Jump to content
Annons

Respons på nya Studio Forum


Recommended Posts

Ludgo-Pelle: Rich Text-redigeraren aktiverar du i kontrollpanelen under menyn Verktyg och Forum Inställningar. Längst ned på sidan kan du sedan välja redigerare. Vad gäller inställningarna i Internet Explorer så kör jag IE7 på ett engelskt Windows XP. Med andra ord kan jag inte med säkerhet säga vad menyerna heter. Men på min burk är det Tools / Internet Options och längst ned Appearance där man väljer Accessibility.

Danke skööön igen Majken.....nu har jag bockat i Rich Text, men inställningarna i min webläsare får nog förbli oförändrade då det blev en väldigt konstig visning på alla andra websidor. Få ser hur det blir att skriva/läsa mina inlägg med Rich Text aktiverat.

Som det verkar nu så här spontant och i mitt första test efter min ändring så verkar det nog fungera bättre.

Får nog göra några inlägg innan jag vet med säkerhet. Ha det så bra länge! 🥰

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 318
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det var så här jag hade tänkt mig att det skulle se ut efter att jag hörde talas om det första communityn ni gjorde. Bra jobbat och en stor eloge till er för att ni tagit till er kritiken från användarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju trevligt ut vetja det nya forumet sen med låtindelningar bra Olsberg och kompani, blir nog bra det här! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågor: kommer ni någon gång "purga" medlemmar för att frigöra användarnamn som t ex har 0 inlägg och inte har loggat in sedan 2005 eller något?

Vi har gjort det tre-fyra gånger hittills (någon gång per år), och det kommer vi fortsätta med 😊 Den som har gott minne, minns att vi var uppe i över 10 000 medlemmar sent i höstas, tror jag det var, för att därefter minska tusentalet. Mellan 1000-1500 medlemmar per år har raderats.

Men det har inte varit enbart bra. Jag har fått flera mail från personer som hade velat ha kvar sitt inlogg. Så... det finns alltid två sidor av myntet. Eller snarare sex på tärningen.

Hur fungerar det att editera ett inlägg, typ 20 sekunder efter inlägget gjorts? Det är ju tråkigt att det står "edited by: Namn" när allt man gjort är ändrat en felstavning.

Tolkar jag dig rätt om du skulle vilja kunna redigera ett inlägg inom 20 sekunder efter att det postats, utan att det syns att inlägget är redigerat? Nej, den finessen finns inte som jag har sett 😊

Ursäkta om någon redan tagit upp det här, men... Vart är OT? 😕

Den ligger på samma plats som tidigare, längst ner i forumlistan 😊 Och precis som tidigare så syns inte inlägg därifrån när man tittar på förstasidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om någon redan tagit upp det här, men... Vart är OT? 😕

Den ligger på samma plats som tidigare, längst ner i forumlistan 😊 Och precis som tidigare så syns inte inlägg därifrån när man tittar på förstasidan.

Men tidigare fanns OT med bland de aktiva trådarna (eller om det var bland trådar med nya inlägg). Det är de inte längre, så det är svårt att hänga med i svängarna. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
[...] Jag har inte märkt så mycket nytt, förutom att en ny avdelning finns med som kallas Låtkritik, eller att den heter så nu istället.

På ytan kan jag hålla med dig (bortsett från skal, tillslipade forumfunktioner mm). Men det finns några avgörande skillnader med denna plattform som inte alltid syns.

* Det är en modern plattform som är både säkrare, fungerar korrekt och som går att bygga ut till skillnad mot den förra där ingen support fanns och mycket lite utveckling gjordes. Det var ett Windows 95 eller Mac OS 9 i jämförelse.

* De utlovade bloggarna som kommer inom ett par veckor när vi har sett att allt rullar som det ska.

* Plattformen gör att vi kan införa rss:er på både foruminnehåll, låtar och bloggar. Informationen i sajten blir kort och gott mer tillgänglig än vi kunde göra med den förra sajten. Så vår förhoppning är att forumet ska kunna bli mer relevant på de ställen man vill ha det. Ungefär så 😕

Redigerat av Olsberg
Stavfle...
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där funktionen som sätter ihop inlägg från samma person om man skriver dom tätt inpå varandra är lite buggig. Har någon annan hunnit skriva under tiden, verkar dennes inlägg hamna i ett vacuum med ordet "From:" framför... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Och med detta inlägg är det dags att presentera en liten nyhet som förhoppningsvis gör trådar mer lättöverskådliga: Postar man två inlägg direkt efter varandra i tråden inom några minuter, så kommer inläggen slås samman till ett (som i detta fall). Nice, eller hur?

hm, det gör det svårare att spamma i "längsta tråden" , vet inte om det är bra eller dåligt... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om någon redan tagit upp det här, men... Vart är OT? 😕

Den ligger på samma plats som tidigare, längst ner i forumlistan 😊 Och precis som tidigare så syns inte inlägg därifrån när man tittar på förstasidan.

Men tidigare fanns OT med bland de aktiva trådarna (eller om det var bland trådar med nya inlägg). Det är de inte längre, så det är svårt att hänga med i svängarna. 😊

Ja, det är riktigt att OT-material inte längre syns bland de aktiva trådarna, och det var medvetet då vi har sett flera inlägg om att det tar upp onödig plats där. Personligen håller jag med om det, vill man se material som egentligen inte här till ämnet musikskapande så kan man gå till avdelningen manuellt 😊 Håller de flesta med om detta?

Den där funktionen som sätter ihop inlägg från samma person om man skriver dom tätt inpå varandra är lite buggig. Har någon annan hunnit skriva under tiden, verkar dennes inlägg hamna i ett vacuum med ordet "From:" framför... eller?

Finns det adress till något exempel att titta på? Inlägg ska inte slås samman om det ligger ett inlägg emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om någon redan tagit upp det här, men... Vart är OT? 😕

Den ligger på samma plats som tidigare, längst ner i forumlistan 😊 Och precis som tidigare så syns inte inlägg därifrån när man tittar på förstasidan.

Men tidigare fanns OT med bland de aktiva trådarna (eller om det var bland trådar med nya inlägg). Det är de inte längre, så det är svårt att hänga med i svängarna. 😊

Ja, det är riktigt att OT-material inte längre syns bland de aktiva trådarna, och det var medvetet då vi har sett flera inlägg om att det tar upp onödig plats där. Personligen håller jag med om det, vill man se material som egentligen inte här till ämnet musikskapande så kan man gå till avdelningen manuellt 😱 Håller de flesta med om detta?

Absolut!

Bra snickrat förresten! 😊

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Loggan och menyknapparna är PNG-bilder med transparens, och det klarar inte Internet Explorer (version 6 och tidigare) att hantera korrekt.

Som tur är finns ett javascript som går runt IE-buggen, så lägg till den koden i html-huvudet så kan IE 5.5 och IE 6.x också klara sig tror jag. 😊

EDIT: Koden påverkar inte andra webbläsare, så det tillför inga problem.

Jag hade inga problem med det på jobbet där jag kör IE6, så det är kanske olika beroende på vilken version av IE6 man har...? 😕 Här hemma har jag IE7, så då är det tydligen inget problem...

Nädå, problemet har varit där ända fram tills IE7.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är riktigt att OT-material inte längre syns bland de aktiva trådarna, och det var medvetet då vi har sett flera inlägg om att det tar upp onödig plats där. Personligen håller jag med om det, vill man se material som egentligen inte här till ämnet musikskapande så kan man gå till avdelningen manuellt 😕 Håller de flesta med om detta?

Ett annat lite mer bökigt alternativ är att göra det valbart för var och en om man vill se OT bland de övriga. Personligen vill jag nog det.

Finns det adress till något exempel att titta på? Inlägg ska inte slås samman om det ligger ett inlägg emellan.

Tyvärr har inlägget försvunnit totalt nu... men det verkar inte vara en engångsföreteelse, då det faktiskt hände när du demonstrerade funktionen tidigare i denna tråden. Då var det en dublett av ditt eget inlägg som halkade snett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fattar inte hur det ligger till med gengre uppdelningen och det här med låtknappen. Var hamnar låtarna nånstans som man laddar upp. Länkas det till det som ligger uppladdat under låtknappen från den gengre som man skriver och presenterar sin uppladdade låt i, typ gamla uppladdade filer eller? Man e ju femti+pluss bast och därmed ingen superuppdaterad internet fantom i webblayoutteknik direkt. Ok jag lär mig väl till jag har jobbat klart med mina två collabs på G och det är dax för egna uppladdningar.

Stör mig lite på reklamen måste den få så stor plats vi har ju den i tidningen (som jag gärna köper kollade på Citygross igår men tji fick man när kommer nästa nummer man längtar lite) borde räcka tycker man. Jag fattar allt att det handlar om finansiering och affärer och grejor men tycker nog att den kan ligga överst i ett ganska smalt fällt där den inte är i vägen. Alla undersökningar som jag har tagit del av angående hur mycket reklam faktiskt påverkar när det gäller en eventuell ökad försäljning säger att det handlar om marginella vinster och att man i stort sett i bästa fall medvetandegör presumtiva kunder om ett att ett varumärke finns till men inte mer. Men det är klart det finns ju designgurus i reklambranschen som oxå vill synas så lite spejs kan dom väl få men med betoning på lite borde räcka tycker jag.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det adress till något exempel att titta på? Inlägg ska inte slås samman om det ligger ett inlägg emellan.

Tyvärr har inlägget försvunnit totalt nu... men det verkar inte vara en engångsföreteelse, då det faktiskt hände när du demonstrerade funktionen tidigare i denna tråden. Då var det en dublett av ditt eget inlägg som halkade snett.

Det gör mig lite orolig, är du säker på att det var ett inlägg mellan mina två som helt försvann, eller kan det ha varit så att du laddade sidan precis när inläggen slogs samman? Ingen stor sak att ändra tillbaka till hur det fungerade innan, men vi kan väl alla hålla ett öga på detta. Tydligast är nog för de som hänger i Längsta tråden, om flera undrar var deras inlägg tog vägen (och inte inte är sammanslaget med sitt egen tidigare inlägg) så får vi helt enkelt stänga av funktionen 😕

Några buggar jag har upptäckt:

* Gamla bilagor har inte hängt med i samtliga fall. Jag tittar på det nu ikväll och försöker hitta lösning. Eller svar.

* Förstasidan (som ju ska arbetas rejält med, som bekant) sorterar på de senaste inläggen, inte efter de som senast hade aktivitet som det var innan. Frågan är vilket ni tycker är bäst, då nuvarande upplägg ju låter nya trådar exponeras under längre tid på förstasidan och förhoppningsvis generera fler svar. Samtidigt så ser forumet inte lika aktivt ut som det skulle kunna göra. Jag gör en Gallup och frågar.

Länken är: https://www.studio.se/index.php?showtopic=38810

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det adress till något exempel att titta på? Inlägg ska inte slås samman om det ligger ett inlägg emellan.

Tyvärr har inlägget försvunnit totalt nu... men det verkar inte vara en engångsföreteelse, då det faktiskt hände när du demonstrerade funktionen tidigare i denna tråden. Då var det en dublett av ditt eget inlägg som halkade snett.

Det gör mig lite orolig, är du säker på att det var ett inlägg mellan mina två som helt försvann, eller kan det ha varit så att du laddade sidan precis när inläggen slogs samman? Ingen stor sak att ändra tillbaka till hur det fungerade innan, men vi kan väl alla hålla ett öga på detta. Tydligast är nog för de som hänger i Längsta tråden, om flera undrar var deras inlägg tog vägen (och inte inte är sammanslaget med sitt egen tidigare inlägg) så får vi helt enkelt stänga av funktionen 😊

I fallet i denna tråden försvann ingenting, det var bara en dublett av ett inlägg som halkat på avvägar, och syntes bara på förstasidan.

Däremot när jag skrev inlägg i längsta tråden (surprise 😕) så försvann helt klart ett inlägg som skrevs av en annan användare.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det adress till något exempel att titta på? Inlägg ska inte slås samman om det ligger ett inlägg emellan.

Tyvärr har inlägget försvunnit totalt nu... men det verkar inte vara en engångsföreteelse, då det faktiskt hände när du demonstrerade funktionen tidigare i denna tråden. Då var det en dublett av ditt eget inlägg som halkade snett.

Det gör mig lite orolig, är du säker på att det var ett inlägg mellan mina två som helt försvann, eller kan det ha varit så att du laddade sidan precis när inläggen slogs samman? Ingen stor sak att ändra tillbaka till hur det fungerade innan, men vi kan väl alla hålla ett öga på detta. Tydligast är nog för de som hänger i Längsta tråden, om flera undrar var deras inlägg tog vägen (och inte inte är sammanslaget med sitt egen tidigare inlägg) så får vi helt enkelt stänga av funktionen 😊

Några buggar jag har upptäckt:

* Gamla bilagor har inte hängt med i samtliga fall. Jag tittar på det nu ikväll och försöker hitta lösning. Eller svar.

* Förstasidan (som ju ska arbetas rejält med, som bekant) sorterar på de senaste inläggen, inte efter de som senast hade aktivitet som det var innan. Frågan är vilket ni tycker är bäst, då nuvarande upplägg ju låter nya trådar exponeras under längre tid på förstasidan och förhoppningsvis generera fler svar. Samtidigt så ser forumet inte lika aktivt ut som det skulle kunna göra. Jag gör en Gallup och frågar. Återkommer strax med en länk dit.

Tada!!

När jag skulle citera dig hade du inte hunnit skriva "Några buggar jag upptäckt". Det blir lite knas kanske!

Tänk om du skriver helt öppet att "jag gillar dansbandsmusik". Som smygdansbandslyssnare har jag då äntligen funnit en frände, och svarar då: "Åhh Olsberg! Jag planerar att ha helkväll med rosa skjortor och silverkavajer och äta snittar och lyssna på dansband som jag faktiskt också är förtjust i!"

Under tiden skriver du: "Nej, jag bara skojade".

Då står jag där med de silverfärgade brallorna nerdragna och har kommit ut ur garderoben helt i onödan.

😕

Som vanligt en av mina oerhört skitdåliga allegorier, men det belyser iallafall problematiken 😊

EDIT: TADA #2 ! Fidden citerade dig INNAN du lagt till mer. QED.

😱

EDIT #2: Jag skrev förresten om en misslyckad uppladdning av fil. alltså, allt verkade ok, tills den bara försvann 😊

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig uppdatering... har kollat typ totalt 1 minut på det hela, men.. skitnajs!!! Bra jobbat gubbar 😕

EDIT;

Fasen... det där var mitt 1200:e inlägg.... Ja... de var väl de... de...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet i denna tråden försvann ingenting, det var bara en dublett av ett inlägg som halkat på avvägar, och syntes bara på förstasidan.

Däremot när jag skrev inlägg i längsta tråden (surprise 😕) så försvann helt klart ett inlägg som skrevs av en annan användare.

Aha! Då är jag med på vad du menar. Det är bara jag som håller på att buggtesta forumet i skarp miljö lite extra. Om du hade klickat på inlägget som syntes på förstasidan, så hade du hamnat i papperskorgen, och det var jag som gjorde det manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
[...]

Tänk om du skriver helt öppet att "jag gillar dansbandsmusik". Som smygdansbandslyssnare har jag då äntligen funnit en frände, och svarar då: "Åhh Olsberg! Jag planerar att ha helkväll med rosa skjortor och silverkavajer och äta snittar och lyssna på dansband som jag faktiskt också är förtjust i!"

Under tiden skriver du: "Nej, jag bara skojade".

Då står jag där med de silverfärgade brallorna nerdragna och har kommit ut ur garderoben helt i onödan.

😕

Point made 😊

Ställde ner tiden för automatisk sammanslagning från 5 minuter till 1. Om det nu räcker... Hörrni, kan vi göra så här, vi har det på prov under ett tag och ser hur det fungerar. Blir det för förvirrat så tar i bort det helt enkelt. Jag tror inte det är många fall där missförstånd i din kaliber riskeras 😊

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

😊

[...]

Tänk om du skriver helt öppet att "jag gillar dansbandsmusik". Som smygdansbandslyssnare har jag då äntligen funnit en frände, och svarar då: "Åhh Olsberg! Jag planerar att ha helkväll med rosa skjortor och silverkavajer och äta snittar och lyssna på dansband som jag faktiskt också är förtjust i!"

Under tiden skriver du: "Nej, jag bara skojade".

Då står jag där med de silverfärgade brallorna nerdragna och har kommit ut ur garderoben helt i onödan.

😕

Point made 😊

Ställde ner tiden för automatisk sammanslagning från 5 minuter till 1. Om det nu räcker... Hörrni, kan vi göra så här, vi har det på prov under ett tag och ser hur det fungerar. Blir det för förvirrat så tar i bort det helt enkelt. Jag tror inte det är många fall där missförstånd i din kaliber riskeras 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig uppdatering... har kollat typ totalt 1 minut på det hela, men.. skitnajs!!! Bra jobbat gubbar 😕

EDIT;

Fasen... det där var mitt 1200:e inlägg.... Ja... de var väl de... de...

Tack 😊 Och med 2 inlägg per dag som du har i snitt, kan du redigera din egen titel om... 150 dagar! Vad blir det, typ fem månader eller nåt. Förberett vad du ska kalla dig? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet i denna tråden försvann ingenting, det var bara en dublett av ett inlägg som halkat på avvägar, och syntes bara på förstasidan.

Däremot när jag skrev inlägg i längsta tråden (surprise 🙂) så försvann helt klart ett inlägg som skrevs av en annan användare.

Aha! Då är jag med på vad du menar. Det är bara jag som håller på att buggtesta forumet i skarp miljö lite extra. Om du hade klickat på inlägget som syntes på förstasidan, så hade du hamnat i papperskorgen, och det var jag som gjorde det manuellt.

Jag klickade på inlägget, och gick rakt i fällan. Hamnade i papperskorgen utan att jag visste om det... jag känner mig så...... smutsig.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...