Jump to content
Annons

En liten kul grej jag fixade till ..


Tony

ja, vad säger man?  

11 röster

  1. 1. ja, vad säger man?

    • den där MM verkar vara en kreativ gosse
      4
    • vaddå? jag fattar inte
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Oops I did it one more time

ARTIST/GRUPP: BS

GENRE: humor / remix?

LÅTLÄNGD: 3.36

KOMPOSITÖR: MM

PRODUCENT: MM

FORMAT: mp3 192 kbps

STORLEK: 4,95 MB

LÅTLÄNK: Oops I did it one more time

Hallå alla!

Det här är en rätt kul sak tycker jag. Jag fick idén efter att ha hört en liknande låt (med annan artist). Den blev över förväntan. Ett halvt tonsteg upp sen var det nästan klart. Fick dock lägga till en takt i sticket. Denna lämnades demonstrativt tom.

OBS! ni bör lyssna med hörlurar annars blir det lite grötigt

Se inte denna låten som en remix utan mer som en bevisbörda på att den mesta av musiken som spelas på MTV/reklamradio är själlös! (som om ni inte redan visste)

ni får gärna sprida låten hur mycket ni vill för min skulle (den ligger på hyfsat slö server nu så länka helst inte till den) vissa andra kanske kommer klaga dock..

(jocke made me do it ;-))

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hörde en sån här version på två av nickelbacks låtar. de lät åxå väldigt lika. Det här går nog att göra på många låtar utan att det bevisar nånting egentligen, men visst är det lite kul iallafall.

Det bevisar att (minst) en av dessa låtar är gjorda efter en mall ..

-så här ska tempot vara

-så här lång ska första versen vara

-sen lägger vi brygga till refr.

-refr. som avslutan nästan identiskt på båda låtarna

osv osv

-refr. 2 ggr med lite extra wäjl (hur fan stavas detta engelska ord)

jag tycker det är tråkigt att musik ska göras på detta sätt med det enda om kompositören har i huvudet är att den ska sälja .. musik ska göras från hjärtat ..

det som är det tråkiga är inte att sån här musik finns .. det tråkiga är att den stora massan faktiskt helt enkelt sväljer det .. som nån pamp på MTV själv sa i en intervju "MTV spelar inte musik som folk gillar, folk gillar musik som MTV spelar" .. och detta faktum är ju tragiskt tycker jag personligen .. att skivbolagen bestämmer vad som ska spelas på radion osv osv ..

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

När kom dom här låtarna, typ 1998?

Lite sen i uppstarten eller?

😉

Annars så; jaha? ungefär.

Två idiotiska produktplaceringsvehicles låter intill förväxling lika? So what?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker "hit me baby one more time" är en kanonlåt. Produktionen är ju som den är (var ju otroligt nydanande när den kom för en massa år sen, men ganska trist nu), men kompositionen/texten är ju klockren.

Sen sjunger hon ju illa som fan, men det hör ju inte hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Tycker "hit me baby one more time" är en kanonlåt. Produktionen är ju som den är (var ju otroligt nydanande när den kom för en massa år sen, men ganska trist nu), men kompositionen/texten är ju klockren.

"Nydanande"?

Kanske i din chips-och-cola-värld.

Jag hör bara en massa fairlight-hits och D-50-slapbasar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker "hit me baby one more time" är en kanonlåt. Produktionen är ju som den är (var ju otroligt nydanande när den kom för en massa år sen, men ganska trist nu), men kompositionen/texten är ju klockren.

"Nydanande"?

Kanske i din chips-och-cola-värld.

Jag hör bara en massa fairlight-hits och D-50-slapbasar.

Skiter väl i varifrån ljuden kommer (ok, ni synthpojkar lägger onödigt stor vikt vid dedär, jag vet), men var hade du hört nåt liknande tidigare om man får fråga?

edit: så, jazzmusik har inte förändrats den 1940 eftersom en pianotrio alltid är en pianotrio?

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

När kom dom här låtarna, typ 1998?

Lite sen i uppstarten eller?

😉

jajamen .. jag är jätte sen .. men du får hemskt gärna göra en likande på två nyare låtar .. jag tycker det är intressant så det ska bli kul att höra ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker "hit me baby one more time" är en kanonlåt. Produktionen är ju som den är (var ju otroligt nydanande när den kom för en massa år sen, men ganska trist nu), men kompositionen/texten är ju klockren.

Sen sjunger hon ju illa som fan, men det hör ju inte hit.

ärligt talat .. texten .. den kan du ju ändå inte tycka är bra? .. men annars kan jag förstå ditt resonemang ..

MEN .. är ju inte det jag vill peka på .. utan mer att om du gjort en låt .. även att den är bra .. känns det rätt att göra en kopia på den o släppa igen till nästa skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många säger att det bara e skit, testa o se om ni kan göra nått liknande i låt och produktionsväg... tror inte många kommer lyckas men det e bara vad jag tror men det vore skoj om ni som rackar ner så kraftigt på sådana låtar och produktioner kanske kan göra något bättre som den stora massan kanske skulle vilja ha ist för denna så kallade dynga.

__________________________________________________________________

citerar Tony

Se inte denna låten som en remix utan mer som en bevisbörda på att den mesta av musiken som spelas på MTV/reklamradio är själlös! (som om ni inte redan visste)

__________________________________________________________________

Så är det ju så att alla själar är olika, bara för det inte passar din smak/själ så kanske den fyller en stor funktion i någon annans själ... vem vet.

Redigerat av deelay
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Kul att så många säger att det bara e skit, testa o se om ni kan göra nått liknande i låt och produktionsväg...

Hej sosse.

Om min högsta önskan i livet var att göra musik för prepubertala skolflickor och deras föräldrars plånböcker skulle jag kanske lägga lite krut på att försöka,

men ärligt talat bryr jag mig inte ett skit om vilka ljud The Big Corporation lyckas lura i sockerknarkande medelmåttor att dom behöver.

Oh baby baby, ta din "stora massa" och stick it where the sun don't shine.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många säger att det bara e skit, testa o se om ni kan göra nått liknande i låt och produktionsväg... tror inte många kommer lyckas men det e bara vad jag tror men det vore skoj om ni som rackar ner så kraftigt på sådana låtar och produktioner kanske kan göra något bättre som den stora massa kanske skulle vilja ha ist för denna så kallade dynga.

asså .. känns som många missförstår vad jag hackar ner på .. jag hackar inte ner på låtarna i sig .. jag hackar ner på att låtar görs på löpandeband efter samma mall ..

kan jag göra en låt som hit me one more time med den produktionen osv? .. nej kanske inte .. MEN .. hade jag gjort det så hade det varit apenkelt att använda samma produktion en gång till på en annan låt som var nästan identisk .. är dit jag vill komma .. och det är DÄR låt nr. 2 så att säga blir själlös enligt mig .. sen att vi har olika själar och att folk gillar låt nr. 1 är jag helt med på ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tony

Skulle nog gissa på att det handlar om pengar, vem säger nej till att göra en uppföljare och kamma in 10mille till?

Sedan va det någon stor konstnär som en gång sa "man gör bara en spegling av sin själ resten är varianter" om man ser det så är det ju förståligt att man gör på det viset =)

Redigerat av deelay
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ok...

Det finns inget löpandebandprincip i det som Britney gör, eftersom hon har använt sig av exklusiva prodocenter på i princip varenda låt dom senaste (?!) två plattorna.

Vad det gäller i produktions- & låtväg så är jag övertygad om att nattvaktaren är bra mycket grymmare än blodshy & hans polare i Bagge's avdankade Murlynstudio.

Den här mixen är helt onödig, det är någonting som Ejays & jag själv i egenskap av DJ gör varje dag, & rätt långt ifrån vad jag kallar att skapa musik.

VACUUM!

Du kan inte säga att det här är nydanande på något sätt, ens när det kom. Missade du Madonna? Michael Jackson? (han som brukar vara på bild i Aftonbladet med trasig näsa) & kanske hela SAW?

Men om ni har funderingar så lovar jag att göra en Kool And The Gang combo så ni fattar att det här inte är nåt nytt.

Godnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

VACUUM!

Du kan inte säga att det här är nydanande på något sätt, ens när det kom. Missade du Madonna? Michael Jackson? (han som brukar vara på bild i Aftonbladet med trasig näsa) & kanske hela SAW?

Håller inte alls med om att det är samma sak.

Michael Jackson kommer från soul/funk-grejjen på nåt vis och den musiken tycker jag är väldigt långt ifrån Brittans.

Madonna är engelsk smörja, och har på produktionsplanet alltid legat lite efter (förutom "music" som va ganska tuff faktiskt måste jag erkänna).

Att du ens nämner Jackson och Madonna i samma mening är ju smått upprörande. Vad finns den likheten??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker "hit me baby one more time" är en kanonlåt. Produktionen är ju som den är (var ju otroligt nydanande när den kom för en massa år sen, men ganska trist nu), men kompositionen/texten är ju klockren.

Sen sjunger hon ju illa som fan, men det hör ju inte hit.

ärligt talat .. texten .. den kan du ju ändå inte tycka är bra? .. men annars kan jag förstå ditt resonemang ..

MEN .. är ju inte det jag vill peka på .. utan mer att om du gjort en låt .. även att den är bra .. känns det rätt att göra en kopia på den o släppa igen till nästa skiva?

Beror ju bara på hur man sjunger. Är det inte han den där Travis som gör en version av "hit me baby one more time" .. När han sjunger den får den liksom en helt annan innebörd, eller rättare sagt man tolkar den helt annorlunda då.

Låtarna är lika mest för att det är samme producent som sitter bakom spakarna på dom (tror jag iaf). Om du skrev ner båda melodierna på noter så ser du snabbt att det är en jäkla skillnad.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog gissa på att det handlar om pengar, vem säger nej till att göra en uppföljare och kamma in 10mille till?

Sedan va det någon stor konstnär som en gång sa "man gör bara en spegling av sin själ resten är varianter" om man ser det så är det ju förståligt att man gör på det viset =)

jag hade givetvis inte tackat mej till 10 mille .. hade gjort vad som helst .. det jag tycker är tråkigt är att folk lyssnar på det .. inte att nån gör musiken ..

Redigerat av Tony
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här mixen är helt onödig, det är någonting som Ejays & jag själv i egenskap av DJ gör varje dag, & rätt långt ifrån vad jag kallar att skapa musik.

har jag nånsin sagt nånting om att jag skapade denna låten? i så fall har jag varit oklar ..

JAG tycker inte det är onödigt .. jag tycker det är kul .. och bevisligen du också iom att du gör det varje dag!!!?

jag skulle gärna lyssna på liknande låtar .. påstår inte att jag gjort någonting som ingen annan kan göra .. gör gärna en likande låt och lägg upp så jag kan lyssna! .. tycker det är kul .. (kom ihåg dock att HELA låten helst ska passa in i den andra .. inte bara en refräng här och en takt där, jag lyckades ju inte, fick fuska dit en takt men tyckte det ändå var rätt bra att alla stick/bryggor/refränger kom på samma plats ändå)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtarna är lika mest för att det är samme producent som sitter bakom spakarna på dom (tror jag iaf). Om du skrev ner båda melodierna på noter så ser du snabbt att det är en jäkla skillnad.

JAG personligen tycker det finns MYCKET mer i en låt än melodin .. ackordföljd/intro/vilken stil sticket ska ha/när man ska lägga stämmor osv osv .. JAG tycker det är lite svagt att "bara" ändra melodin .. men men .. smaken är kanske olika .. folk kanke inte bryr sig .. folk kanske hade nöjt sig med att man ändrat så körstämman blev lead-sång vad vet jag .. men jag tycker det är tråkigt i vilket fall som helst ..

får väl säga det igen .. hade jag gjort en låt som blev en hit och jag visste att om jag gör en likadan så hade den sålt så hade jag givetvis gjort det .. jag tycker bara det är synd att folk inte är mer kreativa i sitt val av musik ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju bara på hur man sjunger. Är det inte han den där Travis som gör en version av "hit me baby one more time" .. När han sjunger den får den liksom en helt annan innebörd, eller rättare sagt man tolkar den helt annorlunda då.

Jepp, Travis - som är ett band. Håller med om att det är en kanonbra cover, aguror och tamburin. Travis har jag ett gott öga till eftersom dom också har gjort en cover (tillsammans med min husgud Jason Falkner!) av "Killer queen", en av 70-talets bästa låtar om ni frågar mig. Travis e bättre än Britney, men kanske inte snyggare dårå.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter väl i varifrån ljuden kommer (ok, ni synthpojkar lägger onödigt stor vikt vid dedär, jag vet), men var hade du hört nåt liknande tidigare om man får fråga?

Har du hört de Denniz Pop/Max Martin-producerade låtarna med t.ex. Backstreet Boys och Five? Same shit, different name.

Detta soundet var ju i stort sett patenterat av Cheiron-studion på deras tidigare produktioner, långt innan de tryckte ut dessa två låtarna ur pastejfabriken...

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter väl i varifrån ljuden kommer (ok, ni synthpojkar lägger onödigt stor vikt vid dedär, jag vet), men var hade du hört nåt liknande tidigare om man får fråga?

Har du hört de Denniz Pop/Max Martin-producerade låtarna med t.ex. Backstreet Boys och Five? Same shit, different name.

Detta soundet var ju i stort sett patenterat av Cheiron-studion på deras tidigare produktioner, långt innan de tryckte ut dessa två låtarna ur pastejfabriken...

Tycker ändå inte det är jämförbart alltså. Spears-grejjen e ju så bruten. Komposition/Arr/Produktion/Mix sitter liksom ihop på ett sätt ingen hade fått till innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtarna är lika mest för att det är samme producent som sitter bakom spakarna på dom (tror jag iaf). Om du skrev ner båda melodierna på noter så ser du snabbt att det är en jäkla skillnad.

JAG personligen tycker det finns MYCKET mer i en låt än melodin .. ackordföljd/intro/vilken stil sticket ska ha/när man ska lägga stämmor osv osv .. JAG tycker det är lite svagt att "bara" ändra melodin .. men men .. smaken är kanske olika .. folk kanke inte bryr sig .. folk kanske hade nöjt sig med att man ändrat så körstämman blev lead-sång vad vet jag .. men jag tycker det är tråkigt i vilket fall som helst ..

får väl säga det igen .. hade jag gjort en låt som blev en hit och jag visste att om jag gör en likadan så hade den sålt så hade jag givetvis gjort det .. jag tycker bara det är synd att folk inte är mer kreativa i sitt val av musik ..

Tja, en komposition är ju en komposition. Du tänker ju mest på hur dom proddat/arrat verkar det som.

Dessutom har dom inte "bara" ändrat melodin. Gör en lite vettigare analys av låtarna så märker du att det är ganska mycket som skiljer.

EDIT: Jämförelse: Om nån spelar två olika polskor för dig, skulle det vara samma låt bara för att det är samma tonspråk och taktart?

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter väl i varifrån ljuden kommer (ok, ni synthpojkar lägger onödigt stor vikt vid dedär, jag vet), men var hade du hört nåt liknande tidigare om man får fråga?

Har du hört de Denniz Pop/Max Martin-producerade låtarna med t.ex. Backstreet Boys och Five? Same shit, different name.

Detta soundet var ju i stort sett patenterat av Cheiron-studion på deras tidigare produktioner, långt innan de tryckte ut dessa två låtarna ur pastejfabriken...

Tycker ändå inte det är jämförbart alltså. Spears-grejjen e ju så bruten. Komposition/Arr/Produktion/Mix sitter liksom ihop på ett sätt ingen hade fått till innan.

Oki förlåt! Experten har talat.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...