Jump to content
Annons

Plocka bort tangenter på ett laptop-tangentbord?


JJRockford

Recommended Posts

Min sambo spillda apelsinjuice i över laptopen imorse. Resultatet av detta är en rejält trög tab-och caps-lock-tangent. I ett försök att få bort juicen stod jag en stund med hårtorken. Detta ledde till att "m"-tangenten började deformeras av värmen. Skumt, de andra tangenterna verkade tåla det. Hursomhelst, den funkar fortfarande, men hänger inte med när man skriver snabbt. Tänkte börja med att ta loss den och ser om den går att fixa till på något sätt. Funkar ett typiskt laptop-tangentbord samma som på ett gammalt hederligt tangentbord, d v s, man bara drar eller bänder upp knapparna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min sambo spillda apelsinjuice i över laptopen imorse. Resultatet av detta är en rejält trög tab-och caps-lock-tangent. I ett försök att få bort juicen stod jag en stund med hårtorken. Detta ledde till att "m"-tangenten började deformeras av värmen. Skumt, de andra tangenterna verkade tåla det. Hursomhelst, den funkar fortfarande, men hänger inte med när man skriver snabbt. Tänkte börja med att ta loss den och ser om den går att fixa till på något sätt. Funkar ett typiskt laptop-tangentbord samma som på ett gammalt hederligt tangentbord, d v s, man bara drar eller bänder upp knapparna?

Usch då. Jag har själv en bärbar som tangentbordet är lite "glappt" på, förmodligen efter att förmycket skit har ramlat ner i den. Dock inget i flytande form men ändå.

På den (en Dell Latitude CPx) så är det bara att "snäppa bort" tangenterna genom att bända lite lätt i underkant på dessa. Vet inte om det är så på alla bärbara, men jag gissar att uppbyggnaden på tangentborden inte skiljer så otroligt mycket mellan tillverkarna.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Praktiktest : Bände alldeles för en sekund sedan loss tangenten för högerpilen, gick bra. Jag tog en vanlig BIC bläckpenna.

Under den fanns 2 snäppfäst - anordningar som man kan trycka tillbaka med en bestämd tumme.

(Har också Dell laptop)

Har också en dell. Tangenter som galant klarar att falla av men jag undrar hur ni lyckas få fast dem igen?? Menar ni att det bara är att trycka fast dem? Har samma tangenter som ni beskriver men kan icke lyckas med att få dem att fastna, känns först som om de sitter men fem minuter senare har den lossnat igen...

Med vänlig hälsning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...