Jump to content
Annons

Nån som har Audiophile 2496 ?


jonasandersson

Recommended Posts

Jag har kopplat min V-amp direkt till ingångarna på mitt Audiophile ljudkort och utgångarna till mina högtalare. Jag kan desvärre inte höra min gitarr och samtidigt höra det som redan finns i datorn. DVS ingående ljud till ljudkortet vill inte komma ut i högtalarna tillsammans med det ljud som redan finns i datorn.

Antingen så kan jag höra ingående ljud från min gitarr + V-amp ELLER enbart ljud som redan finns i datorn. Jag vill kunna höra bägge delarna samtidigt.

Alltså när jag har 'WavOut 1/2' markerat (skärmdump 1) så kan jag höra redan inspelat ljud, men då inte inkommande ljud. När jag har 'H/W In 1/2' markerat (skärmdump 2) kan jag höra inkommande ljud i realtid, men då inte redan inspelat ljud.

1.jpg

2.jpg

Finns det nån som vet hur jag fixar så att jag kan höra både ingående ljud och det som redan finns i datorn på samma gång? Det borde väl gå att fixa med det ljudkort jag har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har kopplat min V-amp direkt till ingångarna på mitt Audiophile ljudkort och utgångarna till mina högtalare. Jag kan desvärre inte höra min gitarr och samtidigt höra det som redan finns i datorn. DVS ingående ljud till ljudkortet vill inte komma ut i högtalarna tillsammans med det ljud som redan finns i datorn.

Antingen så kan jag höra ingående ljud från min gitarr + V-amp ELLER enbart ljud som redan finns i datorn. Jag vill kunna höra bägge delarna samtidigt.

Alltså när jag har 'WavOut 1/2' markerat (skärmdump 1) så kan jag höra redan inspelat ljud, men då inte inkommande ljud. När jag har 'H/W In 1/2' markerat (skärmdump 2) kan jag höra inkommande ljud i realtid, men då inte redan inspelat ljud.

1.jpg

2.jpg

Finns det nån som vet hur jag fixar så att jag kan höra både ingående ljud och det som redan finns i datorn på samma gång? Det borde väl gå att fixa med det ljudkort jag har?

Sätt den på Monitor Mixer...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag har kopplat min V-amp direkt till ingångarna på mitt Audiophile ljudkort och utgångarna till mina högtalare. Jag kan desvärre inte höra min gitarr och samtidigt höra det som redan finns i datorn. DVS ingående ljud till ljudkortet vill inte komma ut i högtalarna tillsammans med det ljud som redan finns i datorn.

Antingen så kan jag höra ingående ljud från min gitarr + V-amp ELLER enbart ljud som redan finns i datorn. Jag vill kunna höra bägge delarna samtidigt.

Alltså när jag har 'WavOut 1/2' markerat (skärmdump 1) så kan jag höra redan inspelat ljud, men då inte inkommande ljud. När jag har 'H/W In 1/2' markerat (skärmdump 2) kan jag höra inkommande ljud i realtid, men då inte redan inspelat ljud.

Finns det nån som vet hur jag fixar så att jag kan höra både ingående ljud och det som redan finns i datorn på samma gång? Det borde väl gå att fixa med det ljudkort jag har?

Jag har EXAKT samma problem som du.. Och det måste ju kunna gå att ställa in någonstanns.. Har det löst sig för dig?

Markerar man monitor mixer hör man ingenting..

Redigerat av honsfoder
Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska stå på monitor mixer. Kolla i mixern så att kanalerna inte är mute:ade eller att någon står på solo och att reglarna är uppe. Kanalerna som är intressanta är Master Volume, WavOut 1/2 och H/W in 1/2.

Jag aktiverar monitor mixer. Ingen kanal är mutad eller solo markerad, när jag spelar gitarr så ser man på kontrollpanelen för ljudkortet [H/W In 1/2] att det går in ljud till ljudkortet..

MEN det går F-N i mig inte ut ur högtalarna. Börjar snart att gråta.. 😊

Redigerat av honsfoder
Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska stå på monitor mixer. Kolla i mixern så att kanalerna inte är mute:ade eller att någon står på solo och att reglarna är uppe. Kanalerna som är intressanta är Master Volume, WavOut 1/2 och H/W in 1/2.

Jag aktiverar monitor mixer. Ingen kanal är mutad eller solo markerad, när jag spelar gitarr så ser man på kontrollpanelen för ljudkortet [H/W In 1/2] att det går in ljud till ljudkortet..

MEN det går F-N i mig inte ut ur högtalarna. Börjar snart att gråta.. 😊

Får du något utslag på mätarna på Master volume?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska stå på monitor mixer. Kolla i mixern så att kanalerna inte är mute:ade eller att någon står på solo och att reglarna är uppe. Kanalerna som är intressanta är Master Volume, WavOut 1/2 och H/W in 1/2.

Jag aktiverar monitor mixer. Ingen kanal är mutad eller solo markerad, när jag spelar gitarr så ser man på kontrollpanelen för ljudkortet [H/W In 1/2] att det går in ljud till ljudkortet..

MEN det går F-N i mig inte ut ur högtalarna. Börjar snart att gråta.. 😱

Får du något utslag på mätarna på Master volume?

Nix, bara på H/W In 1/2.

Redigerat av honsfoder
Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska stå på monitor mixer. Kolla i mixern så att kanalerna inte är mute:ade eller att någon står på solo och att reglarna är uppe. Kanalerna som är intressanta är Master Volume, WavOut 1/2 och H/W in 1/2.

Jag aktiverar monitor mixer. Ingen kanal är mutad eller solo markerad, när jag spelar gitarr så ser man på kontrollpanelen för ljudkortet [H/W In 1/2] att det går in ljud till ljudkortet..

MEN det går F-N i mig inte ut ur högtalarna. Börjar snart att gråta.. 😱

Får du något utslag på mätarna på Master volume?

Nix, bara på H/W In 1/2.

Bifoga bilder på mixern och hardware settings så man ser hur det är inställt. Det är under H/W Out 1/2 du har valt monitor mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vill du höra det som du spelat in i ditt inspelningsprogram eller vill du lira giarr till tex WINAMP

Record enable i din DAW brukar ju vara ett trick. Dessutom kan det vara din DAW som kan vara fel inställd.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska stå på monitor mixer. Kolla i mixern så att kanalerna inte är mute:ade eller att någon står på solo och att reglarna är uppe. Kanalerna som är intressanta är Master Volume, WavOut 1/2 och H/W in 1/2.

Jag aktiverar monitor mixer. Ingen kanal är mutad eller solo markerad, när jag spelar gitarr så ser man på kontrollpanelen för ljudkortet [H/W In 1/2] att det går in ljud till ljudkortet..

MEN det går F-N i mig inte ut ur högtalarna. Börjar snart att gråta.. 😄

Får du något utslag på mätarna på Master volume?

Nix, bara på H/W In 1/2.

Bifoga bilder på mixern och hardware settings så man ser hur det är inställt. Det är under H/W Out 1/2 du har valt monitor mixer?

Ska bli.

honsfoder-mixer.JPG

honsfoder-pr.JPG

honsfoder-settings.JPG

Som ni ser så har jag markerat monitor mixer. Och ljudet går inte ut i högtalarna eller visar utslag på Master Volume.

Om jag däremor markerar H/W IN 1/2 så går ljudet ut ur högtalarna, men visar då inte heller något utslag på MasterVolume. Och ljudet från datorn går då inte ut ur högtalarna..

Det ända sättet för mig att höra det inspelade i tex Cubase eller lyssna på MP3or i WMP är att markera Wav OUT 1/2. Fast då går ju inte ljudet ut ur högtalarna från gitarren som sagt..🙂 Men det visar även då utslag i H/W IN 1/2.

drloop: vad är DAW?

Redigerat av honsfoder
Link to comment
Dela på andra sajter

Digital Audio Workstation= Cubase, Protools, Logic etc. Dvs den host som du spelar in på.

Ok, du tror altså att det är någon inställning i Cubase?

Fast grejjen är den att detta problem gäller även när jag ska spela till musik från tex WMP.. 🙂

Nej, det behövs inte. Det räcker att ljudkortet är rätt inställt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska stå på monitor mixer. Kolla i mixern så att kanalerna inte är mute:ade eller att någon står på solo och att reglarna är uppe. Kanalerna som är intressanta är Master Volume, WavOut 1/2 och H/W in 1/2.

Jag aktiverar monitor mixer. Ingen kanal är mutad eller solo markerad, när jag spelar gitarr så ser man på kontrollpanelen för ljudkortet [H/W In 1/2] att det går in ljud till ljudkortet..

MEN det går F-N i mig inte ut ur högtalarna. Börjar snart att gråta.. 🙂

Får du något utslag på mätarna på Master volume?

Nix, bara på H/W In 1/2.

Bifoga bilder på mixern och hardware settings så man ser hur det är inställt. Det är under H/W Out 1/2 du har valt monitor mixer?

Ska bli.

honsfoder-mixer.JPG

honsfoder-pr.JPG

honsfoder-settings.JPG

Som ni ser så har jag markerat monitor mixer. Och ljudet går inte ut i högtalarna eller visar utslag på Master Volume.

Om jag däremor markerar H/W IN 1/2 så går ljudet ut ur högtalarna, men visar då inte heller något utslag på MasterVolume. Och ljudet från datorn går då inte ut ur högtalarna..

Det ända sättet för mig att höra det inspelade i tex Cubase eller lyssna på MP3or i WMP är att markera Wav OUT 1/2. Fast då går ju inte ljudet ut ur högtalarna från gitarren som sagt..😉 Men det visar även då utslag i H/W IN 1/2.

drloop: vad är DAW?

Hmmm, allting ser ju rätt inställt ut. Det lustiga är att det står 0 db under masterregeln, det borde det inte göra eftersom den inte är på max. Prova att ha H/W In på max och dra upp volymen på mastern också, det kanske är för låg volym? Prova också att ta ner senaste drivern till ljudkortet från m-audio.com.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev "Det ända sättet för mig att höra det inspelade i tex Cubase eller lyssna på MP3or i WMP är att markera Wav OUT 1/2. Fast då går ju inte ljudet ut ur högtalarna från gitarren som sagt..🙁 Men det visar även då utslag i H/W IN 1/2."

Du menar att det ger utslag i Wav out 1/2? Det ska inte ge utslag i H/W IN 1/2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev "Det ända sättet för mig att höra det inspelade i tex Cubase eller lyssna på MP3or i WMP är att markera Wav OUT 1/2. Fast då går ju inte ljudet ut ur högtalarna från gitarren som sagt..🙁 Men det visar även då utslag i H/W IN 1/2."

Du menar att det ger utslag i Wav out 1/2? Det ska inte ge utslag i H/W IN 1/2.

H/W IN 1/2 ger oavsett om jag har den markerad eller inte utslag om jag spelar gitarr. Wav out 1/2 ger också utslag från datorn.

Fast gitarren går icke ut i högtalarna (om jag har på Wav Out då förståss)..

Jag har de senaste drivrutinerna.

Mycket märkligt..

Tack till alla som hjälper mig i detta dilemma..=)

Redigerat av honsfoder
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev "Det ända sättet för mig att höra det inspelade i tex Cubase eller lyssna på MP3or i WMP är att markera Wav OUT 1/2. Fast då går ju inte ljudet ut ur högtalarna från gitarren som sagt..🙁 Men det visar även då utslag i H/W IN 1/2."

Du menar att det ger utslag i Wav out 1/2? Det ska inte ge utslag i H/W IN 1/2.

H/W IN 1/2 ger oavsett om jag har den markerad eller inte utslag om jag spelar gitarr. Wav out 1/2 ger också utslag från datorn.

Fast gitarren går icke ut i högtalarna (om jag har på Wav Out då förståss)..

Jag har de senaste drivrutinerna.

Mycket märkligt..

Tack till alla som hjälper mig i detta dilemma..=)

Ja just det, gitarren ger alltid utslag i H/W In 1/2, jag trodde du menade att Cubase gjorde det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att öka volymen? Jag tror att felet är där. Ha max på H/W In 1/2 och Wav Out 1/2 och öka på Master volume också.

Edit: När du inte kör via mixern så får du full volym, kör du via mixern så måste du hålla koll på nivåerna. Med tanke på hur lågt du har nivåerna ställda på bilderna så lär du inte höra någonting...

Edit2: Och välj Stereo link så slipper du ändra varje kanal för sig.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att öka volymen? Jag tror att felet är där. Ha max på H/W In 1/2 och Wav Out 1/2 och öka på Master volume också.

Edit: När du inte kör via mixern så får du full volym, kör du via mixern så måste du hålla koll på nivåerna. Med tanke på hur lågt du har nivåerna ställda på bilderna så lär du inte höra någonting...

Edit2: Och välj Stereo link så slipper du ändra varje kanal för sig.

Tack som fan för hjälpen! Äntligen funkar det!

Att det bara var det.. Jag hade ingen tanke på att det kunde vara det, jag menar dom var ju iaf uppe till hälften..=)

Tack än en gång, nu har jag kommit ett steg längre så jag kan börja spela in TUNGA projekt i Cubase..=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...