Jump to content
Annons

Spela på gehör.


Liquid_6

Recommended Posts

Har spelat musik sen jag var runt 10 men kan 20 år senare inte läsa en enda not tror jag.Är det knepigt att lära sig från grunden undrar jag?Är det fler här som jag eller är jag ensam om detta?Tycker mest noter liknar rappakalja men har alltid velat lära mig men tycker det har verkat så krångligt,nu känner jag mig ju duktig ändå men det skulle ju vara kul att kunna ta fram gitarren eller synten å bara sätta sig spela till det som står där på pappret framför en. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv spelar jag enbart på gehör, men visst kan jag traggla mig igenom ett notblad om det skulle behövas - men när jag har lyckats lyssna in mig på hur det ska låta, så skippar jag hellre noterna och kör på känn. Har ju en gång i tiden både spelat blockflöjt, alt-blockflöjt och klarinett - och även sjungit i kör, så jag har fått lära mig läsa noter - men det är inget jag pillar med till vardags eftersom jag tycker att det är mycket smidigare att lyssna på hur det låter...

Jag förstår ändå hur du menar. Har du inte en susning om hur man läser noter, så skulle jag nog rekommendera att du vänder dig till något av studieförbunden och går en grundkurs i piano - för då får du lära dig både noter och spelteknik från grunden - något som kan vara nyttigt även när du skapar eget och inte bara när du vill spela efter noter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är som dig. Kan inga noter. Kunde flytande till en början i ungdomens år. Men det dog ut då jag tyckte musikskolan var så långt ifrån rock'n'roll man bara kunde komma. Annat är det ju i dag med musikestetiska linjer osv.

Men jag är hellre musiker med gehör än en musiker utan gehör och förblindad på noter. Det finns jazzmusiker som inte kan ta en ton utan att ha ett notställ framför sig. Och det finns coverbandsmusiker som kan 300 låtar i huvet.

Men i kombination med notläsning, musiklära och gehör så är man ju "oslagbar" Frågan är ju hur insnöad man blir av musikläran. Att våga bryta och "göra fel" ?

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Gehörsligan samtalar! Hehe! =)

Är precis lika. Fattar noll av noter. Med siffror och ljud sitter som på ett inspelningsband. Försökte förklara för en kompis en gång hur det känns att ha jättebra gehör. Jag jämförde med andra sinnen. T.ex. synen. Man läser en text. En bokstav är lika mycket information för hjärnan som en ton, för dom som har gehör altså, eftersom dom känner igen tonerna. Sen är det egentligen bara minneskapaciteten som räknas. Personer som är begåvade naturligt vad gäller läsning och läser både skitfort plus att dom minns den exakta texten, är det ju likadant för. Egentligen inget speciellt. Bara olika sätt att minnas på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är som dig. Kan inga noter. Kunde flytande till en början i ungdomens år. Men det dog ut då jag tyckte musikskolan var så långt ifrån rock'n'roll man bara kunde komma. Annat är det ju i dag med musikestetiska linjer osv.

Men jag är hellre musiker med gehör än en musiker utan gehör och förblindad på noter. Det finns jassmusiker som inte kan ta en ton utan att ha ett notställ framför sig. Och det finns coverbandsmusiker som kan 300 låtar i huvet.

Men i kombination med notläsning, musiklära och gehör så är man ju "oslagbar" Frågan är ju hur insnöad man blir av musikläran. Att våga bryta och "göra fel" ?

Jag gick musikestetisk när den var relativt ny som linje på gymnasiet men tyckte jag skulle bli rockstjärna och började spela black metal band å hoppa av gymnasiet,å vad mycket pengar jag fick för det då...NOT haha.men det var kul.Håller med om att vissa blir lite för teoretiska eller vad man ska säga vad gäller musiken och tappar känslan på vägen ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv spelar jag enbart på gehör, men visst kan jag traggla mig igenom ett notblad om det skulle behövas - men när jag har lyckats lyssna in mig på hur det ska låta, så skippar jag hellre noterna och kör på känn. Har ju en gång i tiden både spelat blockflöjt, alt-blockflöjt och klarinett - och även sjungit i kör, så jag har fått lära mig läsa noter - men det är inget jag pillar med till vardags eftersom jag tycker att det är mycket smidigare att lyssna på hur det låter...

Jag förstår ändå hur du menar. Har du inte en susning om hur man läser noter, så skulle jag nog rekommendera att du vänder dig till något av studieförbunden och går en grundkurs i piano - för då får du lära dig både noter och spelteknik från grunden - något som kan vara nyttigt även när du skapar eget och inte bara när du vill spela efter noter...

Jag har lite tankar på det faktiskt,vore ju kul å kunna lite grann iallafall ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa att om ditt mål mest är att "skulle ju vara kul att kunna ta fram gitarren eller synten å bara sätta sig spela till det som står där på pappret framför en" så är det en ekvation som inte går ihop, såvida du inte har järnvilja. Jag började relativt sent med noter(vid 16) men då började jag för att jag fått upp ögonen för klassisk musik och började därefter öva maniskt. Ändå tog det flera år att bli hyfsad på noter. Det tar helt enkelt väldigt mycket tid i anspråk att bli så pass bra på noter att man bara kan sätta sig och lira från bladet. Om man till vardags spelar notbaserad musik så kommer det ju med tiden men om man gör det som en grej vid sidan av så kommer det helt enkelt att ta evigheter och då ger dom flesta upp.

Mitt tips är: om du hittar ett antal stycken som du VERKLIGEN GILLAR och ger dig fan på att lära dig dem så har du ett helt annat utgångsläge. Då kommer du igång hyfsat och kan köra vidare därifrån. Iaf var det så för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just läst 114 sidor PDF av Scott Houston. http://www.scottthepianoguy.com/

Här är en länk där han förklarar allt som jag skriver nedan: http://www.youtube.com/watch?v=ywpKlqrTDzs

Alltså...

Hela hans bok jag läste handlade om hur LÄTT det är att bara komma igång och börja spela och använda ackord och noter.

1. Lär dig spela en notrad. Lite hel-, halv-, fjärdedels-, åttondelsnoter etc och lite rytm.

2. Titta sen hur ett ackord är uppbyggt. Ingen rocketsience direkt. Lite dur, moll och 7-ackord så kommer man långt.

3. Ta sedan din absoluta favoritlåt, Lär dig ackorden i den. Oftast max 5-6 st.

Inte svårt.

En del har talang medans såna som jag får öva mer. Men till slut låter det som musik.

Kolla tex www.musictheory.net för att se vart tonerna finns på "raderna". Lite rytmövningar finns det också.

Verkar lätt?

Redigerat av bdatony
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket klok professor sa en gång till mig att ju fler sinnen du får in i lärandet desto bättre sitter det. Efter många år med att lära mig diverse saker så är jag starkt benägen att hålla med. Så med det resonemanget bör notkunskap inte vara fel. Är man sen bara lite open-minded så kommer man nog inte heller tillämpa kunskapen fel. Typ slå folk i huvudet med den hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just läst 114 sidor PDF av Scott Houston. http://www.scottthepianoguy.com/

Här är en länk där han förklarar allt som jag skriver nedan: http://www.youtube.com/watch?v=ywpKlqrTDzs

Alltså...

Hela hans bok jag läste handlade om hur LÄTT det är att bara komma igång och börja spela och använda ackord och noter.

1. Lär dig spela en notrad. Lite hel-, halv-, fjärdedels-, åttondelsnoter etc och lite rytm.

2. Titta sen hur ett ackord är uppbyggt. Ingen rocketsience direkt. Lite dur, moll och 7-ackord så kommer man långt.

3. Ta sedan din absoluta favoritlåt, Lär dig ackorden i den. Oftast max 5-6 st.

Inte svårt.

En del har talang medans såna som jag får öva mer. Men till slut låter det som musik.

Kolla tex www.musictheory.net för att se vart tonerna finns på "raderna". Lite rytmövningar finns det också.

Verkar lätt?

Kul länk,ska kolla upp mer om det där 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, noter är tråkigt, men kan vara användbart beroende på vilka mål man har. Jag kan läsa noter, men knappast spela flytande till dem. Men har du ställt in dig på att lära dig noter, bered dig på att det kan ta lite tid, men lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag känner mig som en tvärtomare!

Jag kan läsa noter och spela till dessa flytande i ett bra tempo.

Har däremot mycket svårare att spela på gehör även fast jag klarar det till slut. Det som inte funnkar något bra alls är hur jag ska lägga in ackord så att det låter bra lätt utan att exprimentera alltför mycket.

Går detta att lära sig? Och var då? Tips någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag ser teori och teoretiska termer som en hjälp att skapa musik. hade noterna i sig varit musik hade det ju bara varit att klicka in tonerna i en midi-sequencer och spela upp det. Nej, musik handlar om att omsätta teori, kreativitet och instrumental färdighet till något som med lite tur låter som musik.

Däremot kan jag inte riktigt förstå argumenten emot noter. Om alla i ett band/ensemble/orkester/etc. skulle behöva lära sig allt genom gehöret skulle allt ta så fruktansvärt lång tid. För att inte tala om hur man ger ut helt ny musik, det skulle ju bli genom egna inspelningar som andra får planka rakt av i så fall.

Mitt tips är att lära sig läsa noter hjälpligt. Om man till en början begrännsar sig till en klav (exempelvis g-klav) är det bara löjligt att påstå att det inte är värt ansträngingen eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips: jag gick och tog pianolektioner i ca. två år (jag är en autodidakt/självlärd basist från början) för att lära mej,

dels noter och dels mer om harmonilära, skalor och ackord m.m.. Man lärde sej otroligt mycket på ett par år faktiskt,

och detta hjälpte mej att utveckla basspelet också - eftersom jag kunde köpa notböcker och teoriböcker för bas och

vidareutveckla detta.

Jag läser inte noter "A Vista" (flytande), men jag kan spela ett stycke på bas med hjälp av ackordanalysen, vilket gör att

man kan hänga med i låtar direkt utan att kunna den exakta basstämman (eller någon annan stämma). Detta är väldigt användbart,

kanske inte i studion, men live.

Ett citat från någon jag hört: "Vissa gitarrister håller på halva dagar med att uppfinna ackord som redan finns".

Dvs: Hade du kunnat det teoretiska, så hade du redan vetat vilka ackord som passar var och hur de är uppbyggda.

Edit: Ju äldre man blir, desto svårare att lära sej noter. Barn har jättelätt för det (precis som med språk).

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag började spela piano när jag var 8 och började även läsa noter då. Nu så kan jag spela direkt från noter, inga problem alls. Antar att det är lättare att lära sig ju yngre man är ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns klara fördelar med att kunna Mycket musik teori, vet vilka skalor som passor till vilka ackordsföljder, lättare att bygga harmonier, lättare att skriva tycker jag om man vet vad man göra så att säga, bra att kunna gå från trioler till 1/4 delar osv osv.

Har man spelat länge så kan det säkert vara bökigt att lära sig, men det går, kommer säkert bli som ett pussel, att försöka passa in det praktiska med den nya teorin.

Jag kan klart säga att jag har haft stor hjälp av att kunna en hel del teori i mina musikaliska aktiviteter av alla dess slag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man är aldrig för gammal för att lära sig noter, det är en myt. :-)

Att spela på gehör är absolut inte fel eller "dåligt" men vill man lära sig noter, och därmed få en djupare insikt i musik och dess uppbyggnad så ska man göra det.

Det är ganska så enkelt, samma sak med om man kan läsa noter men inte improvisera så kan man lära sig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...