Jump to content
Annons

Halion Player, vad är fel?


stickane

Recommended Posts

Installerade Halion Player på min windows XP igår. Jag kör med Cubase SE3 men det funkar inget vidare om man ska använda keyboarden som tangentbord. Inspelningsljudet blir alldeles för lågt. Jag har testat med olika varianter för att höja volymen men det blir inte bättre. Om jag spelar med Cubase piano så blir ljudet helt ok. Vad ska jag göra? Jag har även andra ljudmotorer i Cubase och där är ljudet och volymen bra. Fiolerna i Halion Player är inget att skryta med, kan EWQL Symfonic Orchestra Silver Edition vara nåt om man vill ha en liten uppsättning fioler av bra klass och samtidigt rätt billig?

Nybörjare som är på G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur mycket måste du dra upp volymregeln i Cubase för att mätaren

ska komma upp i 0 db ?

Det finns en volymparameter på huvudfönstret för resp midikanal/instrumet

som kan vara nerdragen till minus/värde. Prova och höj volymen där för instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket måste du dra upp volymregeln i Cubase för att mätaren

ska komma upp i 0 db ?

Det finns en volymparameter på huvudfönstret för resp midikanal/instrumet

som kan vara nerdragen till minus/värde. Prova och höj volymen där för instrumentet.

Tack för att du vill hjälpa mig. Volymregeln i Cubase är till 90 % uppdragen för att komma på 0 db( Den är ju färdig programmerad så fort jag skapar ett nytt midispår). Jag kan ju öka där, men sen kan man ju öka volymen i Halions midifil. Jag tycker det är lite lågt iallafall. Kan det vara så att Halion är bäst lämpad att använda utan keyboardens klaviatur. Om jag använder Cubase eller Halions lilla piano och spelar så blir det högre volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att anslaget (Velocity - alltså staplarna för varje ton om du tittar i Key-edit i Cubase...) är väldigt svagt? I så fall beror det kanske på klaviaturen och hur den är inställd. Vissa klaviaturer kan ställas in på olika anslags-scheman för att man ska kunna anpassa det efter sitt spelsätt.

Om du använder datorns tangentbord som keyboard, så finns det ingen anslagskänslighet alls, utan allt hamnar på samma anslagsstyrka - men om du använder HALions keyboard, så kan du variera anslaget genom att spela längre in eller längre ut på tangenterna där...

Kör du konstant med för svagt anslag, så går du miste om mycket av samplingsbibliotekens finesser med velocity-switchning etc...

EWQSO Silver är ett bra orkesterbibliotek, som absolut är värt pengarna, men se till att du fåt ordning på resten först - för annars är det ju risk att du blir besviken, om du har kvar samma problem när du har köpt det bättre biblioteket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att anslaget (Velocity - alltså staplarna för varje ton om du tittar i Key-edit i Cubase...) är väldigt svagt? I så fall beror det kanske på klaviaturen och hur den är inställd. Vissa klaviaturer kan ställas in på olika anslags-scheman för att man ska kunna anpassa det efter sitt spelsätt.

Om du använder datorns tangentbord som keyboard, så finns det ingen anslagskänslighet alls, utan allt hamnar på samma anslagsstyrka - men om du använder HALions keyboard, så kan du variera anslaget genom att spela längre in eller längre ut på tangenterna där...

Kör du konstant med för svagt anslag, så går du miste om mycket av samplingsbibliotekens finesser med velocity-switchning etc...

EWQSO Silver är ett bra orkesterbibliotek, som absolut är värt pengarna, men se till att du fåt ordning på resten först - för annars är det ju risk att du blir besviken, om du har kvar samma problem när du har köpt det bättre biblioteket...

Tack för din hjälp!

Jag har justerat lite på keyboarden nu o det blir lite högre utgångs volym. Jag har justerat lite på anslagskänsligheten också. När det gäller Halions filoler så är de väl hyggliga men inte som jag vill ha dem. Jag har beställt EWQSO Silver och även om inte min klaviatur skulle funka helt perfekt ihop så är jag beredd att jobba med EWQS,s funktioner. Det kan nog vara bra för mig att lära mig att lägga toner i midispår med hjälp av de enskilda programmens klaviatur.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...