Jump to content
Annons

Plastiskt ljud


Fangus

Recommended Posts

Tja, när jag sitter hemma och spelar in på min Alesus (tror den heter det 😳) mixer så blir det ett väldigt plastigt ljud i både clean gitarr och bas. Distar man gitarren så är det inte så mycket plastiskt ljud dock. Finns det nått sett någon vet hur man ska fixa det på? Ja kör genom en Peavey Bas stärkare 400W och linar in i min mixer, mixern kostade runt 2500 så den är nog inte bästa kvalité. Finns det någon som har ett förslag eller tips till mig? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Inte för att jag vet var plastigt ljud är riktigt 😳

men ett linat gitarrljud från en basförstärkare låter väl inte så bra i sig?!?

Är signalen schysst i mixern (ingen översyrning). Lysdioder, VU-metare?

Är det nån extrem eq på kanalen?

Låter det lika konstigt i hörlurar och högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. Plastiskt ljud, kan kanske beskriva det med att det låter väldigt syntetiskt och inte

alls bra 😄

Fast basstärkarn funkar bra i vanliga fall, men när man använder mixern

så blir det inte så bra, signalen är helt okey,

lysdioder och VU-metare vet ja inte vad det är ;P

Det finns EQ på kanalen, med det är i form av High, Mid, Low, så det är inget speciellt.

Låter lika dant i både hörlurar som högtalare.

Gitarrljudet kanske inte kan bli så bra genom basförstärkaren,

men det blir samma ljud om man linar in den direkt i mixern.

sång funkar bra. Så, det har med mixern att göra, men ja vet bara inte hur ja ska fixa

det. Om det ens går? 😛

Här är mixerbordet:

Alesis :: MultiMix 8USB

Bra om någon kan svara på mina frågor 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en GK basrigg hemma och om man tar signal från "line out" in till ljudkortet så låter det ganska extremt. Det beror nog på att basförstärkarens eq är inställt för att låta bra i en live-situation ihop med slutsteg och högatalarlådor.

Tycker det är bättre att lina basen direkt in till datorn, eller förstås ännu hellre via en preamp eller POD eller liknande.

EDIT: Låter det lika plastigt om du kopplar basen direkt till mixern och inte från förstärkaren?

Redigerat av barkley
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ja, jag linar ju in gitarren och får plastigt ljud då med, samma med basen. Men kanske ska micka upp basförstärkaren istället? Hm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...