Jump to content
Annons

A/B och fasfel


Lithium

Recommended Posts

Ok, så 3-1 regeln gäller alltså inte. Finns det någont annat sätt att mäta fasen??

Annars går det ju faktiskt lika bra att lyssna också. 🙂

Korrelationsmätare och goniometer är ju två ytterst användbara verktyg för detta.

😄 Utveckla! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för länken men det var lite svårt att förstå i det här samanhanget (användningsområdet), eller så är det bara jag som är trög 😉

Kortfattat så kan man säga att med en Goniometer så kan man visuellt se om en signal är fasvänd eller inte. En helt fasvänd (mono-)signal ser ut som ett horisontellt streck, medan en normal monosignal ser ut som ett vertikalt streck. En stereosignal ser ut som en fluffig boll, men ju mer lik ett horisontellt streck som bollen blir ju större fasproblem har man.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så 3-1 regeln gäller alltså inte. Finns det någont annat sätt att mäta fasen??

Annars går det ju faktiskt lika bra att lyssna också. 😊

Korrelationsmätare och goniometer är ju två ytterst användbara verktyg för detta.

😄 Utveckla! ☺️

En korrelationsmätare är en enklare variant på goniometern med en stapel som går från -1 till +1 där -1 är total motfas. Man får således akta sig när man börjar ligga under nollan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så 3-1 regeln gäller alltså inte. Finns det någont annat sätt att mäta fasen??

Annars går det ju faktiskt lika bra att lyssna också. 😊

Korrelationsmätare och goniometer är ju två ytterst användbara verktyg för detta.

😄 Utveckla! ☺️

En korrelationsmätare är en enklare variant på goniometern med en stapel som går från -1 till +1 där -1 är total motfas. Man får således akta sig när man börjar ligga under nollan.

Snackar vi vst här eller?

Var kan man då få tag på korrelationsmätar och goniometer pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar du två stycken gratis goniometerpluggar (VST). Gonio 2 är enbart goniometer medan Gonio 3 har en korrelationsmätare i högerspalt.

Bästa sättet att lära sig hur en goniometerfigur bör se ut är att spela upp färdiga mixar. Du kommer märka att reverb och vissa stereoeffekter plattar till figuren (markerar fasfel mellan vänster/höger), men för det mesta ser det ut som en oval stående cirkel. Iaf om det är pop/rock man tittar på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då total utsläckning sker vid 180grader, vid hur många grader kan man då säga att det blir ett anmärkningsvärt fasfel?

När jag mickar upp pianot med två omni mickar ca 35cm från varandra och ca 25cm ifrån pianots klaffar går fasmätaren på korrelationsmätaren beroende på var i registret jag spelar ner till 110grader korta stunder.

Och mindre fasfel än så verkar vara svårt att få.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Då total utsläckning sker vid 180grader, vid hur många grader kan man då säga att det blir ett anmärkningsvärt fasfel?

När jag mickar upp pianot med två omni mickar ca 35cm från varandra och ca 25cm ifrån pianots klaffar går fasmätaren på korrelationsmätaren beroende på var i registret jag spelar ner till 110grader korta stunder.

Och mindre fasfel än så verkar vara svårt att få.

😛

Jag skulle säga: bry dig inte om det där, lär dig lyssna vad som funkar. 35cm känns lite tätt dock, om det är rundtagande.

Ett anmärkningsvärt fasfel är helt enkelt när du hör att nåt låter konstigt.

Det finns inte många som sitter och glor på en korrelationsmätare (även om det finns på många större bord) när de mickar piano.

Men det är bara min personliga åsikt om fasfel och ljud i allmänhet, att öronen ska vara chef.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga: bry dig inte om det där, lär dig lyssna vad som funkar. 35cm känns lite tätt dock, om det är rundtagande.

Ett anmärkningsvärt fasfel är helt enkelt när du hör att nåt låter konstigt.

Det finns inte många som sitter och glor på en korrelationsmätare (även om det finns på många större bord) när de mickar piano.

Men det är bara min personliga åsikt om fasfel och ljud i allmänhet, att öronen ska vara chef.

Jo, det är klart att det är viktigast att lysnna, det kan jag inte förneka. "Låter det bra så är det bra" brukar man ju säga, grejen med att micka med AB (och då framförallt piano som solo instrument) är att det låter bra, men inte i mono. Och personligen tycker jag att det är högst relevant att mixen både funkar i stereo och i mono. Dom flesta tv kanaler och även radio ibland sänder i mono.

Själv har jag aldrig lyckats få basen i ett piano låta bra i mono vid en AB mickning och då alternativen står mellan att spela in pianot i AB eller M/S så är en korrelationsmätare ett mycket bra verktyg, tills jag kommer på att det nog blir att M/S micka iaf. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...