Jump to content
Annons

Problem med Betongväggar...


fender__

Recommended Posts

Annons

Hej du!

Glasfiber!? Förstår inte riktigt vad du menar med det, men bland det mest effektiva om du är ute efter en torr akustik är att sätta upp markskivor. De är tunga och ger därför en stor dämpningseffekt jämfört med lättare material som t.ex. vanlig Gullfiber. Ännu större dämpningseffekt får du om du monterar upp dessa markskivor en bit ut från vägg eller tak så att du har en luftspalt mellan.

Men Gullfiber kan gå bra det med, eller rena akustikskivor, men det är ett ganska dyrt alternativ.

Om du tycker att markskivor, Gullfiber, eller akustikskivor är överkurs eller för dyrt så är en normaltjock gardin ett alternativ, men du måste du ha dessa ganska mycket i sk. "fall" för att det ska bli hyfsat effektivt. Det finns billiga tyger som är både snygga och hyfsat effektiva, men man styr effektiviteten mycket genom hur kraftigt fall man har. Men ju mer fall desto mer tygåtgång.

Annars så är väl äggkartonger klassiskt om det är riktigt lågbudget som du är ute efter. Heltäckningsmatta på golvet dämpar också en del.

Ett tips är dock att oavsett vilket material du än använder och hur det än monteras så ska man passa sig noga att överdämpa ett rum! Dels så blir det dåligt ljud då och dels så blir akustiska instrument stumma och svårspelade. Responsen försvinner.

Frågan är vilken budget du har och hur mycket det får kosta.

Om du och även vi vet det så är det enklare att ge bra råd.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Lokalen är ca 8x4m och det är betongväggar.. vad säger ni om att lägga glasfiber och sedan täcka det med träplankor?? allt får kosta max 5 tusen.. vet ni vad man ska ha för slags ljud i en studio, fall det ska vara akustiskt eller nått annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade personligen satt de pengarna på dämpmaterial eftersom att det är mycket svårare och dyrare att få till en riktigt shysst klang i rummet. Ludgo-Pelle hade ju några alternativ så kör på nåt sånt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade nog hängt uppen backdrop gardin runt i rummet för att göra det enkelt och billigt (JAM säljer prisvärt alternativ)

Link to comment
Dela på andra sajter

funky monk sa:

Jag visste att jag sett ett liknande bygge som mitt ute på nätet. Men jag mindes banne mig inte att han använt "fiber fill" för att täcka dem! Där ser man! Med lite logiskt resonemang kan flera komma fram tilll en logisk lösning. 😛

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog ha valt att göra en kombination av markskivor, gardiner och akustikskivor. Så här: Markskivor på väggarna, gardiner i lite snyggt fall en bit ut från markskivorna, ocn sedan akustikskivor i taket. Arbetet med att regla upp för mark och akustikskivor kan man ju göra själv/kompisar om man vill hålla kostnaden nere.

För att hålla själva materialkostnaden nere så kan man försöka att köpa markskivorna direkt från ett pågående bygge! Då ska man tala med byggmästaren direkt på plats. Gardiner (för bl.a. utseendets skull) och akustikskivorna måste nog dessvärre inhandlas från butik, men det går att pruta även här! Tyger för gardiner går att få jättebilligt men ändå både bra och snyggt. Kolla på Jysk för de brukar ha ett stort sortiment till bra priser. De har ofta tyger på rea och utgående tyger till halva priset osv. Och alltid finns det väl någon brud eller morsa som kan sy upp de åt dig.... 😮

Egentligen är ju det här enkelt. Räkna på den totala väggytan för att se vilken materialåtgång som du behöver och sedan är det ju bara att sätta fart att kolla in priserna på de olika alternativ som du tycker passar dig bäst. Men om du vill ha den maximala dämpeffekten så är det alltså markskivor som gäller. Eftersom rummet inte är "gigantisk" så räcker markskivor av 50 mm tjocklek mer än gott och väl!

Gardiner bör du nog inte att förakta alls, för om tyget är hyfsat tjockt och att man har mycket fall och att man hänger upp gardinen ca. 15-20 cm ut från vägg så kan det faktiskt vara väldigt effektivt det med! Kombinationen av tygsort, hur mycket fall man har och avståndet ut från väggen avgör hur effektivt det blir, så det vore lite dumt att inte kolla upp det här alternativet också tycker i varje fall jag!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

"För att hålla själva materialkostnaden nere så kan man försöka att köpa markskivorna direkt från ett pågående bygge! Då ska man tala med byggmästaren direkt på plats."

Men då får man väl inget kvitto? 😄

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...