Jump to content
Annons

M-audio project mix tappar kontakt med firewire


HoboRec

Recommended Posts

Jag har sökt i forumet och hittat liknande problem men ingen lösning...

Har precis köpt en ny laptop som jag planerade att spela in med imorgon. Skulle för några timmar sedan förbereda genom att instalera drivrutiner och allt sådant för mitt M-audio Project mix. Drivrutinerna instaleras utan problem och datorn hittar ljudkortet när jag startar om... men sen tappar det kontakten efter ett par sekunder. Samma sak händer om man startat om hela systemet på nytt. Jag har provat att ominstalera drivrutinerna om och om igen. Jag har även provat på min kompis laptop där det fungerar utan problem. Både han och jag kör Win Xp.

Vad kan det vara för fel? Den hittar ju uppenbarligen en kontakt till ljudkortet men sen försvinner den på en gång.

Vore välddigt tacksam för tips då jag behöver ha fungerande grejer imorgon.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har sökt i forumet och hittat liknande problem men ingen lösning...

Har precis köpt en ny laptop som jag planerade att spela in med imorgon. Skulle för några timmar sedan förbereda genom att instalera drivrutiner och allt sådant för mitt M-audio Project mix. Drivrutinerna instaleras utan problem och datorn hittar ljudkortet när jag startar om... men sen tappar det kontakten efter ett par sekunder. Samma sak händer om man startat om hela systemet på nytt. Jag har provat att ominstalera drivrutinerna om och om igen. Jag har även provat på min kompis laptop där det fungerar utan problem. Både han och jag kör Win Xp.

Vad kan det vara för fel? Den hittar ju uppenbarligen en kontakt till ljudkortet men sen försvinner den på en gång.

Vore välddigt tacksam för tips då jag behöver ha fungerande grejer imorgon.

Tack på förhand!

Är inte inne så mycket på PC men man hör ju hela tiden om saker som krockar. Kanske är så för dig också att något krockar med project mix vilket gör att det tappar kontakten. Testa att ha en helt ren dator. Kolla även digidesigns hemsida, kanske är nån uppdatering du behöver. (antog det va PT du körde, project mix kanske funkar till andra program också, jag vet inte) Om du har annat än PT så kan du ju alltid kolla m-audios hemsida eller det program du nu kör. Låter ju verkligen som ett mjukvarufel iaf. Kom på en sak i skrivande stund. Om du har fler firewire portar kan du ju testa att bara byta den också. Bör inte vara det men ibland är det de enkla och dumma sätten som är rätt- 😊

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade ner nån windows patch som skulle fixa problem med firewire som kunde uppstå i och med SP2, men det hjälpte ej.

Vad skulle det kunna vara för andra firewiredrivisar i så fall? det är en ny dator och jag har inte använt något annat via firewire´n innan.

vad har du för firmware version på din project mix? Du kan ju alltid testa att tanka ner den senaste på http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

annars kanske en ominstallation av drivrutinerna gör susen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade ner nån windows patch som skulle fixa problem med firewire som kunde uppstå i och med SP2, men det hjälpte ej.

Vad skulle det kunna vara för andra firewiredrivisar i så fall? det är en ny dator och jag har inte använt något annat via firewire´n innan.

vad har du för firmware version på din project mix? Du kan ju alltid testa att tanka ner den senaste på http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

annars kanske en ominstallation av drivrutinerna gör susen 😉

Har installerat om drivrutinerna säker tjugo gånger... både de senaste och testat med äldre. Det är senaste firwaren är jag rätt säker på. Det konstiga är ju att det funkar på våran stationära dator i studion och på min kompis laptop utan problem.

Nu har jag även provat min kompis presonus firebox på min laptop. Och den funkar hur bra som helst. Så strulet borde ju ligga hos m-audio på nått sätt.

Ska testa med en stabilare firewirekabel imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter mer som ett problem i din dator om det är så att det fungerar på andra datorer. Min gissning är att din firewireport inte är som den ska.

Men om det är fel på firewireporten så är det ju konstigt att presonus fireboxen funkar utan problem, den går ju också via firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt är det. Jag vet inte om det är PC eller Mac och sakerna borde fungera med olika pinnars firewireanslutning. Hur är det med strömadaptern? ProjectMix kan inte bara leva på FW iallafall inte hos mig.

Det är en PC med windows xp. Strömadaptern är ingen fel på... har spelat in hela dagen idag med Projectmixen. (på en annan dator då) Den enda skillnaden nu när jag kör presonusen är att det är en bra mycket fetare firewire kabel. Så jag ska testa det imorgon, har läst lite här och var att det avhjälp liknande problem.

Vore ju himla tråkigt om datorn man köpt precis för att använda till inspelning inte funkar med min resterande hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning men jag hoppas att det löser sig för när det väl fungerar är iallafall jag väldigt nöjd.

Allt gott och lycka till!

Det gör det nog... kör du med projectmix också eller?

Jag kommer i alla fall tala om här hur det löste sig sen ifall att nån annan får samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten ett sista strå. Kan det vara så att du inte har service pack 2 instalerat. Vet inte om detta spelar någon roll men jag har andra grejer som inte har fungerat utan detta. Om datorn är ny kan det ju ibland dröjja innan man installerar allt det där andra som dom säger att man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten ett sista strå. Kan det vara så att du inte har service pack 2 instalerat. Vet inte om detta spelar någon roll men jag har andra grejer som inte har fungerat utan detta. Om datorn är ny kan det ju ibland dröjja innan man installerar allt det där andra som dom säger att man behöver.

Tyvär, jag har service pack 2 också... har dessutom laddat ner patchar och fixat och trixat med grejer som påstås fixa liknande problem men helt utan framgång... satt från 12 på dgen igår till 12 på kvällen hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste installera drivrutinerna innan man pluggar in kortet annars kommer det agera jävligt underligt..det har du säkert redan gjort..men ifall att inte

avinstallera alla drivrutiner starta om installer dem igen,och plugga in kortet!!

jag har själv ett firewire 1814 som jävlas med att master & phones volymerna slutar svara!! 😏

lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

själv har ja också problem med mitt... mitt projectmix hittas inte ens av datorn.. jag har en frost å dom sägs ju va superokompatibla me projectmix... ja får inte ens upp någon "found new hardware" :S nån som haft detta problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...