Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Min dator Àr för dÄlig och seg tycker jag!

Ska vÀl införskaffa en laptop till hösten nÄn gÄng, men tÀnkte ha en lite provosorisk lösning innan.

Datorn stÄr under ett bord, sÄ jag tÀnkte ta av Chassit och stÀlla

en stor flÀkt bredvid sÄ att den flÀktar pÄ datorn.

(http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/362721_X_2007-05-29_080621_920.jpg)

Kommer detta fungera?

Positivt? Negativt?

Annons
Postat

Tack för lÀnken!

Ja det kommer ju att lÄta en massa.. Varför duger inte kylningen i datorn?

Om det lÄter lite har jag inge problem med.

Tja, varför duger den inte?

Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jÀmför med resten

av datorn. Men nÀr temperaturen Àr 40 grader nÀr den inte ens har nÄtt program öppet

och CPU'n (?) gÄr upp till 100% nÀr man startar Cubase sÄ kÀnner jag att nÄtt mÄste göras!

Postat
Hej!

Ska vÀl införskaffa en laptop till hösten nÄn gÄng, men tÀnkte ha en lite provosorisk lösning innan.

( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._080621_920.jpg )

Kommer detta fungera?

Positivt? Negativt?

Kolla först att det inte finns en massa damm i processorns kylflÀns eller i nÀtdelen eller flÀktarna. Se ocksÄ till att ge möjlighet till bra luftgenomströmning, genom att bunta ihop kablarna lÀngs sidorna i datorn och gÀrna byta ut alla flatkablar till runda modeller (kostar ett par tior styck).

Är dessa saker ok, sĂ„ ska kylningen rĂ€cka utan mer eller mindre konstiga lösningar... 😼

Postat

Haha, vid nĂ€rmare lĂ€sning sĂ„g jag det komiska 😼 .

Dock sÄ kommer nÄtt sÄnt vara omÀjligt för mig pga att hela datorn och

hela flÀkten kommer stÄ en bra bit in under bordet.

SÄlÀnge jag inte stÀller mig pÄ knÀ och kryper in under bordet

och dricker kaffe dÀr sÄ Àr det ingen risk att det hÀnder :-)

Postat
Hej!

( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._080621_920.jpg )

Kommer detta fungera?

Positivt? Negativt?

Kolla först att det inte finns en massa damm i processorns kylflÀns eller i nÀtdelen eller flÀktarna. Se ocksÄ till att ge möjlighet till bra luftgenomströmning, genom att bunta ihop kablarna lÀngs sidorna i datorn och gÀrna byta ut alla flatkablar till runda modeller (kostar ett par tior styck).

Är dessa saker ok, sĂ„ ska kylningen rĂ€cka utan mer eller mindre konstiga lösningar... 🙂

Yes, sir! 😼

Brukar dammsuga i datorn med ett par veckors mellanrum och har tÀnkt

pÄ att fixa kablarna, men aldrig kommit till skott!

Nu ska det nog göras, tja inte nu, familjen ligger och sover, men imorgon 🙂

Postat

Tack för lÀnken!

Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jÀmför med resten

av datorn. Men nÀr temperaturen Àr 40 grader nÀr den inte ens har nÄtt program öppet

och CPU'n (?) gÄr upp till 100% nÀr man startar Cubase sÄ kÀnner jag att nÄtt mÄste göras!

Hur varm Àr den vid 100% belastning dÄ?

Jag har en Prescott pĂ„ 3.6GHz - och vid 100% belastning, sĂ„ ligger den pĂ„ 70 grader med passiv vattenkylning. Eftersom min vattenpump pajade nyligen, sĂ„ ligger den pĂ„ nĂ€rmare 80 grader med flĂ€ktkylare för stunden vid 100% belastning. Prescott Ă€r visserligen ökĂ€nda för att ha hög temp, men Ă€ndĂ„... 😼

Postat (redigerat)

40 grader Àr nog rÀtt normalt om du menar pÄ cpun? lÄter nÀstan lite lite.

Och jag tror inte att cpu-performance blir bÀttre för att man kyler mer? cpun Àr ju sÄ snabb som den Àr liksom.

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

Tack för lÀnken!

Hur varm Àr den vid 100% belastning dÄ?

Jag har en Prescott pĂ„ 3.6GHz - och vid 100% belastning, sĂ„ ligger den pĂ„ 70 grader med passiv vattenkylning. Eftersom min vattenpump pajade nyligen, sĂ„ ligger den pĂ„ nĂ€rmare 80 grader med flĂ€ktkylare för stunden vid 100% belastning. Prescott Ă€r visserligen ökĂ€nda för att ha hög temp, men Ă€ndĂ„... 😼

40 grader Àr nog rÀtt normalt om du menar pÄ cpun? lÄter nÀstan lite lite.

Och jag tror inte att cpu-performance blir bÀttre för att man kyler mer? cpun Àr ju sÄ snabb som den Àr liksom.

Tog en printscreen pÄ ett Stabiltest av systemet, tror jag.

http://www.speedyshare.com/865999260.html

Hade dÄ internet och msn igÄng. BÀttre Àn vÀntat faktiskt!

Postat

Att byta flÀkt gör ingenting alls för att förbÀttra prestandan. SÄ lÀnge den flÀkt du har fungerar och sitter dÀr den ska sÄ har du inget att oroa dig över. Det finns processormodeller som klockar ned nÀr datorn blir överhettad, men dÄ pratar vi om runt 100 grader.

Men hur varm blir din processor? Bilden visade en av dina hÄrddiskar, som förvisso hade en ganska normal temperatur. Min gissning Àr att det Àr stÀdning av datorn som gÀller och inte nÄgot annat. Att ha msn igÄng i bakgrunden nÀr man kör Cubase Àr ju exempelvis sÀllan en lyckad idé.

Postat
Att byta flÀkt gör ingenting alls för att förbÀttra prestandan. SÄ lÀnge den flÀkt du har fungerar och sitter dÀr den ska sÄ har du inget att oroa dig över. Det finns processormodeller som klockar ned nÀr datorn blir överhettad, men dÄ pratar vi om runt 100 grader.

Men hur varm blir din processor? Bilden visade en av dina hÄrddiskar, som förvisso hade en ganska normal temperatur. Min gissning Àr att det Àr stÀdning av datorn som gÀller och inte nÄgot annat. Att ha msn igÄng i bakgrunden nÀr man kör Cubase Àr ju exempelvis sÀllan en lyckad idé.

Tack för svar, hur ser jag hur varm min processor blir?

Finns det inge mer man kan göra för att förbÀttra prestandan?

Jag har defragmenterat C: redan, men det Àr fortfarande sÄ

att datorn hÀnger sig nÀr jag försöker spela aupp filmer.

NÄtt tips?

Postat

Installera om windows 🙂

TrÄkigt svar, men det Àr generellt sett lÄngt mycket enklare Àn att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att fÄ datorn pÄ fötter igen. Vad gÀller processortemperatur sÄ kan du oftast se det i bios nÀr du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan.

Postat
Installera om windows 🙂

TrÄkigt svar, men det Àr generellt sett lÄngt mycket enklare Àn att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att fÄ datorn pÄ fötter igen. Vad gÀller processortemperatur sÄ kan du oftast se det i bios nÀr du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan.

Haha, okej, nja dÄ fÄr det vara;).

Har inga Windows-skivor hemma (fick datorn av morbror och dÄ var inga skivor med).

Postat
Installera om windows 😄

Haha, okej, nja dÄ fÄr det vara;).

Har inga Windows-skivor hemma (fick datorn av morbror och dÄ var inga skivor med).

Rensa registret manuellt??? 😉 lĂ„ter ju skoj.. Registry mechanic Ă€r ett bra program att köra nĂ„ngĂ„ng i veckan. Adaware likasĂ„. Men en ominstallation Ă€r bĂ€st.. Dessutom blir man tvungen att vĂ€lja bort skrĂ€pprogram man inser att man aldrig anvĂ€nder...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.