Jump to content
Annons

Virtuel-DJ


DJ Fredde

Recommended Posts

Hej!

Jag är en ny kille här och ny inom DJ-världen, eller ja, hur man ser på det, jag har testat och fuskat lite som DJ hemma i bostaden, men aldrig jobbat ute på klubbar, mest på privata fester, men eftersom jag har taktkänsla noll så undrar jag om det finns en marknad för en virtuell DJ?

Jag tänkte investera i en helt ny utrustning där huvudprogrammet heter Mixmeister (http://www.mixmeister.com) och jag väntar bara på att Numark ska komma med en ny kontrollenhet så kan jag börja så smått, men vill kolla med er först som är mer insatta i "DJ-världen".

Där är det inte tal om att mixa cd-r skivor i förväg utan man lägger till mp3-låtarna och programmet mixar själv ihop de och man kan när som helst ändra låtordningen med mera, det skulle funka bra ihop med en lap-top och kontrollenheten. Något liknande detta:

pcdjbox2.jpg

FRGS804.jpg

Så vad tror ni om det, jag vet att det är att "fuska" som DJ och det är kanske inte alls Dj egentligen eftersom programmet beatmixar allt åt en. Men vet ni vad klubbarna tycker om det ? Eftersom jag inte har någon taktkänsla så kan jag inte spela på vanliga cd-spelare :-)

Kom gärna med kommentarer!

Redigerat av DJ Fredde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att låta en dator göra hela jobbet är inte att kalla sig för DJ. Jag tror inte att det finns en "seriös" klubb i hela världen som skulle vlija anställa en DJ som inte kan mixa? OBS nu menar jag seriösa klubbar.. Men visst, om du vill DJa på mohammeds gatugrill så är konceptet säkerligen funktionellt.

Det finns rutinerade DJs som spelar med laptops och det är ganska grymt, men ingen av dom behöver använda sig av någon automix funktion för det är inte det som det hela handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för ditt svar.

Jag tänkte bara som så att om man har en mixer och en kontrollenhet till software-programmet så kanske "det ser ut" som om man mixar på riktigt och jag trodde att klubbarna mest var intresserade att få folk att dansa och kränga öl med mera och att det då inte spelar någon roll hur musiken kommer fram i högtalarna, men om du har rätt så tror jag det får bli privata fester istället, men tacksam för all information.

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det finns en "seriös" klubb i hela världen som skulle vlija anställa en DJ som inte kan mixa?

Äh det är bara en liten klick av alla landets DJs som kan taktmixa. Gå in på vilket stadshotell som helst, eller varför inte nån indieklubb... beatmixar gör bara genre-DJs och dom utgör en försvinnande liten del i det stora hela. Dom som jobbar mest i branschen är dom minst coola, kom ihåg det. 😆

Men Mixmeister är väl inte rätt program?

Autofunktioner finns i de flesta program, jag skulle kika på Traktor eller Virtual DJ istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Finns juh cd-spelare som beatmixar automatiskt om jag inte minns fel. Har för mig att Numarks cdn-88 hade nått sånt men kanske är helt ute och cyklar.

Jag provade på lap-top en kväll men det krånglade som tusan. Kanske inte världens bästa dator men ingen gratis sak iaf. Tyckte inte alls om det mycket stabilare med cd-spelare. tror inte heller det är bra att låta en dator göra jobbet har för mig att det inte allti är 100% rätt när den beatmixar.

Ingen har taktkänsla från början. Vissa har la kanske svårare för det men tror alla kan bli bra på att mixa bara man tränar på det. Det är iaf mycket roligare att sätta en snygg mix på egen hand och bli bättre på det man gör istället för att stå och titta på när en dator gör det.

att beatmixa är viktigt men som dj kan du göra så mycket mer än att bara beatmixa. Kan du nog ifs göra på datorn oxå men tror inte du kommer undan från att det krävs lite taktkänsla och jag tror till och med att det blir svårare med vissa saker på en datpr.

Så mitt råd är att göra nått roligt av det istället och köpa dig en cd och mixer som du känner att du vill ha och som passar dina behov sen är det bar att leka massa hemma så kommer nog det andra med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för ditt svar.

Jag tänkte bara som så att om man har en mixer och en kontrollenhet till software-programmet så kanske "det ser ut" som om man mixar på riktigt och jag trodde att klubbarna mest var intresserade att få folk att dansa och kränga öl med mera och att det då inte spelar någon roll hur musiken kommer fram i högtalarna, men om du har rätt så tror jag det får bli privata fester istället, men tacksam för all information.

/Fredde

Har du tittat på Rane's Serato. Det är väl den setupen (med macbook eller macbook pro) dom flesta djs springer omkring med idag nere på kontinenten.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...