Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sökte men fann inget hah!

sÄ, vad sÀger ni?

Ska jag satsa pÄ en AMD eller intel?

blir en med dubbla kÀrnor iaf!

mĂ„nga sĂ€ger att amd Ă€r mer stabila, men det sĂ€ger nĂ„gra andra om intel 😉

sÄ vad sÀger folket som sysslar med musik?

😆

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

skaffa en mac med intel processor.. 😉

Postat

Utan tvekan Intel numera. Core2Duo krossar AMD totalt, sĂ„ det finns inga fördelar alls med AMD lĂ€ngre. Tidigare var AMD nĂ„got snabbare Ă€n Intels motsvarande, men det var som sagt innan Core2Duo... 😉

Se ocksÄ till att ha Intel chipset pÄ moderkortet för att vara sÄ sÀker som möjligt - och undvik nForce4 chipset med SLI-stöd till varje pris!

Postat

WORD! đŸ„° DĂ„ fĂ„r du en stabil burk som du dessutom kan installera Win XP pĂ„(förutom det ĂŒberstabila OS X pĂ„ ) Inte sĂ„ dyra lĂ€ngre heller 😆

Postat

WORD! đŸ„° DĂ„ fĂ„r du en stabil burk som du dessutom kan installera Win XP pĂ„(förutom det ĂŒberstabila OS X pĂ„ ) Inte sĂ„ dyra lĂ€ngre heller 😆

precis o dessutom fÄr man snyggaste datorn i stan!

Postat
Core2Duo krossar AMD totalt, sÄ det finns inga fördelar alls med AMD lÀngre.

Glömt priset?

Om du ska ha en AMD som presterar som en Dualcore.. DĂ„ fĂ„r du klustra ett par AMD burkar.. NĂ€e priset Ă€r nog inte glömt.. Man köper/bygger inte en dator för dagen.. Man förvĂ€ntar att den ska jobba ett par Ă„r ocksĂ„ 😉 AMD kommer inte i nĂ€rheten nĂ€r det gĂ€ller prestanda.. TyvĂ€rr.

Postat

Glömt priset?

Om du ska ha en AMD som presterar som en Dualcore.. DĂ„ fĂ„r du klustra ett par AMD burkar.. NĂ€e priset Ă€r nog inte glömt.. Man köper/bygger inte en dator för dagen.. Man förvĂ€ntar att den ska jobba ett par Ă„r ocksĂ„ 😏 AMD kommer inte i nĂ€rheten nĂ€r det gĂ€ller prestanda.. TyvĂ€rr.

SÄ sant, men om du jÀmför en processor frÄn AMD för t.ex. 2000skr med en frÄn Intel för samma summa sÄ Àr det nog AMD som kammar hem testet.

Slutsats: Om du skall satsa ordentligt och vill ha det vÀrsta: Köp intel. Om du nöjer dig med en lite billigare dator men ÀndÄ vill ha nÄgorlunda prestanda: Köp amd.

Postat

Beror lite pÄ vad man ska ha datorn till ocksÄ. Har en HP-laptop med Intel Core2Duo som surf/office/jobb-dator och den för ett djÀvla liv rent ut sagt. Hade tidigare en HP laptop med AMD motsvarande 3ghz och den var knÀpptyst.

Prestanda för musik ej taget i beaktande.

Postat

Jo alltsĂ„, sjĂ€lvklart skulle jag vilja ha en fet powermac med 48 kĂ€rnor och 16 gb i ram 😛 men som student Ă€r inte direkt mac ett alternativ, dĂ„ dom kostar en hel del summa!

sÄ för lite mer "budget" Àr det alltsÄ Intel dÄ?

Postat
Jo alltsĂ„, sjĂ€lvklart skulle jag vilja ha en fet powermac med 48 kĂ€rnor och 16 gb i ram 😛 men som student Ă€r inte direkt mac ett alternativ, dĂ„ dom kostar en hel del summa!

Ok.. 2 frÄgor dÄ:

1. Vilka tillÀmpningar vill du köra pÄ datorn?

2. Vad Àr din budget?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

En mac mini med Intel core duo och student rabatt kostar runt 5000 ganska överkomligt..

Postat

En mac mini med Intel core duo och student rabatt kostar runt 5000 ganska överkomligt..

plus att mecenat kör med erbjudande till o frĂ„n.. 🙂

Postat

NejdÄ, sÄ stor skillnad Àr det inte. Och tittar man pÄ mest pang för pengarna sÄ Àr det nog hugget som stucket. För 2000kr fÄr den en X2 2.4GHz, för 2100kr blir det en 2.13GHz Core 2 Duo. Jag gissar att de presterar ganska likvÀrdigt.

Postat

jo det Ă€r det iofs. med avbetalning ocksĂ„ 🙂

Postat
Jo alltsĂ„, sjĂ€lvklart skulle jag vilja ha en fet powermac med 48 kĂ€rnor och 16 gb i ram 🙂 men som student Ă€r inte direkt mac ett alternativ, dĂ„ dom kostar en hel del summa!

Ok.. 2 frÄgor dÄ:

1. Vilka tillÀmpningar vill du köra pÄ datorn?

2. Vad Àr din budget?

1. ska göra musik. framförallt Àr det Protools, nuendo och reason.

möe plugins och skit blir det 😛

2. eftersom jag kommer ta det pÄ avbetalning Àr det inte direkt sÄÄÄ farligt med priset.. eller hmm

vill inte ha kostnader pÄ mer Àn 300/mÄnad

Postat

AlltsÄ varför skall alltid alla MAC Àlskare komma och truga med sina macs hela tiden?

Deras katalogsystem Àr förfÀrligt och allting kÀnns sÄ himla tillgjort.

Visst den Àr snygg. Men nÄgra andra fördelar kan jag faktiskt inte se med att köpa en mac.

+ att dom flesta program finns till PC.

och det tillverkas flera program till PC Àn till mac.

Och sÄ Àr det lÀttare att uppgradera en PC.

Jag kör MAC i skolan och varjegÄng drar man en lÀttnadens suck nÀr man kommer hem och kan börja arbeta pÄ riktigt framför en PC som inte skall hÄlla pÄ och krÄngla och jÀvlas.

Skulle jag fÄ vÀlja med en PC som presterar 80% sÀmre en Àn MAC till specifikationerna sÄ skulle jag fortfarande vÀlja PC.

GOD JUL!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
AlltsÄ varför skall alltid alla MAC Àlskare komma och truga med sina macs hela tiden?

Kanske för att det finns sÄ mÄnga fördomar mot mac, du t.e.x. verkar inte veta att man kan köra PC program Àven pÄ en mac med Intelprocessor....sÄ en mac kan alltÄ köra fler program Àn en PC och Àr dessutom stabilare och mer lÀttskött om man kör OS X vil sÀga....

Postat

Det Àr sÄ hÀrligt hur nÀstan varenda trÄd ballar ur hÀr pÄ detta forum.

jag frÄgade om jag skulle ha amd eller intel, och nu verkar det bli det vanliga kriget mellan mac och pc och vilken som Àr bÀst och snyggast.

allt Àr smaksak, och alla har personlig smak.

slutdiskuterat!

bra!

amd eller intel? 🙂

Postat

Deras katalogsystem Àr förfÀrligt och allting kÀnns sÄ himla tillgjort.

Visst den Àr snygg. Men nÄgra andra fördelar kan jag faktiskt inte se med att köpa en mac.

+ att dom flesta program finns till PC.

och det tillverkas flera program till PC Àn till mac.

Och sÄ Àr det lÀttare att uppgradera en PC.

Jag kör MAC i skolan och varjegÄng drar man en lÀttnadens suck nÀr man kommer hem och kan börja arbeta pÄ riktigt framför en PC som inte skall hÄlla pÄ och krÄngla och jÀvlas.

Skulle jag fÄ vÀlja med en PC som presterar 80% sÀmre en Àn MAC till specifikationerna sÄ skulle jag fortfarande vÀlja PC.

GOD JUL!

de e vÀl snarare en smaksak Àn rena fakta ang. mac/pc debatten..

vissa gillar mac o vissa inte.. klagar macanvÀndare sÄ fort det kommer upp en trÄd om pc??

det ja sa var att Mac ocksÄ Àr ett alternativ. och inget annat.. sÄ lay off the attitude!

Postat
Visst den Àr snygg.

Kan ja nog inte hÄlla med om...

de e ju ocksÄ en smaksak, och har absolut inget alls med disskussionen att göra!

Postat

Är det nĂ„gon som framgĂ„ngsrikt provat att köra XP pĂ„ mac med olika ljudkort och program och verkligen testat att det funkar ordentligt? Om inte sĂ„ kanske man skall vara försiktig med att rekommendera Mac med argumentet; "sĂ„ kan du köra bĂ„de XP & OS X".

Just för tillfĂ€llet sĂ„ finns det mer pluggar till PC eftersom mĂ„nga inte hunnit bli Intel-Mac-kompatibla. 🙂

Postat

Gilbert: Vi kör en Mac med Windows XP pÄ redaktionen. Det funkar sisÄdÀr, helt problemfritt Àr det inte. Focusrite Saffire Pro 26 I/O var exempelvis inte möjligt att installera Àven om det funkade precis som det skulle i riktiga XP och OS X. Men Ä andra sidan Àr Bootcamp fortfarande i beta-stadiet vilket innebÀr att man fÄr rÀkna med lite trassel.

Postat
och tillbaka till valet; Intel.

ja hÄller med, hellre intel Àn amd!

Postat

Personligen skulle jag satsa pÄ en lite billigare processer (AMD skulle jag valt i dagslÀget) och maxat pÄ med RAM-minne istÀllet.

Postat

Hej!

Jag har en dualcore intel pÄ jobbet (2x2 faktiskt) till cad, 4Gb minne, och hemma köra jag dualcore AMD, 2Gb minne.

Jag kan köra mÄnga hÄrt effektade kanaler i reason samtidigt som en oherrans massa spÄr i protools med effekter, och det som knakar först Àr hÄrddisken.....snÄlade och köpte en, borde ha tagit tvÄ.

Jag tror förvisso att intel kör ifrÄn AMD, men jag undrar om inte annat spökar före rÀknehastigheten.

AMD kÀnns ju prisvÀrda iallafall, och för mig duger den Àn sÄ lÀnge.

Mycket ram (2 Gb till musik) och tvÄ hÄrddiskar, sen tror jag det kvittar amd/intel....dagens amd Àr ju mycket snabbare Àn 8 mÄnaders gamla topp-intel....och Àven dÄ gick det att köra!

Finns nog inga riktiga sanningar hÀr.....lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.