Jump to content
Annons

import av en furch.


kurt_ko-ben

Recommended Posts

Jag är sjukt sugen på att köpa en Frantisek Furch gitarr.

men om man köper dom i prag får man dom för halva svenska priset..så min fråga är, någon som vet var man beställer gitarren ifrån tjeckien?

har hittat en massa tjeciska musikaffärer men dom har inte furch så man klan beställa..

kanske man kan kontakta fabriken ang detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

verkar inte vara det lättaste...

får ta det när jag åker ner till prag i september, suttit o gogglat ganska angående köp av en furch i tjeckien nu, köper rman direkt från fabriken så kan man få guran för svenska halva priset tydligen...låter jvligt bra, men kan det stämma???

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det stämmer säkert Kurt. Jag tänkte/tänker köpa en spansk Raimundo från Spanien. Bara att köpa den från en spansk affär är ju trots frakt iaf 30-40% billigare än i Sverige. Tänk då direkt från fabriken... :rolleyes::rolleyes: ...som du har planer på!

Likadant så har jag köpt japansk Yamaha från en jätteaffär i UK och tjänat 30-40%. Det är ju inte klokt...

😏

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kurt_ko-ben!

:rolleyes: Stalltips! :rolleyes:

Maila fabriken och fråga om dom säljer "över disk". Alltså; 1 st gitarr, till privatperson. Ta inte det för givet!

Ta och anteckna dom namn du har kontaktat på fabriken.

Innan du åker till Prag, försäkra dig om att din kontaktperson finns på plats den dag du besöker fabriken.

Glöm inte att gurorna säljs utan fodral. Dom levereras i "pappkartong".

Övrigt kan jag berätta att jag betalade 20.000:- för min Fusch. Det kan låta mycket men jag lovar dig; "det hörs". Dom dyrare gitarrerna är "hemskt fina".

Vänligen

Gubben i Kalmar

Edit: diverse stavfel

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Övrigt kan jag berätta att jag betalade 20.00:- för min Fusch.

Vänligen

Gubben i Kalmar

20 spänn - det var ju jättebilligt!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Innan du åker till Prag, försäkra dej om att din kontaktperson finns på plast den dag du besöker fabriken.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Ahaa...det är för att det inte ska komma såna där små dammkorn i lacken?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska till prag i vilket fall som hellst så jag kör direkt till fabrriken och smäller igång hhundögonen o frågar snällt så är det stötrre risk, svårare att säga nej öga mot öga:)

när du gav 20 lock för din furch, var det i prag eller i sverige??

jag har testat taylor guror men jag tycker dom är för dyra, men dom låter ju så jävla bäst...min budget ligger på 13.lock så därför vill jag köpa den utomlands...

förresten, en annan fråga..någon som vet om man kan köpa typ ett gitarrkitt där man själv sätter ihopa gitarren och målar den? jag vill ha en telecaster och måla själv o sätta ihop själv:) är det omöjligt? det är nämnligen ett för stort projekt förm ig att gör allt själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska till prag i vilket fall som hellst så jag kör direkt till fabrriken och smäller igång hhundögonen o frågar snällt så är det stötrre risk, svårare att säga nej öga mot öga:)

när du gav 20 lock för din furch, var det i prag eller i sverige??

jag har testat taylor guror men jag tycker dom är för dyra, men dom låter ju så jävla bäst...min budget ligger på 13.lock så därför vill jag köpa den utomlands...

förresten, en annan fråga..någon som vet om man kan köpa typ ett gitarrkitt där man själv sätter ihopa gitarren och målar den? jag vill ha en telecaster och måla själv o sätta ihop själv:) är det omöjligt? det är nämnligen ett för stort projekt förm ig att gör allt själv..

Jo det är sant detta med "öga mot öga". Men glöm inte att det är affärsmen du har att göra med. Generalagenterna brukar kräva att fabriken inte säljer "över disk". Men hur det är i Fursch fall, vet jag inte.

Ska du ändå till Prag, så skulle jag också testa. Gå in på deras hemsida och kolla. www.furch.cz

Det var i sverige jag köpte den. S25SR är modellbeteckningen. Jag testade både Gibson och Taylor. Det som var avgörande i mitt fall var att dom andra i orkestern tyckte Furchen "klingade" vackrare på akordspel. Men vist, det är "hugget som stucket".

Jag tror det ska finnas en affär som heter "Gävle Musik Fabrik". Eller GMF som har delar till gitarrer och annat. Testa www.gmf.se.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

tack ska du ha!

jag måste säga sååhär, jag var hgos min bror i stockholm för ett tag sen och fick tag på en taylor gitarr o pröva inne i en musikaffär.

Men den kostade ju också 16 lock, så sa jag att jag tycte den var lite dyr, så kommer han med en furch för 8 tusen, enligt mig var det hugget som stucket... konstigt nog....

Ingen som har erfarenhet av att ha köpt musikprylar i tjeckien?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
dew (oregistrerad)
tack ska du ha!

jag måste säga sååhär, jag var hgos min bror i stockholm för ett tag sen och fick tag på en taylor gitarr o pröva inne i en musikaffär.

Men den kostade ju också 16 lock, så sa jag att jag tycte den var lite dyr, så kommer han med en furch för 8 tusen, enligt mig var det hugget som stucket... konstigt nog....

Ingen som har erfarenhet av att ha köpt musikprylar i tjeckien?

ingen egen, men jag vet en på ett forum för akustiska gitarrer där jag brukar hänga,

som gjorde som du tänkte, tog och åkte dit, tog med sig en gitarr för halva det svenska listpriset hem.

har själv mailat till furch för någon månad senda, för att jag funderar på att köpa en högergitarr

till huset (är själv vänsterhänt)

då blev jag rekommenderad att ta kontakt med någon av de auktoriserade försälkarna

i tjeckien som det finns länkar på fudch hemsida.

mailade 3, fick svar av två, och båda uppgav halva priset av det svenska.

sen är det transporten, om de skickar gitarren, får du lägga på 25% i moms, som tullen kommer ta.

ev 25%-den tjeckiska momsen.

Eller göra so jag funderar på....låta någon som åker dit ta hem den åt mig.'

Me just nu har jag en annan vänstergitarr på G och köpte i åndags en zoom H4....så när jag slutat vara pappa ledig

så blir det en högergitarr....kanske en furch.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Me just nu har jag en annan vänstergitarr på G och köpte i åndags en zoom H4....så när jag slutat vara pappa ledig

så blir det en högergitarr....kanske en furch.

Du spelar både med vänster och höger arm? Imponerande!!

Tänkte på en sak. Har sett hur basar och spanska gitarrer kan ligga packade. Egentligen har de bara väldigt lite skydd. Några små bitar frigolit i en tunn pappkartonglåda är allt som ska ta smällarna som instrumentet kan få utstå. Värsta exemplet var en bas jag såg en packa upp, frigolitbitarna satt delvis på fel ställe, så lådan var nog ursprungligen för en helt annan modell! Lite skrämmande. En del saker med lådor jag själv beställt har varit antingen ihoptryckta eller sett knivstuckna ut. Rena turen... Bäst är att samtidigt beställa ett hard case.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Me just nu har jag en annan vänstergitarr på G och köpte i åndags en zoom H4....så när jag slutat vara pappa ledig

så blir det en högergitarr....kanske en furch.

Du spelar både med vänster och höger arm? Imponerande!!

Tänkte på en sak. Har sett hur basar och spanska gitarrer kan ligga packade. Egentligen har de bara väldigt lite skydd. Några små bitar frigolit i en tunn pappkartonglåda är allt som ska ta smällarna som instrumentet kan få utstå. Värsta exemplet var en bas jag såg en packa upp, frigolitbitarna satt delvis på fel ställe, så lådan var nog ursprungligen för en helt annan modell! Lite skrämmande. En del saker med lådor jag själv beställt har varit antingen ihoptryckta eller sett knivstuckna ut. Rena turen... Bäst är att samtidigt beställa ett hard case.

😛

:musik

nja, visserligen spelar jag gitarr med både vänster och höger arm 🙂

men jag spelar åt vänster, dock vill jag ha en bättre gitarr till min fru som spelar ibland,

samt att det ska vara en gitarr i fall någon kommer och det blir lir utan att det var tänkt,

eller hur jag ska säga.

har bara beställt en gång, och den kom i hardcase, samt en stor kartong med mycket frigolitkulor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...