Jump to content
Annons

MELODIFESTIVALEN FINALEN

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

SÄg pÄ finalen av ESC ocksÄ. Att Ukraina och Turkiet kommer bland de fyra bÀsta understryker bara en enda sak - att det krÀvs tydligen bara ett trumset och nÄgon utan sÄngröst som pratsjunger till. Fattigt vÀrre, inga andra instrument, inga som hörs iaf.

Tur att Serbien vann dÄ. Lite melodi Ätminstone, Àven om den ocksÄ var vriden.

😏

:musik

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej!

SÄg pÄ finalen av ESC ocksÄ. Att Ukraina och Turkiet kommer bland de fyra bÀsta understryker bara en enda sak - att det krÀvs tydligen bara ett trumset och nÄgon utan sÄngröst som pratsjunger till. Fattigt vÀrre, inga andra instrument, inga som hörs iaf.

Dags för Topz?

musik (oregistrerad)
Postat
Hej!

Dags för Topz?

Nej, men hela ESC har ju blivit ett skÀmt. Alla smÄ lÀnder röstar pÄ varandra sÄklart. Det hade nog Sveriges lÀn ocksÄ gjort om de var uppdelade.

Att bidraget frÄn Ukraina kan komma sÄpass högt understryker ju ocksÄ det negativa i telefonröstning. Glin har sjÀlvfallet slÀngt sig pÄ luren ett antal gÄnger, tyckt det varit hÀftigt. Utan att veta nÄt om musik. DÄ kommer ju skit högt upp i den sammanlagda listan.

Att lÄtarna inte framförs pÄ riktigt och levande Àr ju ett annat bakslag som borde vara tillrÀckligt för att aldrig mer höra pÄ elÀndet.

Ska vi dessutom dras med rikstönten Luuk sÄ Àr det tragiskt. Tuta i en tuta, hallÄ ja, det gjorde man ju inte ens som 3-Äring. Greppet i semin och i finalen om att inte lÄtsas om vilka/vilken artist/er som det gÀllde nÀr nÀstkommande land dök upp i listan var ju ett skÀmt. Han mÄste vÀl kunna koppla ihop lÀnderna med bidragen! Eller skulle han bara spela distrÀ och okunnig?

😏

Postat

visst har röstningen blivit ett skÀmt. Cypern gav ju för 11:e Äret i rad grekland 12 poÀng. men det beror sÀkert pÄ att det bor mÄnga greker pÄ cypern som röster pÄ sitt eget land.

mÄnga lÀnder spelar det ingen roll vad det har för lÄt, de fÄr röster just för landet och inte för lÄten.

lÄtarna skulle tÀvla anonymt sÄ skulle listan se helt anorlunda ut!

nĂ€sta gĂ„ng fĂ„r vi skicka Alexander Bard invirad i folie!! 😏

Postat (redigerat)
Ska vi dessutom dras med rikstönten Luuk sÄ Àr det tragiskt.

Ja, DET var den del av musikfestivalen som gav mig största rysningarna.

Jag byter i vanliga fall alltid kanal eller slĂ„r av TV:n nĂ€r den mannen dyker upp. Han ger mig rysningar. Men nu var jag för nyfiken pĂ„ resten av programmet... 😏

Annars Àr det ju som sagt för bedrövligt att Cypern gav grannen Grekland sin 12-poÀngare för tionde Äret i följd. NÀr vi bara fick 10 poÀng av Finland...

Nej - se sanningen i ögonen - "Ola och the Arks" sjöng en taskig lÄt, utan engagemang, med en osÀker framtoning, klÀdda som töntar och utan glöd i blicken. Det kunde bara gÄ pÄ ett sÀtt. Jag var förvÄnad att de fick sÄ mÄnga poÀng som de fick.

Och - lyssna pÄ en del av östlÄtarna igen (plocka dock bort en del, som ryssarnas "roterande körsbÀrsrumpor" och vissa stanniolpappersklÀdda sprattelgubbar). Som dessutom har musiker som har glöden och verkligen kÀmpar för att vinna.

Redigerat av Violiner
Postat

Jag byter i vanliga fall alltid kanal eller slĂ„r av TV:n nĂ€r den mannen dyker upp. Han ger mig rysningar. Men nu var jag för nyfiken pĂ„ resten av programmet... 😏

Kristian Luuk var ju det enda som gjorde programmet vÀrt nÄnting! Han var ju den enda behÄllningen med att se pÄ det.

Att Ukraina fÄr ens en tillstymmelse till poÀng Àr ju bara ett tecken pÄ att 80% av Europas befolkning borde omyndigförklaras. Och att Serbien vann Àr för mig helt oförstÄeligt, det var ju en medioker lÄt, kanske en tiondeplats högst.

Men trots allt det kommer jag titta pÄ spektaklet nÀsta Är ocksÄ, sÀger jag nÄt annat sÄ vet jag att jag ljuger...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Kristian Luuk var ju det enda som gjorde programmet vÀrt nÄnting! Han var ju den enda behÄllningen med att se pÄ det.

Äh Luuk var riktigt dĂ„lig och trĂ„kig det lĂ€t som om han kommenterade en vĂ€ldigt seg fotbollsmatch och hans skĂ€mt föll vĂ€ldigt platt till marken...

Om du tycte att han var enda behÄllningen i programmet sÄ kunde du ju ha stÀngt av bilden...

Postat

...och Ukraina hamnade tvÄa... Han sÄg ut som en blandning av en teletubbie och Dr. Evil!!

jÀvla skittÀvling det har blivit. För tio-femton Är sen sÄ kunde man iaf övervÀga att stÀlla upp, eftersom det var en seriös tÀvling. Nu Àr den ju bara ett dÄligt skÀmt.

Postat

haha. Vafan Àre med er?

Sluyta ta grejen sÄ seriös som den nuförtiden inte förtjÀnar at tas!

Ukraina var lÀtt skönaste lÄten av alla! Man blev skittglad och feta röjjet! FörvÀnta er att hör a den pÄ alla utestÀllen i sommar!

Turkiets lÄt gÀller lite samma sak med. Bara att de inte fanns nÄn humor dÀr.

Alla de "seriösa" bidragen sög ju stenhĂ„rt Ă€ndĂ„ sĂ„ varför ens försöka bry sig om att de seiösa borde vunit .. buhu buhu buhu... Och "östlĂ€nderna" hade ju klar MKT BÄTTRE lĂ„tar Ă€r "vĂ€stlĂ€nderna" sĂ„ klaga inte pĂ„ att de fĂ„r mer röster om de inte finns bĂ€ttre lĂ„tar.

musik (oregistrerad)
Postat
Sluta ta grejen sÄ seriös som den nuförtiden inte förtjÀnar att tas!

Exakt. Kroatien röstar pÄ Serbien, Norge röstar pÄ Danmark, Cypern röstar pÄ Grekland, Irland röstar pÄ UK etc etc.

Pazo, du som Àr lite matematiskt lagd borde ju kunna rÀkna ut var priset hamnar och inte kan hamna dÄ. Det har ju inte med lÄtarna att göra överhuvudtaget. AlltsÄ mÄste det i ett sÄnt lÀge hamna i Jugoslavien.

😼

Postat

Herregud, ALLA röstade pÄ öst. HÀr Àr resultatet frÄn oss svenskar:

Semifinal

1p Lettland (öst)

2p Andorra (öst)

3p Vitryssland (öst)

4p Danmark (kompisröst)

5p Makedonien (öst)

6p Norge (kompisröst)

7p Turkiet (öst)

8p Ungern (öst)

10p Serbien (öst)

12p Island (kompisröst)

Final

1p tyskland (vÀst)

2p moldavien (öst)

3p ukraina (öst)

4p grekland (sydost)

5p ryssland (öst)

6p bosnien herzegovina (öst)

7p Turkiet (öst)

8p Ungern (öst)

10p Serbien (öst)

12p Finland (kompisröst)

Det Àr bara att inse fakta, öst hade bÀttre lÄtar i Är, enligt vÀsterlÀndsk/svensk musiksmak. Folk som behagar klaga kan ju berÀtta vad dom sjÀlva röstade pÄ.

musik (oregistrerad)
Postat

ÖstlĂ€nderna Ă€r i majoritet. Det var ju det som var problemet.

Postat

Jag ser inget problem med att öst Àr fler?

Vilka fördommar ni verkar ha som inte vill vÀlkomna (dedÀr dÄliga mÀnniskorna som bara Àr terrorister hela bunten) östeuropeerna.

Postat

Det Ă€r ju roligt att kalla kriget-uppdelningen Ă€r kvar. Öst- och vĂ€stlĂ€nderna hahaha 😼

Det största skÀmtet var ju att aftonbladets lÀsare trodde att sverige skulle vinna, fattar inte att vi ens fick poÀng. Det Àr ganska stor chans att balkanlÀnderna hamnar högt nuförtiden, lÀnderna splittras upp i delar och det finns mycket folk frÄn de lÀnderna utspritt i europa frÄn krigen.

Postat

SÄ vi behöver alltsÄ rita om landsgrÀnserna i europa för att tÀvlingen ska bli rumsren?

Postat
SÄ vi behöver alltsÄ rita om landsgrÀnserna i europa för att tÀvlingen ska bli rumsren?

Nej,

Men det lÀr bli rÀtt förutsÀgbart i framtiden. BÀttre om rösterna viktas efter befolkningsmÀngd och inte av gammal god grannsÀmja.

musik (oregistrerad)
Postat
Jag ser inget problem med att öst Àr fler?

Man fÄr ju inte rösta pÄ sig sjÀlv, men pÄ sina grannar. AlltsÄ vinner ett östland eftersom dessa Àr fler. Problemet Àr inte att det Àr ett östland i sig.

😼

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Men det lÀr bli rÀtt förutsÀgbart i framtiden. BÀttre om rösterna viktas efter befolkningsmÀngd och inte av gammal god grannsÀmja.

Ja, det kan jag acceptera, att Nordens lÀnders röster sammantaget fÄr sisÄdÀr liten betydelse, att Rysslands röster fÄr störst betydelse, Tyskland, Spanien, Engand, Frankrike relativt stor betydelse, medan Andorra och andra pyttelÀnder fÄr liten betydelse. DÄ understryker man att alla enskilda mÀnniskor i sammanhanget har lika stor betydelse.

Fram för viktning!

🙂

Eller nÀ.... blir det nÄn skillnad dÄ?

😼

Hur hÄller man pÄ bÀst sÀtt reda pÄ hur mÄnga som röstat i respektive land?

För man kan ju inte gÄ efter befolkningsstorlek.

🙂

Redigerat av musik
Postat

Kan inte alla skriva vem de tyckte var bÀst, vem de röstade pÄ, och hur mÄnga gÄnger?

Jag kan börja.

Jag tyckte Serbien hade bÀst lÄt.

Jag röstade pĂ„ Bosnien (för att jag Ă€r dĂ€rifrĂ„n) 😕

Antal röster: 3

Postat

Jag röstade pÄ georgien en gÄng i semin. sen hade jag inte telefonen med mig vid finalen.

musik (oregistrerad)
Postat

Jag röstar pÄ Italien.

Fyra miljarder röster, dÄ "musik" Àr ett internationellt sprÄk.

Postat
Kan inte alla skriva vem de tyckte var bÀst, vem de röstade pÄ, och hur mÄnga gÄnger?

Jag kan börja.

Jag tyckte Serbien hade bÀst lÄt.

Jag röstade pĂ„ Bosnien (för att jag Ă€r dĂ€rifrĂ„n)  😆

Antal röster: 3

Den instÀllningen tycker jag Àr vÀldigt mÀrklig. Varför röstar man automatiskt pÄ sitt hemlands lÄt - Àven om man inte tycker att den Àr bÀst?

Jag hade inte röstat pÄ Sverige bara för att jag kommer frÄn Sverige, utan om jag hade röstat, sÄ hade det blivit pÄ den lÄt jag tyckte var bÀst - oavsett vilket land den kom ifrÄn...

SjÀlv röstar inte lÀngre - inte sedan de för nÄgra Är sedan införde att man fÄr betala extra utöver vanlig telefontaxa för att fÄ avlÀgga sin röst. En ren principsak dÀr mitt beslut fÄr ytterligare motivation nÀr de betalar 1.5 miljoner till sÄdana som Luuk för att hÄlla pÄ med sitt ordbajseri, sina infantila "skÀmt" och krÀnkande kommentarer.

Jag Àr lat, sÄ jag klistrar in en kopia av vad jag har skrivit pÄ andra forum tidigare:

Mina favoriter i finalen var Vitryssland, Moldavien och Serbien - i den ordningen.

Lite kul var det förstÄs att Serbien vann - för det visar att man faktiskt kan vinna utan att visa upp halvnakna danstjejer...

Även Makedonien och Armenien var ganska mysiga pĂ„ sitt sĂ€tt - och Ă€ven om Turkiets lĂ„t var ganska tjatig, sĂ„ var den bra som danslĂ„t och har alla chanser att bli Ă„rets sommarplĂ„ga, med lite Michael Jackson-tolkning och allt... 😉

Sverige visste jag att lÄten inte skulle ha minsta chans, men den kom Ànnu lÀgre Àn jag hade trott att den skulle göra. Den hörde i alla fall hemma ungefÀr dÀr den hamnade enligt min mening, bland Àrkekalkoner som "Las Vegas" och "Beatles gav oss sin musik" eller vad den hette...

Att The Ark dessutom sĂ„ uppenbart har plagierat "Love grows (where my Rosemary goes)" gör det Ă€nnu mer pinsamt dĂ„ligt. 🙁

Avskyr ocksĂ„ kommentatorer som stĂ€ndigt gnĂ€ller pĂ„ att grannlĂ€nder i öst, pĂ„ Balkan och i Baltikum röstar pĂ„ varandra i stĂ€llet för pĂ„ Sverige, men nĂ€r de nordiska lĂ€nderna röstar pĂ„ sina grannlĂ€nder, sĂ„ ses det som sjĂ€lvklart att det ska vara sĂ„. Luuks (som vanligt) stenkorkade kommentarer hade jag definitivt klarat mig utan. 😕

Postat

Jag tyckte att Sverige (ja faktiskt), Georgien och Ungern var bÀst. De andra var mediokra som bÀst och vÀrdelösa som sÀmst.

Postat
Den instÀllningen tycker jag Àr vÀldigt mÀrklig. Varför röstar man automatiskt pÄ sitt hemlands lÄt - Àven om man inte tycker att den Àr bÀst?

Jag hade inte röstat pÄ Sverige bara för att jag kommer frÄn Sverige, utan om jag hade röstat, sÄ hade det blivit pÄ den lÄt jag tyckte var bÀst - oavsett vilket land den kom ifrÄn...

Haha! Jag tar inte den hÀr tÀvlingen sÄ seriöst.

Det har alltid varit sÄ att folk röstat pÄ sina grannlÀnder, det Àr bara det att i Är blev det extra uppmÀrksammat p.g.a att det inte fanns nÄt bra att rösta pÄ. Visst var serbiens lÄt bÀst i mitt tycke, men skillnaden var marginell mot allt annat. Sen mÄste man tÀnka pÄ att "östlÀnderna" mest lyssnar pÄ inhemsk musik, och om nivÄn pÄ tÀvlingen Àr ganska lÄg sÄ föredrar man ju nÄt som lÄter bekant.

musik (oregistrerad)
Postat

Lettland, Litauen, Grekland och Sverige var bÀst av finalbidragen. Men allra bÀst var Albanien som slogs ut i semin.

😳

Postat

Hela tĂ€vlingen borde döpas om till "Eurodisco-festivalen" (med ett och annat ballad-inslag) 🙂

UrtrÄkiga lÄtar i Är, inga schlager-vibbar what so ever...

😄

Hedvig

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hela tĂ€vlingen borde döpas om till "Eurodisco-festivalen" (med ett och annat ballad-inslag)  😎

UrtrÄkiga lÄtar i Är, inga schlager-vibbar what so ever...

đŸ˜±

Hedvig

Hej Hedvig!

Precis vad jag tycker ocksÄ. Jag trodde det var en schlagertÀvling. Men det kanske var lÀngesedan? Tycker att Ärets version av ESC var den sÀmsta Ätminstone under 2000-talet. Skulle vara intressant att fÄ höra alla lÀnders tvÄor istÀllet. Inte för att det var nÄgon riktig schlagerlÄt med denna gÄngen kanske, men förra Äret var det nog med nÄgon har jag för mig... Minst dock inte vilket/vilka lÀnder det var dÄ, men de svenska kommentatorerna gÀspade mest under presentationen av den/dem vill jag minnas förra Äret. För att inte tala om hur de betedde sig i det dÀr försnacksaliga programmen pÄ TV dÀr de olika lÀndernas bidrag presenteras och betygsÀtts. Hur mÄnga "rÀtt" hade de denna gÄngen förresten? De varnade för vinnarna iaf vÀl. Men vem gjorde inte det?

Ganska signifikativt Àr att min favorit slagits ut i semin tvÄ Är i rad.

🙂

Redigerat av musik
Postat
Glin har sjÀlvfallet slÀngt sig pÄ luren ett antal gÄnger, tyckt det varit hÀftigt. Utan att veta nÄt om musik. DÄ kommer ju skit högt upp i den sammanlagda listan.

Det Ă€r rĂ€tt lustigt, egentligen
 det dĂ€r med ”glin” som inte vet ”nĂ„t om musik”. Sen nĂ€r stĂ€ller musiker/producenter egentligen krav pĂ„ att ”glinen” ska veta nĂ„t om musik? SĂ„ lĂ€nge ”glinen” följer andra ”glin” (=grupptrycket) och köper plattor som Ă€r i högsta ropet sĂ„ Ă€r det vĂ€l skit samma! Det Ă€r ”glinen” som fyller artisters och producenters plĂ„nböcker med feta kulor (som vi ibland sĂ€ger hĂ€r i SkĂ„ne). Sen att de inte röstar fram en och annans favorit i en ”tĂ€vling” ska ju inte göra dem till imbecilla, eller hur?

För övrigt var Moldaviens bidrag enligt min mening det starkaste, tÀtt följt av Finlands och Bulgariens.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.