Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

200706025.jpg

Ny Dock, ny Finder, Stacks, Quick Look, Time Machine, Back to my Mac, listan Àr lÄng över sköna nyheter i Leopard. Det Àr bara att konstatera att Windows Vista kÀnns ungefÀr lika spÀnnande som torktumlarludd efter denna uppvisning i var skÄpet/operativsystemet ska stÄ. maximac

http://www.apple.com/macosx/leopard/

Dessutom sÄ blev det lite otippat att WebblÀsaren Safari 3.0 kommer till windows. Nu kan ju Àven PCanvÀndare surfa idiotsnabbt och sÀkert! Adjö till IE och Firefox!

En Beta finns att ladda ner hÀr: http://www.apple.com/safari/

Fel Keynote. Den har inte kommit upp Àn!

KĂ€lla: Maximac, Apple

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat
  Citat
Dessutom sÄ blev det lite otippat att WebblÀsaren Safari 3.0 kommer till windows. Nu kan ju Àven PCanvÀndare surfa idiotsnabbt och sÀkert! Adjö till IE och Firefox!

En Beta finns att ladda ner hÀr: http://www.apple.com/safari/

Men med tanke pÄ de problem som finns i betan sÄ gissar jag att antalet som gÄr över till Safari Àr försvinnande litet. De anvÀndare som ens lyckas fÄ igÄng det rapporterar om krascher och felaktiga renderingar av hemsidor.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.111479

Postat

Synd det, Safari för mac Ă€r ju en förjĂ€kla trevlig webblĂ€sare. Tror iofs att halva poĂ€ngen (nĂ€mligen just att den kĂ€nns sĂ„ "macig", till skillnad frĂ„n macversionerna av bĂ„de ff och ie) gĂ„r förlorad pĂ„ PC... 😳

Postat

hÀnger inte med alls!?

Safari? trevlig weblÀsare? vilken vÀrld har jag levt i?

Det Àr faktiskt (helt alvarligt) första gÄngen jag hör nÄgot positivt om safari.

SjÀlv tycker jag man fÄr felmeddelanden pÄ ca: hÀlften av vÀrldens websidor nÀr man kör med safari.....fast det kanske har blivit bÀttre det senaste Äret.

Gick ganska fort över till Firefox istÀllet, som har fungerat totalstabilt Ànda sedan dess.

I min mening mÄste safari bygga upp ett bÀttre rykte innan dom lyckas dra med sig nÄgra nya anvÀndare frÄn övriga program....men dom kanske har lyckats göra det nu....

Postat
  Mr Keys sa:
hÀnger inte med alls!?

Safari? trevlig weblÀsare? vilken vÀrld har jag levt i?

Det Àr faktiskt (helt alvarligt) första gÄngen jag hör nÄgot positivt om safari.

SjÀlv tycker jag man fÄr felmeddelanden pÄ ca: hÀlften av vÀrldens websidor nÀr man kör med safari.....fast det kanske har blivit bÀttre det senaste Äret.

Gick ganska fort över till Firefox istÀllet, som har fungerat totalstabilt Ànda sedan dess.

I min mening mÄste safari bygga upp ett bÀttre rykte innan dom lyckas dra med sig nÄgra nya anvÀndare frÄn övriga program....men dom kanske har lyckats göra det nu....

Huh? Nu förstĂ„r jag inte alls vad du pratar om. Det finns nĂ„gra buggar i css-renderingen, tror jag, vilket gör att det i enstaka fall blir fel, men typ bara skönhetsmissar. NĂ„n gĂ„ng har jag ocksĂ„ varit med om att den kraschat av flashfilmer. Annars funkar det hur smidigt som helst. Det Ă€r den klart snabbaste och mest naturligt maciga webblĂ€saren. Dessutom tycker jag den har en aning bĂ€ttre typografi Ă€n andra webblĂ€sare pĂ„ mac - och definitivt pĂ„ windows, eftersom det ser ut som att dom anvĂ€nder OS X textrendering (min gissning frĂ„n skĂ€rmdumpar iaf). 🙂

Postat

Ja, nu Àr ju Safari 3 betan till PC helt obrukbar. Nog det vÀrsta jag sett i webblÀsarvÀg. Iofs sÄ var IE7 Beta bra knasig den med nÀr det begavsig.

Men Ă€r det nĂ„n som testat Safari 3 betan till mac Ă€n? Jag vĂ„gar inte installera den eftersom jag har sett vad den gör med min PC. Troligtvis inga problem men man vet ju inte. 🙂

Postat
  tbruce sa:
[...] Det Àr den klart snabbaste och mest naturligt maciga webblÀsaren. [...]

Har du kollat in Camino?

KillwithSkill sa:
Men Ă€r det nĂ„n som testat Safari 3 betan till mac Ă€n? Jag vĂ„gar inte installera den eftersom jag har sett vad den gör med min PC. Troligtvis inga problem men man vet ju inte. 🙂

Bara som hastigast sent igÄr kvÀll, sÄ jag borde egentligen inte yttra mig. Stötte dock inte pÄ nÄgra allvarliga problem, snarare tvÀrtom. Tyckte den fungerade avsevÀrt bÀttre Àn 2:an, fler sajter visades korrekt.

Postat
  Olsberg sa:
  tbruce sa:
[...] Det Àr den klart snabbaste och mest naturligt maciga webblÀsaren. [...]

Har du kollat in Camino?

Japp, det var visserligen ett tag sen, men den kĂ€ndes sĂ„dĂ€r lĂ„ssasmacig... dom har försökt hĂ€rma hur macgrĂ€nsnittet "ska" funka men misslyckats pĂ„ tillrĂ€ckligt mĂ„nga stĂ€llen för att det ska kĂ€nnas fusk. 😉 Kan inte heller pĂ„minna mej om att det kĂ€ndes lika snabbt som Safari...

Olsberg sa:
  KillwithSkill sa:
Men Ă€r det nĂ„n som testat Safari 3 betan till mac Ă€n? Jag vĂ„gar inte installera den eftersom jag har sett vad den gör med min PC. Troligtvis inga problem men man vet ju inte. 😠

Bara som hastigast sent igÄr kvÀll, sÄ jag borde egentligen inte yttra mig. Stötte dock inte pÄ nÄgra allvarliga problem, snarare tvÀrtom. Tyckte den fungerade avsevÀrt bÀttre Àn 2:an, fler sajter visades korrekt.

Testade den nyss mkt kort, stötte inte pÄ nÄgra problem iaf. Dock fungerar inte Sogudi med den Àn, sÄ jag valde att gÄ tillbaka till 2an igen.

Meennee... för att tala om resten av Keynoten... jag gillar verkligen att dom förstÀrker förhandsvisningen i Finder! I övrigt kÀndes det mest som lull-lull.

Postat
  Citat
Meennee... för att tala om resten av Keynoten... jag gillar verkligen att dom förstÀrker förhandsvisningen i Finder! I övrigt kÀndes det mest som lull-lull.

Mycket lullull, det hÄller jag med om. Men quicklook och liknande tjÀnar ett gott syfte.

Postat (redigerat)

Jag har precis installerat Safari 3 betan nu och jag Ă€r förvĂ„nad över hur snabb den Ă€r. Har anvĂ€nt firefox som standard nu snart i ett Ă„r och det Ă€r stor skillnad pĂ„ laddningstiderna. LĂ„ngt över förvĂ€ntan. KĂ€nns som man har uppdaterat sitt bredband 😠 Jag har inte stött pĂ„ nĂ„gra konstigheter Ă€n iaf, men det kanske kommer. Men som sagt, jag Ă€r mycket positivt överraskad efter första intrycket.

Kanske ska tillÀga att jag anvÀnder mac, pc-verisonen kanske Àr mer buggig.

Redigerat av Exil
Postat

Leopard slÀpps i Oktober? Jahopp, dÄ kan jag nog tÀnka mig att vÀnta med laptop-köpet tills dess!

Postat (redigerat)

Äh, jag kunde inte hĂ„lla mig 😆

Har tĂ€nkt skaffa en Macbook Pro sedan jag testade 17-tummaren för tidningen för snart ett halvĂ„r sedan. Och nyligen dök möjlighet till hempc-köp upp och dĂ„ Ă€r det inget att vĂ€nta pĂ„ lĂ€ngre 😳

EDIT: Men vÀnta lite, kör du Mac sen tidigare eller Àr du ocksÄ pÄ vÀg att konvertera?

Redigerat av Olsberg
Postat

Det Àr snyggare med semitransparent menylist, men visserligen gÄr det att fÄ i Tiger nÀr man kör Shapeshifter och skinnar OS X med valfri look. Men spegelreflektionerna i Dockan Àr lite för mycket.

Fast jag gillar Finder med Cover Flow (Quick Look) 😆

Time Machine har ingen större betydelse för mig och Spaces Ă€r definitivt inte "only in Leopard". 😳

Finemang att alla 32-bitars program och drivrutiner Ă€r kompatibla trots att Leopard Ă€r 64-bitars OS! KĂ€nn pĂ„ den, Windows! 😆

Men filsystemet Àr jag lite förundrad inför... Har de strukit ZFS-implementeringen eller kommer det att dyka upp framöver?

Postat
  tbruce sa:
I övrigt kÀndes det mest som lull-lull.

Personligen sĂ„ Ă€r det lull-lullet som jag vill Ă„t 😳

Postat

Jo visst, lullet ska inte underskattas, till stor del Ă€r vĂ€l vĂ€lgjort lull som byggt Apples goda rykte. 😄 Tycker egentligen bara det var tvĂ„ försĂ€mringar som presenterades, nĂ€mligen den halvt transparenta menyraden (fuuul!), och att man slutligen bestĂ€mt sig för exakt hur ett OS X-fönster ska se ut (den nuvarande ganska vilda blandningen Ă€r faktiskt vĂ€ldigt praktisk ur anvĂ€ndarvĂ€nlighetssynpunkt, eftersom man oftast kan se direkt vilket fönster som hör till vilket program, utan att behöva fundera över innehĂ„llet i fönstret). Resten verkar vara smĂ„ steg framĂ„t eller bara förĂ€ndringar utan nĂ„n direkt kvalitetsförĂ€ndring. De visar pĂ„ en viss ambition att förĂ€ndra förhĂ„llningsĂ€ttet till den grundlĂ€ggande GUI-hanteringen och -struktureringen av data rejĂ€lt, vilket Ă€r ett gott tecken, men jag tror det dröjer innan de helt vĂ„gar slĂ€ppa de rejĂ€lt stagnerade grundprinciper som varit likadana i 25 Ă„rs tid. TyvĂ€rr. Docken och Dashboard ser jag som tvĂ„ tydliga exempel pĂ„ att sjĂ€lva man har byggt in sig i ett hörn.

En sak som slog mej var att nĂ€r nu finder blir nĂ€stan identiskt med iTunes, och dessutom fĂ„r stöd för att spela upp media utan andra program - vad ska man dĂ„ med iTunes till? 😉 Blir det bara en affĂ€r (som ju egentligen skulle göra sig mycket bĂ€ttre i en webblĂ€sare)?

Postat

Finder kommer nog inte vara ett lika smidigt uppspelningsmedium som iTunes Àr. Det har likheter med iTunes, men du kommer ju inte att kunna spela upp flera filer pÄ raken, eller köra nÄn form av shuffle t.ex.

Postat
  Linus sa:
Leopard slÀpps i Oktober? Jahopp, dÄ kan jag nog tÀnka mig att vÀnta med laptop-köpet tills dess!

Detsamma! Det blir en Macbook Pro i höst! 😉

Postat (redigerat)

Trevligt! Kan knappt vĂ€nta pĂ„ Leopard. Safari kan jag inte utala mig om Kör FF pĂ„ Mac, Windows och linux. Real crossplatform Ă€r guld istĂ€llet för att anvĂ€nda flera olika lĂ€sare. 😉

Lite besviken blev jag pÄ keynoten. Visst leopard ser grymt ut men jag hade hoppats pÄ lite ny hÄrdvara. Speciellt en antingen upphottat mac mini(den har grymt behov av det nu) eller kanske ny imac.

En sak Ă€r sĂ€ker, nĂ€r cash finns doneras min 17" hp till syrran och jag kör macbook pro. 😉

Redigerat av L.C
Postat
  L.C sa:
[...] Speciellt en antingen upphottat mac mini(den har grymt behov av det nu) eller kanske ny imac.

Det har ryktats om att Mac Mini Àr en modell som kommer att försvinna, men som sagt, det Àr bara rykten.

Postat

Leopard mums.. 😆

Blir nog till jul eller början pÄ nÀsta Är i sÄfall.. det brukar ju finnas lite baby fel och sÄ.

Föressten, jag har en granne som köpte en laptop-pc med windows vista.

Hon gnÀllde att ingenting funkar (internet, scanner, skrivare etc) och bad om hjÀlp. Jag klickade runt och allt lÄste sig hela tiden (kom inte ens in i nÀtverks instÀllningarna utan att datorn hÀngde sig sÄ jag gav upp efter 3 försök typ)

Jag försökte förklara att hon skulle köpt XP istÀllet för det systemet funkar ju iallafall fortfarande och har fortfarande kompatibla drivrutiner.

Nu Ă€r hennes dator stendöd och hon mĂ„ste lĂ€mna tillbaka den. Jag försökte sĂ€ga att hon skulle plocka ut en macbook eller sĂ„ istĂ€llet men hon klagade pĂ„ att det inte va bra med mac utan hon ville ha vista för att man kunde lĂ€gga upp fönstrerna pĂ„ rad i och det va mycket bĂ€ttre.. 😉

Postat
  marc sa:
Leopard mums.. 😆 Jag försökte sĂ€ga att hon skulle plocka ut en macbook eller sĂ„ istĂ€llet men hon klagade pĂ„ att det inte va bra med mac utan hon ville ha vista för att man kunde lĂ€gga upp fönstrerna pĂ„ rad i och det va mycket bĂ€ttre.. 😉

Testat det dĂ€r pĂ„ en kompis vistamaskin(som han hatar till döds) och min reaktion var, JÄVLAR vad exposĂ© Ă€ger detta. 😄

Postat

Jag har kört vista i cirka en mÄnad nu och mÄste sÀga att det Àr mycket lull och inte sÀrskilt snyggt.

DÀremot inga som helst problem med varken hÄrdvara eller mjukvara Àn sÄ lÀnge. Kör sound forge via tascam us122 pÄ en vaio.

Postat
  Olsberg sa:
Safari 3 för Windows nu uppdaterad till 3.0.1:

www.apple.com/safari/download

Hehehe, nu Ă€r det t o m Ă€nnu vĂ€rre. Den klarar inte ens av apples egna sidor 😄

Plus mer crasher 😳

Man undrar ju hur mycket apple sjÀlva har testat den innan som slÀppte den som beta? Vart fulla pÄ jobbet? Vilken stenad praktikant godkÀnde det hÀr? Jag menar den Àr nÄt sÄ sjukt vÀrdelös att det blir totalkalkon av det. Megafiasko. Helt obrukbar produkt. Livsfarligt för apples rykte. Det hÀr kunde dom ha vÀntat med till den Ätminstone fungerat och sen rÀttat till smÄbuggar. VÀldigt mycket kassta sten i glashus med apples marknadsföring. DÄligt av dom!

Postat
  KillwithSkill sa:
  Olsberg sa:

Hehehe, nu Ă€r det t o m Ă€nnu vĂ€rre. Den klarar inte ens av apples egna sidor â˜ș

Plus mer crasher 😑

Man undrar ju hur mycket apple sjÀlva har testat den innan som slÀppte den som beta? Vart fulla pÄ jobbet? Vilken stenad praktikant godkÀnde det hÀr? Jag menar den Àr nÄt sÄ sjukt vÀrdelös att det blir totalkalkon av det. Megafiasko. Helt obrukbar produkt. Livsfarligt för apples rykte. Det hÀr kunde dom ha vÀntat med till den Ätminstone fungerat och sen rÀttat till smÄbuggar. VÀldigt mycket kassta sten i glashus med apples marknadsföring. DÄligt av dom!

MÄste vara pga att det Àr windows miljö, pÄ min mac rullar det fint.

Postat
  KillwithSkill sa:
  Olsberg sa:

Hehehe, nu Ă€r det t o m Ă€nnu vĂ€rre. Den klarar inte ens av apples egna sidor 😄

Plus mer crasher 😑

Rena skĂ€mtet fĂ„r inte igĂ„ng den installerad vilka klĂ„pare! â˜ș

Postat

Denna safari Àr det vÀrsta crap jag sett pÄ Är och dagar, vad spelar det för roll om den Àr snabb

om man inte kan anvĂ€nda den mer Ă€n 10 sec sen krachar den. 😑

NĂ€ tacka vet jag firefox Ă€n sĂ„ lĂ€nge â˜ș

• 3 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.