Jump to content
Annons

Kassetband till CD

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har en kompis som har spelat in gigs från olika band som hand har lirat i. Det handlar om att samanställa material från hans runt trettio år både som basist och sångare i olika dansband och diverse andra konstellationer.

Dansbolaget bestående av mesta dels Mjölbyfolk heter det första vi ska på och det var (och är) styva musiker jäklar i det till och med jag som inte ligger åt det hållet diggar liret. Det är ganska mycket jazzigt och svänger på så pass så det förvånar mig att det gick hem på danspalatsen men det gjorde det.

Inspelningarna är i första hand gjorda för att kolla hur man lirade så man kunde förbättra sig till nästa gig så det är väldigt enkla grejor vi pratar om. Han riggade en mick framför bastrumman och baslådan (för han lirade nämligen bas och sjöng) och hängde en mick ut i lokalen en bit från scenen. Så som ni förstår så låter det inget vidare men det var ju aldrig avsett som nån inspelning.

Men till saken då.

Det går ändå att få till det ganska vettigt med tanke på förutsättningarna utom kanske då trummorna som hamnar i ett läge där dom låter som pappkartonger men som sagt det går inte att trolla. Men det jävligaste det är att det ligger nåt jävla fräs som mer låter som nån slags mekanisk störning än bara brus. Det ligger runt 4000-5000 Mhz där det "roligaste" av nästan allt annat ljud ligger som är värt att försöka vaska fram.

Så min fråga är kan det vara så att tonhuvudena på bandaren han använde då fick en smäll så dom typ sitter lite förskjutna. Bandaren han använde har ju farit runt ganska mycket så det är ju inte otroligt att det har hänt. Han har den kvar så givetvis ska vi testa den oxå. Men vad kan det vara annars är det typ banden som håller på att packa ihop totalt och går det att göra nåt åt dom i så fall.

Vi pratar nostalgi och att dokumentera ett liv som musiker och en skoj present från honom till dom han har lirat med. Det finns nämligen bara en studioinspelning från alla dom här åren med fyra låtar med just Dansbolaget, inget från dom andra banden dessvärre. Just i det bandet var det en ganska häftig sättning ingen gura bara bas, trummor, hammond, en blåsare och sång dvs. fyra man och det svänger som fan om dom, mycket instrumentalt men givetvis oxå en dansbandsrepertoar.

Nån som har nåt tips?

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat

Waves Z-Noice är den bästa brus reduceraren jag stött på hitills

markera en bit brus & låt pluggen lära känna det..sedan är det bara att sätta hur mycket du vill reducera det..fast det är bra att vara måttlig & inte sikta på att ta bort allt brus

för då blir ljudet konstigt i helhet!

mvh

Larsson

😉

Postat

OK tack. Ingen som har nån synpunkt på om det kan vara nåt "mekaniskt" fel?

Göran

Postat

Det kan mycket väl ha varit vinkeln på tonhuvudet som har varit fel - men det är ju bara att testa att skruva lite på tonhuvudet på bandaren som du använder nu. En kassettbandspelare är ju enkel att fixa, eftersom det bara är en skruv som man ger sig på - så du kan alltid få tillbaks det så att nyinspelade band låter bra igen. Lås sedan skruven med lite låslack eller nagellack, så att den inte skruvar ur sig med tiden...

Postat

OK tack Claes.

Göran

Postat

Ska försöka få upp en snutt ikväll om jag hinner, den kommer på min Sound Click så det blir länk härifrån.

Göran

Postat (redigerat)

Så, här kommer länken men som sagt det låter inte så bra men om nån kan identifiera bruset så vore det jäkla bra. Jag har städat så mycket det går utan att tappa det lilla som fanns men får man bort det där jäkligaste bruset så går det att ta det en bit till. Men det vet i hundan om det kommer fram så bra iom. omkodningen som sker på Sound Click, som sagt det börjar riktigt jävligt med ljudkvalitén men blir lite bättre efter ett tag.

Göran

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...573549&q=hi

Redigerat av Burnin Sven
musik (oregistrerad)
Postat

Tvärflöjt och Hammond!! Asfräckt.

I övrigt låter det mest som min tinnitus...

Postat

själv tycker jag, utan någon vetenskaplig jämförelse, att WaveArts antibrusplugg är snäppet vassare än X-noise. Bättre inställningsmöjligheter och låter oftast bättre redan från början. Värd att kolla på.

Postat

När jag lyssnar på låten du lagt upp låter det som att surret är dynamiskt. Lite som en sejjare som rasslar med på vissa toner eller vid viss ljudenergi.

Låter faktiskt som en HF-sändare med dålig täckning. Jag tror inte det går att trolla bort med brustvätt, eftersom den tekniken går ut på att ta ett footprint av bruset (dess signatur) och sedan låta en multibandsexpander jobba efter det.

Ett surr som hela tiden varierar är svårt att ta ett footprint av.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Säger du det Joachime... Det var synd, för jag har ett liknande problem med en Internetradioinspelning jag spelat in. Det låter som en sån sändare de första 20 minuterna av programmet, men sedan försvinner den plötsligt helt och hållet på entimmesbandet. Det blir lite "konstigt" då när jag ska föra över den till cd...

:rolleyes:

Redigerat av musik
Postat

Tack igen du har nog rätt Joachime. Jag har kommit på hur jag ska ratta EQ:n för att få bort det men då försvinner det lilla ljudmässigt roliga som faktiskt finns där bakom i dimman. Försöker ju givetvis att få till det så att sången klingar så att jag känner igen min polares röst och då får saker och ting stryka på foten. I det här exemplet så har jag kopierat den kanal som låter minst basig (vilket iofs. inte säger så mycket för båda är nästan uteslutande bara bas) fasvänt den och lagt den till höger orginalspåret till vänster och den mest basiga i mitten. Meckat med Logics EQ:n ganska mycket för att få alla tre att låta så bra som det går sen bouncat och kört Noname EQ:n som tipsades om här för ett tag sedan på den bouncade filen och städat ytterligare. Går jag på mer med Noname så får jag bort det här ljudet som nästan påminner om knaster från en gammal LP skiva men då försvinner allt skoj istället. Nåja vi får hoppas att det är bättre längre in på bandet och att dom andra banden funkar någorlunda.

Har lite funderingar på att försöka mejsla ut frekvenserna instrument för instrument och lägga på separata spår och göra ett litet mixförsök men det går inte om den här störningen ligger på så hårt som på den här låten. Tack igen för tips

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.