Atlantis stoltserar med att ha enn gammalt taffligt Neve-bord frĂ„n 1970-talet Neve gör, eller gjorde vĂ€ldigt bra prylar. Deras filter Ă€r exempelvis otroligt uppskattade. DĂ€rför hittar du ocksĂ„ numera Ă€ven mjukvaru simuleringar av Neve filter. Citat Decibel har tre olika monitorer, vars klang inte pĂ„minner om varandra. Hur ska det kunna bli bra med sĂ„dana arbetsredskap? Detta Ă€r poĂ€ngen med att ha flera monitorer, att de inte lĂ„ter likadant. Detta ger en möjlighet at AB lyssna mellan monitorerna för hitta störande frekvenser som ett par monitorer kanske maskerar. Citat Ett givet exempel Ă€r monitorhögtalare som lĂ€tt uppvisar frekvensgĂ„ngsavvikelser pĂ„ +/-5 dB mellan olika produkter. Huruvida frekvensgĂ„ngen Ă€r rak eller inte Ă€r relativt ointressant. Kan man sina monitorer sĂ„ vet man hur de lĂ„ter och vet dĂ€rmed hur man mixar i dem. Ett exempel pĂ„ detta Ă€r Yamaha NS-10 som Ă€r studiostandard. VĂ€ldigt ojĂ€mna men trots det omtyckta monitorer som mĂ€ngder med bra mixar gjorts pĂ„. Citat det blir inte bĂ€ttre nĂ€r alla vill addera sitt "sound" lĂ€ngs vĂ€gen till fĂ€rdigt fonogram. Givetvis vill folk addera sitt sound, detta Ă€r ju vad producera en skiva gĂ„r ut pĂ„. Hyr du in Bruce Swedien sĂ„ vill du antagligen ha ett visst sound. De musiker som sedan jobbar pĂ„ skivan lĂ€gger pĂ„ sitt sound och slutligen kommer troligtvis Ă€ven en masterings tekniker lĂ€gga pĂ„ sitt vilket Ă€r en viktig del i vad som skiljer den fĂ€rdiga produkten frĂ„n andra produkter. ------------------------------------------------ I HIFI branschen tycks det vanligt att prata om att man skall ha en utrustning som gör musiken rĂ€ttvisa. Det underliga med detta Ă€r dock att musik mixas i monitorer som man sĂ€llan hittar hemma hos HIFI intresserade. Mixarna Ă€r Ă€ven riktade Ă„t folk som har en hemmastereo. Ville man höra skivan som den var "tĂ€nkt" att lyssna pĂ„ sĂ„ vore troligtvis NS-10 alternativt Genelec / KRK bland de bĂ€ttre högtalarna att ha dĂ„ mĂ„nga inspelningar lyssnas av pĂ„ dessa. Sedan pratas det ofta om bra producerade inspelningar, dĂ„ Ă„syftas gĂ€rna jazz, blues och liknande musik och gĂ€rna i live sammanhang. Ljudidealet tycks vara relativt smalt. Riktiga instrument inspelade med högkvalikativa mikrofoner dĂ€r signalen "förvanskats" sĂ„ lite som möjligt pĂ„ vĂ€gen till "fonogram". Men detta Ă€r ju bara en ytterst liten del av vad som kan vara bra med en inspelning. Elektronisk musik nĂ€mns sĂ€llan i HIFI sammanhang. Vilket tycks lite komiskt dĂ„ detta Ă€r den musik som potentiellt har lĂ€gst brusnivĂ„er och renast signaler. Det pratas om hur viktigt det Ă€r att högtalarna skall kunna Ă„terge transienter men att lyssna pĂ„ IDM, Glitch och Microsounds som Ă€r den transientrikaste musik man antagligen hittar tycks inte vara intressant. Att nĂ„got Ă€r komprimerat behöver inte betyda att det lĂ„ter illa. Det finns inget samband mellan dynamik och hög ljudkvalitet. Dynamik Ă€r nĂ„got man kan anvĂ€nda sig av för att förstĂ€rka kĂ€nslor, men det Ă€r ingenting man mĂ„ste anvĂ€nda. Det som för mig gör musik intressant Ă€r att det Ă€r konstnĂ€rligt och dĂ€rför inte har uppspaltade regler. NĂ€r Daft Punk mosar sin musik genom en pumpande kompressor och vĂ€ljer att anvĂ€nda samplingar med lĂ„ga bittal pĂ„ sĂ€tt som skapar aliasing Ă€r det ju inte för att musiken skall lĂ„ta dĂ„ligt. SĂ„ngen Ă€r hĂ„rt filtrerad och förstörd genom bĂ„de autotuner och vocoder. Men lĂ„ter det dĂ„ligt? Hade det varit en förbĂ€ttring om ett storband spelat musiken med Sissel pĂ„ sĂ„ng. Nej, inte om man frĂ„gar mig i alla fall. Daft Punk - Discovery Ă€r en ruskigt vĂ€lproducerad skiva, att lĂ„tarna dessutom Ă€r bra gör inte saken sĂ€mre đ /Majken Redigerat 9 september 2004 av Majken
brojd Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 (redigerat) Highfidelity: đ Att pĂ„stĂ„ att en SM57 skulle vara en dynamisk leksaksmikrofon i samma trĂ„d som man misslyckas med att stava till Neumann mĂ„ste vara den största idiotförklaringen av sig sjĂ€lv jag har sett pĂ„ det hĂ€r forumet. (nu kommer jag garanterat fĂ„ f*n för mina egna felstavningar) Att sedan ge sig pĂ„ att upplysa mĂ€nniskor som har sysslat med musik och musikproduktion mer eller mindre under hela sitt vuxna liv (finns nĂ„gra stycken sĂ„dana hĂ€r) om vilken utrustning som Ă€r bra/dĂ„lig och vad som distar.... utan att sjĂ€lv ha en susning om vad man snackar om.... Ă€r om möjligt Ă€nnu dummare! SnĂ€lla gör oss alla (och dig sjĂ€lv) en tjĂ€nst, lĂ€gg ned diskussionen, avregistrera din anvĂ€ndare och kom inte tillbaka! đ Redigerat 9 september 2004 av brojd
Majken Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Huj.. Lugn och fin nu Brojd, alla har rĂ€tt till en egen Ă„sikt. Att folk avregistrerar sig hĂ€r har ingen nytta av. SĂ„lĂ€nge folk inte Ă€r spydiga, elaka, gör personangrepp eller dylikt finns ingen anledning att de inte skall fĂ„ vara kvar hĂ€r och dela med sig av sina idĂ©er. Det Ă€r alltid kul att höra Ă„sikter frĂ„n andra Ă€n bara ljudtekniker och hemmapulare. Bredare anvĂ€ndarbas gör ett bĂ€ttre forum om man frĂ„gar mig. đ /Majken
HighFidelty Postat 10 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2004 Jag skulle bara vilja sĂ€ga att det Ă€r inte jag som först och frĂ€mst har skrivit att Shure 57/58 mickar Ă€r mindre bra. Det Ă€r ord tagna ur citat frĂ„n faktiskt.se (alltsĂ„ följdaktligen inte JAG som skrivit dem). Anledningen till att jag citerade dem var för att jag ville höra era Ă„sikter om dem. Fredster: LĂ€s om Yamaha NS-10 högtalaren pĂ„ lĂ€nken nedan sĂ„ tror jag du kommer inse att det kanske inte Ă€r/var vĂ€rldens bĂ€sta studiomonitor.... đ LTS-artikel författad av Ingvar Ăhman Citat Men detta Ă€r ju bara en ytterst liten del av vad som kan vara bra med en inspelning. Elektronisk musik nĂ€mns sĂ€llan i HIFI sammanhang. Vilket tycks lite komiskt dĂ„ detta Ă€r den musik som potentiellt har lĂ€gst brusnivĂ„er och renast signaler. Till exempel lyssnar jag pĂ„ den tyska gruppen YELLO gör grym elektronisk musik dĂ€r inspelningskvaliteten Ă€r extremt bra, grym ljudkvalitet och skön musik! Citat Anledningen till att skivbolagen mm komprimerar sönder produktioner Ă€r ju för att det som alltid Ă€r marknaden som styr. Eller sĂ„ Ă€r det alldeles för mycket krĂ€marmetalitet, alla vill sĂ€lja en produkt men ingen orkar göra nĂ„got riktigt bra, bara tjĂ€na pengar sĂ„ fort som möjligt hur dĂ„lig produktionen Ă€n mĂ„ vara. Det som behövs Ă€r medvetenhet, vilja och lite kunskap, dĂ„ tror jag populĂ€rmusiken hade kunnat fĂ„tt ett ljudkvalitativt lyft. Citat Sen sĂ„ hĂ„ller jag inte med dig om att det Ă€r fel att limitera och komprimera vid mastring, gör man det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt sĂ„ kan det fĂ„ en bra inspelning att lĂ„ta fruktansvĂ€rt bra!! Jag hĂ„ller inte med. LĂ€s mitt första inlĂ€gg. Problemet i mĂ„nga mastringsstudios Ă€r att nĂ€r man jĂ€mför den omastrade mixen med den mastrade versionen sĂ„ görs det nĂ€stan alltid utan att nivĂ„kalibrera volymen (dvs spela upp bĂ„da pĂ„ samma ljudvolym). Eftersom den mastrade versionen nĂ€stan alltid fĂ„tt ett par db högre medelnivĂ„ blir jĂ€mförelsen ofta orĂ€ttvis om man inte kalibrerar ljudvolymen. Annars Ă€r risken som att man tycker det lĂ„ter subjektivt bĂ€ttre bara för att det lĂ„ter starkare. Jag har snackat med folk som spelat upp omastrade mixar och mastrade mixar pĂ„ samma volym. Det var aldrig nĂ„gon som föredrog ljudet frĂ„n de mastrade mixarna i dessa sammanhang. Det finns mĂ„nga fallgropar som jag faktiskt inte tror att alla verkar vara fullt medvetna om att man kan rĂ„ka ut för nĂ€r man jĂ€mför mastrade mixar med omastrade mixar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.