Jump to content
Annons

Spela in sång hemma, lika bra som i pro. studio?


sekktor55

Recommended Posts

Annons

En Manley Reference Gold eller Neuman U87 och en Avalon Pure Class A Preamp eller Universal Audio 6176. Monster cable och ett bra rum och sen för att få det där extremt viktiga i soundet, någon som kan sjunga. En mik ljuger aldrig

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från ovanstående - ljudisolering för att inte störa grannarna (beroende på boende) samt för att skapa neutral ljudåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en bra sånginspelning tycker jag följande är viktigast:

Bra sångröst/talang är nog 70%. Mic och preamp 20%, och rum 10%. (Ofta vill man inte ha nåt rum alls, men det kan ju vara svårt om man har för lite plats.)

En bra röst med bra "delivery" gör att allt låter bra och proffsigt. Ok, det funkar inte med en webkameramick. Men typ en kinesmick för en tusing och preamp i samma prisklass. Så länge sånginsatesen är skitbra så är det allt som betyder nåt!

Och visst, U87a och UA 6176 preamp är trevligt (så kör jag), men de gör ju inte så att dålig sång låter bra. Men de får bra sång att låta ännu lite bättre 🙂

Och såklart, en dålig röst är dålig även i den finaste studion.

Jag vet inte vilken nivå du vill lägga dig på, men om du lägger mellan 5 och 10 papp på mick och preamp, och fixar till inspelningsrummet så det inte låter burkigt eller så, så tror jag du kommer långt. Resten är upp till sångaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

en djävla känsla o en mick typ röde nt2 a o mick preamp lite fina pluggar o ratta o hum tja o en bra dag .. eller allt killwitkskil sa

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en kines för 1000 kr..och jag står mig nog fint på den

mitt största problem är rummet..jag tror att får man bara ordning på det

så blir det kalas sedan!

gäller bara att hitta en bra exciter plug åxo..den jag kör på nu är oanvändbar

bla bla bla..jag försöker smyga in att folk ska lämmna tips på bra exciters 🙂

men det har iallafall lite med sångljud att göra!!😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...