Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har jag snickrat ihop ett litet program som analyserar vilket ackord man sitter och spelar pÄ sin klaviatur. Prova gÀrna:

ladda ner hÀr

Lite nyfikna pĂ„ om ni gillar programmet. 😄 Om inte annat sĂ„ Ă€r det iaf gratis! 😄

(windows)

Redigerat av Diwic
Annons
Postat

Det var ju det jag gjorde... fick upp detta...

Not Found

The requested URL /music/..\files\Ackord1.exe was not found on this server.

Apache/1.3.29 Server at www.diwic.net Port 80

Det var Firefox som inte ville ta hem.

Funkade fint i Explorer nu. 🙂

Postat

jag mÄste sÀg att jag blev lite besviken. Ditt program analyserade ju bara midi. Jag hade hoppats pÄ ett program som analyserade audio...

Postat
det finns ju en uppsjö sÄnna hÀringa program...

Jag letade runt lite, men jag hittade inget, Ätminstone inget som var gratis. Kan du nÀmna nÄgot exempel?

Sedan Àr tanken att den Àven ska klara lite "besvÀrligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste.

Postat
Det var ju det jag gjorde... fick upp detta...
Not Found

The requested URL /music/..\files\Ackord1.exe was not found on this server.

Apache/1.3.29 Server at www.diwic.net Port 80

Det var Firefox som inte ville ta hem.

Funkade fint i Explorer nu. :rolleyes:

Tack för upplysningen! Jag hade klantat mig och satt "\" istÀllet för "/". Nu borde det funka i firefox ocksÄ.

// David

Postat
Sedan Àr tanken att den Àven ska klara lite "besvÀrligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste.

Men det gör den ju inte nu...

Annars var det ett smidigt och funktionellt program utan en massa onödiga instÀllningar.

Postat (redigerat)
jag mÄste sÀg att jag blev lite besviken. Ditt program analyserade ju bara midi. Jag hade hoppats pÄ ett program som analyserade audio...

Att analysera audio som inte Ă€r monofonisk Ă€r om inte omöjligt Ă„tminstone vĂ€ldigt, vĂ€ldigt svĂ„rt. Redan vid monofoniska ljudkĂ€llor kan problem uppstĂ„ dĂ€r övertoner skapar oktavfel och reverbsvansar orsakar analyseringsmissar. En tanke som slĂ„r mig Ă€r dock att ett program eventuellt skulle kunna analysera ackord om man kan tala om för programmet vilket instrument som anvĂ€nds. DĂ„ skulle den ha ett övertonsspektra frĂ„n instrumentet att försöka matcha in ljudfilen mot. NĂ„ja vem vet, intressant att spekulera hur som helst. 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
En tanke som slÄr mig Àr dock att ett program eventuellt skulle kunna analysera ackord om man kan tala om för programmet vilket instrument som anvÀnds. DÄ skulle den ha ett övertonsspektra frÄn instrumentet att försöka matcha in ljudfilen mot.

Som Antares AutoTune ungefÀr?

Postat

om det finns övertoner som Àr tillrÀckligt starka sÄ blir det ju ett ackord Àven om det inte var meningen, sÄ det gÀller att hitta ett bra tröskelvÀrde bara.

Postat
Som Antares AutoTune ungefÀr?

Som jag förstÄtt det handlar Antares instÀllning enbart om skalan som anvÀnds. Male voice, Female voice, Soprano voice, Bass instrument o.s.v. Inte att man matchar mot ett specifikt övertonsspektra. Men jag kan ha fel, jag har inte hÀngt med pÄ vad som hÀnt med Auto-Tunern de senaste versionerna.

Det jag menade var alltsÄ att man kan vÀlja "small body acoustic steelstring guitar" och dylikt för att programmet skall veta vad det Àr som analyseras.

/Majken

Postat (redigerat)
om det finns övertoner som Àr tillrÀckligt starka sÄ blir det ju ett ackord Àven om det inte var meningen, sÄ det gÀller att hitta ett bra tröskelvÀrde bara.

Hmm.. intressant tanke! HĂ€r gĂ„r jag helt klart bet. Vad Ă€r definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och dĂ„ blir det ju vĂ€ldigt luddigt. NĂ„gon professor pĂ„ musikteori hĂ€r? 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Men det gör den ju inte nu...

Annars var det ett smidigt och funktionellt program utan en massa onödiga instÀllningar.

C13#11 klarar den iaf 😛

Ge gÀrna nÄgra exempel pÄ ackord jag glömt, sÄ lÀgger jag in dem!

// David

Postat (redigerat)
Det finns en liknande grej hÀr.

Har inte testat din version Ă€nnu, diwic 😛

Hmm...den var intressant, dock inte riktigt samma sak som min eftersom den dÀr ger fem olika svar baserade pÄ vetenskap. Min idé Àr att skriva ackorden som "genomsnittsmusikern" skulle ha skrivit dem.

Jag provade mitt favoritackord C13#11 och fick ut "C add9 flat5 7th 13th" samt fyra andra ungefÀr lika krÄngliga...

// David

Redigerat av Diwic
Postat
Det finns en liknande grej hÀr.

Har inte testat din version Ă€nnu, diwic 😛

Hmm...den var intressant, dock inte riktigt samma sak som min eftersom den dÀr ger fem olika svar baserade pÄ vetenskap. Min idé Àr att skriva ackorden som "genomsnittsmusikern" skulle ha skrivit den.

// David

mm, okej 🙂

Postat

Jag brukar skippa G'et, det blir snyggare dĂ„ 😛 men ok, jag lĂ€gger in din variant ocksĂ„. 🙂

Postat
Att analysera audio som inte Àr monofonisk Àr om inte omöjligt Ätminstone vÀldigt, vÀldigt svÄrt. Redan vid monofoniska ljudkÀllor kan problem uppstÄ dÀr övertoner skapar oktavfel och reverbsvansar orsakar analyseringsmissar.

Har du inte sett detta Majken? Trodde att du hĂ€ngde med... 😛

http://studio.idg.se/ArticlePages/200408/2..._STU154.dbp.asp

/Mats

Postat

Huj.. Du fĂ„r mig ju att kĂ€nna mig som en oviktig utböling Mats 🙂 - Schysst initiativ, helt klart ett program jag skall hĂ„lla ögonen pĂ„ framöver. Även om jag inte har nĂ„gon som helst anvĂ€ndning för det personligen, men heh.. Ă€r man prylgalen sĂ„ Ă€r man 🙂

/Majken

Postat

Testat demot, sÀger vÀl si och sÄ... vet inte vad jag ska ha det till riktigt...

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hmm.. intressant tanke! HÀr gÄr jag helt klart bet. Vad Àr definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och dÄ blir det ju vÀldigt luddigt. NÄgon professor pÄ musikteori hÀr? :rolleyes:

/Majken

Ett ackord Àr ju minst tre toner ja, tvÄ toner Àr ett intervall. Vi hör ju inte övertonerna pÄ andra sÀtt Àn att vi hör skillnad pÄ olika instrument. Den första övertonen pÄ strÀnginstrument ligger vÀl alltid en oktav över om jag inte missminner mig? Halva vÄglÀngden och allt det dÀr...

Postat
mitt C13#11 gillar den minsann inte!

C E G Bb D F# A

that's a C13#11 for me.

MusicGene, jag hör att du lirar mycket Ramones-lĂ„tar! 😉

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tjo!

Nu har jag förbĂ€ttrat programmet lite, sĂ„ att den lĂ€ser in en fil med ackord-definitioner, som gĂ„r att editera. SĂ„ om ni kĂ€nner för att göra det och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt förbĂ€ttra ackordfilen och programmet sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna 😆

Den ligger numera pÄ sf.net.

// David

edit: lade till lÀnk till nerladdningssida

Redigerat av Diwic
Postat

Testade lite precis.. Viktiga akord du bör lÀgga till:

Maj#11 utan kvint (man spelar sÀllan kvinten)

Maj#5

Moll9+5 (eller Maj7#11 med tersen i basen)

Sus b9

Maj7 med överstigande kvart i basen

Moll13 (bÄde med och utan 11)

Terslöst 9akord

Mollmaj med maj7 i basen (bli ett altererat akord)

Alla varianter med dominantakord fast med b13

C11 add5 finns inte. Kvinten vÀljer man om man vill ha med eller inte.

C13 add11 !? 11an Àr teoretiskt med i ett 13akord. Dessutom poppar akordet upp nÀr jag spelar (nerifrÄn) C, Bb, D, E, F (alltsÄ inget A, som utgör sjÀlva 13). Akordet borde heta C11 rÀtt och slÀtt)

Överlagrade treklanger med Grundton och 7a i vĂ€nsterhanden (dĂ€r fattar den inte mycket eller skriver "fel" . Ett C7 med en D-treklang kallar man inte "C13#11 no3")

Menar detta rent konstruktivt. Programmet funkar skitbra annars och Àr en fin idé. Ville bara bugg-testa lite.. Hoppas du inte blir sur!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.