Jump to content
Annons

Fasvändning?


ThomasJ

Recommended Posts

En vän berättade lite om att fasvända ljud ett av två likadana ljud och sedan lägga olika efekter på det fasvända spåret för ett få mera streiobredd osv.

Hur funkar deta i praktiken?

Och vad blir resutatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En vän berättade lite om att fasvända ljud ett av två likadana ljud och sedan lägga olika efekter på det fasvända spåret för ett få mera streiobredd osv.

Hur funkar deta i praktiken?

Och vad blir resutatet?

Jag kommer inte ihåg exakt hur lösningen va. Men här är ett litet knep

(rätta mig gärna om jag har fel)

kopiera 1 stereo spår till 3 kanaler

spår 1 (Stereo) lämnas orört (ska nog vara mono föressten)

spår 2 kopieras identiskt med inställningar som spår 1 men panoreras helt ut till vänster

spår 2 kopieras identiskt med inställningar som spår 1 men panoreras helt ut till höger. Detta spår ska även fasvändas 180 grader.

skicka spår 1 helt till bus 1

skicka spår 2 helt till bus 2

skicka spår 3 helt till bus 2

ställ bus 1 på 0 db

dra upp bus 2 långsamt tills du har den stereo bredd du önskar.

använd mono kompabilitets funktion för att checka att det inte går över ramarna.

testa att lägga lite effekter på bus 2 och se vad som händer ?

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du lyssna på 2 identiska ljudfiler där den ena är fasvänd i mono så skulle du inte höra ett smack.. Dom tar ut varandra totalt. Skulle du lyssna på dom i stereo så skulle du uppleva en förvränd ljudbild med tomhet i mitten.. Särskillt basen försviner på grund av dess längre våglängd.

Typiska effekter som skapar detta fenomen som din polare funderar över är t.ex Phaser som just fasförkjuter ljud så att en kameffekt uppstår. Men även chorus som fördröjer ena signalen skapar en liknande effekt.

En vän berättade lite om att fasvända ljud ett av två likadana ljud och sedan lägga olika efekter på det fasvända spåret för ett få mera streiobredd osv.

Hur funkar deta i praktiken?

Och vad blir resutatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du lyssna på 2 identiska ljudfiler där den ena är fasvänd i mono så skulle du inte höra ett smack.. Dom tar ut varandra totalt. Skulle du lyssna på dom i stereo så skulle du uppleva en förvränd ljudbild med tomhet i mitten.. Särskillt basen försviner på grund av dess längre våglängd.

Typiska effekter som skapar detta fenomen som din polare funderar över är t.ex Phaser som just fasförkjuter ljud så att en kameffekt uppstår. Men även chorus som fördröjer ena signalen skapar en liknande effekt.

En vän berättade lite om att fasvända ljud ett av två likadana ljud och sedan lägga olika efekter på det fasvända spåret för ett få mera streiobredd osv.

Hur funkar deta i praktiken?

Och vad blir resutatet?

det betyder att spår 1 som jag beskrev ovan ska vara i mono istället för stereo för att funka eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tror att det är så att två identiska ljudströmmar varav en fasvänd släcks ut om dom panoreras i mitten men var för sig panorerat till vänster och höger släcker nog inte ut nånting men blir väl förmodligen svagare ju närmare mitten dom panoreras. För övrigt så tror jag att det ska vara ett delay på runt 20 millisekunder eller nåt på en av dom eller kanske på den tredje har glömt, en sånt upplägg ska så vitt jag minns kunna lyfta fram typ leadsång i mixen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det är så att två identiska ljudströmmar varav en fasvänd släcks ut om dom panoreras i mitten men var för sig panorerat till vänster och höger släcker nog inte ut nånting men blir väl förmodligen svagare ju närmare mitten dom panoreras. För övrigt så tror jag att det ska vara ett delay på runt 20 millisekunder eller nåt på en av dom eller kanske på den tredje har glömt, en sånt upplägg ska så vitt jag minns kunna lyfta fram typ leadsång i mixen.

Göran

Ja, exakt.

Mina tester visar på just det. Panoreringar åt olika håll funkar medans båda i mitten dödar ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter skrämmande likt M/S-tekniken där du har en figure-8 och en cardioid i coincident och skickar cardioiden till en kanal och åttan till två, pannar åttkanalerna hard left/right, cardioiden center, fasvänder en av åttkanalerna och sen kan du öka stereobredden genom att justera åttkanalernas faders.

Men det hjälper nog inte dig såvida inte du ska spela in nåt mer 😳

Redigerat av swemaniac
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Efter allt experimenterande, så kolla gärna upp hur det låter i mono, så skippar ni sedan alla sådana plågsamma ljudförsök... 😏

Varför försöka göra något bredare än det egentligen är? Det kommer bara att låta konstlat - och dessutom detta med risken för utsläckningar.

Om man nu tvunget vill göra någonting bredare - utan att skapa fasfel - så ta hellre och stäm upp några cent i höger kanal och ner lika mycket i vänster. Låt originalet ligga kvar oförändrat i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...