Jump to content
Annons

Är det ok fast det lyser rött?


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Undrar en sak. Gör det något om lampan i mastern lyser rött när man spelar in? Jag använder Cubase SX3. Jag har spelat in trummor, kollat nivåer så att det inte distar vid inspelning. Sen har jag spelat in några gitarrer. Och ingen enskild kanal distar vid inspelning, bra nivåer. Men sen när jag spelar upp låten för att göra ytterligare pålägg så börjar den röda lampan in mastern att lysa. Gör det något? Eller är det bara att spela in så länge den kanal jag spelar in inte distar. Eller blir det fortfarande fel när mastern lyser? Tänkte att det kanske inte spelar nån roll när det är utvolymen som distar, så länge inte den kanal jag spelar in distar. Drar man ner nivåerna på allt inspelat så att mastern inte distar så blir insignalen på det nya som ska spelas in alldeles för hög istället. Och jag vill ju ha så hög signal som möjligt in.

Tacksam för svar

/hertingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge det du spelar in och det inte har blivit klippt i signalen (Dubbelklicka på din kanal och se hur det ser ut) så är det nog bara att fortsätta tills du är klar med inspelningarna och sedan backa och ställa nivåerna. Är det annars lyssningsnivån för din inspelningskanal så kan du aktivera monitorknappen och ställa nivån( den gula högtalaren) när du spelar in och avaktivera när du lyssnar. Det påverkar inte inspelningen.

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Röd lampan på mastern indikerar att utsignalen är överstyrd.

Så länge insignalen är okej så kommer det inspelade också vara okej. Det håller sig liksom innanför programmets väggar. Det som är överstyrt är fortfarande bara signalen ut från masterbussen till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...