Jump to content
Annons

Telefunken USA


Chris900

Recommended Posts

Är intresserad av att köpa en Telefunken USA t.ex. ELAM 251f. Någon som har nån koll på hur man bäst går till väga. Det verkar inte finnas någon svensk distributör och köper man direkt från US så kan det ju bli både moms och tull, vilket ju känns lite väl bra.

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du måste komma runt moms och tull kan du ju jämföra prisenar hos deras engelska distributöres webshop...

Unity Audio

Såg att det även finns distributörer i Holland, Spanien och Frankrike / Telefunken Dealers, väljer du att handla från USA så har jag goda erfarenheter från Mercenary Audio

Helt klart ingen billig mick... Har aldrig testat, men det har vart en hel del snack (mest negativt måste jag säga) på en del webbrädor jag skummar från och till... (tex. Klaus Heines MicLab, du får leta up tråden själv..)

Själv är jag en smula tveksam till återkreerade Historiska Mikkar av alla slag, personligen skulle jag hellre lägga pengarna på ett par Brauner, men det är jag det... 😉😆😉

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man vara så dum och fråga varför du snöat in på just den micken??? Du får räkna med minst 7000:- och sen en mick som kräver service och underhåll varje år.. ? Det finns mer välljudade och mer prisvärda mickar faktikst.. Skulle nog påstå att både väst och öst-europa tillverka mer prisvärda mickar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man vara så dum och fråga varför du snöat in på just den micken??? Du får räkna med minst 7000:- och sen en mick som kräver service och underhåll varje år.. ? Det finns mer välljudade och mer prisvärda mickar faktikst.. Skulle nog påstå att både väst och öst-europa tillverka mer prisvärda mickar 😄

För det första är jag inte så "dum" så att jag snöat in på en mick, utan har helt klart olika tänkbara val, var av Telefunken USA har ett par intressanta modeller. Jag har läst en hel del positivt om dessa mickar t.ex. på Gear Slutz. Har dessutom lyssnat på en hel del shootout osv. Det är en jäkligt dyr mick, jag vet c:a $6000. Förstår dock inte varför just denna rörmick skulle kräva mer underhåll än någon annan mick. Har även funderat på AKG C12 VR el. Neumann M149, men har läst oerhört mycket dålig kritik om dem, speciellt om Akg:n. Jag tar gärna emot flera tips på high-end rörmikrofoner. Användningsområdet är framför allt sång.

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Får man vara så dum och fråga varför du snöat in på just den micken??? Du får räkna med minst 7000:- och sen en mick som kräver service och underhåll varje år.. ? Det finns mer välljudade och mer prisvärda mickar faktikst.. Skulle nog påstå att både väst och öst-europa tillverka mer prisvärda mickar :rolleyes:

För det första är jag inte så "dum" så att jag snöat in på en mick, utan har helt klart olika tänkbara val, var av Telefunken USA har ett par intressanta modeller. Jag har läst en hel del positivt om dessa mickar t.ex. på Gear Slutz. Har dessutom lyssnat på en hel del shootout osv. Det är en jäkligt dyr mick, jag vet c:a $6000. Förstår dock inte varför just denna rörmick skulle kräva mer underhåll än någon annan mick. Har även funderat på AKG C12 VR el. Neumann M149, men har läst oerhört mycket dålig kritik om dem, speciellt om Akg:n. Jag tar gärna emot flera tips på high-end rörmikrofoner. Användningsområdet är framför allt sång.

/Chris

En lite bortglömd kandidat är Rödes Classic II. Kanske inte lika glamourös som C12 eller M149, men helt klart prisvärd. Och välljudande.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

..Jag tar gärna emot flera tips på high-end rörmikrofoner. Användningsområdet är framför allt sång.

Brauner VM1 är outstanding på röster! På allt annat oxå, har under flera år hyrt ett par M149 och i jämförelse är VM1 (också hyrda) så är Braunermicken tystare, naturligare och verkar ha ett större omfång. Har själv ett par Valvet just nu, men så snart sparkontot är tillräkligt fullt skall det uppgraderas! (Jag har inte heller testat någon av Telefunken USA's mickar, men det skulle förvåna mej storligen om dom är bättre än det Brauner bygger!)

Ett annat alternativ som det snackats om ganska mycket på kontinenten är Marek Design RS-1, har inte testat den själv, men om den är hälften så bra som snacket vill påskinna, så kan den vara en kandidat...

Sen handlar det ju oxå om i vilket sammanhang man skall använda micken, har man kunder som, det första dom gör är att gå fram och kolla på vad det är för märke på micken man hängt upp.. så har det ingen betydelse om det inte är en SM57a eftersom Shure gör världens bästa mickar.... 😆😆😆 ..vissa sångare är som vi alla vet, det värsta slags ögontjänare.. (OBS! Ironi)

p/s : skall man köpa en budgetmick från Røde, så är deras KII utan tvekan deras bästa röstmick!

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar gärna emot flera tips på high-end rörmikrofoner. Användningsområdet är framför allt sång.

/Chris

Kanske en BLUE Bottle, som ligger på ca 40000:-, kan vara något...?

Violet Design Flamingo kanske också kan vara intressant? Ligger på ca 50000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...