Jump to content
Annons

Om ni bara fick rekomendera en låt...


Pluffo

Recommended Posts

ceedigh (oregistrerad)

Som den filmmusikfreak man är så måste jag bara rekommendera det bästa stycket modern filmmusik i den här delen av galaxen:

John Williams - Escape/Chase/Saying Goodbye från soundtracket till E.T. !

15 minutes of sheer bliss... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons
  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skall man rikta sig till alla måste man nog ge ett väldigt generellt svar. Den låt som oftast vinner omröstningar om världens bästa låt (som om något sådant skulle kunna finnas) lär vara Stairway to Heaven, så det får bli min rekommendation. Och den skall INTE spelas av Far Corporation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det här var en kul tråd!!

...men lite svårt att bestämma sig har man ju...

...men det måste ju bli nåt av Front 242 iallafall...

Och "Operating tracks" ligger bra till just nu eftersom jag fortfarande är kär i den remastrade nyutgåvan av Geography. Så tokjävla bra producerad! Och tänk att den ursprungligen är gjord på en 8-kanalare 1981...!

Men jag tyckte att Majken var smart som helgarderade sig, så jag gör som han...

Das Ich "Gottes Tod"

Radiohead "Creep"

Björk "Hyperballad"

Portishead (hela PNYC-liveskivan)

Bowie "Rock & roll suicide"

The Knife "Pass this on"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...nu har jag fått nog av allt det här Radioheadtjafset. Jag får helt enkelt köpa mig ett album eftersom jag i stort sett inte hört någonting med ovannämnda patrask. Så nu får nån vänlig själ berätta vilket album jag ska införskaffa.

Skaffa Ok Computer. Ju mer man lyssnar desto bättre blir det. Så sjukt mycket detaljer. Tog några månader innan skivan klickade för mig. Gå runt med den ett bra tag och lyssna lite då och då. Sen kommer du vilja leta vidare efter deras andra skivor.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...nu har jag fått nog av allt det här Radioheadtjafset. Jag får helt enkelt köpa mig ett album eftersom jag i stort sett inte hört någonting med ovannämnda patrask. Så nu får nån vänlig själ berätta vilket album jag ska införskaffa.

Skaffa Ok Computer. Ju mer man lyssnar desto bättre blir det. Så sjukt mycket detaljer. Tog några månader innan skivan klickade för mig. Gå runt med den ett bra tag och lyssna lite då och då. Sen kommer du vilja leta vidare efter deras andra skivor.

Ok, jag kanske borde ge 'Ok Computer' några chanser till då.

Tycker faktiskt mycket bättre om de "skumma" plattorna de gjorde efteråt.

'Kid A' är överlag väldigt härlig. Vissa saker är hur snygga som helst... 'Amnesiac' är också bra, men jag har inte fastnat lika mycket för den. 'Hail to the thief' är också bra...

Så rekommendation på Radiohead-skivor från Androiden...

-Gillar du rock:

De tidiga skivorna... (Låten "Creep" från 'Pablo honey' är som ovan nämnt en av de bästa (rock)låtarna nånsin!)

-Gillar du rock med mycket electroinfluenser:

Köp 'OK Computer'

-Gillar du mer lågmäld experimentell musik:

Skaffa 'Kid A' och 'Amnesiac'

-Gillar du bra musik:

Köp allt!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jodson (oregistrerad)
...men det måste ju bli nåt av Front 242 iallafall...

Yes. Headhunter. Eller Tyranny for You. Eller Lovely Day. Eller Gripped by Fear. Hmm... Eller allt annat dom nånsin gjort.

Redigerat av jodson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Tender Surrender med Steve Vai

man blir tårögd av denne mans baravder över greppbrädan

Där snackar vi korken av och botten upp i en klunk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Propaganda - a dream within a dream

Producerad av Trevor Horn

Åttiotalsmusik som garanterat aldrig blir omodern...

När jag gjorde slut med mina Lp-skivor för några år sedan kastade jag samtliga 300 - 400st! men sparade 3st; Propaganda - secret wish, Kraftwerk - computer world samt MSG - assault attack... och nån kvalitet finns det i dessa album.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Eddie Meduza - Fruntimmer di e madrasser med hål i"

Nu tycker jag denna tråden börjar bli lite oöverskådlig.

På tiden att detta geni får lite cred på det här forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Propaganda - a dream within a dream

Producerad av Trevor Horn

Åttiotalsmusik som garanterat aldrig blir omodern...

SNIP

Ja, den håller fint. Fast rent tekniskt sett var det väl Steve Lipson som producerade. Eller är det där med uppdelningen producent och exekutiv producent rent fikitv?

Gänget Propaganda var lite oroliga för att Horn skulle producera. De hade märkt att allt han rörde vid blev guld och så fort han tog sina händer ifrån en grupp förvandlades den till aska, kommersiellt sett (China Crisis, Yes, ABC[?]), etc, etc. Trevor Horn-döden alltså. Horn förstode dem, sägs det, och satte Lipson (för det var väl så han hette?) vid spakarna. Om det nu inte bara är en fiktiv figur.

Fast Propaganda förstörde det rätt bra rätt snabbt själva. Jag gillar visserligen 1234 också, men det är ju inte alls samma känsla eller kvalitet i den som i a secret wish.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faust - Its a rainy day, sunshine girl.

Håller i alla lägen!

Omslaget och teckningarna är i alla fall coola 🙁

Min nominering får bli The Collectors - "What love"; ett Canadensiskt psykadeliskt band som lät som en korsning mellan Pink Floyd och Doors ungefär 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Hej Monika - Nic and the family

Vinner i alla fall inte!

Åh det är sååå skönt. Jag har faktiskt aldrig hört den låten.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, det här börjar ju balla ur: Nic and the Family!!! What the F!!! Jag känner mig nästan obligerad att här framhäva Beatles - säga vad man säga vill. Sgt Peppers Lonely Heart Club Band får det bli. Och inte någon ?¤% låtsmutt... hela konseptet, med bara ett break för att vända skivan.

... snart kommer la nån och säger "Alla Vi" med Dr Alban eller "World Wide Web" men Nick Borgen. Vilken total ofas!

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt som är fruktansvärt bra men lite sämre producerad är CHAINSAW CHARLIE med W.A.S.P. Eller rättare sagt så är det Blackie bara men han kallar sig ändå för W.A.S.P, skivan heter Crimson Idol och måste tillhöra det bästa som gjordes på 90-talet.......någon som håller med? Kom igen schyssta rå!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar mig fräckheten att lägga in en(eller 2?) till

VNV Nation - Legion (Janus) Sjukt bra version. Går inte att släppa.

- Standing.

Annat godis från dem skulle väl vara solitary, joy, rubicon 😆 Men jag har ju redan sagt 2 låtar, så jag får väl vara tyst nu. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...