Jump to content
Annons

Något sätt att få konstant utljud från TV:n?


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Micka upp TV:n. In med ljudet i valfri sequencer (Cubase/Pro Tools/Logic mm) och lägg på kompressor/limiter. Sedan är det bara att lyssna på TV-ljudet genom några slutna lurar. 😛

Nej, ärligt talat är jag själv helt vansinnig på reklamljudet. Borde vara straffbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag helt ute på glid nu, men jag har för mig att vissa tv-apparater har en funktion som sänker reklamljudet.

Dessutom att funktionen motarbetades av reklambolagen. Kan ha varit nåt jag drömt eller ett gammalt aprilskämt 😎

Volymknappen var det! 😄

Nej men allvarligt talat, den funktionen jag syftar på känner av när det blir reklam och ljudet sänks automatiskt.

Jag har inte öppnat den första ölen än och svamlar redan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar stänga ljudet helt under reklamen - men i övrigt så har jag tillräckligt många DVD-filmer för att slippa se utsändningarna. När det kommer en bra film på någon kanal, så är det därför oftast bara för mig att plocka fram den från hyllan i stället - så är den dessutom en halvtimme kortare eftersom man slipper reklamen... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

I min sunkiga sony surroundstärkare så finns det en ställbar limiter. Från noll till absolut stenhårt. Explotionerna är lika höga som viskningarna om man så vill, lite störigt då. Men ställer man den på hyffsat så får man önskvärd dynamik utan att det pulserar eller vobblar!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är jag helt ute på glid nu, men jag har för mig att vissa tv-apparater har en funktion som sänker reklamljudet.

Dessutom att funktionen motarbetades av reklambolagen. Kan ha varit nåt jag drömt eller ett gammalt aprilskämt 😎

Volymknappen var det!  😄

Nej men allvarligt talat, den funktionen jag syftar på känner av när det blir reklam och ljudet sänks automatiskt.

Jag har inte öppnat den första ölen än och svamlar redan...

PHILIPS

Helt sant! Mozzan har en Philips Widescreen bildrörs-tv och på den sänks reklamljudet i paritet med den övriga filmen. Tror man kan lagra det på tv:n också. Den tv:n är väl 5 år gammal, men jag hoppas att funktionen finns kvar på nyare modeller. Jag har också själv en liknande modell från Philips, men med modernare design och den är bara 1.5 år. Huruvida denna begränsningseffekt finns även på min egen tv har jag inte kollat ännu, mest utnyttjar jag mute-knappen. Tyvärr så har de dock tagit bort bas- och diskantkontrollen märkligt nog.

Analogt kan man tänka på dvd-recorders. Pioneer lär ha vissa modeller som kan ta bort reklamen så inte den spelas in. Hur det fungerar i verkligheten vet jag inte.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Musik, jag började nästan tro att det var ett aprilskämt ett tag, men visste att jag hört det i annat sammanhang.

Själv byter jag alltid kanal så fort det blir reklam.

Viss nya digitaldosor ska väl kunna spola förbi reklamen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser aldrig reklamkanalerna i direktsändning sen hårddiskinspelaren ersatte VHS-bandaren. Börjar programmet kl 8 trycker jag rec på inspelaren och gör nåt annat. En kvart senare börjar jag titta på det inspelade och kan så snabbt hoppa fram 5 min när reklamen dyker upp. På så sätt har jag efter några reklamavbrott hunnit ikapp och befinner mej i direktsändning i slutet av programmet.

Är det bara ljudet i reklamen man irriterar sej får man nog muta/sänka ljudet på fjärren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant! Mozzan har en Philips Widescreen bildrörs-tv och på den sänks reklamljudet i paritet med den övriga filmen.

Yep, funktionen kallas Auto Volume Leveller (AVL) och ser till att plötsliga volymökningar dämpas. Den känner alltså inte igen reklam på något magiskt sätt utan använder sig bara av nivån på ljudet.

Question

What is Auto Volume Leveller (AVL)?

Answer

Listener gets moderate instead of sudden volume increases when switching broadcast channels or when commercials come on. When AVL is set to ON mode, unexpected volume increases are suppressed in the sound modulation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...