Jump to content
Annons

Spela in en loop live...


oskari

Recommended Posts

Vilken utrustning behövs för att spela in en loop live?

Har tittat endel på KT tunstall och det ser ju väldigt mer attraktivt ut som krog-trubadur att sampla vissa ljud live och spela upp istället för att ha "färdiga bakgrunder" med sig till spelning.

är det någon som vet vad som behövs? helst inte för dyrt! 😉

Länk Tips(youtube)

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Ingen alls som kan svara på det?

Jodå. Det finns flera olika sätt. Det enklaste är att köpa en BOSS RC-20 eller RC-50. Pedaler som är mest tänkta för gitarrer men funkar med allt med telesladdar. RC-50 har lite andra ingångar också har jag för mig. Lite mer avancerat är att skaffa en Gibson Echoplex live-loopare, då har du fler möjligheter att leka med ljuden och editera i realtid. Finns en mängd andra pedaler och boxar också.

Om du är komfortabel med lap-top musicerande finns flera olika program som kan göra jobbet, ett av de mest avancerade och bästa är freewareprogrammet Mobius (www.zonemobius.com) för PC som i grunden är åtta simulerade echoplex-pedaler. Det går även att få till grundläggande live-looping med Ableton Live, men det är lite mer statiskt. Till datorn och (tror jag) även till echoplexen behövs nån typ av midikontroll-pedal, en populär, bra och billig är Behringer FCB1010.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...