Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska jag välja?


Henke

Recommended Posts

Har beslutat att investera i ett nytt ljudkort.

Jag vill ha något begagnat med 8 eller åtminstone 6 analoga ingångar till ett hyfsat pris.

Så ni som kan sånt här, vilket kan ni rekommendera?

Har kollat lite på begagnade Terratec EWS Mt 88 och Echo Layla 20, vad är värt att veta om dessa?

Tacksam för svar snarast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet i alla fall att Echo Layla24 är väldigt bra. 🙂

Det har ganska nyligen sänkts i pris, så ett nytt sådant har ett listpris på 8290:-. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa nytt ljudkort är faktiskt inte lätt. Det viktigaste är väl ändå vad man har tänkt att göra rent musikmässigt. Det finns en uppsjö av bra kort för olika typer av användningsområden.

Henke: Jag har ett M-Audio Firewire som är nytt. Finns fortfarande i oöppnad kartong. Pris i butik är 4400. Du får det för 3900! Eller om någon annan vill ha det! Kortet har totalt 10 I/O och är genom firewire blixtsnabbt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Soundwhiz (oregistrerad)

M-Audios Firewire 410 är ett givet val. Fan vad mycket kraft man får för så lite pengar. Mina Cubase-arrangemang svämmar över med automation, inserts -och sendeffekter, VSTis och audiokanaler i multum. FW410:n hostar extremt sällan. En riktig arbetshäst som jag inte kommer att växa ur i det första taget.

Och den kan du koppla upp allsköns instrument till.

Tjo flöjt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändå är uppe o snurrar i prisklassen runt 8000 tycker jag att du ska kolla in den här:

Presonus Firepod

Vet inte om den är släppt än, men 7995:- hos Luthman med 8 preamps o firewire + Cubase SE måste ändå anses som ett kap. Vet heller inget om kvaliten på den, men Presonus tidigare produkter har fått bra kritik

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv äger jag ett Echo Layla 24.

Kostar 7699 kr hos www.midimusic.se

eller 8290 kr hos www.holmerup.org och där ingår då SampleTank L i OEM version. (gäller detta erbjudandet ännu Claes?)

Om det är prisvärt det vet jag inte men ljudkvaliten är skitbra.

😱

Dealen med SampleTank L OEM (v.1) finns kvar ännu så länge.

Om man inte är intresserad av detta paket, så är listpriset 8290:- - men listpriser går ju ofta att diskutera, till skillnad från paketpriser där man redan har räknat bort den rabatt som kan orkas med...

Ska kanske börja skriva "street-price" på firmasiten i stället för listpriserna, så blir det inte en massa prisfrågor på samma sätt...?

Dock känns det lite fel att diskutera priser i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp så är det. Vi ska inte diskutera pris här på forumet. Inte min tanke heller.

Det är bara tips jag kommer med till alla andra...

Jag beställde mitt från Musikbörsen vilket jag ångrar lite nu när jag ser erbjudandet hos Holmerup och priset hos Midimusic.

...men jag är iallafall nöjd över Echo Layla 24.

Bara tips. Inget annat...

Mvh/Grahn

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...