Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted

Tack för länken!

Ja det kommer ju att låta en massa.. Varför duger inte kylningen i datorn?

Om det låter lite har jag inge problem med.

Tja, varför duger den inte?

Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jämför med resten

av datorn. Men när temperaturen är 40 grader när den inte ens har nått program öppet

och CPU'n (?) går upp till 100% när man startar Cubase så känner jag att nått måste göras!

Posted
Hej!

Min dator är för dålig och seg tycker jag!

Ska väl införskaffa en laptop till hösten nån gång, men tänkte ha en lite provosorisk lösning innan.

Datorn står under ett bord, så jag tänkte ta av Chassit och ställa

en stor fläkt bredvid så att den fläktar på datorn.

( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._080621_920.jpg )

Kommer detta fungera?

Positivt? Negativt?

Kolla först att det inte finns en massa damm i processorns kylfläns eller i nätdelen eller fläktarna. Se också till att ge möjlighet till bra luftgenomströmning, genom att bunta ihop kablarna längs sidorna i datorn och gärna byta ut alla flatkablar till runda modeller (kostar ett par tior styck).

Är dessa saker ok, så ska kylningen räcka utan mer eller mindre konstiga lösningar... 😮

Posted
Hej!

Min dator är för dålig och seg tycker jag!

Ska väl införskaffa en laptop till hösten nån gång, men tänkte ha en lite provosorisk lösning innan.

Datorn står under ett bord, så jag tänkte ta av Chassit och ställa

en stor fläkt bredvid så att den fläktar på datorn.

( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._080621_920.jpg )

Kommer detta fungera?

Positivt? Negativt?

Kolla först att det inte finns en massa damm i processorns kylfläns eller i nätdelen eller fläktarna. Se också till att ge möjlighet till bra luftgenomströmning, genom att bunta ihop kablarna längs sidorna i datorn och gärna byta ut alla flatkablar till runda modeller (kostar ett par tior styck).

Är dessa saker ok, så ska kylningen räcka utan mer eller mindre konstiga lösningar... 🙂

Yes, sir! 😮

Brukar dammsuga i datorn med ett par veckors mellanrum och har tänkt

på att fixa kablarna, men aldrig kommit till skott!

Nu ska det nog göras, tja inte nu, familjen ligger och sover, men imorgon 🙂

Posted

Tack för länken!

Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jämför med resten

av datorn. Men när temperaturen är 40 grader när den inte ens har nått program öppet

och CPU'n (?) går upp till 100% när man startar Cubase så känner jag att nått måste göras!

Hur varm är den vid 100% belastning då?

Jag har en Prescott på 3.6GHz - och vid 100% belastning, så ligger den på 70 grader med passiv vattenkylning. Eftersom min vattenpump pajade nyligen, så ligger den på närmare 80 grader med fläktkylare för stunden vid 100% belastning. Prescott är visserligen ökända för att ha hög temp, men ändå... 😮

Posted (edited)

40 grader är nog rätt normalt om du menar på cpun? låter nästan lite lite.

Och jag tror inte att cpu-performance blir bättre för att man kyler mer? cpun är ju så snabb som den är liksom.

Edited by Lars XLN Audio
Posted

Tack för länken!

Hur varm är den vid 100% belastning då?

Jag har en Prescott på 3.6GHz - och vid 100% belastning, så ligger den på 70 grader med passiv vattenkylning. Eftersom min vattenpump pajade nyligen, så ligger den på närmare 80 grader med fläktkylare för stunden vid 100% belastning. Prescott är visserligen ökända för att ha hög temp, men ändå... 😮

40 grader är nog rätt normalt om du menar på cpun? låter nästan lite lite.

Och jag tror inte att cpu-performance blir bättre för att man kyler mer? cpun är ju så snabb som den är liksom.

Tog en printscreen på ett Stabiltest av systemet, tror jag.

http://www.speedyshare.com/865999260.html

Hade då internet och msn igång. Bättre än väntat faktiskt!

Posted

Att byta fläkt gör ingenting alls för att förbättra prestandan. Så länge den fläkt du har fungerar och sitter där den ska så har du inget att oroa dig över. Det finns processormodeller som klockar ned när datorn blir överhettad, men då pratar vi om runt 100 grader.

Men hur varm blir din processor? Bilden visade en av dina hårddiskar, som förvisso hade en ganska normal temperatur. Min gissning är att det är städning av datorn som gäller och inte något annat. Att ha msn igång i bakgrunden när man kör Cubase är ju exempelvis sällan en lyckad idé.

Posted
Att byta fläkt gör ingenting alls för att förbättra prestandan. Så länge den fläkt du har fungerar och sitter där den ska så har du inget att oroa dig över. Det finns processormodeller som klockar ned när datorn blir överhettad, men då pratar vi om runt 100 grader.

Men hur varm blir din processor? Bilden visade en av dina hårddiskar, som förvisso hade en ganska normal temperatur. Min gissning är att det är städning av datorn som gäller och inte något annat. Att ha msn igång i bakgrunden när man kör Cubase är ju exempelvis sällan en lyckad idé.

Tack för svar, hur ser jag hur varm min processor blir?

Finns det inge mer man kan göra för att förbättra prestandan?

Jag har defragmenterat C: redan, men det är fortfarande så

att datorn hänger sig när jag försöker spela aupp filmer.

Nått tips?

Posted

Installera om windows 🙂

Tråkigt svar, men det är generellt sett långt mycket enklare än att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att få datorn på fötter igen. Vad gäller processortemperatur så kan du oftast se det i bios när du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan.

Posted
Installera om windows 🙂

Tråkigt svar, men det är generellt sett långt mycket enklare än att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att få datorn på fötter igen. Vad gäller processortemperatur så kan du oftast se det i bios när du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan.

Haha, okej, nja då får det vara;).

Har inga Windows-skivor hemma (fick datorn av morbror och då var inga skivor med).

Posted
Installera om windows 😄

Haha, okej, nja då får det vara;).

Har inga Windows-skivor hemma (fick datorn av morbror och då var inga skivor med).

Rensa registret manuellt??? 😉 låter ju skoj.. Registry mechanic är ett bra program att köra nångång i veckan. Adaware likaså. Men en ominstallation är bäst.. Dessutom blir man tvungen att välja bort skräpprogram man inser att man aldrig använder...