Jump to content
Annons

Kanal 5 låter låtskrivare tävla i nytt program


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
  • Svar 119
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur ska de kunna göra bra TV av tråkiga låtskrivare som inte horar ut sig i rampljuset?

När vi tråkiga låtskrivare blir tillräckligt framgångssugna kanske vi också släpper hämningarna och förnedrar oss offentligt. Just wyou wait and see ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I avtalet står det bl.a. att "Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen" vilket jag tolkar som ett intrång i den ideella delen av låtskrivarens upphovsrätt, nämligen den som säger att du har rätt till att ditt namn skall förknippas med verket i offentliga sammanhang.

Vidare står det:

"Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium. Kanal 5 har även rätt att använda Inspelningen i marknadsföring med anknytning till HITMAKERS. Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."

Det är ganska mycket du som låtskrivare måste offra för att de skall kunna tjänta stålar på sina dokusopor, ähum jag menar såpor...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

I avtalet står det bl.a. att "Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen" vilket jag tolkar som ett intrång i den ideella delen av låtskrivarens upphovsrätt, nämligen den som säger att du har rätt till att ditt namn skall förknippas med verket i offentliga sammanhang.

Vidare står det:

"Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium. Kanal 5 har även rätt att använda Inspelningen i marknadsföring med anknytning till HITMAKERS. Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."

Det är ganska mycket du som låtskrivare måste offra för att de skall kunna tjänta stålar på sina dokusopor, ähum jag menar såpor...

🙂

haha, jag ställer nog inte upp :rolleyes:😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I avtalet står det bl.a. att "Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen" vilket jag tolkar som ett intrång i den ideella delen av låtskrivarens upphovsrätt, nämligen den som säger att du har rätt till att ditt namn skall förknippas med verket i offentliga sammanhang.

Vidare står det:

"Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium. Kanal 5 har även rätt att använda Inspelningen i marknadsföring med anknytning till HITMAKERS. Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."

Det är ganska mycket du som låtskrivare måste offra för att de skall kunna tjänta stålar på sina dokusopor, ähum jag menar såpor...

😉

haha, jag ställer nog inte upp 😉😆

Nope...Inte här heller...Om dom inte hade varit så satans giriga så möjligtvis...

En bra ide i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

I avtalet står det bl.a. att "Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen" vilket jag tolkar som ett intrång i den ideella delen av låtskrivarens upphovsrätt, nämligen den som säger att du har rätt till att ditt namn skall förknippas med verket i offentliga sammanhang.

Vidare står det:

"Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium. Kanal 5 har även rätt att använda Inspelningen i marknadsföring med anknytning till HITMAKERS. Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."

Det är ganska mycket du som låtskrivare måste offra för att de skall kunna tjänta stålar på sina dokusopor, ähum jag menar såpor...

😉

haha, jag ställer nog inte upp 😆😆

Nope...Inte här heller...Om dom inte hade varit så satans giriga så möjligtvis...

En bra ide i alla fall...

Ja 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, vilken jävla deal. 😆 Dom måste skämta? Detta är ett hån, en total kränkning för upphovsman.

Stackars alla naiva låtskrivare som sväljer skiten med hull & hår och tror sig att kunna tjäna en hacka. Och den låt som vinner kommer naturligtvis bli en hit oavsett hur det låter. Dom kommer att se till att den spelas i media så folk kommer att gilla den, spy på den. Pracka på folket. Ska då upphovsman då bli helt utan påverkan och äganderätt inte ens få en syl i vädret? Ersättning? Man undrar ju vad det står på stimfördelningen, tio procent?

"-Tja, vi är Anal fem. Gör en låt åt oss och vi gör en hit av den och vi vill bara utnyttja dig och göra en såpa så att vi får tittare och kan tjäna mer $ sen kan du dra åt helvete tack!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, vilken jävla deal. 😮 Dom måste skämta? Detta är ett hån, en total kränkning för upphovsman.

Stackars alla naiva låtskrivare som sväljer skiten med hull & hår och tror sig att kunna tjäna en hacka. Och den låt som vinner kommer naturligtvis bli en hit oavsett hur det låter. Dom kommer att se till att den spelas i media så folk kommer att gilla den, spy på den. Pracka på folket. Ska då upphovsman då bli helt utan påverkan och äganderätt inte ens få en syl i vädret? Ersättning? Man undrar ju vad det står på stimfördelningen, tio procent?

"-Tja, vi är Anal fem. Gör en låt åt oss och vi gör en hit av den och vi vill bara utnyttja dig och göra en såpa så att vi får tittare och kan tjäna mer $ sen kan du dra åt helvete tack!"

Mena 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch!!

Man kan väl skicka sånna låtar som man inte är nöjd med!

Och i mitt fall kan det bli en hel del 😉

Hm, om man kan stå för även sina låtaer man inte är nöjd med så, jag menar, dom lär ju göra idolgrejjen, dom bästa och dom sämsta går vidare så att man kan hänga ut de sämsta till åtlöjje för resten av sverige.

(attans! jag kommer inte vidare till nån den info som ni citerar, e länken pajko?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch!!

Man kan väl skicka sånna låtar som man inte är nöjd med!

Och i mitt fall kan det bli en hel del 😉

Tänkte samma sak. Men då har jag inga låtar kvar sen. 🙂

😛😆

Jo så är det nog eftersom jag aldrig blivit nöjd med nån låt som jag gjort!

Skall kanske tillägga att när jag lyssnar på låtar jag gjorde för tiotals år sedan så kan jag faktiskt bli lite impad och undra hur fan jag kunde komma på något sådant och även bli förundrad över att det ofta är ett förvånansvärt bra ljud (tom sånt som är inspelat på kassetteporta)!

Link to comment
Dela på andra sajter

I avtalet står det bl.a. att "Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen" vilket jag tolkar som ett intrång i den ideella delen av låtskrivarens upphovsrätt, nämligen den som säger att du har rätt till att ditt namn skall förknippas med verket i offentliga sammanhang.

Vidare står det:

"Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium. Kanal 5 har även rätt att använda Inspelningen i marknadsföring med anknytning till HITMAKERS. Vidare äger Kanal 5 även rätt att göra ändringar i Inspelningen och att upplåta eller vidareöverlåta rättigheter enligt detta avtal till tredje part. Dessa rättigheter upplåtes utan krav på ersättning från Kanal 5."

Det är ganska mycket du som låtskrivare måste offra för att de skall kunna tjänta stålar på sina dokusopor, ähum jag menar såpor...

🙂

Precis! Det är ett intrång på URL vilket är helt fantastiskt att de inte kommit på själv. 🙂

Att man i samband med en upload skriver bort licensrätten är ju helt jävla sjukt (ursäkta min franska)! 🙂

Nä, jag hoppas att ingen går på det här! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter asbra! Jag menar hitmakers, äntligen ett program om låtskrivarna som ligger bakom musiken vi hör i radio och på tv.

Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen

Jaha, nej okej då. Öhh äntligen ett program om.. ja vaddå? Om det inte ska framgå vem låtskrivaren är och programidéen är att ta fram låtskrivare... vadfan?.. Jag blir helt matt, hur fan har de tänkt egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter asbra! Jag menar hitmakers, äntligen ett program om låtskrivarna som ligger bakom musiken vi hör i radio och på tv.
Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen

Jaha, nej okej då. Öhh äntligen ett program om.. ja vaddå? Om det inte ska framgå vem låtskrivaren är och programidéen är att ta fram låtskrivare... vadfan?.. Jag blir helt matt, hur fan har de tänkt egentligen?

Det kanske är en del av tävlingen att man skall rösta på den låten som man tycker är bäst utan att influeras av vilken som skrivit den (annars blir det nån söt 19 årig kille som får alla flickrösterna)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående idén så tycker jag den är super: Jag har längtat efter ett sånt här program. Så jag säger äntligen. Vi behöver motivera och få fram fler grymma låtskrivare och producenter 😕

Angående avtalet: Om det är som ni skriver så suger det skit. Dom måste ju bara ändra det omedelbums. Det finns nog ett grymt stort intresse för detta program hos dom flesta, men man backar p.g.a detta.

Så om någon person med bra koll på regler och dylikt kollar upp detta med kanal 5 om avtalet vore ju bra 🙂

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter asbra! Jag menar hitmakers, äntligen ett program om låtskrivarna som ligger bakom musiken vi hör i radio och på tv.
Kanal 5 får fritt bestämma om det skall framgå vem som har laddat upp Inspelningen

Jaha, nej okej då. Öhh äntligen ett program om.. ja vaddå? Om det inte ska framgå vem låtskrivaren är och programidéen är att ta fram låtskrivare... vadfan?.. Jag blir helt matt, hur fan har de tänkt egentligen?

Tro mig Majken, de har tänkt - tänkt på dem lättförtjänta pengarna som de får in på alla hitlåtar. Det här är ju revolutionerande - den sämsta dealen någonsin för en låtskrivare. Hoppas att ingen stackars låtskrivare skriver en ny Thriller - det blir inte ett korvöre ändå... Brothers and sisters - count me out. Och F##k you Kanal 5 🙂 Sorry, kunde inte låta bli 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag går och grubblar på det här. Det är så jävla tråkigt att dom har ett sånt där skit avtal. innbär det att dom får typ alla rättigheter på låten och kan trycka upp skivor med den låten utan att jag får erättning?

Fan jag vill skicka in mina bästa låtar ändå. Bara för att göra ett namn även om jag inte tjänar något på det.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag går och grubblar på det här. Det är så jävla tråkigt att dom har ett sånt där skit avtal. innbär det att dom får typ alla rättigheter på låten och kan trycka upp skivor med den låten utan att jag får erättning?

Ja. De tillskriver sig även rätt att överlåta till andra att göra det.

Kan man verkligen avtala bort upphovsrätten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hörni!? STIM ersättningen står väl kvar som vanligt? möjligtvis går dom in som "förlag", och plockar då de sedvanliga 33% den vägen, men annars har man ju den ersättningen kvar. Man är ju fortfarande upphovsman....

I övrigt tror jag också att folk kommer bli blåsta, men, även om man skriver en ny "thriller", så lär man få sin stim-ersättning, och dessutom så får man ju ut sitt namn.

Om det i sin tur leder till flera jobb, där man får ut sin musik senare i framtiden, och säljer bra på det sättet, har man då ändå inte gått ut som vinnare??? jag menar, ok, man ger upp en del på de låtar man gör under programmets gång, men i utbyte får man ju ut sitt namn, och man får folk att lyssna på musiken!

Dom som blir "blåsta" är väl alla de som skickar in sin musik och INTE kommer med, eller kommer med men hamnar i botten, eller dylikt.

jag kan ändå förstå folk som går med, kan man skriva EN bra låt så kan man skriv två, och kan man skriva TVÅ så kan man skriva en drös!?

kommer definitivt inte ställa upp själv, men har ändå en viss förståelse för folk som möjligtvis ställer upp....om det sänds så kommer jag definitivt försöka titta på det. 🙂

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

"...Genom att ladda upp en Inspelning ger du Kanal 5 en i tiden obegränsad, icke exklusiv, licens att framställa exemplar av och att tillgängliggöra för allmänheter hela eller delar av din Inspelning, oavsett mediabärare eller territorium...."

Detta "icke exklusiv" borde väl dock innebära att när Kanal 5 faktiskt tillverkat en hit av din låt så kan du ju signa till dig en betydligt bättre deal med nån som faktiskt ger dig pengar? Jag kan ingenting om sådant här, men är det alltså möjligt att två mediebolag har rättigheter till samma låt, varav den ena ger dig betalt? 🙂

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen större fena på avtal och det här suger ju rejält vid en första anblick, och en andra, och den tredje.. 🙂

Ett par saker bara: Rätten till materialet måste (måste inte men det underlättar för dom) över tid vara obegränsad. Vi snackar TV med allt vad det innebär av planering, trailers och repriseringar etc.

Rätten är icke exklusiv!

Det där med tredjepart och inga krav på stålar från femman - Inga större konstigheter att ha rätt att flytta avtalet till tredje part. Det flyttas med samma avtalsinnehåll liksom att ev krav på ersättning hamnar där istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...