Jump to content
Annons

220 högtalarkabel


biggie

Recommended Posts

Annons

Fungerar, men vanlig instalationskabel med en enda koppar tråd blir inget bra om du inte har grov area. strömen vandrar runtom i ytan på en koppartråd dvs desto fler småfina trådar du har i en kabel desto bättre och mindre area krävs för att överföra så bra som möjligt till mottagaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar, men vanlig instalationskabel med en enda koppar tråd blir inget bra om du inte har grov area. strömen vandrar runtom i ytan på en koppartråd dvs desto fler småfina trådar du har i en kabel desto bättre och mindre area krävs för att överföra så bra som möjligt till mottagaren...

hmm... det var nytt...för mig iaf... trodde det bara var den totala arean som spelade roll? För det kommer ju ändå bara vara s.a.s. en tråd/stift vid infästningspunkten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Vanlig 220V 1.5mm2-kabel duger alldeles utmärkt.

Att man måste ha exakt samma längd på högtalarkablarna för att det ska bli bra, är en gammal myt. Hur ska man kunna få någon skillnad på ljudet om det skiljer ett par meter mellan kanalerna - när ljudet åker i ljusets hastighet genom kablarna...? 😕

Så länge man har tillräckligt grova kablar för att de ska tåla effekten (men alltid minst 1.5mm2), så är det faktiskt väldigt svårt att göra något som påverkar signalen negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

min gamla el lärare bosse sa till mig oxå att högre frekvenser fördädes mot det yttre höljet i varje kopparledning och dom lägre i mitten, så flertrådig kabel kan vara bättre, har inte provat själv faktiskt,

återkom dock gärna med resultat och säg om du hör någon skillnad, sånt här är alltid kul, spec när kabelnördarna får sig en törn 😉

stog och ströläste i senaste hifi häromveckan och läste om några kablar som var så sjuuuuukt dyra, trodde inte alls på det men man vet juh aldrig förrens man provar själv :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skin-effekten handlar om mycket högre frekvenser, än vad högtalarna kan återge - så den kan man faktiskt bortse ifrån när det gäller audiosignaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen kan man tillägga att man inte ska gömma den längre överblivna delen i en vinda (spole), för dom som inte har förstärkaren mitt mellan högtalarna.....

Olle

Det är i och för sig inte så känsligt när det gäller högtalarkablar, men det är en god regel att följa, eftersom snyggt ihoprullade kablar kan fungera som ena delen av en transformator - och även som en antenn. Inte alls kul, med andra ord. En slarvigt ihopslängd kabelhärva är betydligt bättre i så fall (nu har alla slarvpellar något att skylla på när sambon gnäller på kabelhärvorna... :rolleyes: ) - men blanda inte elkablar och signalkablar i härvan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skin-effekten handlar om mycket högre frekvenser, än vad högtalarna kan återge - så den kan man faktiskt bortse ifrån när det gäller audiosignaler.

ja så kanske det var också, länge sedan man gick gymnasiet nu :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Vanlig 220V 1.5mm2-kabel duger alldeles utmärkt.

Att man måste ha exakt samma längd på högtalarkablarna för att det ska bli bra, är en gammal myt. Hur ska man kunna få någon skillnad på ljudet om det skiljer ett par meter mellan kanalerna - när ljudet åker i ljusets hastighet genom kablarna...? :rolleyes:

Så länge man har tillräckligt grova kablar för att de ska tåla effekten (men alltid minst 1.5mm2), så är det faktiskt väldigt svårt att göra något som påverkar signalen negativt.

jodå, om du rullar ihop 300 miljoner meter kabl,bör du få en sekunds fördröjning 😉

Som sagts tidigar är det viktigare att inte låta kraft- och signalkablar ligga ihop för mycket.

Kuriosa; jag har en kompis med rätt dyr anläggning, som köpt nya högtalarkablar för 1500 kr styck, tidigare kostade typ en hundring. (ca 1,5 meter långa)

vi blindtestade och böt, och visst hördes det skillnad!

dock kunde ingen av oss säga om ljudet var bättre eller ej....bar att det låt lite annorlunda 😄

själv kör jag med strömkabel 2x2,5 mm flertrådig 🙂

man kanske ska satsa på skärmade rca/telekablar först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Vanlig 220V 1.5mm2-kabel duger alldeles utmärkt.

Att man måste ha exakt samma längd på högtalarkablarna för att det ska bli bra, är en gammal myt. Hur ska man kunna få någon skillnad på ljudet om det skiljer ett par meter mellan kanalerna - när ljudet åker i ljusets hastighet genom kablarna...? 😉

Så länge man har tillräckligt grova kablar för att de ska tåla effekten (men alltid minst 1.5mm2), så är det faktiskt väldigt svårt att göra något som påverkar signalen negativt.

jodå, om du rullar ihop 300 miljoner meter kabl,bör du få en sekunds fördröjning 😄

Som sagts tidigar är det viktigare att inte låta kraft- och signalkablar ligga ihop för mycket.

Kuriosa; jag har en kompis med rätt dyr anläggning, som köpt nya högtalarkablar för 1500 kr styck, tidigare kostade typ en hundring. (ca 1,5 meter långa)

vi blindtestade och böt, och visst hördes det skillnad!

dock kunde ingen av oss säga om ljudet var bättre eller ej....bar att det låt lite annorlunda 🙂

själv kör jag med strömkabel 2x2,5 mm flertrådig 🙂

man kanske ska satsa på skärmade rca/telekablar först?

Långa kablar blir det... :rolleyes:

Det troligaste är faktiskt att det var elkabeln som lät bäst. "Audiofil"-kablar har ofta någon sorts filter inbyggt för att det ska låta annorlunda och därmed motivera ett högt pris. Om det finns en liten skillnad och man vill att det ska låta bättre, så lurar man sig själv att tro att det verkligen blir bättre också...

Det är definitivt viktigare att se över signalkablarna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört anläggningar där det varit en markant skillnad, och anläggningar där inte märkts alls (bla våran...hmmm)....

Men det är väl som en F-1 bil, om allt är hi end så finns det inget utrymme för kompromisser, i en vanlig normal anläggning.... kanske mer som en Volvo, knappast F-1, å då går det med elkabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med dig, det som skiljde va olika ljusa ljud...typ när en cymbal lät samtldigt som ett "s" i sång etc.

Vanan spelar ju stor roll, när man lyssnar hemma på sina "hängmattekaraktörshögtalare" så vänjer man väl sig. Kommer man sedan till affären och hör ett par spikraka 5"-monitorer, kanske dessutom i ett dämpat rum, så brukar det låte lite trist.

Mixar ofta i hörlurar, och kolar min mix på stereon och i bilen, i avsaknad av bra utrustning 😉

ok..lite off topic :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae.... tror knappast att kabelkapacitansen i kombination med ingången bildar ett filter som påverkar ljudet på ett sådant sätt som du beskriver.....

Olle

Inte kapacitansen i kabeln tillsammans med utgång eller ingång, utan ett regelrätt filter som byggs in. Sådant har jag själv sett på vissa "audiofil"-kablar... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja..nu tillverkas ju kablar av praktiska skäl i ganska långa längder på fabriker avsedda för detta och att då "bygga in filter" som drastiskt påverkar frekvensgången verkar lite "overkill" eller "mer jobb än pengar".

Det är nog bara att acceptera att vissa kablar är bättre, i rätt miljö. Men knappast kommer att ha någon påverka en halvtaskig miljö.

Att år 2007 hävda något annat känns lite bakåtsträvande, det finns idag alltför mycket noterat om skin-effect, dielektrikum, kopparsammansättning m.m. för att man ska kunna vara säker. Även om jag delar din skepsis, så tycker jag att det inte finns fog för ett RKK-korståg.

I´ve been proved wrong a couple of times

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Att specialgjorda högtalarkablar skulle vara bättre än elkablar, har det aldrig presenterats någon opartisk test som bekräftar. Tekniskt sett, så finns det inte heller något som säger att kablarna kan påverka någonting i hörbara frekvenser. Det är annorlunda om man går upp på gigahertzbandet, när skineffekten kan mätas, men att hävda att det påverkar hörbara frekvenser, är rent nys - när dessutom delningsfiltret i högtalaren och även spolen i högtalarelementet påverkar oändligt mycket mer än vilken kabel som helst någosin har en möjlighet att göra.

Kablar tillverkas i långa längder, ja - men det jag har sett själv när jag har lagt märke till något, är filter som har byggts in i en liten klump eller i kontakterna på kabeln. Inget som är inbyggt i kabeln - även om det naturligtvis är möjligt att göra försämringar genom andra materialval, än vanlig syrefri koppar (all kopparkabel är ju som bekant syrefri, men det används som försäljningsargument av många tillverkare - något som är lite smålustigt... 🙂 ).

Att högtalarkablar tillverkas speciellt för hifi-nördar, beror bara på att det finns en marknad som är villig att betala för ormolja och CD-svarvar etc. Finns det en marknad, så tillverkas det - även om skillnaden mot standardprylar är obefintlig.

Det är t o m så, att Ingvar Öhman har inbjudit hifi-nördar till blindtester för att en gång för alla få slut på tjafset, genom att erbjuda pengar till den som i ett blindtest kan avgöra helt säkert vilka nörd-högtalarkablar som låter bäst - men ingen har hittills vågat anta utmaningen...

Alla opartiska blindtester som har utförts på området (åtminstone de jag har tagit del av), har hittills visat ett helt slumpmässigt resultat - men om en vanlig elkabel har blandats in i leken, så har de flesta haft den som favorit, om än med marginell övervikt...

Det är en helt annan historia när det gäller lågnivåkablar - men högtalarkablar är det svårt att göra fel med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa Hifi/Hi end freekz säger tom. att du aldrig ska vända riktning på den använda kabeln för att du kan få sämre ljud vilket jag aldrig fått bekräftat måste vara crazy eller har dom rätt.. 🙂 men i det här sammanhanget fungerar vanlig elkabel.. men 1,5mm ? räcker de..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa Hifi/Hi end freekz säger tom. att du aldrig ska vända riktning på den använda kabeln för att du kan få sämre ljud vilket jag aldrig fått bekräftat måste vara crazy eller har dom rätt.. 😄 men i det här sammanhanget fungerar vanlig elkabel.. men 1,5mm ? räcker de..

Sådana påståenden är garanterat felaktiga.

Ljudet går fram i kabeln i ljusets hastighet genom att elektronerna kommer i svängning av det ljud som skickas ut från slutsteget. Elektronerna knuffar till sin närmaste granne och får den i samma svängning - och den i sin tur knuffar till sin granne etc.

Elektronerna står alltså still och vibrerar på samma ställe, så det som för fram ljudet, är inte att elektronerna flyger fram genom kabeln (något som hade gått väldigt mycket långsammare), utan transporten via elektronernas svängning fram och tillbaka.

Ljud handlar alltid om växelspänning, vilket innebär att en kabel aldrig någonsin kan leda ljudet bättre på ena eller andra hållet, utan den låter exakt likadant oavsett vilket håll den kopplas på.

1.5mm2 räcker i sammanhanget upp till värre effekter än du vill ha i en hemstudio, så det är helt ok. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet väl vilken försäljare som helst på audiofilaffären att det är skillnad. Det behvös inte att man spelat nåt instrument nånsin i livet eller att man gått nån kurs på teknisk högskola. Nej, teflonisolering skall de vara och skin-effekten är extremt viktig och självklart förstå ni väl att kablar bara kan släppa igenom ljudet åt ett håll, se på pilarna bara.

Förlåt, spårade ut lite. Det finns folk som är beredda att lägga många tusentals kronor för en kabel, och naturligtvis finns det nån som är beredd att sälja till dem. Eftersom det i äkta vetenskaplig blindtest inte visar sig vara någon skillnad mellan super-duper-kabeln och en vanligt tillräckligt grov kopparkabel så lägger på man på en massa andra argument.

Så, om syftet bara är att du vill lyssna på musik, använd en hyfsat vanlig elkabel. Jag föreslår som tidigare talare minst 1,5 kvadratmillimeter flertrådig koppar.

Det här är en rätt intressant sida:

http://www.ilikejam.dsl.pipex.com/audiophile.htm

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla. Den här diskussionen tog väldig fart. Jag tog o slaktade en lampkabel i två ca 3m kablar och använde i min nya uppställning. Vet inte hur många mm2 det är men det är flerkardelig kabel iaf. Jag kan bara säga att det låter MYCKET bättre nu. Men det beror nog inte lika mycket på att jag bytte högtalarkablar som att jag bytte från en assymetrisk placering i ett 9kvm stort sovrum till symmetrisk placering i ett (ca) 40kvm stort vardagsrum. 😱

men vad vet jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå, om du rullar ihop 300 miljoner meter kabl,bör du få en sekunds fördröjning 😆

Fast då blir nog spänningsfallet så stort att du inte får någon signal i andra änden 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå, om du rullar ihop 300 miljoner meter kabl,bör du få en sekunds fördröjning 😄

Fast då blir nog spänningsfallet så stort att du inte får någon signal i andra änden 😛

det är nog det minsta problemet med sån lång kabel 🙂

kollt med tyska tvättråd

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en rätt intressant sida:

http://www.ilikejam.dsl.pipex.com/audiophile.htm

Gunnar

😄

Där fanns ju flera produkter som Svalander genast borde ta upp i sitt sortiment. Otroligt att han har missat alla dessa makalösa manicker... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...