Jump to content
Annons

Kondensator eller Dynamisk?


DarkActivities

Recommended Posts

Hejsan alla!

Jo nu är det såhär att jag hade tänkt att skaffa mig en mic! Jag hade ju självklart tänk att koppla in den i min dator, för att sedan använda den i FL-studio! Men jag vet inte riktigt vilken modell som kommer att behövas ... Kommer jag att behöva en Kondensator eller en Dynamisk!? Vill ju klart ha det renaste, klaraste och bästa ljudet! kanske inte den bästa mikrofonen! men någon utav dom som är bäst, om man säger det så.

Tack på förhand! //DarkActivities. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska ha en sångmick bör du nog gå på en mick som i huvudsak passar din röst snarare än den klaraste du kan få tag i. Inte säkert att det blir en bra kombination. Har du möjlighet, testa micken innan du köper den, oavsett modell. Vad folk säger behöver inte nödvändigtvis vara rätt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha en sångmick bör du nog gå på en mick som i huvudsak passar din röst snarare än den klaraste du kan få tag i. Inte säkert att det blir en bra kombination. Har du möjlighet, testa micken innan du köper den, oavsett modell. Vad folk säger behöver inte nödvändigtvis vara rätt för dig.

Stämmer helt och hållet!! Ska ner till affären sen och prova, fast är ju lite pinsamt att stå och sjunga i en musikaffär! 😄 Men men!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämta smakprov på lite olika modeller, på min testsite, så kan du lättare bilda en uppfattning om vilka du kanske vill testa i verkligheten också.

Att leta efter den "klaraste", innebär att man också får en onaturligt kraftig diskant (av vissa, lite elakt kallad "Kina-diskant"), som inte alls blir så kul - så tänk dig för både en och två gånger först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte börja med lite dynamiskt som oftast är billigare i förhållande till kvalitet än kondingar, micsteget har säkert lika stor betydelse som mic´en (notera att jag har svårt men svengelskan) så ta det en bit i taget. Du kommer förmodligen snart att hamna i dessa diskussioner ändå, vilken preamp, rör eller IC, trafo eller inte...

Vi gör kanske 90% av sången slutligen på gamla Shure SM56 trots att det finns ett

gäng andra saker att väla på.... dom är gjorda för närmic, vilket kanske inte var avsikten när man designade Neumann-kondingar.

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...