Jump to content
Annons

Hur får man de att låta så ?


_Jocke_

Recommended Posts

Annons

Antingen kan du använda trioler (triplets), vilket innebär att t ex en åttondel delas upp i tre sextondelar på samma tid du annars skulle få två sextondelar. Låt den första tonen sträcka sig över de två första triolerna och nästa ton bara på den tredje triolen.

Bam-am bam bam-am bam osv.

(Observera att du kan använda samma princip på t ex fjärdedelar som du delar upp i trioler och får 3 åttondelar på samma tid som du annars skulle fått 2 åttondelar)

Vill du ha en ännu "snärtigare" rytm så skippar du triolerna och delar upp åttondelen i 4 st trettiotvåondelar, där den första tonen sträcker sig över de tre första trettiotvåondelarna och den sista tonen bara på den sista trettiotvåondelar. Det kallades f.ö hoppsa-takt när jag gick i skolan ...

Bam-am-am bam bam-am-am bam osv.

Men det ger inte samma "flyt" som om du delar upp det i trioler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta är rätt men testa 😏

Lead:Ställ in Snap på 1/2 step. Sen flytar du varanna plupp ett steg fram

Bass:Ställ in Snap på 1/2 step. Markera alla och flytta ett steg fram

tror jag du ska få något liknande de 🥰

Redigerat av DjR
Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det som flera redan har påpekat ett triolsväng aka. shuffle du söker.

Sen beror det förstås på hur man åstadkommer det i sitt program. Jag kan inte FL Studio, men efter en snabb googling på FL Studio shuffle hittar jag det här:

To change the shuffle, alter the slide bar labelled "swing" at the top of the step sequencer window. For 4x4 the shuffle should be set to 100%.

I andra program brukar det vara så att man ställer om kvantiseringen till trioler, vilket anges med ett T efter notvärdet, tex 16T, 8T... osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen konstig taktart utan 4/4 men synkoperad eller som andra har varit inne på man ställer om swing faktorn till triolkännsla om inte FL stödjer det blir det att pilla dit den exakta notationen som faller utanför quantiseringsgriden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 3-Step.
Det var en rätt märklig synonym för en triol. Vem har kommit på det ordet?
du sätter en ton i början, eller en i slutet =) går att göra med alla låtar 😆
Det där var inte direkt klarare heller. Det händer rätt ofta att en melodi både börjar och slutar med en ton. 😕
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 3-Step.
Det var en rätt märklig synonym för en triol. Vem har kommit på det ordet?

Jag ser framför mej en underlig korsning mellan tresteg och 2-step. 😕

du sätter en ton i början, eller en i slutet =) går att göra med alla låtar 😮
Det där var inte direkt klarare heller. Det händer rätt ofta att en melodi både börjar och slutar med en ton. 😉

I början/slutet av hela låten? 😆 Förstår inte vad som menas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en inbiten Fl användare kan jag ha en möjlig förklaring till "Lord von bagge"´s försök till att uttrycka sig. Fl-studio bugger på pattern stenar som de flesta har förstått. I dessa pattern stenar finns 16 (sextondelar) "steps" att klicka i, dessa kan omvandlas till ett flytande mönster utan "steps". Om man väljer 1/6 step får man tex en bakgrund som leder en när man klickar ut toner, för att göra det hela enklare har man valt att markera var 9:one sträck med en tydligare nyans av vitt. DEtta bildar ett rutnät av större rutor. Varje sådan ruta kan alltså uppfattas att ha en "Början" och ett "Slut". Vilket egentligen inte finns.

triol.JPG

Bild 1: Visar trioler i Fl-studio 6.

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

triol.JPG

Bild 1: Visar trioler i Fl-studio 6.

Jag kan för mitt liv inte få det där till trioler?!?

😲

Det ser ut som åttondelar (alternativt trettiotvåondelar) där det ligger en händelse på del 1 och 4 osv. Varken mer eller mindre ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey!!

Det är ju åttondels trioler där den mittersta åttondelen är en paus. Alltså "åttondel> åttondels paus> åttondel (med triol feeling)

Vet inte hur FL ungerar men det ska la bara va att sätta grid värdet till åttondels trioler (8T)

och sen hoppa över den andra åttendelen i varje triol...

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

här är en bild på hur jag gjorde min "triol/3-step/hoppig" låt 😄

Det är inte trioler, utan den andra varianten (jag citerar mig själv här, från inlägg #7):

Vill du ha en ännu "snärtigare" rytm så skippar du triolerna och delar upp åttondelen i 4 st trettiotvåondelar, där den första tonen sträcker sig över de tre första trettiotvåondelarna och den sista tonen bara på den sista trettiotvåondelar.
("trettiotvåondelen" ska sista ordet vara) Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, glöm vad alla andra har sagt och läst mitt tips istället!

Jag slänger upp lite bilder så ser du hur det ser ut i CUBASE.

Du kanske får lite hjälp på vägen..

Detta är en vanlig "trance" rythm

3.jpg

Och det låter så här!

Det du menar, ser ut så här.

2.jpg

Och låter så här

DEMO 1

DEMO 2

Ser du att det är 12 små rutor du kan klicka i istället för 16.

Då kan du få en sådan rythm.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...