Jump to content
Annons

Processorn FLIPPAR på SX 2...hjälp!


Samir

Recommended Posts

Tja...!

jag är ny på Cubase SX och försöker lära mej lite nu!...jag har provat och spela in röst och mastrat det lite! dvs. laggt på Reverb, Compressor, Chorus, Q, m.m och detta har jag då lagt in på Inserts och även provat att lägga in det på WAV filen direkt. Då flippar min processor

Men problemet uppkommer så fort jag aktiverar effekterna på Inserts...processorn flippar och kan inte göra ett smack efter aktiveringen oav FXrna. Datan e 2.6 GH, 1024 DDR minne, 7200 rpm HD och Audiophile 2064 ljudkort...den borde klara av det även om plugins och FX slitter ner datorn! VETTE FAN!

ska jag lägga in effekterna på nåt annat sät lr vadå? HELP!

MVH S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du lägger på för mycket effekter och VSTi, så kan det bli för häftigt för maskinen att hantera, så det beror på vad du har lagt på. Du kan ha ställt in för låg latency för att systemet ska orka dra runt det...

Är det SX1 eller SX2 du använder? SX1 har nämligen inte stöd för Hyperthreading, vilket innebär att du kan få rejäla problem om HT är aktiverat.

Har du provat effekterna var för sig, så att du har kollat upp att det inte är någon av de använda effekterna som beter sig skumt?

Det märks att du inte är riktigt hemma i terminologin i programmet, så det kan finnas risk att man pratar förbi varandra... Ett sätt att lära känna ett så omfattande och dyrt program som Cubase SX, är att läsa igenom "Getting started"-manualen. Där står i alla fall en del om de mest grundläggande sakerna som är bra att känna till - exempelvis Send-effects och mycket annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! tack för upplysningen!

Jo jag har gått igenom "Getting Started" och ska ta mej förbi hela snart. Effekterna verkar funka helt ok men det e nog latencyn jag måste fixa tror jag. Ska nog kolla inte det! tackkar så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

glömde och påpeka att jag kör med SX2!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova följande som kan hjälpa dig att komma förbi problemet:

1) Exportera orginalspåret via Export/Audio Mixdown... Se till att du exporterar med samma upplösning samt samplingsfrekvens för att bibehålla ljudkvaliten.

2) Skapa ett nytt ljudspår som du importerar den nyss exporterade ljudfilen till. Se till att du skapar ett Stereo spår om exportspåret var stereo och vice versa för mono.

3) "Muta" eller "Disable" orginalspåret och se till att "Bypass" "Inserts" och när du ändå håller på även "EQ's". (egentligen borde "Disable Track" räcka men av någon anledning så släpper in SX2 CPU cykler om man bara "Disable Track". Bugg kanske...

4) Aktivera och se till att det nya spåret är i fas med dina övriga spår och voila - CPU cycklerna bör ha gått ner markant.

Repetera ovanståede sekvens för de spår som konsumerar CPU cykler. Lite omständigt men det är så skönt att ligga under 10% på CPU användandet trots att man har 10 ljudspår eller mer med effekter på. Notera att du kan ju alltid ta bort orginalspåren men jag har för vana att spara dessa ifall jag skulle behöva ändra något i framtiden.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

wollibolli - mlordin- tackar så mycket

ska sätta igång och testa det nu! Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
SX1 har nämligen inte stöd för Hyperthreading, vilket innebär att du kan få rejäla problem om HT är aktiverat.

stämmer detta? kan man få problem med cubase sx1 om man har en hyperthreading prosessor?

Link to comment
Dela på andra sajter

SX1 har nämligen inte stöd för Hyperthreading, vilket innebär att du kan få rejäla problem om HT är aktiverat.

stämmer detta? kan man få problem med cubase sx1 om man har en hyperthreading prosessor?

Jäpp!

Du kan avhjälpa problemen om du disablar dual-CPU funktionen i Cubase, men i vissa fall krävs det att man också disablar HT i BIOS... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...