crillemannen Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 (redigerat) Tjo, Jag skulle vilja vet hur man stĂ€ller in kompressorn för att fĂ„ en skön smack* alĂĄ Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den Ă€r triggad lÄÄÄÄÄng vĂ€g đČ Om det gĂ„r bra kan vi utgĂ„ frĂ„n DFHS, och RComp. frĂ„n waves. Posta gĂ€rna instĂ€llningar med bild eventuellt ljud sĂ„ hade jag varit super tacksam. Tack pĂ„ förhand // Christian Redigerat 20 juni 2007 av crillemannen
Martin Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Ljudet sitter vÀldigt mycket i hans hÄrda anslag, börja dÀr.
Larsson Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 (redigerat) om du haft SSL-Channel sĂ„ finns det iallafall en preset dĂ€r som heter snare bottom som ger en stunsigare virvel..det Ă€r en bra preset att utgĂ„ ifrĂ„n anvĂ€nder det pĂ„ den hĂ€r virveln..det Ă€r dfhs dw kittet http://www.speedyshare.com/584441239.html kanske lite Ă„t det hĂ„llet du vill iallafall!! đČ Redigerat 20 juni 2007 av Larsson
chrisB Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 (redigerat) Ett bra virvelljud utgÄr ifrÄn att det spelas bra. Dvs passar musiken. Dvs Àr fylld med energi, inte en sampling . . som dock kan vara bra att anvÀnda. För att fÄ fram en bra virvelljud mÄste du veta hur den lÄter, dvs hur lÄter den i dig? Man mÄste kunna höra ljudet man ska skruva fram. En bra virvelljud Àr ocksÄ beroende pÄ de överiga ljuden i trumsetet. 1 man börjar med ett bra ljud 2 man jobbar med eq tills det lÄter som man tÀnkt sig. 3 man lÀgger pÄ kompressor för att fÄ fram attack, etc. 4 man skickar vireveln till ett rum, gÀrna med kompressor efter. en bra virvelljud Àr vÀldigt personligt, och helt olika för varje ljudtekniker. man lÀr sig genom att test/pröva/exprimentera/göra en massa misstag. Redigerat 20 juni 2007 av chrisB
Anders F Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 (redigerat) Ett bra virvelljud utgĂ„r ifrĂ„n att det spelas bra. Dvs passar musiken. Dvs Ă€r fylld med energi, inte en sampling . . som dock kan vara bra att anvĂ€nda.För att fĂ„ fram en bra virvelljud mĂ„ste du veta hur den lĂ„ter, dvs hur lĂ„ter den i dig? Man mĂ„ste kunna höra ljudet man ska skruva fram. En bra virvelljud Ă€r ocksĂ„ beroende pĂ„ de överiga ljuden i trumsetet. 1 man börjar med ett bra ljud 2 man jobbar med eq tills det lĂ„ter som man tĂ€nkt sig. 3 man lĂ€gger pĂ„ kompressor för att fĂ„ fram attack, etc. 4 man skickar vireveln till ett rum, gĂ€rna med kompressor efter. en bra virvelljud Ă€r vĂ€ldigt personligt, och helt olika för varje ljudtekniker. man lĂ€r sig genom att test/pröva/exprimentera/göra en massa misstag. Inte ens nĂ€r man mixat virvel i ett antal Ă„r Ă€r det lĂ€tt vill jag tillĂ€gga, men lĂ€ttare. Problemet Ă€r ju att man aldrig kan ha en fĂ€rdig preset för virvel eller nĂ„tt ljud pĂ„ trumman dĂ„ det verkligen Ă€r sĂ„ olika frĂ„n sound till sound och vad du/producenten Ă€r ute efter. BĂ€st Ă€r först att börja pĂ„ instrumentet. Hitta en virvel som lĂ„ter sĂ„ som du vill ha den. JĂ€mt nĂ€r jag spelar in trummor fĂ„r trummisen ta med sig minst tre virvlar och tvĂ„ kaggor till studion (obs! kvalitĂ© trummor). NĂ€r trumsettet lĂ„ter som det ska dĂ„ gĂ„r vi pĂ„ nĂ€sta bit. LĂ„t trummisen spela det han ska spela in...inte massa annat trams...och lyssna om han lyckas fĂ„ fram det sound du vill ha ur honom eller henne för den delen. NĂ€r detta Ă€rklart sĂ„ kommer ju mickval och mickplaceringar. Mitt tips och rĂ„d Ă€r att du ska utgĂ„ frĂ„n mickar du sjĂ€lv Ă€ger dĂ„ du har en bra bild om hur dessa lĂ„ter. Ibland mĂ„ste man lĂ„na men det Ă€r dĂ„ lĂ€mpligt att ha testat dem först. Detta Ă€r hur jag gĂ„r tillvĂ€ga, visst Ă€r det enklare med programmering men resultatet blir 10 ggr bĂ€ttre om du fĂ„r till ett riktigt sett. En sak till jag kom pĂ„...vĂ€lj Ă€ven uppmickning efter stilen. tĂ€nk noga igenom vad du behöver. jag brukar alltid trigga virvel och kagge, ifall man skulle klanta till sig vid inspelningen đ Det hĂ€nder...*ler* . Men se det som en reservplan och inte förstahands val. Jag vet att du pratade om DFHS, men jag försöker alltid ge ett slag för att anvĂ€nda ett riktigt sett dĂ„ mĂ„nga upptĂ€cker det musikaliska vĂ€rdet med det efterĂ„t đ Truminspelning Ă€r en vetenskap i sig, men Ă€r sĂ„ himla kul tycker jag personligen dĂ„ du verkligen fĂ„r jobba med alla spectrum av ljud och frekvenser đ Redigerat 20 juni 2007 av Gizmozis
Larsson Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 men jag sĂ€ger ju inte att det finns fĂ€rdiga virvel presets..men det finns definitivt nĂ„gra som Ă€r bra att utgĂ„ ifrĂ„n! đ
schandorff Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Tjo, Jag skulle vilja vet hur man stĂ€ller in kompressorn för att fĂ„ en skön smack* alĂĄ Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den Ă€r triggad lÄÄÄÄÄng vĂ€g đ Om det gĂ„r bra kan vi utgĂ„ frĂ„n DFHS, och RComp. frĂ„n waves. Posta gĂ€rna instĂ€llningar med bild eventuellt ljud sĂ„ hade jag varit super tacksam. Tack pĂ„ förhand // Christian du kan ju gĂ„ in pĂ„ Toontracks hemsida om det nu Ă€r Dfhs du kör med sĂ„ finns instĂ€llningar du kan ladda ner http://www.toontrack.com/
punkrockdude Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 (redigerat) Jag har för mig att deras virvel lÄter vÀldigt triggat sÄ mycket hÀnger pÄ triggningen och att du hittar det virvel sample som passar bÀst. Redigerat 14 januari 2008 av punkrockdude
shadewind Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Tjo, Jag skulle vilja vet hur man stĂ€ller in kompressorn för att fĂ„ en skön smack* alĂĄ Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den Ă€r triggad lÄÄÄÄÄng vĂ€g đ Om det gĂ„r bra kan vi utgĂ„ frĂ„n DFHS, och RComp. frĂ„n waves. Posta gĂ€rna instĂ€llningar med bild eventuellt ljud sĂ„ hade jag varit super tacksam. Tack pĂ„ förhand // Christian Börja med en sampling som Ă€r sĂ„ lik originalet i pitch som möjligt till att börja med. Sen skulle jag nog rekommendera en kompressor som Ă€r betydligt hĂ„rdare Ă€n Waves RComp. RComp Ă€r bra men den Ă€r ganska transparent och mjuk sĂ„ jag skulle nog satsa pĂ„ nĂ„got annat sĂ„ som URS 1980 eller liknande (en av mina favoriter). Waves SSL Channel kan ocksĂ„ funka Ă€ven om det blir lite hĂ„rdare och kanske inte lika "smackigt". Satsa pĂ„ en nĂ„gonstans mellan 5 ms och 10 ms och en ratio nĂ„gonstans mellan 2,5 och 3,5. Releasen blir vĂ€l bra med typ 50 ms eller nĂ„got. SĂ€nk thresholden tills det lĂ„ter bra. Sen ska det ju EQ:as ocksĂ„ men det beror sĂ„ vĂ€ldigt mycket pĂ„ grundljudet sĂ„ det orkar jag inte förklara đ
Wistrand Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Truminspelning Ă€r en vetenskap i sig, men Ă€r sĂ„ himla kul tycker jag personligen dĂ„ du verkligen fĂ„r jobba med alla spectrum av ljud och frekvenser đ LĂ€tt det roligaste instrummentet att spela in och mixa. đ det Ă€r alltid kul nĂ€r man fĂ„r lĂ€ra sig nĂ„got nytt! ///ERIK
creel (oregistrerad) Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hÀnger mer pÄ att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan ocksÄ vara lÀmpligt. Bullet For My Valentine tycker jag har ett trÄkigt trumljud, det lÄter faktiskt DFH om trummorna, sÄ man kan lÀtt fÄ ett liknande trumljud med DFHS.
shadewind Postat 11 mars 2008 Postat 11 mars 2008 Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hÀnger mer pÄ att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan ocksÄ vara lÀmpligt. Bullet For My Valentine tycker jag har ett trÄkigt trumljud, det lÄter faktiskt DFH om trummorna, sÄ man kan lÀtt fÄ ett liknande trumljud med DFHS. Visst handlar det om att ha ett bra grundljud, men du kommer aldrig komma till slutsoundet utan kompressor.
creel (oregistrerad) Postat 16 mars 2008 Postat 16 mars 2008 Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hÀnger mer pÄ att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan ocksÄ vara lÀmpligt. Bullet For My Valentine tycker jag har ett trÄkigt trumljud, det lÄter faktiskt DFH om trummorna, sÄ man kan lÀtt fÄ ett liknande trumljud med DFHS. Visst handlar det om att ha ett bra grundljud, men du kommer aldrig komma till slutsoundet utan kompressor. JassÄ? Om man samplar med ett bra ljud sÄ behövs knappt nÄn kompressor tror jag. Man kan eq:a och gate:a den istÀllet. SÄ har jag gjort och jag tycker jag har lyckats. à andra sidan har jag bara provat med Cubases kompressor och det gör inte att det lÄter bÀttre alls iallafall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.