Jump to content
Annons

Konvertering 32bit wav till 24bit wav


Altzi

Recommended Posts

Skickade över 32bits wav till en studio och dom kunde inte importera dessa i pro tools, nu undrar jag om det finns något enkelt sätt att konvertera dessa filer från 32bit wav till 24bit wav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tackar, kunde letat i timmar på nätet och så gick det på 10 min här på forumet!!

Återstår bara att se om det funkar 😉

/R

Redigerat av Altzi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju exportera det på nytt i Cubase (om det är Cubase du använder...) och så lägger du Dithering sist på Masterregeln och väljer att spara i 24-bits format.

Dåligt att Protools fortfarande inte kan hantera ett så vanligt format som 32-bit FP. Det klarar ju t o m Windows Mediaplayer och de flesta andra ljuduppspelare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt att Protools fortfarande inte kan hantera ett så vanligt format som 32-bit FP. Det klarar ju t o m Windows Mediaplayer och de flesta andra ljuduppspelare...

Gör den? I vilken version då? När jag testat att spela upp 24 bitars wav-filer i mediaplayer säger den att en codec saknas som sedan inte hittas på microsofts server.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt att Protools fortfarande inte kan hantera ett så vanligt format som 32-bit FP. Det klarar ju t o m Windows Mediaplayer och de flesta andra ljuduppspelare...

Gör den? I vilken version då? När jag testat att spela upp 24 bitars wav-filer i mediaplayer säger den att en codec saknas som sedan inte hittas på microsofts server.

24-bit funkar bara något format (och inte det som exempelvis Cubase och Wavelab sparar i 🙂 ) - men 32-bit FP fungerar som sagt utmärkt... 😊 Det är bl a därför jag har valt 32-bit FP i stället för 24-bit för ljudfilerna på min testsite.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

24-bit funkar bara något format (och inte det som exempelvis Cubase och Wavelab sparar i 😊 ) - men 32-bit FP fungerar som sagt utmärkt... 😉

Där ser man. Konsekvent och bra. 😉

Det är helidiotiskt, men inte mycket att göra. Det finns ju andra gratis-players som hanterar det. Jag tycker däremot att det är uruselt att ett proffsprogram som Protools fortfarande inte kan hantera 32-bit FP-ljudfiler - när alla andra DAW-program kan göra det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt att Protools fortfarande inte kan hantera ett så vanligt format som 32-bit FP. Det klarar ju t o m Windows Mediaplayer och de flesta andra ljuduppspelare...

Gör den? I vilken version då? När jag testat att spela upp 24 bitars wav-filer i mediaplayer säger den att en codec saknas som sedan inte hittas på microsofts server.

Wave-filer innehåller en myriad av olika formatkoder. Den vanligaste är PCM som har kod 1. Om man har ork (och vill slå detta i huvudet på nån mjukvarutillverkare) samt undrar över vilka som finns inkorporerade i wave-formatet så kan man ta en titt i filen mmreg.h i Microsofts SDK. Annars kan man läsa en del här också.

Wave

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt att Protools fortfarande inte kan hantera ett så vanligt format som 32-bit FP. Det klarar ju t o m Windows Mediaplayer och de flesta andra ljuduppspelare...

Gör den? I vilken version då? När jag testat att spela upp 24 bitars wav-filer i mediaplayer säger den att en codec saknas som sedan inte hittas på microsofts server.

Wave-filer innehåller en myriad av olika formatkoder. Den vanligaste är PCM som har kod 1. Om man har ork (och vill slå detta i huvudet på nån mjukvarutillverkare) samt undrar över vilka som finns inkorporerade i wave-formatet så kan man ta en titt i filen mmreg.h i Microsofts SDK. Annars kan man läsa en del här också.

Jag syftar på vanlig PCM. Tog för givet att Claes också gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

(Jag spinner vidare på den här gamla tråden.)

Jag har spelat in en lång fil (2.5 GB) i 24 bitar och vill klippa upp den i mindre delar. Audacity är ju smidigt att använda för detta, men när jag ska exportera de olika delarna så kan jag endast välja 16 eller 32 bitar. Jag antar att det då är bättre att välja 32 bitar, men då blir också filerna onödigt stora. Har jag missat nåt eller går det inte att exportera i 24 bitar i det programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...