Jump to content
Annons

Låtuppladning kontra Forumregel 9 - etc.


Valle

Recommended Posts

Tjabba, Olsberg & Co

Tre snabba:

1. Om man (rent hypotetiskt) inte vill att ens uppladdade låt(ar) ska omfattas av Forumregel 9 ("Bra material kan komma att publiceras"), är man obehörig att ladda upp sina alster då?

2. Är det verkligen helt OK för STIM-anslutna att ladda upp sina låtar (i enlighet med Forumregel 7)?

3. Finns det möjlighet för oss medlemmar att innehållsmässigt ta del av den internetlicens som STIM upprättat åt STUDIO?

Tacksam för svar!

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

1. Den regeln är i första hand tänkt att avse skrivet material, exempelvis till avdelningen FAQ (Frågor och svar) i tidningen Studio. Men vi har mycket riktigt skrivit att vi puffar för bra låtar i tidningen. Avsikten med en sådan sak är naturligtvis att driva fler personer som kommenterar låtar till sajten. Vill du inte att vi (i teorin) puffar för din låt i tidningen, kan du förstås ange det i beskrivningen.

2. Menar du undantaget parodi? Inte för att jag har pratat om det specifikt med Stim, men parodi är något som normalt betraktas som bearbetning enligt immaterialrätten. Parodin definieras då ungefär i stil med "avsiktligt förlöjligande förvrängning". Jag kan ha fel och låter mig förstås korrigeras om annat gäller.

3. Du menar ett avtal? Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Menar du undantaget parodi?

Tack för svaren!

Ja, jag menade undantaget parodier.

Jag omformulerar fråga 2: Skulle det strida mot det standard-anslutningskontrakt jag har tecknat med STIM om jag laddade upp låtar (som inte är parodier och som jag helt och hållet äger rättigheterna till) här på STUDIO Forum?

Och för att krångla till det, ännu en fråga, med beaktande av Forumregel 7:s ”[…] Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman […]”:

Låt oss säga att ”Nisse” och ”Pelle” — som båda är registrerade STUDIO-medlemmar (och dessutom anslutna till STIM) — äger 50/50 av en låt (ej parodi) som de vill ladda upp, hur ska de bära sig åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...