Jump to content
Annons

Spela in bas


Jagärsnabb

Recommended Posts

Annons
Tjennare

Jo de är så att ja hade tänkt köpa mig en el-bas och funderar lite på hur de låter att lajna basen när man spelar in?

Jag antar att det låter bättre än när man lajnar en el-gitarr.. Vad föredrar ni?

Det fungerar bra - men du måste ha en högohmig instrumentingång, alternativt en aktiv DI-box för att koppla basen direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog en smaksak. Jag tycker att det fungerar mycket bättre att enbart line:a basen än att göra det med gitarr. För att få det riktigt perfekt, så är det förstås ännu bättre att spela in både line:at och uppmickat och göra en lagom mix mellan dem... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på lajn, men jag mickar även upp strängarna. det är kalas 😛

Berätta mer!

alright 😎

först har jag som sagt en baslajn. Sen tar jag en mikrofon ( ADK SC1 brukar det oftast bli ) och riktar den lite snett uppåt in mot A strängen ungefär. Ca 3cm före sista bandet. man får försöka hitta balansen mellan anslag och greppbrädsljud.

sen så mixar man det fint med lajnen så blir det kalas bra 😛

jag skulle säkerligen micka upp min stärkare också ifall jag hade möjlighet, men just nu har jag bara två ingångar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om Cort!

Haha, okey =) skall cecka in dom då =P

Berra: Antar att den extra mickningen passar ganska bra när basen skall liga hyffsat ensam i huvudsak då?

Ganska smart ändå.. hehe..

måste provas när ja införskaffat min bas 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

först har jag som sagt en baslajn. Sen tar jag en mikrofon ( ADK SC1 brukar det oftast bli ) och riktar den lite snett uppåt in mot A strängen ungefär. Ca 3cm före sista bandet. man får försöka hitta balansen mellan anslag och greppbrädsljud.

sen så mixar man det fint med lajnen så blir det kalas bra 😉

Detta va nytt och j----gt intressant. skall testas nästa gång basen spelas in 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om Cort!

Haha, okey =) skall cecka in dom då =P

Berra: Antar att den extra mickningen passar ganska bra när basen skall liga hyffsat ensam i huvudsak då?

Ganska smart ändå.. hehe..

måste provas när ja införskaffat min bas 🙂

mjaa, det är både och. Jag brukar alltid spela in basen på det här sättet. Fast jag har iofs inte några stora produktioner med så särskillt många instrument.

först har jag som sagt en baslajn. Sen tar jag en mikrofon ( ADK SC1 brukar det oftast bli ) och riktar den lite snett uppåt in mot A strängen ungefär. Ca 3cm före sista bandet. man får försöka hitta balansen mellan anslag och greppbrädsljud.

sen så mixar man det fint med lajnen så blir det kalas bra 😎

Detta va nytt och j----gt intressant. skall testas nästa gång basen spelas in 🙂

ja det tycker jag. dock så funkar detta bäst om man spelar med plektrum, vilket jag aldrig gör själv iofs 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att bas är ett olyklykligt kapitel för oss hemmapulare. Ska det överhuvudtaget vara någon idé måste det vara en bra bas men bra strängar. Gärna med aktiva mickar och en heldel definition i toppregistret. Annars är det bara samma skit av fenderbasar mycket botten men ingen definition. För mig är detta helt oanvändbart. Den största saknaden är slajdantet. Andra skulle dra upp andra saker. För mig är en lågt bullrande bas helt ointresant. Kan göras mycket bättre utan bas.

Det organiska i att spela en riktig bas är dock bra. Vill man göra det med en liten budjet är det antingen en Art tube eller en SansAmp som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...