Diwic Postat 28 augusti 2004 Postat 28 augusti 2004 (redigerat) Nu har jag snickrat ihop ett litet program som analyserar vilket ackord man sitter och spelar pĂ„ sin klaviatur. Prova gĂ€rna: ladda ner hĂ€r Lite nyfikna pĂ„ om ni gillar programmet. đ Om inte annat sĂ„ Ă€r det iaf gratis! đ (windows) Redigerat 6 november 2004 av Diwic
Neko Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Det var ju det jag gjorde... fick upp detta... Not FoundThe requested URL /music/..\files\Ackord1.exe was not found on this server. Apache/1.3.29 Server at www.diwic.net Port 80 Det var Firefox som inte ville ta hem. Funkade fint i Explorer nu. đ
MusicGene Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 jag mÄste sÀg att jag blev lite besviken. Ditt program analyserade ju bara midi. Jag hade hoppats pÄ ett program som analyserade audio...
Neko Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Duger gott för mig som varken kan lÀsa noter eller vet vad ackorden heter!
MusicGene Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 det finns ju en uppsjö sÄnna hÀringa program...
Diwic Postat 29 augusti 2004 TrÄdstartare Postat 29 augusti 2004 det finns ju en uppsjö sÄnna hÀringa program... Jag letade runt lite, men jag hittade inget, Ätminstone inget som var gratis. Kan du nÀmna nÄgot exempel? Sedan Àr tanken att den Àven ska klara lite "besvÀrligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste.
Diwic Postat 29 augusti 2004 TrÄdstartare Postat 29 augusti 2004 Det var ju det jag gjorde... fick upp detta... Not FoundThe requested URL /music/..\files\Ackord1.exe was not found on this server. Apache/1.3.29 Server at www.diwic.net Port 80 Det var Firefox som inte ville ta hem. Funkade fint i Explorer nu. Tack för upplysningen! Jag hade klantat mig och satt "\" istÀllet för "/". Nu borde det funka i firefox ocksÄ. // David
Jazzman Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Det finns en liknande grej hÀr. Har inte testat din version Ànnu, diwic
MusicGene Postat 29 augusti 2004 Postat 29 augusti 2004 Sedan Àr tanken att den Àven ska klara lite "besvÀrligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste. Men det gör den ju inte nu... Annars var det ett smidigt och funktionellt program utan en massa onödiga instÀllningar.
Majken Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 (redigerat) jag mĂ„ste sĂ€g att jag blev lite besviken. Ditt program analyserade ju bara midi. Jag hade hoppats pĂ„ ett program som analyserade audio... Att analysera audio som inte Ă€r monofonisk Ă€r om inte omöjligt Ă„tminstone vĂ€ldigt, vĂ€ldigt svĂ„rt. Redan vid monofoniska ljudkĂ€llor kan problem uppstĂ„ dĂ€r övertoner skapar oktavfel och reverbsvansar orsakar analyseringsmissar. En tanke som slĂ„r mig Ă€r dock att ett program eventuellt skulle kunna analysera ackord om man kan tala om för programmet vilket instrument som anvĂ€nds. DĂ„ skulle den ha ett övertonsspektra frĂ„n instrumentet att försöka matcha in ljudfilen mot. NĂ„ja vem vet, intressant att spekulera hur som helst. đ /Majken Redigerat 30 augusti 2004 av Majken
Lindeberg Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 En tanke som slÄr mig Àr dock att ett program eventuellt skulle kunna analysera ackord om man kan tala om för programmet vilket instrument som anvÀnds. DÄ skulle den ha ett övertonsspektra frÄn instrumentet att försöka matcha in ljudfilen mot. Som Antares AutoTune ungefÀr?
MusicGene Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 om det finns övertoner som Àr tillrÀckligt starka sÄ blir det ju ett ackord Àven om det inte var meningen, sÄ det gÀller att hitta ett bra tröskelvÀrde bara.
Majken Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Som Antares AutoTune ungefÀr? Som jag förstÄtt det handlar Antares instÀllning enbart om skalan som anvÀnds. Male voice, Female voice, Soprano voice, Bass instrument o.s.v. Inte att man matchar mot ett specifikt övertonsspektra. Men jag kan ha fel, jag har inte hÀngt med pÄ vad som hÀnt med Auto-Tunern de senaste versionerna. Det jag menade var alltsÄ att man kan vÀlja "small body acoustic steelstring guitar" och dylikt för att programmet skall veta vad det Àr som analyseras. /Majken
Majken Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 (redigerat) om det finns övertoner som Ă€r tillrĂ€ckligt starka sĂ„ blir det ju ett ackord Ă€ven om det inte var meningen, sĂ„ det gĂ€ller att hitta ett bra tröskelvĂ€rde bara. Hmm.. intressant tanke! HĂ€r gĂ„r jag helt klart bet. Vad Ă€r definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och dĂ„ blir det ju vĂ€ldigt luddigt. NĂ„gon professor pĂ„ musikteori hĂ€r? đ /Majken Redigerat 30 augusti 2004 av Majken
Diwic Postat 30 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2004 Sedan Ă€r tanken att den Ă€ven ska klara lite "besvĂ€rligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste. Men det gör den ju inte nu... Annars var det ett smidigt och funktionellt program utan en massa onödiga instĂ€llningar. C13#11 klarar den iaf đ Ge gĂ€rna nĂ„gra exempel pĂ„ ackord jag glömt, sĂ„ lĂ€gger jag in dem! // David
Diwic Postat 30 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2004 (redigerat) Det finns en liknande grej hĂ€r. Har inte testat din version Ă€nnu, diwic đ Hmm...den var intressant, dock inte riktigt samma sak som min eftersom den dĂ€r ger fem olika svar baserade pĂ„ vetenskap. Min idĂ© Ă€r att skriva ackorden som "genomsnittsmusikern" skulle ha skrivit dem. Jag provade mitt favoritackord C13#11 och fick ut "C add9 flat5 7th 13th" samt fyra andra ungefĂ€r lika krĂ„ngliga... // David Redigerat 30 augusti 2004 av Diwic
Jazzman Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Det finns en liknande grej hĂ€r. Har inte testat din version Ă€nnu, diwic đ Hmm...den var intressant, dock inte riktigt samma sak som min eftersom den dĂ€r ger fem olika svar baserade pĂ„ vetenskap. Min idĂ© Ă€r att skriva ackorden som "genomsnittsmusikern" skulle ha skrivit den. // David mm, okej đ
MusicGene Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 mitt C13#11 gillar den minsann inte! C E G Bb D F# A that's a C13#11 for me.
Diwic Postat 30 augusti 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 augusti 2004 Jag brukar skippa G'et, det blir snyggare dĂ„ đ men ok, jag lĂ€gger in din variant ocksĂ„. đ
Mats StĂ„lbröst Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Att analysera audio som inte Ă€r monofonisk Ă€r om inte omöjligt Ă„tminstone vĂ€ldigt, vĂ€ldigt svĂ„rt. Redan vid monofoniska ljudkĂ€llor kan problem uppstĂ„ dĂ€r övertoner skapar oktavfel och reverbsvansar orsakar analyseringsmissar. Har du inte sett detta Majken? Trodde att du hĂ€ngde med... đ http://studio.idg.se/ArticlePages/200408/2..._STU154.dbp.asp /Mats
Majken Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Huj.. Du fĂ„r mig ju att kĂ€nna mig som en oviktig utböling Mats đ - Schysst initiativ, helt klart ett program jag skall hĂ„lla ögonen pĂ„ framöver. Ăven om jag inte har nĂ„gon som helst anvĂ€ndning för det personligen, men heh.. Ă€r man prylgalen sĂ„ Ă€r man đ /Majken
Neko Postat 30 augusti 2004 Postat 30 augusti 2004 Testat demot, sÀger vÀl si och sÄ... vet inte vad jag ska ha det till riktigt...
Diwic Postat 23 oktober 2004 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2004 Nu har jag lagt upp det pĂ„ sourceforge: http://www.sourceforge.net/projects/ackord/ om nĂ„n Ă€r intresserad đ
Shadows Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 om det finns övertoner som Àr tillrÀckligt starka sÄ blir det ju ett ackord Àven om det inte var meningen, sÄ det gÀller att hitta ett bra tröskelvÀrde bara. Hmm.. intressant tanke! HÀr gÄr jag helt klart bet. Vad Àr definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och dÄ blir det ju vÀldigt luddigt. NÄgon professor pÄ musikteori hÀr? /Majken Ett ackord Àr ju minst tre toner ja, tvÄ toner Àr ett intervall. Vi hör ju inte övertonerna pÄ andra sÀtt Àn att vi hör skillnad pÄ olika instrument. Den första övertonen pÄ strÀnginstrument ligger vÀl alltid en oktav över om jag inte missminner mig? Halva vÄglÀngden och allt det dÀr...
hammagrella Postat 24 oktober 2004 Postat 24 oktober 2004 mitt C13#11 gillar den minsann inte! C E G Bb D F# A that's a C13#11 for me. MusicGene, jag hör att du lirar mycket Ramones-lĂ„tar! đ
Diwic Postat 6 november 2004 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2004 (redigerat) Tjo! Nu har jag förbĂ€ttrat programmet lite, sĂ„ att den lĂ€ser in en fil med ackord-definitioner, som gĂ„r att editera. SĂ„ om ni kĂ€nner för att göra det och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt förbĂ€ttra ackordfilen och programmet sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna đ Den ligger numera pĂ„ sf.net. // David edit: lade till lĂ€nk till nerladdningssida Redigerat 6 november 2004 av Diwic
VacUm Postat 7 november 2004 Postat 7 november 2004 Testade lite precis.. Viktiga akord du bör lĂ€gga till: Maj#11 utan kvint (man spelar sĂ€llan kvinten) Maj#5 Moll9+5 (eller Maj7#11 med tersen i basen) Sus b9 Maj7 med överstigande kvart i basen Moll13 (bĂ„de med och utan 11) Terslöst 9akord Mollmaj med maj7 i basen (bli ett altererat akord) Alla varianter med dominantakord fast med b13 C11 add5 finns inte. Kvinten vĂ€ljer man om man vill ha med eller inte. C13 add11 !? 11an Ă€r teoretiskt med i ett 13akord. Dessutom poppar akordet upp nĂ€r jag spelar (nerifrĂ„n) C, Bb, D, E, F (alltsĂ„ inget A, som utgör sjĂ€lva 13). Akordet borde heta C11 rĂ€tt och slĂ€tt) Ăverlagrade treklanger med Grundton och 7a i vĂ€nsterhanden (dĂ€r fattar den inte mycket eller skriver "fel" . Ett C7 med en D-treklang kallar man inte "C13#11 no3") Menar detta rent konstruktivt. Programmet funkar skitbra annars och Ă€r en fin idĂ©. Ville bara bugg-testa lite.. Hoppas du inte blir sur!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.