Jump to content
Annons

Ubuntu Studio släppt!


Nikolaus

Recommended Posts

Är det nån som vet mer om vad det här kommer att bli?

Står på sidan

Coming this April...

Ubuntu Studio. A multimedia creation derivative of Ubuntu.

Ubuntu Studio is aimed at the linux audio, video and graphic enthusiast as well as professional.

EDIT: Och sidan är http://ubuntustudio.org/

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter intressant. De verkar bygga den på bland annat Ardour 2, men vad det blir av paketet i förlängningen är omöjligt att säga. Studio to go är ett exempel på ett Linux-baserat musik-os som inte har fått så stort fäste och som har funnits i några år.

Se listan på alla paket i Ubuntu Studio här:

https://wiki.ubuntu.com/UbuntuStudio/MetapackagesBreakdown

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Låter intressant. De verkar bygga den på bland annat Ardour 2, men vad det blir av paketet i förlängningen är omöjligt att säga. Studio to go är ett exempel på ett Linux-baserat musik-os som inte har fått så stort fäste och som har funnits i några år.

Se listan på alla paket i Ubuntu Studio här:

https://wiki.ubuntu.com/UbuntuStudio/MetapackagesBreakdown

Jag förstår allt av paketlistan

Tack!

😱

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag förstår allt av paketlistan

Tack!

😱

Anar ironins vindar 😱 Kolla lite längre ner på sidan så finns beskrivning av vad varje paket är för något.

Ett dumt inlägg, men jag kunde inte låta bli.

Ber om ursäkt, listan är lång och är man inte inne på musikLinux så är det mycket man inte hajar.

Det är säkert ett bra paket.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar Linux och kan tänka mig köra det på min kontorsmaskin, men vad det gäller musi så är nog M$ eller MacOSX det jag gillar bäst. Linux blir nog bra vad det lider på musikfronten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Känns som det mer handlar om vilket arbetsflöde man är van vid, än kvalitet på mjukvaran...

Jag kan gott förstå de som inte vill lära om allt de lärt i Cubase, Reason, Cakewalk etc. när det fungerar hur bra som helst. 😄

Agree!

DAW kan jag lika gärna köra i Linux, men Reason blir jag utan. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora nackdelen med Ubuntu har väl varit att man måste kompilera en realtidskärna för att få ut allt av sin hårdvara och det är väl mest det jag hoppas att Ubuntu Studio löst. Men jag kan inte tänka mig annat... Fast arpil börjar ta slut och jag saknar uppdaterade nyheter på hemsidan. Man kanske väntar på att Ardour 2 släpps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora nackdelen med Ubuntu har väl varit att man måste kompilera en realtidskärna för att få ut allt av sin hårdvara och det är väl mest det jag hoppas att Ubuntu Studio löst.

Agreed. Kör Ubuntu på min gammla AMD hemma och detta skulle vara kul att få leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då har man uppgraderat till Ubuntu Studio & det ser fint ut. För den genomsnittlige hempularen kommer Ubuntu Studio att kunna göra allt man behöver och lite till. Motsvarigheterna till de program som ingår helt gratis i Ubuntu Studio skulle, i den kommersiella världen, ha kostat ett antal tusen... Här finns två kraftfulla program för flerkanalsinspelning med realtidseffekter, sequencers, mjukvarusynthar, masteringprogram, wav-redigerare och mycket mer. Dessutom ingår program för att klippa film och redigera digitala foton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)

Ska helt klart kika på Ubuntu Studio hemma. Har ju rätt användbar hårdvara som vore kul att få lite pli på. Dessutom är ju mjukvarusynthar lite av vad jag gillar (kör Reason i Crossover i Ubuntu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska helt klart kika på Ubuntu Studio hemma. Har ju rätt användbar hårdvara som vore kul att få lite pli på. Dessutom är ju mjukvarusynthar lite av vad jag gillar (kör Reason i Crossover i Ubuntu).

Så jäkla coolt att Reason funkar i Crossover! Blir sugen på att prova själv om Reason finns som demo nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska helt klart kika på Ubuntu Studio hemma. Har ju rätt användbar hårdvara som vore kul att få lite pli på. Dessutom är ju mjukvarusynthar lite av vad jag gillar (kör Reason i Crossover i Ubuntu).

Så jäkla coolt att Reason funkar i Crossover! Blir sugen på att prova själv om Reason finns som demo nånstans...

http://www.propellerheads.se/download/
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska helt klart kika på Ubuntu Studio hemma. Har ju rätt användbar hårdvara som vore kul att få lite pli på. Dessutom är ju mjukvarusynthar lite av vad jag gillar (kör Reason i Crossover i Ubuntu).

Så jäkla coolt att Reason funkar i Crossover! Blir sugen på att prova själv om Reason finns som demo nånstans...

http://www.propellerheads.se/download/

Tack för länken! Ska testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Reason-demon i OpenSUSE 10.2 och med den medföljande wine (Wine 0.9.24). Grafiskt så funkade faktiskt allt utan problem. Jag kunde inte testa ljudet men det skall bli snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)

Har testat Ubuntu Studio nu, och skillnaden blev absolut nada i Reason. Det gick fortfarande inte få till någon ASIO koppling till mitt Audigy 2 ZS. Lite synd. I övrigt var Ubuntu Studio en aning besvärligt att få pli på. Vissa menyval verkade hårdkodade. Jag försökte till exempel ändra lite i huvudmenyn, men det återgick till standard så fort jag stängde fönstret, till skillnad från min vanliga Ubuntu där jag inte hade några problem med detta.

Sen är jag väl nuub, men jag lyckades inte hitta Jack-servern så typ 90% av alla musikprogram funkade inte >.<

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Ubuntu Studio nu, och skillnaden blev absolut nada i Reason. Det gick fortfarande inte få till någon ASIO koppling till mitt Audigy 2 ZS. Lite synd. I övrigt var Ubuntu Studio en aning besvärligt att få pli på. Vissa menyval verkade hårdkodade. Jag försökte till exempel ändra lite i huvudmenyn, men det återgick till standard så fort jag stängde fönstret, till skillnad från min vanliga Ubuntu där jag inte hade några problem med detta.

Sen är jag väl nuub, men jag lyckades inte hitta Jack-servern så typ 90% av alla musikprogram funkade inte >.<

Under rubriken "Ljud och Video" startar du programmet JACK control och drar igång jack-servern. Du måste konfigurera den först, men det är inte så jätteknepigt.

Ubuntu Studio har väl en liten bit kvar på vissa punkter kanske, men jag tycker att det är en jäkligt lovande start! Och ASIO är väl någon form av Windows-drivrutiner, eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har laddat ner nu. Ska testa installera så småningom.

Noterade att det var länge sen det skrevs nåt i den här tråden. Har ni gett upp 'Ubuntu Studio' nu efter ett par månader? Eller är det någon som har kört ett tag och är nöjd?

Har det kommit nåt annat bättre nu kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar ocksa, sitter med ubuntu installation nu och klurar. Nagon som har koll ? 😕

Har laddat ner nu. Ska testa installera så småningom.

Noterade att det var länge sen det skrevs nåt i den här tråden. Har ni gett upp 'Ubuntu Studio' nu efter ett par månader? Eller är det någon som har kört ett tag och är nöjd?

Har det kommit nåt annat bättre nu kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig fungerar det hyfsat standard installation, men mycket bra med realtidskärnan http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=441366 kanske blir den standard i nästa rel. Mycket imponerad av latencyn ardour/ubuntuS jmf. cubase/win och ihopkopplingen av in och utgångar med jack från olika program är smidigt. Gillar inte standardtemat ubuntu studio kommer med blir oläsliga knappar i tex firefox, bytte till human temat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...