Jump to content
Annons

Akustisk gitarrmusik


Shadows

Recommended Posts

Hej folk,

Jag har köpt lite studiogrejer och så för mina sommarjobbspengar och jag håller på att testa ut dom nu. I alla fall under helgen så har jag spelat in två låtar med akustisk musik. Det är typ melodiskt gitarrspel typ reggae blandat med zigenarmusik och spanien och grekland. Svårt att förklara men ni kan ju lyssna om ni vill.

Jag har lagt upp två spår på min hemsida http://www.angelfire.com/folk/shadows0/ och ja, jag vet att sidan är grymt ful men jag har inte tid att göra något så jag kör på Angelfires standardsida 😄

Det är två spår uppe nu. Jamaica is a town in Spain är väl den mest seriösa men ifall ni gillar den så rekommenderar jag att ni kollar in acoustic test också. Kubrick grejen är bara flum typ.

Alla kommentarer och all kritik är väldigt välkommen.

Ha det härligt /Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjaaa... jag vet inte riktigt vad man skall säga. Själva inspelningen är inte så mycket att kommentera eftersom den inte låter så bra. Reverbet är konstigt, det är lite otajt spelat och så.

I övrigt tycker jag att det påminner mer om två kompisar som sitter hemma och jammar en fredagskväll med en flaska vin. Du spelar ju hyfsat, men det blir ganska tråkigt med ett fyraminuters gitarrsolo.

Du kanske skulle ha ett tema som du cirklar runt och återkommer till så att det blir mer av en låt och inte så mycket att du försöker visa hur bra du är på att sola.

😉

Usch! jag lät mycket mer elak än vad jag menade att vara. Men det känns som om du har mycket jobb kvar.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa... jag vet inte riktigt vad man skall säga. Själva inspelningen är inte så mycket att kommentera eftersom den inte låter så bra. Reverbet är konstigt, det är lite otajt spelat och så.

I övrigt tycker jag att det påminner mer om två kompisar som sitter hemma och jammar en fredagskväll med en flaska vin. Du spelar ju hyfsat, men det blir ganska tråkigt med ett fyraminuters gitarrsolo.

Du kanske skulle ha ett tema som du cirklar runt och återkommer till så att det blir mer av en låt och inte så mycket att du försöker visa hur bra du är på att sola.

🙂

Usch! jag lät mycket mer elak än vad jag menade att vara. Men det känns som om du har mycket jobb kvar.

Ja du, jag är inte så mycket för strukturerad musik för tillfället så hela idén att göra strukturerad musik känns lite been there done that om du förstår. Jo jag vet det är ganska otajt men jag gör inga seriösa inspelningar nu det är mer för att få ner olika harmoniska idéer. Det här är väl egentligen inte rätt forum för gitarrbaserad musik men men... hela det där med tema känns lite... inte lika mycket frihet. Jag skriver sällan temabaserad musik. Ifall jag skriver strukturerad musik så är det vokalmusik och inte instrumental. Det roligaste med att spela in är när jag fått ner ett komp och bara kan improvisera i fem minuter och låta musiken flöda. Det är väl lite därför det är otajt också... allt är i en tagning 🙂

Jeje hursomhelst det finns en ny låt uppe nu också...

Another new song... addressen är densamma... den är lite mer strukturerad men inte mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är väl ett forum för alla som håller på med musikskapande/produktion eller vad man vill kalla det. Gittar eller synt. Du är så välkommen så. 🙂

EDIT:

Lyssnade på den nyaste låten. Härligt gitarrsound. Avslappnat och behagligt. Gillar att den förändrar sig hela tiden det blir som ett soundtrack till något. Härlig känsla i låten, om än otajt... 🙂 Tycker om detta. Vet inte vad jag ska kommentera i övrigt... Eftersom allt spelas in allt eftersom, så är det ju svårt att göra om missar... Aja. vill du ha några andra kommentarer så får du säga till

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är riktigt skönt att lyssna på. Precis vad jag kände för just nu. Tajthet är inte allt!

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, jag är inte så mycket för strukturerad musik för tillfället så hela idén att göra strukturerad musik känns lite been there done that om du förstår.

Nej, jag fattar inte riktigt vad du menar. Men förklara gärna. Jag menade inte att vara så spydig som det lät i slutändan.

Jag gör själv gitarrbaserad musik. Så det här forumet är väl inte fel så. Men om man skall hålla intresset uppe hos lyssnaren så tror jag att man bör ge dem något att förhålla sig till. Om man inte är Paco de Lucia eller så, som kan förtrolla en publik med sin tekniska brillians. Sedan spelar du helt okej. Men det blir lite tråkigt att lyssna på halvbra gitarrsolo i fem minuter utan något att hänga upp det på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, jag är inte så mycket för strukturerad musik för tillfället så hela idén att göra strukturerad musik känns lite been there done that om du förstår.

Nej, jag fattar inte riktigt vad du menar. Men förklara gärna. Jag menade inte att vara så spydig som det lät i slutändan.

Jag gör själv gitarrbaserad musik. Så det här forumet är väl inte fel så. Men om man skall hålla intresset uppe hos lyssnaren så tror jag att man bör ge dem något att förhålla sig till. Om man inte är Paco de Lucia eller så, som kan förtrolla en publik med sin tekniska brillians. Sedan spelar du helt okej. Men det blir lite tråkigt att lyssna på halvbra gitarrsolo i fem minuter utan något att hänga upp det på. 🙂

Struktur är gränser. Ett upprepat tema är en begränsning när man solar. Det handlar inte om att visa upp min tekniska briljans utan det handlar om att jag bara ska kunna spela precis det jag känner för att spela, lyssna på musiken och spela utan att bry sig om att återgå till ett tema eller liknande. Bara höra musiken och höra fortsättningen i huvudet och sen få ut det i fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

det handlar kanske mer om att ditt huvud inte är strukturerat då 🙂

Själv har jag gjort en hel fullängdare med enbart pianoimprovisationer och det tycker jag funkar hur bra som helst att lyssna på. Så jag håller med om att man inte alltid behöver struktur. Ska man spela ihop med andra blir det ganska snabbt en förutsättning dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man någonstans måste ha en trogen publik om de som lyssnar ska uppskatta 4 minuter improvisation. Det känns mer som om någon sitter och övar lite olika licks när jag lyssnar på Reggae.mp3

Du spelar ju ändå rätt ok, så det blir lite synd med de där sura tonerna som dyker upp ibland. Typ; det fungerar fint live, men i studio känns det lite fel med sånt. (Alltså, det är ju min inställning att antingen så spelar man in i studio och då kör man och försöker verkligen få det ordentligt utan onödiga småmissar, eller så kör man på live modellen och då blir småmissarna en del av charmen och äktheten. Du kanske tycker annorlunda)

När du har mickat upp så har du en bra närhet i ljudet och det är sjysst. Känns därför som om även soliogitarren skulle kunna ligga lite närmare och inte dränkas ner i reverb. Jag tror att det skulle bli sjysstare om du la ett mer gemensamt reverb på alla gitarrerna och försökte förmedla lite livekänsla. Skulle nog kännas bättre tycker jag.

Håller med Egghuvud om att det borde finnas ett tema som gör att man känner igen sig. Som sagt, det är en sak för dig som spelar att lyssna på, medans det för en åhörare mest blir lite planlös improvisation:

Fungerar bättre om man heter Eddie van Halen och värmer upp på elgitarren i "eruption", eller kanske Al DiMeola inför en konsert, men ärligt talat: För mig som spelar själv så känns det inte tillräckligt tekiniskt skickligt för att vara intressant att bara lyssna på improvisation, samtidigt som det (i mina öron) saknas en melodi (och naturligtvis även intressant text) att fastna för.

Bara en åsikt förståss!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag antar att det är ganska nischad musik som jag gör. Sen så är jag inte vidare seriös utan gör mest musik för mitt eget höga nöjes skull och eftersom jag sitter typ två timmar per låt så blir det ju som sagt inte planlös improvisation för mig.

Hursomhelst jag tror att ni kommer att uppskatta de två nya låtarna mer. Kanske framförallt den nyaste Out of time. Den finns på samma adress och det vore verkligen kul ifall ni kunde kolla igenom den också.

http://www.angelfire.com/folk/shadows0/

Out of time är mer av en ballad och fortfarande mycket improvisation men inte fullt lika mycket soloonani.

Tack för alla kommentarerna det är verkligen kul att höra vad ni har att säga oavsett om ni gillar det eller inte. Sålänge ni bryr er liksom 🙁

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysnar på ahmeds visa och jag måste säga att du har rätt så fin ton i ditt spelande, framförallt i introt... sysslar själv med klassisk musik på gitarr, och ditt anslag e snyggt!

Själva låten e rätt cool, kanske inte riktigt nåt jag köper men tuff musik sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarerna det är verkligen kul att höra vad ni har att säga oavsett om ni gillar det eller inte. Sålänge ni bryr er liksom 😄

/Fredrik

Helt rätt inställning. 😳 Och förlåt min något spydiga inledning. Jag tycker inte att det är illa. balladen vart trevligare. Framförallt lite mer lyssningsbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

I princip är jag alltid välvilligt inställd till den som försöker strunta i konventioner och testa nytt.

Men i Kubricklåten är det bara ett trist gitarrgnidande med abf-delay jag hör, och din känsla för reggae verkar vara on par med Loa Falkmans popfeeling.

Däremot hörs det tydligt att du är en duktig gitarrist.

Och ta det lite lugnt med reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahmeds visa är lite trevlig att lyssna på, men jag måste ändå säga att du verkligen borde ändra på produktionen: Kan du inte prova att bara köra en komp och en sologitarr, panorera ut dem och lägga lite reverb på bägge, istället för att dränka sologitarren/rna och ha kompet helt torrt. Prova? snälla? Det känns så stökigt som det är nu.

En sak som är lite synd är att det hörs att du loopat det där "OmPa-kompet", det är ju synd eftersom du kan spela (du behöver ju inte loopa det) eller få bort det där "klippljudet". Gillar den där Phil Collins(another day in paradise) inspirerade akordföljden.

fint! 😆

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

I princip är jag alltid välvilligt inställd till den som försöker strunta i konventioner och testa nytt.

Men i Kubricklåten är det bara ett trist gitarrgnidande med abf-delay jag hör, och din känsla för reggae verkar vara on par med Loa Falkmans popfeeling.

Däremot hörs det tydligt att du är en duktig gitarrist.

Och ta det lite lugnt med reverbet.

Hehehe alltså Kubrick grejen är extremt oseriöst. Det är inte ens meningen att vara något jag la bara upp den där för att visa en kompis. Hela den grejen kom till av misstag när vi skulle spela in en psykgitarr till min brors demo och jag drog på det ljudet av misstag. Det lät så skumt så jag spelade in en och en halv minut bara för att ha något att cpa mig till.

Min känsla för reggae verkar vara on par med Loa Falkmans popfeeling? Kritik i all ära men det hade räckt att du skrev att du inte tyckte om det. Vissa saker säger man bara inte det var jävligt förolämpande helt enkelt 😲

Å andra sidan så var det inte meningen att låta reggae heller, huvudkompet är reggae inspirerat men solot är mer flamencoinriktat.

Jeje tack för alla kommentarer hursomhelst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahmeds visa är lite trevlig att lyssna på, men jag måste ändå säga att du verkligen borde ändra på produktionen: Kan du inte prova att bara köra en komp och en sologitarr, panorera ut dem och lägga lite reverb på bägge, istället för att dränka sologitarren/rna och ha kompet helt torrt. Prova? snälla? Det känns så stökigt som det är nu.

En sak som är lite synd är att det hörs att du loopat det där "OmPa-kompet", det är ju synd eftersom du kan spela (du behöver ju inte loopa det) eller få bort det där "klippljudet". Gillar den där Phil Collins(another day in paradise) inspirerade akordföljden.

fint! 🙂

Hmm jo alltså om jag hade gjort 100% seriösa produktioner så hade jag ju aldrig loopat ett komp men nu kör jag mer för att få ner ideerna och då går det så mycket fortare att klippa ihop en låt ifrån ett par tagningar.

Anledningen till att jag försöker lägga på fler instrument alltså bas och piano är delvis för att testa ut dom och lära mig spela dom bättre. Det här låter lite som dåligt självförsvar men jag gör musiken för att lära mig och för att jag gillar att få ner mina idéer. Sen att produktionen inte är hundraprocentig det är en sak som jag kommer arbeta med ifall jag någonsin gör en mer seriös produktion.

Hursomhelst jag vill tacka alla (förutom nattvakten 😲) som har gett mig kritik. Jag skall följa era råd och försöka spela in en låt med aningens mindre reverb för en gångs skull. Dock inte idag, eller ja antagligen inte iaf 😉 Jag har spelat in fyra låtar på lika många dagar nu så jag känner att jag måste göra nåt annat. Jag har dragit ner Hellboy, I robot och The Exorcist the beginning... är det någon som har sett dom och kan ge en snabbrecension.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dragit ner Hellboy, I robot och The Exorcist the beginning... är det någon som har sett dom och kan ge en snabbrecension.

/Fredrik

I robot är kanon! Titelspåret är helskönt och börjar i baktakt så att man blir helt snurrig , där har jag snott ett riff från till en låt faktiskt. Annars är "Wouldn't wanna be like you" en skön laidbacklåt med härligt keyboardstomp, ett riktigt studiovästkustgitarrsolo och helyllekäck sång. En jäkligt bra platta helt enkelt, förmodligen Allan Pärssons bästa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dragit ner Hellboy, I robot och The Exorcist the beginning... är det någon som har sett dom och kan ge en snabbrecension.

/Fredrik

I robot är kanon! Titelspåret är helskönt och börjar i baktakt så att man blir helt snurrig , där har jag snott ett riff från till en låt faktiskt. Annars är "Wouldn't wanna be like you" en skön laidbacklåt med härligt keyboardstomp, ett riktigt studiovästkustgitarrsolo och helyllekäck sång. En jäkligt bra platta helt enkelt, förmodligen Allan Pärssons bästa....

Nu tänkte jag väl först och främst på filmen men men...

Apropå akustisk musik så har det kommit upp en ny låt nu... Beach Party heter den...

http://www.angelfire.com/folk/shadows0/

varning: lika mycket reverb ännu mer otajt men dock (!!??!) ett högt efterlängtat tema 😠

Som dock återkommer för ofta... fler höjdpunkter innehåller otajta loopar, taskiga andrastämmor och *cirkustrummor* en schlagerhöjning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa... jag vet inte riktigt vad man skall säga. Själva inspelningen är inte så mycket att kommentera eftersom den inte låter så bra. Reverbet är konstigt, det är lite otajt spelat och så.

I övrigt tycker jag att det påminner mer om två kompisar som sitter hemma och jammar en fredagskväll med en flaska vin. Du spelar ju hyfsat, men det blir ganska tråkigt med ett fyraminuters gitarrsolo.

Du kanske skulle ha ett tema som du cirklar runt och återkommer till så att det blir mer av en låt och inte så mycket att du försöker visa hur bra du är på att sola.

😆

Usch! jag lät mycket mer elak än vad jag menade att vara. Men det känns som om du har mycket jobb kvar.

Ja du, jag är inte så mycket för strukturerad musik för tillfället så hela idén att göra strukturerad musik känns lite been there done that om du förstår. Jo jag vet det är ganska otajt men jag gör inga seriösa inspelningar nu det är mer för att få ner olika harmoniska idéer. Det här är väl egentligen inte rätt forum för gitarrbaserad musik men men... hela det där med tema känns lite... inte lika mycket frihet. Jag skriver sällan temabaserad musik. Ifall jag skriver strukturerad musik så är det vokalmusik och inte instrumental. Det roligaste med att spela in är när jag fått ner ett komp och bara kan improvisera i fem minuter och låta musiken flöda. Det är väl lite därför det är otajt också... allt är i en tagning 🙂

Jeje hursomhelst det finns en ny låt uppe nu också...

Another new song... addressen är densamma... den är lite mer strukturerad men inte mycket 😛

Gillade Beach Party som fan =)... riktig avslappningsmusik =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...