Jump to content
Annons

Radio i monitorer!


Stonerbox

Recommended Posts

Hej allihop!

Jag har köpt mig ett par Behringer Truth B2031A som tar upp radio signaler, speciellt i den högar. Det intressanta här är att väggen den högra högtalaren står in till har ett utag för tv-antenn och radio, tycker att det borde ha med saken att göra men jag är inte helt säker.

Några ideer vad man kan göra? (någon sorts avskärmning kanske?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Det här var ett problem med äldre Behringer-monitorer. Google är fullt av goda råd och också missnöjda människor. Avskärming är rätt väg att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

..och testa om den tar emot radio utan att du har audiokablarna kopplade.

testade just utan audio kabel och det var fortfarande radio.

...eller kanske koppla dem till jordat elurtag...?

I min lägenhet finns det inga jordade utag, väldigt dåligt av mitt hyresbolag att dom inte har ordnar det, tycker att det borde vara ett krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara inflika, innan det blir massa Behringertjafs, att mina monitorer, av exakt samma slag, aldrig haft några såna problem.

Det kanske är ett måndagsexemplar du fått? De ska ju vara avskärmade, monitorerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
..och testa om den tar emot radio utan att du har audiokablarna kopplade.

testade just utan audio kabel och det var fortfarande radio.

...eller kanske koppla dem till jordat elurtag...?

I min lägenhet finns det inga jordade utag, väldigt dåligt av mitt hyresbolag att dom inte har ordnar det, tycker att det borde vara ett krav.

Inte ens i köket...?

Link to comment
Dela på andra sajter

..och testa om den tar emot radio utan att du har audiokablarna kopplade.

testade just utan audio kabel och det var fortfarande radio.

...eller kanske koppla dem till jordat elurtag...?

I min lägenhet finns det inga jordade utag, väldigt dåligt av mitt hyresbolag att dom inte har ordnar det, tycker att det borde vara ett krav.

Inte ens i köket...?

Jo, i köket är det jordat. Dock är det lite krångligt att dra en sladd där ifrån in hit där jag sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

..och testa om den tar emot radio utan att du har audiokablarna kopplade.

testade just utan audio kabel och det var fortfarande radio.

...eller kanske koppla dem till jordat elurtag...?

I min lägenhet finns det inga jordade utag, väldigt dåligt av mitt hyresbolag att dom inte har ordnar det, tycker att det borde vara ett krav.

Inte ens i köket...?

Jo, i köket är det jordat. Dock är det lite krångligt att dra en sladd där ifrån in hit där jag sitter.

Vilket du inte heller ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett par... B2031A

Radio har jag aldrig lyckats få in i mina, men de har stundvis betett sig ganska konstigt.

De låter ibland, korta basljud med 3-sekunders intervaller ungefär. Lite likt hur det låter när man nätt dunsar till en ikopplad mikrofon. De låter även om man kopplar ut audiosladden.

Ett av nätaggregaten gick sönder för något år sedan, jag lämnade in och fick det utbytt(900 kr fattigare).

En annan gång började det ryka och pysa ur en av högtalarna(inte den där nätagget var bytt) av dem och det luktade bränt och sådär.

Jag slet ut strömsladden och tänkte att nu var det dags att skaffa nytt, men icke, jag provade att koppla in den igen och den fungerade! Rätt konstigt med tanke på att någonting uppenbarligen brunnit upp inut i den. Men men.

Tänkte bara dela med mig av mina B2031A-erfarenheter... 😆

Nepp, jag har heller inte jordade eluttag, det finns inte i min lägenhet heller.

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett par... B2031A

Radio har jag aldrig lyckats få in i mina, men de har stundvis betett sig ganska konstigt.

De låter ibland, korta basljud med 3-sekunders intervaller ungefär. Lite likt hur det låter när man nätt dunsar till en ikopplad mikrofon.

Ett av nätaggregaten gick sönder för något år sedan, jag lämnade in och fick det utbytt(900 kr fattigare).

En annan gång började det ryka och pysa ur en av högtalarna(inte den där nätagget var bytt) av dem och det luktade bränt och sådär.

Jag slet ut strömsladden och tänkte att nu var det dags att skaffa nytt, men icke, jag provade att koppla in den igen och den fungerade! Rätt konstigt med tanke på att någonting uppenbarligen brunnit upp inut i den. Men men.

Tänkte bara dela med mig av mina B2031A-erfarenheter... 😆

Nepp, jag har heller inte jordade eluttag, det finns inte i min lägenhet.

Har du ett ljust brus i dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det går på garantin, men prova att koppla in dem någon helt annanstans och se om problemet kvarstår. Funkar det med jordat är det antagligen felet, funkar det ändå inte trots att det är jordat och du står ute i vildmarken och de susar och spelar Rix FM borde det väl gå på garantin?

Jag är inte säker men om det som någon nämnt tidigare står i produktbeskrivningen att de skall vara skärmade så bör man ju verkligen kunna förvänta sig det av produkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det går på garantin, men prova att koppla in dem någon helt annanstans och se om problemet kvarstår. Funkar det med jordat är det antagligen felet, funkar det ändå inte trots att det är jordat och du står ute i vildmarken och de susar och spelar Rix FM borde det väl gå på garantin?

Jag är inte säker men om det som någon nämnt tidigare står i produktbeskrivningen att de skall vara skärmade så bör man ju verkligen kunna förvänta sig det av produkten.

Om du hade läst hela tråden så hade du sett att jag redan har testat med jordat utag.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fortfarande garanti på dem, så får du nog ta och lämna dem för reparation. Du kan inte testa så mycket mer än du redan har gjort, eftersom du har testat i ett jordat urtag också, utan att det blev bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, jag köpte dom igår, så jag skall till musikbörsen imorgon och byta dom till något annat märke tror jag. Känns lite trist för dom låter riktigt bra tycker jag.

Måste va ett riktigt måndagsex du har fått. Behringer är ju inte direkt kända för god kvalitetskontroll...

Jag har ett par B2031A och de har inte krånglat alls. (Förutom att jag köpte dom från thomann och posten totalkvaddade paketet och jag skickade tillbaka till tyskland och fick ett par nya men dom var inte nya för thomann tabbade sig och skickade ett par som kommit på retur från en tysk kund som skrev i ett brev att den vänstra var trasig men det var den inte så jag orkade inte krångla mer..)

Mina brusar inte och tar inte upp några störningar. Men jag har alltid kört i jordat eluttag och med balanserade signalkablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade läst hela tråden så hade du sett att jag redan har testat med jordat utag.

Jag har läst hela tråden, men det var inte bara jordat uttag jag syftade på.

Jag tänkte på det där du nämnde med att det går antennsladdar i väggen intill, det var därför jag skrev det där med att prova på annat ställe.

T.ex. prova att flytta till mitten av rummet om det gör någon skillnad.

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...