Jump to content
Annons

Pro Tools och OMF, vad gäller egentligen?


Thomas

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett projekt i Cubase som jag ska exportera till Pro Tools för vidare arbete, och tänkte då använda OMF för detta. Jag antog att Pro Tools naturligtvis hade stöd för OMF, men vid en närmare titt så verkar det kanske inte vara så. Ofta ser man hänvisningar till att extraprogrammet "Digi Translator" behövs, men jag har även sett kommentarer om att OMF-stöd skall vara inbyggt i Pro Tools HD. Vad gäller egentligen?

För övrigt tycker jag det är ganska fult av Digidesign att ta extra betalt för en sådan vanlig och viktig funktion (om de nu gör det....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!!

Det PT systemet du ska exportera till måste ha digitranslator eller DV Toolkit 2 installerat.

Detta gäller även PT HD.... Lite sjukt kan tyckas... Men Men

det är mycket bättre och säkrare att istället consolidera alla spår i cubase så att de är lika långa och börjar på samma ställe. ex Bar 1....

Och sen bara importera ljudfierna i PT och se till att dom börjar på samma ställe....

Sen är det ju också snällare mot hårddisken att inte ha massa små regioner här och där....

Tjo booo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Det PT systemet du ska exportera till måste ha digitranslator eller DV Toolkit 2 installerat.

Detta gäller även PT HD.... Lite sjukt kan tyckas...

Ja, det tycker jag verkligen är svagt av Digidesign. De flesta konkurrenterna har OMF-stöd som standard, och bara det där tillbehöret kostar ungefär samma pengar som hela Sonar tex...

det är mycket bättre och säkrare att istället consolidera alla spår i cubase så att de är lika långa och börjar på samma ställe. ex Bar 1....

Och sen bara importera ljudfierna i PT och se till att dom börjar på samma ställe....

Sen är det ju också snällare mot hårddisken att inte ha massa små regioner här och där....

Jo, men om man nu har ett projekt som man vill kunna arbeta vidare med på olika ställen - utan att hårdprinta in nivåer, crossfades och klipp, så vill man använda OMF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Verkligen. Det finns ett hack dock; du kan exportera en OMF och sen öppna den med OMF tool som digi släppte förut. Den går dock bara att köra i MacOS 9.

Aha, tack för tipset - även om det blir lite struligt. Man får exportera till OMF1 då antar jag, leta upp en gammal Pro Tools-installation, importera, spara som PT-projekt, och sedan importera i "nya" PT då. Det kan fungera om man verkligen måste, men det blir ju problem om man åter vill jobba i ett externt program.

...och den verkar ju också bara stödja 16bitars-filer tyvärr. DigiTranslator - stöder den 24-bitars filer?

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får exportera till OMF1 då antar jag, leta upp en gammal Pro Tools-installation, importera, spara som PT-projekt, och sedan importera i "nya" PT då.

Njae, inte måste du ha en gammal PT-installation? Pro Tools 7.x kan läsa i alla fall 6.x-filer. Vet inte hur det är med 4 och 5 dock.

Annars om man är seriös och har detta behov så finns produkten med det bästa namnet nånsin: Automatic Duck.

http://www.automaticduck.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, inte måste du ha en gammal PT-installation? Pro Tools 7.x kan läsa i alla fall 6.x-filer. Vet inte hur det är med 4 och 5 dock.

Jo alltså, en gammal version för att hitta någon med Mac OS 9 - så man kan installera OMF Tool, menar jag. Hursomhelst så tror jag att jag löser problemet ändå. Använder en annan studios PT (med DigiTranslator) som mellanstation...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Väcker upp denna tråd igen eftersom jag inte får det att funka med OMF Tool (jag haxxar det och kör os 9 på en intelmac och sen kör det här programmet, så jag känner mig inte helt säker på arbetsflödet).

Tänkte pröva DigiTranslator, och folk sa att den hade 14 dagars provperiod, men jag får den inte att leva med det. Den kräver auktorisation på direkten. Kan det bero på att PT varit installerat längre än 14 dagar? Digi, någon?

Edit: Nu löste sig problemet ändå; jag körde OMFTool på en riktig os 9-maskin. Men frågan kvarstår; hur får jag digitranslator att funka?

Redigerat av JonesH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...