Jump to content
Annons

Passar dessa dator delar till min windows xp pro service pack 2 ?


kvd669o

Recommended Posts

DATORBUTIKEN.COM PRISER =

Nätaggregat: Zalman ZM600-HP Modular Power supply 600W ATX2.2 Silent PSU = 1049 kronor

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX = 1549 kronor

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775= 1980 kronor

Processorkylare: Arctic Cooling Alpine 7 Cpu Cooler Socket775 = 129 kronor

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink= 1130 kronor

Hårddisk 1 (system etc.): Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2 = 594 kronor

Hårddisk 2 (musikprylar): Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2 = 594 kronor

Grafikkort: Leadtek WinFast GeForce 7600GT HeatPipe 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express = 1030 kronor

Chassi: Antec Case Performance One P180 SILVER without PSU/utan nätagg = 1295 kronor

OM DET ÄR NÅGON AV DESSA PRYLAR OVAN SOM INTE PASSAR IHOP MED MITT OPERATIV SYSTEM " WINDOWS XP PRO SERVICE PACK 2 "

SÅ KAN NI VÄL SKRIVA/BERÄTTA DET FÖR MIG FÖR TEX SÅ STÅR DET ATT GRAFIK KORTET ÄR BUILT FOR VISTA MEN KOMPATIBELT MED PC

INNEBÄR DET ATT JAG KAN ANVÄNDA MIN " WINDOWS XP PRO SERVICE PACK 2 " ÄNDÅ ELLER MÅSTE MAN KÖRA VISTA OPERATIV SYSTEM ????

EFTERSOM JAG SKA HA 4 GIG RAM SÅ BLIR DEN SAMMANLAGDA KOSTNADEN FÖR PRYLAR OVAN EXLUSIVE CHASSI = 9185 KRONOR

JAG TROR DETTA BLIR BRA SOM MUSIK DATOR ELLER ??? TÄNKTE FÖRSÖKA ANVÄNDA MIN CHASSI: "ATX MIDI TOWER 300 SOM JAG HAR SÅ SPARAR JAG

1295 KRONOR ANNARS HAR JAG BARA RÅD MED 2 GIG RAM ISTÄLLET FÖR 4 GIG OM JAG SKA KÖPA ANTEC CHASSIT OCKSÅ 🙂😉:rolleyes:

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ser ut som ett vettigt bygge. 🙂 Bara att köra - och det är inga problem att använda XP.

P180-chassit är j-t bra, eftersom det separerar nätdel och hårddiskar från resten av datorn, i en separat box i lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack claes och johan för era inlägg och feedback 😊

Jag har kollat upp med komplett men håller mig nog till det jag bestämt. Jag undrar dock om jag ska satsa på 4 gig ram

och köra med mitt gamla chassi dvs en "ATX MIDITOWER 300" eller om jag ska köra med

Chassi: Antec Case Performance One P180 SILVER without PSU/utan nätagg = 1295 kronor och då med 2 gig ram för jag

har inte råd med båda.

viktigaste för mig är inte placeringen av hårddiskar osv i chassit utan att det fungerar allting effektivt + så ljudlöst som möjligt. Hur är det duger mitt gamla chassi eller blir det för mycket ljud och in effektivitet då ???? för i så fall måste jag ju

ha det nya chassit ? 😕

En annan sak jag undrar över om nån vet är var jag hittar den bästa versionen och billigaste priset av

windows xp pro service pack 2 med 64 bitars (oem) som stöder 2 cpu ?????

När det står på egenskaper på vissa operativ system man ska köpa att språket är "MUI" vad betyder det undrar jag också ?? Jag gissar på att man kan välja språk då men vet som sagt inte så det får gärna nån berätta också 😎

Nu till sista frågan lovar 😕 Jag undrar om nån vet var man går om man nu inte kan bygga ihop datorn själv utan behöver hjälp med installation av prylarna och drivrutinerna osv ?? Jag bor i upplands väsby i stockholmlän. Jag har fått hjälp med installation förut men då har jag ju köpt nåt i samma affär nu ska jag bara gå in för installations hjälp går det och hur mycket kostar det ? Hoppas inte för mycket för efter denna nya dators inköp så är det lite tomt i plånboken.

Tack för all feedback och hjälp innan detta , hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor också 😊

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

claes jag undrar varför det är så viktigt och vad som händer om man inte separerar

nätdel och hårddiskar från resten av datorn, i en separat box i lådan. Typ om jag bara skaffar ett

billigt chassi för några hundra förstör det då effektiviteten och tystheten mm ???

En dum fråga kanske men jag förstår inte skillnaden varför man inte kan skaffa en billigare chassi eller ha den man har som ju fungerar bra som är en ATX MIDITOWER 300 MED 7 PCI KORT PLATSER DÄR BAK OCH 5 PLATSER FRAM.

Berätta för mig gärna om du har möjlighet lite kort och rakt så en amatör förstår sig på 😕

Tack på förhand 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att hårddiskarna ligger i en separat låda och kyls av nätdelens stora fläkt och en stor fläkt mitt i lådan, så slipper man ifrån att hårddiskarna värmer upp själva datorn. Man slipper också ifrån att processorns värme går rakt upp i nätaggregatet (CPU:n är ju alltid placerad precis rakt under nätdelen på traditionellt byggda chassin) och därmed tvingar fläkten i nätdelen att köra på full fart alltid för att bli av med värmen.

Kort sagt, så blir det tystare... 😉

Sedan kan man undra lite över nätdelen i ditt gamla chassi. Med det namnet, så är nätdelen förmodligen på 300W - något som känns i klenaste laget med dagens strömslukande maskiner - och om det ändå orkar driva allt, så kommer kylfläkten att gå för högtryck alltid...

Dessutom kan det vara så, att du har 20-pins spänningskontakt (nyare är 24-pin) och kanske också att du saknar den lilla 4- eller 8-poliga AUX power, som nyare moderkort kräver. Detta går visserligen att lösa med adaptrar, men är ändå ett tecken på att det kanske är dags att byta nätdel också...

64-bitars Windows känns som en chansning eftersom det inte finns så stort stöd för det såvitt jag vet - och Pro behöver du inte ha, utan det räcker med Home till en musikburk. Du behöver nämligen inte ha stöd för 2 CPU, eftersom du bara har en. Att den processorn har dubbla kärnor är inte samma sak som att den behöver ett OS som stöder fler är en CPU, utan en dubbelkärne-CPU är bara en CPU i det avseendet.

Tänk också på att det inte är lönt att kolla efter var OEM-versionerna är billigast, eftersom OEM inte får säljas löst, utan enbart tillsammans med nya maskiner eller tillsammans med en hårddisk som det ska installeras på...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar och bugar för informationen claes 🥰 Det verkar som att jag behöver alla delar jag skrivit att jag ska köpa inklusive chassit men också 4 gig ram. Jag känner att man måste passa på nu medans priserna är som dom är men man får ju inte leva över sina tillgångar för mat behöver man ju också och på programet "lyxfällan" vill jag inte gärna hamna he he. På tv3 går det programet för dom som inte vet.Vidare så har jag köpt det där chassit ATX MIDITOWER 300 år 2003 och då var nät delen på 400 watt sen gick den sönder 2005 och då sattes en ny 400 watt in. Sen är chassit en typ 5 till 600 kronors burk och nu när jag sitter här och skriver så hör man hur den dånar mycket och ännu mer dånar/låter det om den när jag sätter igång min STUDIOPROJECT B1 MIKROFON,så om jag inte vill gå in i ett annat rum med miken när jag spelar in så får det bli det chassit Antec Case Performance One P180 SILVER.

Hoppas nu bara att grafik kortet jag ska köpa har nån form av adapter så jag kan använda min gamla analoga crt tjock skärm också så att jag har två skärmar kan vara bra att ha.Slutligen så får man tydligen vänja sig vid att utvecklingen går fort inom dator världen typ vartannat år har jag fått uppgradera min dator. 2003 först sen 2005 och nu 2007.Det är bara att ställa in sig på 2009 då kanske man kan maila sig själv till nån bifogat och spela upp sig själv live 😛

morsning så länge 😆🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en STEINBERG SEQUEL musikprogram som jag sagt några gånger nu i och för sig men där om man använder sig av VSTI virtual instrument som jag styr via midi keyboard och gör det mycket så påverkar det och plugins CPU PROCESSORN mer än RAMMINNET väl ???

I så fall borde man ju ha 2 stycken CPU PROCESSORER typ en INTEL DUAL CORE 2,40 gig och en på 1,8 gig i samma dator burk ? Går det att stoppa in om man har en

WINDOWS XP PRO SERVICE PACK 2 operativ system och har ett moderkort som den på länken här under

https://www.datorbutiken.com/Home/(A(ENRMq_...duct=ASP5WDHDLX

Enligt claes så används ram minnet till samplings bibliotek och audio (buffert) om jag fattat rätt

STEINBERG SEQUEL och programet SONAR LE det är dom som ska fungera fullt ut med det RAM och CPU kraft jag väljer 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nån som vet om resursbanken som är ett betalnings alternativ på datorbutiken.com är ett bra alternativ att använda sig av ?? URSÄKTA ATT FRÅGAN INTE TILLHÖR DENNA FORUM AVDELNING

MEN HOPPAS NI KAN GÖRA ETT UNDANTAG JUST FÖR DETTA INLÄGG 😄😱

OM NÅGON BLIR ILLA BERÖRD =

I SÅ FALL TAR JAG BARA BORT INLÄGGET LET ME KNOW

OM DET ÄR SÅ SÅ BERÄTTA FÖR MIG HUR MAN TAR BORT ETT INLÄGG FÖR DET VET JAG INTE KOM

JAG PÅ ???

UT TILL SOLEN HEJ OCH HÅÅ 😆🙂

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en STEINBERG SEQUEL musikprogram som jag sagt några gånger nu i och för sig men där om man använder sig av VSTI virtual instrument som jag styr via midi keyboard och gör det mycket så påverkar det och plugins CPU PROCESSORN mer än RAMMINNET väl ???

Om det är ett VSTi som skapar ljuden själv, så drar det mer CPU-kraft. Är det däremot ett VSTi som spelar upp samplingar, så drar det mer minne...

I så fall borde man ju ha 2 stycken CPU PROCESSORER typ en INTEL DUAL CORE 2,40 gig och en på 1,8 gig i samma dator burk ? Går det att stoppa in om man har en

WINDOWS XP PRO SERVICE PACK 2 operativ system och har ett moderkort som den på länken här under

https://www.datorbutiken.com/Home/(A(ENRMq_...duct=ASP5WDHDLX

Det moderkortet är bara till för en CPU. Moderkort för dubbla CPU brukar vara mycket dyrare - och man måste ha två likadana CPU:er i sådana - men man kan ändå inte räkna med att få dubbelt så mycket datorkraft, utan det handlar om kanske 40% mer kraft med två likadana processorer. Jag tycker att det känns ganska meningslöst med dubbla CPU numera när det finns både Core2 Duo och Core2 Quad...

Har du bara en CPU, så finns det ingen mening att köra med XP Pro i en musikmaskin, utan det räcker med XP Home.

Enligt claes så används ram minnet till samplings bibliotek och audio (buffert) om jag fattat rätt

Stämmer bra. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen claes för hjälpen. Jag kommer att köra med min windows xp pro eftersom jag inte har home och båda går ju lika bra att köra med sen så har jag bestämt mig för att fokusera mitt köp av dator delar på moderkort + processor + ram minne + ett enkelt grafikkort så om claes och nån annan också om dom har lust får gärna säga mig om dom nedanstående prylarna funkar ihop för i nästa vecka tänker jag beställa dom på datorbutiken.com ville bara se vad ni säger först här:

Sapphire Radeon X1550 256MB DDR2 TV-out DVI LITE RETAIL AGP 611 kronor

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=SAPA1550-256

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX 1549 kronor

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...duct=ASP5WDHDLX

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

4650 kronor

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...Product=IQ6600R

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink= 1120 kronor (2stycken= 4 gig ram)

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...t=2GBTWXD2800C4

SAMMANLAGT: 9349 KRONOR (DÅ ÄR FRAKTEN 299 KRONOR INRÄKNAD)

GRAFIK KORTET HAR EN VGA INGÅNG VILKET ÄR BRA EFTERSOM MINA TVÅ SKÄRMAR ÄR EN PLATTSKÄRM ACER OCH EN GAMMAL TCO CRT TJOCKSKÄRM 😏😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...