Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjo,

Jag skulle vilja vet hur man stĂ€ller in kompressorn för att fĂ„ en skön smack* alĂĄ Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den Ă€r triggad lÄÄÄÄÄng vĂ€g đŸ˜Č

Om det gÄr bra kan vi utgÄ frÄn DFHS, och RComp. frÄn waves.

Posta gÀrna instÀllningar med bild eventuellt ljud sÄ hade jag varit super tacksam.

Tack pÄ förhand // Christian

Redigerat av crillemannen
Annons
Postat (redigerat)

om du haft SSL-Channel sÄ finns det iallafall en preset dÀr som heter snare bottom

som ger en stunsigare virvel..det Àr en bra preset att utgÄ ifrÄn

anvÀnder det pÄ den hÀr virveln..det Àr dfhs dw kittet

http://www.speedyshare.com/584441239.html

kanske lite Ă„t det hĂ„llet du vill iallafall!! đŸ˜Č

Redigerat av Larsson
Postat (redigerat)

Ett bra virvelljud utgÄr ifrÄn att det spelas bra. Dvs passar musiken. Dvs Àr fylld med energi, inte en sampling . . som dock kan vara bra att anvÀnda.

För att fÄ fram en bra virvelljud mÄste du veta hur den lÄter, dvs hur lÄter den i dig? Man mÄste kunna höra ljudet man ska skruva fram.

En bra virvelljud Àr ocksÄ beroende pÄ de överiga ljuden i trumsetet.

1 man börjar med ett bra ljud

2 man jobbar med eq tills det lÄter som man tÀnkt sig.

3 man lÀgger pÄ kompressor för att fÄ fram attack, etc.

4 man skickar vireveln till ett rum, gÀrna med kompressor efter.

en bra virvelljud Àr vÀldigt personligt, och helt olika för varje ljudtekniker.

man lÀr sig genom att test/pröva/exprimentera/göra en massa misstag.

Redigerat av chrisB
Postat (redigerat)
Ett bra virvelljud utgÄr ifrÄn att det spelas bra. Dvs passar musiken. Dvs Àr fylld med energi, inte en sampling . . som dock kan vara bra att anvÀnda.

För att fÄ fram en bra virvelljud mÄste du veta hur den lÄter, dvs hur lÄter den i dig? Man mÄste kunna höra ljudet man ska skruva fram.

En bra virvelljud Àr ocksÄ beroende pÄ de överiga ljuden i trumsetet.

1 man börjar med ett bra ljud

2 man jobbar med eq tills det lÄter som man tÀnkt sig.

3 man lÀgger pÄ kompressor för att fÄ fram attack, etc.

4 man skickar vireveln till ett rum, gÀrna med kompressor efter.

en bra virvelljud Àr vÀldigt personligt, och helt olika för varje ljudtekniker.

man lÀr sig genom att test/pröva/exprimentera/göra en massa misstag.

Inte ens nĂ€r man mixat virvel i ett antal Ă„r Ă€r det lĂ€tt vill jag tillĂ€gga, men lĂ€ttare. Problemet Ă€r ju att man aldrig kan ha en fĂ€rdig preset för virvel eller nĂ„tt ljud pĂ„ trumman dĂ„ det verkligen Ă€r sĂ„ olika frĂ„n sound till sound och vad du/producenten Ă€r ute efter. BĂ€st Ă€r först att börja pĂ„ instrumentet. Hitta en virvel som lĂ„ter sĂ„ som du vill ha den. JĂ€mt nĂ€r jag spelar in trummor fĂ„r trummisen ta med sig minst tre virvlar och tvĂ„ kaggor till studion (obs! kvalitĂ© trummor). NĂ€r trumsettet lĂ„ter som det ska dĂ„ gĂ„r vi pĂ„ nĂ€sta bit. LĂ„t trummisen spela det han ska spela in...inte massa annat trams...och lyssna om han lyckas fĂ„ fram det sound du vill ha ur honom eller henne för den delen. NĂ€r detta Ă€rklart sĂ„ kommer ju mickval och mickplaceringar. Mitt tips och rĂ„d Ă€r att du ska utgĂ„ frĂ„n mickar du sjĂ€lv Ă€ger dĂ„ du har en bra bild om hur dessa lĂ„ter. Ibland mĂ„ste man lĂ„na men det Ă€r dĂ„ lĂ€mpligt att ha testat dem först. Detta Ă€r hur jag gĂ„r tillvĂ€ga, visst Ă€r det enklare med programmering men resultatet blir 10 ggr bĂ€ttre om du fĂ„r till ett riktigt sett. En sak till jag kom pĂ„...vĂ€lj Ă€ven uppmickning efter stilen. tĂ€nk noga igenom vad du behöver. jag brukar alltid trigga virvel och kagge, ifall man skulle klanta till sig vid inspelningen 😄 Det hĂ€nder...*ler* . Men se det som en reservplan och inte förstahands val. Jag vet att du pratade om DFHS, men jag försöker alltid ge ett slag för att anvĂ€nda ett riktigt sett dĂ„ mĂ„nga upptĂ€cker det musikaliska vĂ€rdet med det efterĂ„t 🙂

Truminspelning Ă€r en vetenskap i sig, men Ă€r sĂ„ himla kul tycker jag personligen dĂ„ du verkligen fĂ„r jobba med alla spectrum av ljud och frekvenser 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat

men jag sĂ€ger ju inte att det finns fĂ€rdiga virvel presets..men det finns definitivt nĂ„gra som Ă€r bra att utgĂ„ ifrĂ„n! 😄

• 6 mĂ„nader senare...
Postat
Tjo,

Jag skulle vilja vet hur man stĂ€ller in kompressorn för att fĂ„ en skön smack* alĂĄ Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den Ă€r triggad lÄÄÄÄÄng vĂ€g 😉

Posta gÀrna instÀllningar med bild eventuellt ljud sÄ hade jag varit super tacksam.

du kan ju gÄ in pÄ Toontracks hemsida

om det nu Àr Dfhs du kör med sÄ finns instÀllningar du kan ladda ner

http://www.toontrack.com/

Postat (redigerat)

Jag har för mig att deras virvel lÄter vÀldigt triggat sÄ mycket hÀnger pÄ triggningen och att du hittar det virvel sample som passar bÀst.

Redigerat av punkrockdude
Postat
Tjo,

Jag skulle vilja vet hur man stĂ€ller in kompressorn för att fĂ„ en skön smack* alĂĄ Bullet for a valentine virvel. (man hör ju att den Ă€r triggad lÄÄÄÄÄng vĂ€g 🙂

Börja med en sampling som Ă€r sĂ„ lik originalet i pitch som möjligt till att börja med. Sen skulle jag nog rekommendera en kompressor som Ă€r betydligt hĂ„rdare Ă€n Waves RComp. RComp Ă€r bra men den Ă€r ganska transparent och mjuk sĂ„ jag skulle nog satsa pĂ„ nĂ„got annat sĂ„ som URS 1980 eller liknande (en av mina favoriter). Waves SSL Channel kan ocksĂ„ funka Ă€ven om det blir lite hĂ„rdare och kanske inte lika "smackigt". Satsa pĂ„ en nĂ„gonstans mellan 5 ms och 10 ms och en ratio nĂ„gonstans mellan 2,5 och 3,5. Releasen blir vĂ€l bra med typ 50 ms eller nĂ„got. SĂ€nk thresholden tills det lĂ„ter bra. Sen ska det ju EQ:as ocksĂ„ men det beror sĂ„ vĂ€ldigt mycket pĂ„ grundljudet sĂ„ det orkar jag inte förklara 🙂

• 2 veckor senare...
Postat
Truminspelning Ă€r en vetenskap i sig, men Ă€r sĂ„ himla kul tycker jag personligen dĂ„ du verkligen fĂ„r jobba med alla spectrum av ljud och frekvenser 😄

LĂ€tt det roligaste instrummentet att spela in och mixa. 😉 det Ă€r alltid kul nĂ€r man fĂ„r lĂ€ra sig nĂ„got nytt!

///ERIK

• 4 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat

Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hÀnger mer pÄ att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan ocksÄ vara lÀmpligt.

Bullet For My Valentine tycker jag har ett trÄkigt trumljud, det lÄter faktiskt DFH om trummorna, sÄ man kan lÀtt fÄ ett liknande trumljud med DFHS.

• 3 veckor senare...
Postat
Det mesta handlar inte om att jobba med kompressor, det hÀnger mer pÄ att ha ett bra grundljud, och gate:a den snyggt med ett perfekt reverb. Dubba den kan ocksÄ vara lÀmpligt.

Bullet For My Valentine tycker jag har ett trÄkigt trumljud, det lÄter faktiskt DFH om trummorna, sÄ man kan lÀtt fÄ ett liknande trumljud med DFHS.

Visst handlar det om att ha ett bra grundljud, men du kommer aldrig komma till slutsoundet utan kompressor.

creel (oregistrerad)
Postat

Visst handlar det om att ha ett bra grundljud, men du kommer aldrig komma till slutsoundet utan kompressor.

JassÄ? Om man samplar med ett bra ljud sÄ behövs knappt nÄn kompressor tror jag. Man kan eq:a och gate:a den istÀllet.

SĂ„ har jag gjort och jag tycker jag har lyckats. Å andra sidan har jag bara provat med Cubases kompressor och det gör inte att det lĂ„ter bĂ€ttre alls iallafall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.